recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Steve Jone,

UltraHD er ikke en ubrugelig teknologi for os som har projektor
Formate Ultra HD er jo ubrugeligt, også på projektor, sålænge kilden ikke er i Ultra HD, der går mindtst 10 år, sikkeret længere, før der broadcastes i Ultra HD. Men udfra tidligere dialog med dig, er det nok for teknisk for en konstruktiv dialog.

Vi har haft HD i lang tid (min 6 år, så gammel er min PS3) og det varer ikke 10 år før vi får UHD. Tag dig sammen. Der optages allerede i UHD og man venter kun på at vi som forbrugere tager TV og projektorer til os som kan gøre nytte af opløsningen. Dertil, så kan man altid skalere Full HD op til UHD, hvilket også giver en klar forbedring.. 

Ud fra tidligere dialog ved jeg du får svært ved at dokumentere dine påstande og at du ikke gider svare når det går op for dig hvordan du har udstillet din egen uvidenhed. Behøver jeg linke til en anden tråd for at bevise?`

Apropos for teknisk, så kan du jo starte med at lære hvordan man citerer et indlæg.. eller er selv det for teknisk for dig?

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Nu får man dem kastet i nakken og de sælger stadig ikke
Kan du ikke forklare hvad du mener med de sælger stadig ikke, har du statistik du kan lægge op på recordere der uderbygger dit postulat ?

Der er rigelig fin statistik - det er kun dig på recordere som omtaler 21:9 tv positivt og den lokale bilka har haft en palle med dem til at stå til 5000 kroner og folk vil hellere købe Samsung, Sony og Prosonic/Denver. 


Redigeret af Steve Jones - 27-December-2012 kl. 14:52
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vanderlay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 14:54
Ultra HD har helt sikkert sin berettigelse på projektor, men hvad der også er helt sikkert er, at det langt fra er et stort nok marked til at trække formatet, lidt på samme måde som Bøjes énmandshær ikke er nok til at få udbredt 21:9 til et bredere publikum.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

UltraHD er ikke en ubrugelig teknologi for os som har projektor. Her er billedet stort nok til at kunne drage fordel - det kan man ikke med et snoldet 55" TV, ergo hvorfor ingen tv bliver fremvist med 4K under 80".

21:9 til tv er et fejlsats da al materiale i tv sendes som enten 4:3 eller 16:9. Dertil var det kun Phillips som satsede og med deres ry for dårlig kvalitet på fladskærme (ikke CRT), relativt dårlige billede og høj pris var der ingen som gad købe dem. Nu får man dem kastet i nakken og de sælger stadig ikke.. hvorfor mon??
Lg introducerer 4K tv i størrelserne 55", 65" og 84", men korrekt, jeg ser ingen grund til 4K i størrelser under 80".
 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:11
Man kan blot ser hvor lang tid det tager DR at gå over til HD, faktisk er DR ikke rigtigt på HD endnu, med kun én kanal, DRHD, med så svingende kvalitet, at 70% reelt ikke er af en kvalitet der lever op til HD. Ultra HD fra DR, med Ultra HD materiale, inden 10 år, forget it.

Mht enmandshær, det gør det ikke anderledes at 21:9 er et bedre format end 16:9. Formatet 21:9 kommer en dag til at afløse 16:9, når Ultra HD kapløbet er overstået skal man finde på nohget nyt for at få folk til at udskifte deres TV. Men sålænge der sidder en gammel svensker i kommisionen for EU´s broadcasting strategi, er vi(I) stuck i 16:9.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Noget skal jo komme først af enten hønen eller ægget. Film lagres i stigende grad i 4K opløsning, men distributionssystemerne er ikke gearede til at håndtere det endnu - hverken på medier eller afspillere. Men det skal nok komme.

Du har jo i .vrigt heller ingen brug for HD hvis du kun ser DVD...

Diskussionen om 21:9 format på et TV har vist været tæsket nok rundt i manegen allerede i adskillige andre tråde, så skal vi ikke lade den være?

Jo endelig - det er subjektivt om man selv får den største oplevelse ved at se film i bredformat fremfor film i 16:9, eller i SD fremfor i HD - jeg respekterer fuldt ud de der foretrækker film i formatet 16:9.

Som nævnt i tidligere tråde, et 16:9 tv viser bredformat ganske udmærket ( med bjælker ), hvis det korrekte format skal/vil fastholdes.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Ultra HD har helt sikkert sin berettigelse på projektor, men hvad der også er helt sikkert er, at det langt fra er et stort nok marked til at trække formatet, lidt på samme måde som Bøjes énmandshær ikke er nok til at få udbredt 21:9 til et bredere publikum.

På projektorer og på tv over 80".. som jeg ser det, så vil de fleste projektorer blive afløst af store tv den dag de kan levere samme billedkvalitet i samme størrelse (min 100") til samme pris og med samme strømforbrug (jeg kan lave 130" billed på min væg med 250W)
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Noget skal jo komme først af enten hønen eller ægget. Film lagres i stigende grad i 4K opløsning, men distributionssystemerne er ikke gearede til at håndtere det endnu - hverken på medier eller afspillere. Men det skal nok komme.

Du har jo i .vrigt heller ingen brug for HD hvis du kun ser DVD...

Diskussionen om 21:9 format på et TV har vist været tæsket nok rundt i manegen allerede i adskillige andre tråde, så skal vi ikke lade den være?

Jo endelig - det er subjektivt om man selv får den største oplevelse ved at se film i bredformat fremfor film i 16:9, eller i SD fremfor i HD - jeg respekterer fuldt ud de der foretrækker film i formatet 16:9.

Som nævnt i tidligere tråde, et 16:9 tv viser bredformat ganske udmærket ( med bjælker ), hvis det korrekte format skal/vil fastholdes.

Men det er ikke trådens topic - topic er at man nu kaster ressorucerne efter at implementere Ultra HD, som ingen kan bruge de næste 10 år frem, istedet for at få migreret fra 16:9 til 21:9 som vil ske på et tidspunkt alligevel. Mavesur kommentar fra Bøje om den forkerte prioritering.

Det fremmer forståelsen at ha en 21:9 hængene, 16:9 ser total forældet ud. 


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 27-December-2012 kl. 15:21
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Man kan blot ser hvor lang tid det tager DR at gå over til HD, faktisk er DR ikke rigtigt på HD endnu, med kun én kanal, DRHD, med så svingende kvalitet, at 70% reelt ikke er af en kvalitet der lever op til HD. Ultra HD fra DR, med Ultra HD materiale, inden 10 år, forget it.

Tv er givet vis en anden snak end om formatet generelt. UHD kommer i butikkerne på lige fod med Blu ray indenfor 10 år. På tv fronten skal der ske noget mere drastisk da Danmark er et U-land på denne front. I eks. USA har de haft HD i langt længere tid end vi har.. Det er samme snak om internet. 100/100 er først nu blevet tilbudt den almene forbruger til OK pris, men jeg husker stadig at skrive med en svensker for 10 år siden som sagde han havde fiber for samme pris som jeg sidder for en 20/20 her i år 2012.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

UltraHD er ikke en ubrugelig teknologi for os som har projektor. Her er billedet stort nok til at kunne drage fordel - det kan man ikke med et snoldet 55" TV, ergo hvorfor ingen tv bliver fremvist med 4K under 80".

21:9 til tv er et fejlsats da al materiale i tv sendes som enten 4:3 eller 16:9. Dertil var det kun Phillips som satsede og med deres ry for dårlig kvalitet på fladskærme (ikke CRT), relativt dårlige billede og høj pris var der ingen som gad købe dem. Nu får man dem kastet i nakken og de sælger stadig ikke.. hvorfor mon??
Lg introducerer 4K tv i størrelserne 55", 65" og 84", men korrekt, jeg ser ingen grund til 4K i størrelser under 80".
 
Naturligvis vil 4K gøre sig bedre jo større panel/lærrede man har, men det ændre altså ikke på, at der er en synlig forskel i billedet - også på et snoldet 55 tommer panel (jeg holder så meget af storhedsvanvid). Du skal være velkommen til  dag hvis din vej falder forbi Kastrup bare at se hvad en nedskaleret  4K optagelse gør ved et 55 tommerSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:28
Hej Commodore64,

Inden Ultra HD kommer på disk i større omfang end 3D, er disken selv uddødet - BluRay disk er jo død teknologi, selv DVB-T er snart død teknologi - den nære fremtid er streaming TV. Mon ikke Ultra HD er betinget af nettets kapacitet og hvad NetFlix mf vælger ?

50% af det jeg ser er streamet - i disse dage for mig 95% i forsøget på først at æde mig igennem 24 Hours, og nu den endnu længere Prison Break serie ( som varmt kan anbefales, men som kræver du har diciplin og går i seng i tide ) med sengetid efter 04:00 ( NetFlix )  Smile


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 27-December-2012 kl. 15:37
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Hej Commodore64,

Inden Ultra HD kommer på disk i større omfang end 3D, er disken selv uddødet - BluRay disk er jo død teknologi, selv DVB-T er snart død teknologi - den nære fremtid er streaming TV. Mon ikke Ultra HD er betinget af nettets kapacitet og hvad NetFlix vælger ?

50% af det jeg ser er streamet - i disse dage for mig 95% i forsøget på først at æde mig igennem 24 Hours, og nu den endnu længere Prison Break serie med sengetid efter 04:00 ( NetFlix )  Smile
Jeg håber da sandelig IKKE at streaming vinder over de fysiske diske , før kvaliteten er mindst lige så god.
Og mht Prison Break , den har jeg på Blu-ray og har også set lidt via netflix bare for at sammenligne billedkvaliteten . Og tro mig , Prison Break streamet er altså noget dårligere ift Blu-ray....
Og nej , Prison Break er altså noget kortere end 24 timer....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:47
Har streaming ikke allerede vundet ?? Vi har en PS3, men har ingen BR disks, har overvejet at anskaffe en enkelt for at se hvordan det ser ud, men BR disk koster kassen, de skal bestilles etc - meget lettere med NetFlix til 48kr/måned som har en overraskende god kvalitet, ikke helt på HD niveau, men som jeg forventer vil blive forbedret i takt med konkurrencen i streaming tjenesterne.

Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 27-December-2012 kl. 15:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu