recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 20>
Forfatter
Besked
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Hej Klaus - er fuldt opmærksom på, at iom billedet zoomes vil alt stå større, også skorstenen. Faktisk både zoomes og strækkes, dvs dobbelt konfekt. Uden at kende algorithmen, strækkes typisk mere i siderne end i midten, skortenen står dertil i siden, dvs tribble effekt.  Det er valgfrit om man vil lade stå 1:1, jeg har været så venlig at poste et eksempel på hvordan en 21:9 tilpasser 4:3.

Når jeg omtaler at ingen kan være uening i formatet 21:9 er bedre end 16:9, hentyder jeg til formatet på film. En 21:9 film der vises i 21:9 med en ramme omkring der passer, gir altså en stærk virkning ift at se en 16:9 film i 16:9 med bjælker i siderne. Men måske det skal ses live for fuldt at forstå hvad der menes. Måske det nu bliver for kompliceret, men en 16:9 film tilpasset 21:9 med ramme omkring, giver en stærk virkning uanset det måske er forvrænget lidt - det er den stærke virkning man fra person til person må sætte op mod en mere "flad" men korrekt præsentation i 16:9 med bjælker i siderne. Det er en personlig præference, og måske det skal opleves live for at forstå dilemmaet.

Genoptagelsen af debatten om man skal tilpasse eller lade stå i 1:1, kom af film i 1;85:1 tilpasses til 16:9, dermed falder argumentet om 1:1 til jorden. 

Ovenikøbet er en del af det folk ser i 16:9 end ikke film i 1,85:1 tilpasset , men film i Cinemascope tilpasset 16:9  Beer

Tragikomisk at de der så iltert forsvarer at alt skal stå i 1:1, at der ikke må ændres en pixel, til daglig selv ser alt tilpasset - alle film vist i 16:9 er tilpasset.
Nej da, hvis vi snakker BD er intet tilpasset, derfor de sorte bjælker. Selv en film i 1.85:1 giver sorte bjælker på en 16:9 skærm, de er vel omkring ½ til 1 cm høje. Alt der vises i HD på en 16:9 skærm, manipuleres ikke på samme måde, som når der zoomes og strækkes til formattilpasning til 21:9. Effekten på en 16:9 skærm, er fuldt ud lige så god ( endda bedre ), når formater anderledes end 1.78:1 vises. Billedet har blot en sort ramme forneden og foroven, men intet er blevet skaleret for tilpasning som på 21:9 skærm.

Ok, BD skal jeg ikke udtale mig om, da jeg ingen har Embarrassed, Lunddal bemærker også at BD sætter bjælker i toppen af materiale i 1,85:1. Jeg må se af få anskaffet en BD player, selvom nogen siger det er på vej ud. Hvordan anskaffer man en stak BD ( ca 200 ) til en fornuftig pris ?

.... men det har vi som jeg forstår det allerede - i en PS3 Slim.


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-August-2012 kl. 09:23
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Genoptagelsen af debatten om man skal tilpasse eller lade stå i 1:1, kom af film i 1;85:1 tilpasses til 16:9, dermed falder argumentet om 1:1 til jorden.


Nej, for i det tilfælde bliver billedet ikke strukket.

Det bliver som jeg forstår det tilpasset, og på forskellig vis fra film til film.  1,85:1 -> 1,77:1 er dog en sjat.

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Ovenikøbet er en del af det folk ser i 16:9 end ikke film i 1,85:1 tilpasset , men film i Cinemascope tilpasset 16:9


??


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-August-2012 kl. 09:35
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 09:40
Her er en lille oplysning,ved ikke om den har været omtalt tidligere i tråden.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1346134057
Mvh.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 09:48
Og selv Philips tror ikke længere på 21:9...
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 09:50
Jeg vil også på det kraftigste advare folk til at tage afstand fra alle de "facts" Bøje_fra_nr_16 melder ud i denne tråd. Han er helt gal på den.
1) Bøje siger det er ok at ændre på films billedformat ved at lave beskæringer (pan&scan) og ændre på billedgeometrien (strække billedet). Dette bør alle tage afstand fra, da det man så ser ikke er hvad instruktøren havde i tankerne da han lavede billedkomposisionen. Man skamferer så at sige kunstnerens værk.
2) Bøje siger at formatet 21:9 (eller cinemascope/2.4:1) er det bedste format til tv-apparater, skønt langt den største del af det der vises i tv er i alm. widescreen (1.66-1.85:1) eller i det gamle 4:3 (1.33:1). Kun scope filmene egner sig godt til visning på et 21:9 tv. Og mange af de scope film der broadcastes bliver uheldigvis sendt i beskårede (pan&scan) 16:9 fullscreen versioner, fordi tv-stationerne ønsker dette eller ikke kan skaffe letterbox versioner.
3) Bøje har ikke forståelse for (og ønsker vist heller ikke at få det) hvordan film overføres til broadcast/disc-medier og hvordan de vises på på tv-apparater. Her taler jeg om films kildeformat, cropping, overscan, letterboxing, pillarboxing m.v.
 
Men at Philips har valgt at stoppe med 21:9 tv siger vist alt. Det var og er en dødsejler.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 10:01
Hej Tarkin - jeg tror det største problem er de der gerne vil fordreje det der skrives. Det er hertil efter alt et spørgsmål om personlig preference, og til syvende og sidst hvad øjet ser.

Ser at Philips vælger at udfase 21:9, havde det på fornemmelsen og skyndte mig at anskaffe et. Om det er pga Philips generelt er på vej ud af TV markedet og har solgt TV divisionen  fra ( %-del ), eller der ikke var økonomi i 21:9, véd vel kun Philips. Heldigvis holder denne 21:9 forhåbentlig i mange år - og forhåbentlig kommer Vizio til Europa, eller andre intruducerer 21:9 i deres portfølje - men ikke med Ambilight de næste 15 år. 

Forums som Recordere har været med til at sætte en kæp i hjulet for 21:9 skærme ved deres vedholdende hets mod Philips, og deres 21:9 Cinemascope TV  - hvilket jeg synes er ærgeligt ! Man har i den blinde og iltre missionering af Kuro og Panasonic plasma sat en kæp i hjulet for sig selv.

Mange har virklig misset noget !  Hvordan har man tænkt sig i fremtiden at gå op i filmstørrelse uden at sætte en 16:9 100" op i stuen  Beer   Party

( men men men - der står man ikke har valgt at introducere nye modeller, eller videreudvikle på 21:9, men der står også at volumen er for lille til masseproduktion )


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-August-2012 kl. 10:40
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Forums som Recordere har været med til at sætte en kæp i hjulet for 21:9 skærme ved deres vedholdende hets mod Philips, og deres 21:9 Cinemascope TV  - hvilket jeg synes er ærgeligt ! Man har i den blinde og iltre missionering af Kuro og Panasonic plasma sat en kæp i hjulet for sig selv.
Er vi så stort at vi kunne påvirke Philips satsning på 21:9 TV? Kan lille Danmark ha' så stort købekraft at kunne påvirke Philips salgs på verdens plan? Det tror jeg næppe.

Det er fint at du kan lide dit 21:9 Tv, men lad være med at "blame" os andre for at vi ikke kunne tåle at se på strukket billed.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:06
Den blinde og iltre missionering af Kuro og Panasonic plasma, og hetzen mod Philips er ikke kun et fænomen på Recordere, men et fænomen på stort set alle fora Beer  
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:07
Det må der være en grund til?
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

Det må der være en grund til?

Hetz og missionering hænger sammen, har altid været en del af verdenshistorien, og en del af meneskets natur.


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-August-2012 kl. 11:15
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:15
.

Redigeret af Kampus - 28-August-2012 kl. 12:11
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2012 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Hej donfrankie - tak for kommentaren. Der er ikke noget problem, men en mulighed. Muligheden består i at alt kan ses i 21:9, som ingen vidst er uenig i er et bedre format end 16:9. Diskussionen, og spørgsmålet er, om man synes det er godt at tilpasse 16:9 til 21:9 eller lade det stå i 16:9. Mener spørgsmålet kun kan besvares ved selvsyn selv at se med egne øjne på en 21:9, idet der både bliver zoomet og strukket - krydret med virkningen i 21:9. Det er hertil en personlig preference, uden et egentligt "rigtigt" svar - men desværre er jeg pt som palle alene i verden, håber andre ejere af 21:9 vil deltage med deres erfaringer.
ER DU DØV!!!

Hetz og missionering hænger sammen, har altid været en del af verdenshistorien, og en del af meneskets natur Beer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 20>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu