recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?

 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 RED taler f.eks. om at levere 4K-opløsning via internettet allerede næste år ved brug af omkring 2,5 MB/s.

Uanset hvad man kan sige om nye komprimeringsalgoritmer, så er jeg skeptisk overfor at en firdobling af pixelantallet og en halvering af bitraten skal kunne forbedre billedkvaliteten, i hvert fald når billedindholdet bliver komplekst.

Lille indskydelse mht data-behovet, forhåbentligt går vi også til 10 bit farvedybde.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der findes 100GB Blu-ray diske

Det er jeg klar over - deraf min kvalifikation "til masse-markedet"...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Blu-ray er ikke et godt format, og er alt for begrænset i forhold til, hvad der sker på den lange bane. Vi skal have en mere effektivt og fleksibel distributionskanal og her er internettet klart det bedste bud med løsninger som f.eks.


BD er begrænset til bestemte opløsninger, men det kunne man i princippet ændre løbende ved revisioner af BD standarden. Ligesom det ikke er alle BD afspillere som er BD 3D, kunne man også forestille sig at der en dag kom BD 4K som en anden udvidelse.

Den anden ting er om optiske medier eller internettet ("netværk") er bedre til at transportere en datastrøm frem til din afspiller.

Hvis vi alle skal kunne streame 50-100 Mbps per TV (ikke per husstand, der kan være 3-4 personer i samme husstand som ser noget forskelligt på samme tid), skal vi reelt have en 1 Gbps internet infrastruktur overalt i landet. Dertil kommer at der skal være en kæmpe server infrastruktur som kan levere datastrømmen frem til kunderne (multicasting og IPv6 hjælper ikke da vi taler om VOD, jeg vil se filmen nu og ikke om 3 timer når næste "multicast forevisning" starter). Selvfølgelig er det teknisk muligt, men vil forbrugerne betale hvad det koster? I øvrigt går det ikke sindsygt godt med at komme fra 5-10 Mbps ADSL til 100/100 fibernet (der er flere penge for TDC i det gamle kobbernet hvor de ejer infrastrukturen, og TDC kan købe fibernet selskaber for derefter nærmest at lukke dem som med Dong).

Hvis man skal levere den samme bitrate via optiske medier (eller anden fysisk teknologi, men optiske medier vil formentlig blive ved med at være billigere end memory kort), vil det utvivlsomt blive langt billigere. Du skal reelt kun opdatere afspilningsudstyret hos forbrugerne som skal have en 4K BD afspiller med mulighed for at læse 8-lag på den optiske disc. Den øvrige "infrastruktur" til at bringe de optiske medier frem til forbrugerne (køb, leje) skal ikke ændres.

Hvis vi yderligere antager at 4K og høj bitrate er et niche marked, hvor forbrugerne i dette niche segment er spredt udover landet, bliver de økonomiske fordele ved optiske medier i forhold til streaming med meget høj bitrate endnu mere udtalte.

Streaming og 4K BD (eller hvad det nu kommer til at hedde) kan sagtens sameksistere på markedet, ligesom streaming og BD gør det i dag. Streaming er nemt i forhold til at rode med optiske medier, og for hovedparten af forbrugerne vejer "nemt" sikkert tungere.

Selv på musik området er streaming med lavere bitrate end CD'ere. Man kun sagtens lave Flac streaming af musik, hvis man ville, men der er reelt ingen som gør det.


Redigeret af JesperLund - 29-December-2012 kl. 18:29
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

 

BD er begrænset til bestemte opløsninger, men det kunne man i princippet ændre løbende ved revisioner af BD standarden. Ligesom det ikke er alle BD afspillere som er BD 3D, kunne man også forestille sig at der en dag kom BD 4K som en anden udvidelse.

Jeg synes det er mere korrekt at sige at BD er begrænset til en bestemt datamængde, og hvad der ligger på dén datamængde kan der så delvist gøres noget ved i opdateringer. Hvis vi ændrer på selve datamængden, så vil vi ikke længere kunne gøre det bagud-kompatibelt. Det vil jeg iøvrigt også sætte spørgsmålstegn ved om man kan ved at gå fra 1080P til 4K, på samme måde som med 2D>3D, men man skal aldrig sige aldrig. Det kræver et format hvor du har et "core" 1080P billede, med ekstra information til at skabe 4K. Det tror jeg vil være ret ineffektivt.
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 21:10
altså..

3D tror jeg personligt ikke på før det er uden briller, og som min. skal udvalget være mega meget større end det er lige nu. 
Jeg gider ikke have briller uden på mine egne briller for at se TV...

4K og 8K, det skal nok komme, men kræver nye lagringsmetoder, men det kommer sikker også.

21:9 er nok dødt indenfor en kortere fremtid, desværre da det trods alt er nærmere div. bio formater end 16:9.

Jeg har selv projektor, men kan godt se at snart er 100"+ Tv indenfor rækkevidde. Omvendt kan man jo godt projektere i andet end 16:9. Men helt klart projektorer kan IKKE udkonkurrere LCD skærme. Der er kun et forholdvist lille marked.

Ser man tilbage i tiden, så kom jeg hjem fra udlandet i 1988 med et sourroundsound anlæg og SuperVHS video i STEREO.. og ..ja INGEN fattede hvad jeg ville med det.. alle var fuldt ud tilfredse med 3.-4. kopier af VHS film... Confused

og så er vi ovre ved streaming, som det ser ud nu så er der ingen streaming tjenester der kan hamle op med en BD, ingen TV stationer leverer full HD ( 1080P) -sådan er det bare, og nok ingen tvivl om at Hr. og Fru Jensen er mere interesserede i kvantitet end kvalitet.. hvor mange har egentlig BD-afspillere rundt omkring når det kommer til stykket? et skud : det er under hver 10. husholdning hvis ikke lavere.
Springet i kvalitet fra VHS til DVD var nok mere synligt end fra DVD til BD for de fleste, og fra BD til 4K/8K bliver endnu mindre synligt for de fleste, vil jeg tro.
At forstille sig et stream i 8K - eller en TV udsendelse fra DR-ligger nok lidt ude i fremtiden, men tænk tilbage til før år 2000 der havde de fleste stadig oplkalds modem, at så udviklingen slet ikke er gået som den burde- måske nok pga TDC's monopol- og de fleste kan højest trække 10-20Mb. 
-og til dem der ikke mener man kan se forskel på BD og 8K, så.. jo på en 24" eller 32" for den sags skyld er der nok ikke den vilde fordel, men lur mig om ikke skærmnstørrelserne bliver ved med at vokse.  Men selvfølgelig skal priserne også ned på dem vi i dag kender for 40-50" før det bliver standard i de fleste hjem.
Mht Netflix, så.. prøv lige at tjekke hvilken båndbredde Mb/s de streamer med sammenlignet med f.eks DR HD fra satellit... et eller andet sted så mangler der noget... You Tube HD er heller ikke sammelignligt med rigtig HD..

Jeg selv er på stand-by og afventer udviklingen,  kan højest vise 720P på min projektor, og det er faktisk ret godt og giver et billede jeg endnu ikke har set på en LCD skærm.  OG: der ER  forskel på at se en BD i 720P og et 720P signal fra f.eks DR HD. 
Selv-om DR HD's billede er ret godt, og betydeligt bedre end DVD, ingen tvivl om det.
så JO 4K og senere 8K kommer, men det kommer til at tage tid ! og jeg er holdt op med at hoppe på det sidste nye, jeg hoppede f.eks også på DBX støjreduktion på casettebånd, Videomixere til VHS.. osv der floppede helt vildt... penge ud af vinduet..
så jeg afventer og køber konsekvent sidste års teknologi:) hvis den er slået igennem... 

Ovenstående er bare kommentarer...
og JO kunne jeg se X-factor i 8K i IMAX 3D formatet,  i 3D uden briller!!  i hjemmebio'en, streamet over nettet, så ville jeg da gerne det Geek
Men jeg tror seriøst vi er noget ude i fremtiden.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes det er mere korrekt at sige at BD er begrænset til en bestemt datamængde, og hvad der ligger på dén datamængde kan der så delvist gøres noget ved i opdateringer. Hvis vi ændrer på selve datamængden, så vil vi ikke længere kunne gøre det bagud-kompatibelt.


Er BD 3D bagudkompatibel? (således at jeg vil kunne afspille en 3D BD disc i min non-3D afspiller).

Film skal ses i 2D, så derfor har jeg aldrig interesseret mig særligt meget for 3D...Smile


Redigeret af JesperLund - 29-December-2012 kl. 22:09
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis vi ændrer på selve datamængden, så vil vi ikke længere kunne gøre det bagud-kompatibelt. Det vil jeg iøvrigt også sætte spørgsmålstegn ved om man kan ved at gå fra 1080P til 4K, på samme måde som med 2D>3D, men man skal aldrig sige aldrig. Det kræver et format hvor du har et "core" 1080P billede, med ekstra information til at skabe 4K. Det tror jeg vil være ret ineffektivt.


Der er vel ikke noget i vejen for en opdateret "BD 4K" standard som ikke er bagudkompatibel med BD (core 1080p i 4K, eller lignende). En BD 4K afspiller vil kunne afspille BD og BD 4K, men ikke omvendt. Det er ikke anderledes end af min BD afspiller kan afspille BD og DVD, mens min DVD afspiller kun kan afspille DVD.

Om det økonomisk giver mening med så mange formater er en anden sag, men det samme må gælde for streaming.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mowa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 05:29
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

UltraHD er ikke en ubrugelig teknologi for os som har projektor. Her er billedet stort nok til at kunne drage fordel - det kan man ikke med et snoldet 55" TV, ergo hvorfor ingen tv bliver fremvist med 4K under 80".

21:9 til tv er et fejlsats da al materiale i tv sendes som enten 4:3 eller 16:9. Dertil var det kun Phillips som satsede og med deres ry for dårlig kvalitet på fladskærme (ikke CRT), relativt dårlige billede og høj pris var der ingen som gad købe dem. Nu får man dem kastet i nakken og de sælger stadig ikke.. hvorfor mon??

Folk kan i forvejen ikke se forskel på videomateriale i 720p og 1080p - så hvad dælen skal man med mere opløsning? Jeg mindes stadig, med stor fornøjelse, at en person forklarede mig at han stornød 1080p på sin projektor, og at det var klart bedre end 720p. Han fremhævede Planet Earth som referencemateriale. Det morede mig at forklare personen, at Planet Earth er optaget i 720p (dog med enkelte klip i endnu lavere opløsning), og blot opskaleret til 1080p på blurayskiverne. Jeg har fuldt ud lige så meget glæde af 720p som 1080p på min projektor (med lidt god vilje kan jeg måske godt se en lille bitte smule forskel), hvor jeg sidder i den THX-anbefalede afstand af 1,5 gange billedbredde. Sidder man en halv meter fra et 3 meter bredt lærred, kan man sikkert få glæde af ultra-HD, men man får også ondt i nakken. :)

Du har til gengæld ret omkring 21:9 - det er et fuldstændigt absurd format. Man mister en masse i højden, ved alle de udsendelser der er i 16:9. Jeg fatter simpelthen ikke at nogen kan være fortaler for formatet. Folk har som regel masser af plads i højden til deres fjernsyn - det er bredden der kniber, og så gør det jo ingen forskel om man har et 100 cm bredt 16:9 eller et 100 cm bredt 21:9. De sorte områder over og under billedet er også væsentligt mindre forstyrrende end de sorte områder til venstre og højre, som 21:9-fjernsynene med slås med til langt de fleste udsendelser.

Jeg ser at man også prøver med 21:9 indenfor computerskærme - det giver slet ingen mening, overhovedet ikke. Der kan være enkelte specielle præsentationsformål hvor det måske kan give lidt mening, men det kan nok ikke forsvare de udviklingsomkostninger skærmproducenterne har.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



Er BD 3D bagudkompatibel? (således at jeg vil kunne afspille en 3D BD disc i min non-3D afspiller).


Ja, hvis du lægger en 3D blu-ray i en 2D afspiller, så kan du afspille den i 2D.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

 

Der er vel ikke noget i vejen for en opdateret "BD 4K" standard som ikke er bagudkompatibel med BD (core 1080p i 4K, eller lignende). En BD 4K afspiller vil kunne afspille BD og BD 4K, men ikke omvendt. Det er ikke anderledes end af min BD afspiller kan afspille BD og DVD, mens min DVD afspiller kun kan afspille DVD.


Nej det er der som sådan ikke noget i vejen for - udover at jeg personligt tror at det vil få svært ved at slå igennem kommercielt. Det mener jeg uanset hvad, jeg tror på at fremtiden er streaming, og at det medfører at vi får et hul i en periode hvor kvaliteten vil være ringere, indtil båndbredden kommer op. Jeg tror udviklingen fra nu af vil imitere udviklingen inden for musik, blot forsinket, dvs der vil komme nogle forsøg på hardware-baseret distribution, ala SACD og DVD-Audio på musiksiden, som vil få lidt interesse i niche-markedet, men som aldrig kommer til at slå igennem så du frit kan vælge at se dine film på det medie. Sideløbende vil der være streaming/download baserede medier der slår kommercielt igennem, med lavere kvalitet (ala iTunes, Spotify osv på musiksiden). Så får vi nogle år hvor vi som entusiaster kan sidde på sidelinien og surmule over at alting var bedre i gamle dage, og - forhåbentligt - på et eller andet tidspunkt så overhaler udviklingen i båndbredde kravene til indholdet. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at nogen om 20 år interesserer sig for forskellen i bitrate på en MP3 og en 24 bit FLAC (eller lignende), på samme måde som at jeg ikke kan huske hvornår jeg sidst interesserede mig for filstørrelsen af en JPG billedfil. Det vil til den tid være småt nok til at det ikke er væsentligt. Det interessante bliver hvor hurtigt den udvikling går.

Levende billeder fylder væsentligt mere, og derfor vil den samme udvikling ske med nogle års forsinkelse i forhold til musik.

Sidebemærkning: De 20 år er bare grebet ud af den blå luft, jeg ved ikke om der går så længe. Hvis udviklingen ligner den hidtidige, så har vi til den tid 1000 gange så meget lagerplads og båndbredde som nu. Det vil sige, vi går rundt med 10-50 TB i lommen - hvem interesserer sig så for om hele éns musiksamling fylder 50 eller 500 GB? Hvis man da ellers overhovedet gider have den på sit device, og ikke bare streamer den på sin 10 gigabit mobile data-forbindelse.

Med andre ord, så er jeg på lang sigt rimeligt fortrøstningsfuld for at udviklingen nok skal redde os mht. kildematerialets kvalitet. Jeg er mere nervøs for om nogen vil interessere sig for at indstille sit 3000-kroners 8K display til rent faktisk at gengive materialet ordentligt...
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Er BD 3D bagudkompatibel? (således at jeg vil kunne afspille en 3D BD disc i min non-3D afspiller).
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ja, hvis du lægger en 3D blu-ray i en 2D afspiller, så kan du afspille den i 2D.

Det er så med min erfaring en sandhed med (kraftige) modifikationer. Jeg har endnu til gode at se en (ren) 3D skive, som jeg kan afspille i 2D udgave. Lige så snart jeg sætter den i maskinen kommer den ud og brokker sig over, at mit TV ikke er 3D-kompatibelt (fordi jeg kører den via min ikke-3D-kompatible receiver). Jeg får slet ikke mulighed for at komme ind til afspilningsmenuen...

Kobler jeg afspilleren direkte i TV'et, så afspiller den fint - i 3D, men ikke i 2D.

Der findes skiver, hvorpå der ligger både en 2D- og en 3D-udgave af filmen (men som to seperate titler), men det er så ikke 3D-udgaven, der afspilles i 2D.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det tror jeg såmænd gerne. Det er bare første gang jeg er kommet i besiddelse af noget materiale, der "Beviseligt" er optaget i 4K, og har vist mig en noget anden billedkvalitet end jeg er vant tilSmile

Er det en hemmelighed hvad det er, eller må andre også tage del i denne revolution?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu