recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Det er så med min erfaring en sandhed med (kraftige) modifikationer. Jeg har endnu til gode at se en (ren) 3D skive, som jeg kan afspille i 2D udgave. Lige så snart jeg sætter den i maskinen kommer den ud og brokker sig over, at mit TV ikke er 3D-kompatibelt (fordi jeg kører den via min ikke-3D-kompatible receiver). Jeg får slet ikke mulighed for at komme ind til afspilningsmenuen...

Kobler jeg afspilleren direkte i TV'et, så afspiller den fint - i 3D, men ikke i 2D.

Der findes skiver, hvorpå der ligger både en 2D- og en 3D-udgave af filmen (men som to seperate titler), men det er så ikke 3D-udgaven, der afspilles i 2D.

Det er jeg tilbøjelig til at kalde en softwarefejl i afspilleren, det burde kunne lade sig gøre. Du har jo en 3D afspiller, som så prøver at afspille 3D hvilket den ikke kan pga receiveren. Jeg er rimeligt sikker på at det ville virke fint i en ren 2D afspiller. Det er i hvert fald meningen det skal være sådan, sådan vil jeg sige det - jeg har ikke nogen større tiltro til at det virker fejlfrit hver gang...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:19
Har lige prøvet med TRON 3D i min LX91 og får også beskeden at enten min afspiller eller reciever ikke understøtter 3D. Havde sådan set heller ikke forventet andet, da der ligger en disc med 2D udgaven i æsken.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har lige prøvet med TRON 3D i min LX91 og får også beskeden at enten min afspiller eller reciever ikke understøtter 3D. Havde sådan set heller ikke forventet andet, da der ligger en disc med 2D udgaven i æsken.

Jeg er ikke dybdegående 3D ekspert, og jeg skal ikke afvise at det er tilladt at have en "ren" 3D ved siden af en 2D i æsken, eller alternativt én kombineret 2D/3D skive. Men jeg er rimeligt sikker på at det ikke er tilladt at lave en "ren" 3D blu-ray uden at medlevere en 2D i æsken. Dog ikke mere sikker end at jeg overgiver mig hvis nogen kan pege på eksempler på andet, men det er dét al den information jeg umiddelbart kan finde siger. EDIT: Jeg bliver mindre og mindre sikker efterhånden som jeg læser. Måske har I ret - min pointe står dog stadig, det er i én eller anden udstrækning muligt at lave en bagud-kompatibel 3D disc, du vil ikke kunne lave en bagud-kompatibel 100 GB disc.


Redigeret af Otto J - 30-December-2012 kl. 13:29
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 

Med andre ord, så er jeg på lang sigt rimeligt fortrøstningsfuld for at udviklingen nok skal redde os mht. kildematerialets kvalitet. Jeg er mere nervøs for om nogen vil interessere sig for at indstille sit 3000-kroners 8K display til rent faktisk at gengive materialet ordentligt...

Selvfølgelig redder udviklingen os på den lange bane. Specielt omkring lagerplads er der allerede i dag så store problemer, så der er voldsomt fokus på det, ikke mindst fordi det ikke kun er konsumer market som er ramt. Voldsomt store lagerplads medier skal nok komme i main stream, men nok ikke i optiske formater, selvom det kan være en mellemvej indtil vi får flash ned i priser der er til at leve med.

Min helt store bekymring, den ligger i kommunikations formerne i dag. Der gøres alt alt for lidt for at optimere hastigheden for kommunikation. Og sideløbende med det, så er der kommet et voldsomt fokus på at udnytte markedet for film/musik via internettet, som i virkeligheden er en total bagvendt måde at gøre tingene på. Backbone er IKKE i orden, og indtil nogen eller noget virkelig får fokus på dette, så tror jeg desværre, at præcis den del af det vil smadre folks opfattelse af "kvalitet", præcis som der er sket med musik. Du finder efterhånden ikke en person med et "streamings-medie" som har eller kender begrebet raw/cd format/kvalitet. Alt ligger i destruktiv MP3 format eller anden form for komprimering. Og folk sluger det desværre råt, så råt så CD kvaliteten efterhånden er gået i glemmebogen. Og på den led har du helt ret i, at på billede siden, så vil præcis det samme ske. Det er allerede sket. Og det hele vil gå op i en højere enhed, så man ikke længere "behøver" at bekymre sig om, hvorvidt backbone er fulgt med. For vi skruer bare lidt mere ned for "kvaliteten", så passer den til backbonen.

Det er SÅ sørgeligt, at udviklingen i sig selv destruere sig selv på den måde. Det er ikke en udvikling, det er en afvikling!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:11
3D skal nok overleve. Om det bliver i nuværende form eller en ny form, det ved jeg ikke. Men det er kommet for at blive, fordi det er en anderledes måde at opleve og blive underholdt på, der alligevel er der. 3D er en parallel, man mister ikke noget, ihvertfald ikke kvalitetsmæssigt, for 2D er der ved siden af i forvejen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

3D skal nok overleve. Om det bliver i nuværende form eller en ny form, det ved jeg ikke. Men det er kommet for at blive, fordi det er en anderledes måde at opleve og blive underholdt på, der alligevel er der. 3D er en parallel, man mister ikke noget, ihvertfald ikke kvalitetsmæssigt, for 2D er der ved siden af i forvejen.


Det er en tung debat som vi har haft mange gange, men: Jeg tror helt sikkert 3D er kommet for at blive, men det bliver som et niche-produkt sideløbende med 2D. Det bliver aldrig sådan at standarden er 3D, og så kan du vælge 2D hvis du vil.

Men bortset fra det, så er jeg meget uenig i at man som 2D bruger ikke mister noget ved at 3D eksisterer. Der er rigtigt mange film hvor det er meget åbenlyst at scenografien og ofte ligefrem historien er skabt til 3D, hvilket kompromitterer oplevelsen af 2D. Ikke på grund af den tekniske kvalitet, men på grund af det filmiske udtryk. Det er dét jeg har allermest imod 3D, det skaber ringere 2D film. Og jeg mener ikke bare ting der flyver ud i hovedet på kameraet, eller den klassiske "vi falder igennem en tunnel" effekt. Ting som panorerende kameraer bliver misbrugt fordi det "virker" godt i 3D, selvom det ikke fungerer specielt godt i 2D.

Derudover er der så i kommercielle biografer det problem at lærrederne i stigende grad er designede til 3D, hvilket medfører synligt ringere billede i 2D. I det hele taget, så er jeg generelt ikke enig i at 3D lever sit eget liv "ved siden af" 2D.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

...Ting som panorerende kameraer bliver misbrugt fordi det "virker" godt i 3D, selvom det ikke fungerer specielt godt i 2D.


Netop. Der er efterhånden en hel del film, hvor det er tydeligt at se at de er lavet til 3D, for kameraet er konstant i bevægelse, hvilket er trættende at se på i længden.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

3D skal nok overleve. Om det bliver i nuværende form eller en ny form, det ved jeg ikke. Men det er kommet for at blive, fordi det er en anderledes måde at opleve og blive underholdt på, der alligevel er der. 3D er en parallel, man mister ikke noget, ihvertfald ikke kvalitetsmæssigt, for 2D er der ved siden af i forvejen.


Det er en tung debat som vi har haft mange gange, men: Jeg tror helt sikkert 3D er kommet for at blive, men det bliver som et niche-produkt sideløbende med 2D. Det bliver aldrig sådan at standarden er 3D, og så kan du vælge 2D hvis du vil.

Nej, det bliver omvendt, eller rettere, det ER omvendt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Men bortset fra det, så er jeg meget uenig i at man som 2D bruger ikke mister noget ved at 3D eksisterer. Der er rigtigt mange film hvor det er meget åbenlyst at scenografien og ofte ligefrem historien er skabt til 3D, hvilket kompromitterer oplevelsen af 2D. Ikke på grund af den tekniske kvalitet, men på grund af det filmiske udtryk. Det er dét jeg har allermest imod 3D, det skaber ringere 2D film. Og jeg mener ikke bare ting der flyver ud i hovedet på kameraet, eller den klassiske "vi falder igennem en tunnel" effekt. Ting som panorerende kameraer bliver misbrugt fordi det "virker" godt i 3D, selvom det ikke fungerer specielt godt i 2D.

Det er fordi du er et led længere ude end mig. Jeg snakker rent konsumer (ude hos forbrugerne). Du snakker om processen ved produktionen af filmene. Den sidste del mener jeg ikke vi som forbrugere har specielt stor indflydelse på. Og såfremt du har ret, så mener jeg da i den grad, at filmselskaberne læser forbrugerne helt forkert. Jeg nægter at tro på, at 3D er så stor en interesse hos forbrugerne, at det skulle forsvare at man giver afkald på 2D kvaliteten. Det giver ikke meget mening.
Jeg har 3D TV derhjemme. Jeg betegner ikke mig selv som unik på det her område, men det er max. 10% film jeg ser i 3D. Og nogle film har i den grad helt smadret min lyst til 3D (Avatar eksempelvis). Så hvis filmselskaberne mener, at det er den rigtige retning at skrue ned for 2D kvaliteten for at lave 3D effekter, så må det altså være pga. andet end forbrugernes behov. 

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Derudover er der så i kommercielle biografer det problem at lærrederne i stigende grad er designede til 3D, hvilket medfører synligt ringere billede i 2D. I det hele taget, så er jeg generelt ikke enig i at 3D lever sit eget liv "ved siden af" 2D.

Du kan snart ikke købe et TV uden at få 3D med, uanset om du bruger det eller ej.
Du kan snart ikke købe BD film, uden at få 3D version med, (og endnu værre mulighed for at downloade en digital kopi), igen uanset om du bruger det eller ej.
Du kan snart ikke købe en BD afspiller, der ikke understøtter 3D, uanset om du bruger det eller ej.

Det er det jeg mener med, at det er der parallelt. For som nævnt, så tror jeg ikke folk bruger det lige så meget som de bruger 2D.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

...Ting som panorerende kameraer bliver misbrugt fordi det "virker" godt i 3D, selvom det ikke fungerer specielt godt i 2D.


Netop. Der er efterhånden en hel del film, hvor det er tydeligt at se at de er lavet til 3D, for kameraet er konstant i bevægelse, hvilket er trættende at se på i længden.

Hvad er ideen med at lave film til 3D, hvis det primære brug er 2D ? Eller er jeg i virkeligheden så specielt i forhold til den generelle befolkning? (jeg tvivler helt seriøst).

At filmselskaberne så SELV har valgt at det skal være sådan, det er en helt anden snak, og ikke rigtig noget vi kan gøre særlig meget ved, hvis de alligevel ikke lytter/ser på hvad forbrugerne bruger.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Det er fordi du er et led længere ude end mig. Jeg snakker rent konsumer (ude hos forbrugerne). Du snakker om processen ved produktionen af filmene. Den sidste del mener jeg ikke vi som forbrugere har specielt stor indflydelse på. Og såfremt du har ret, så mener jeg da i den grad, at filmselskaberne læser forbrugerne helt forkert. Jeg nægter at tro på, at 3D er så stor en interesse hos forbrugerne, at det skulle forsvare at man giver afkald på 2D kvaliteten. Det giver ikke meget mening.
Jeg har 3D TV derhjemme. Jeg betegner ikke mig selv som unik på det her område, men det er max. 10% film jeg ser i 3D. Og nogle film har i den grad helt smadret min lyst til 3D (Avatar eksempelvis). Så hvis filmselskaberne mener, at det er den rigtige retning at skrue ned for 2D kvaliteten for at lave 3D effekter, så må det altså være pga. andet end forbrugernes behov.


Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant om forbrugeren har indflydelse på filmproduktionen eller ej. De to ting hænger uløseligt sammen. Du kan ikke udbrede 3D film til forbrugerne, uden at filmproducenten producerer 3D film.

Det ER sådan det forholder sig, hvadenten du nægter at tro på det eller ej. Naturligvis ikke på alle film, men ligesom forbrugere, så er nogle filmproducenter mere 3D fokuserede end andre. Lige her og nu er 3D et rimeligt lukrativt marked for filmproducenterne, ikke mindst fordi de kan tage højere billetpriser (var det 135 kroner for at se Hobbitten?). 3D fans er interessante, fordi at selv om de er i mindretal, så lægger de relativt mange penge.

I ét eller andet omfang drejer det sig jo også om at filmproducenterne eksperimenterer for at finde ud af hvad der virker. Ting ud i kameraet er der blevet skruet ned for, for det gider kunderne ikke. Man kan jo håbe at de evigt flyvende kameraer ryger samme vej, jeg er ikke overbevist.


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du kan snart ikke købe et TV uden at få 3D med, uanset om du bruger det eller ej.
Du kan snart ikke købe BD film, uden at få 3D version med, (og endnu værre mulighed for at downloade en digital kopi), igen uanset om du bruger det eller ej.
Du kan snart ikke købe en BD afspiller, der ikke understøtter 3D, uanset om du bruger det eller ej.

Det er det jeg mener med, at det er der parallelt. For som nævnt, så tror jeg ikke folk bruger det lige så meget som de bruger 2D.


Min pointe er at det er forkert at sige at man bare kan ignorere 3D.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Hvad er ideen med at lave film til 3D, hvis det primære brug er 2D ? Eller er jeg i virkeligheden så specielt i forhold til den generelle befolkning? (jeg tvivler helt seriøst).

At filmselskaberne så SELV har valgt at det skal være sådan, det er en helt anden snak, og ikke rigtig noget vi kan gøre særlig meget ved, hvis de alligevel ikke lytter/ser på hvad forbrugerne bruger.


En filmproducent der mener at filmen primært skal ses i 2D, gør naturligvis heller ikke sådan. Men problemet er at den brede befolkning ikke opdager disse ting, eller i hvert fald ikke er bevidste om dem. Derfor ser en filmproducent sådan på det at ved at lave en 3D version der også virker i 2D, så får man fat i to markeder. En 3D version og en lettere handicappet 2D version, er en bedre forretning end en super-duper 2D version uden en 3D version. Derfor er det i det store billede, lige nu i hvert fald, en bedre forretning at nedprioritere 2D.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant om forbrugeren har indflydelse på filmproduktionen eller ej. De to ting hænger uløseligt sammen. Du kan ikke udbrede 3D film til forbrugerne, uden at filmproducenten producerer 3D film.

De hænger muligvis sammen fra filmproducenternes side, men min påstand er, at det gør de jo netop ikke hos forbrugerne. Altså medmindre jeg skal skille mig voldsomt ud fra mængden. Og når det kun hænger sammen for den ene parts vedkommende, så er det jo rimelig irrelevant at mene, at den anden part har indflydelse på det.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Min pointe er at det er forkert at sige at man bare kan ignorere 3D.

Jeg siger ikke, at man bare kan ignorerer 3D. Jeg påstår, at man/jeg gør det! Ihvertfald i et tilpas stort omfang, der burde være stort nok til, at film producenterne også ser at man/jeg gør det. Hvis ikke det sidste er tilfældet, så er det jo fordi de selv vælger at præge markedet som de lyster. Ikke som forbrugerne lyster.
Det hele står og falder selvfølgelig på, om jeg er så lidt unik som jeg udstiller mig selv til at være. Den del har jeg ingen statistik på, desværre.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu