recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levetid på elektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Levetid på elektronik

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Levetid på elektronik
    Sendt: 13-Marts-2013 kl. 10:20
Vægten var nu mest, fordi det skal op ad en trappe, og hverken min mor (72 år med slidgigt i ryggen) og jeg (40 år med hjerteproblemer) har lyst til at tabe skærmen på halvvejen.

Men det er selvfølgelig også kun én gang, det skal bæres op, så hvis vi stikker naboen en 200 kr.-seddel, kan det jo være at han vil lægge muskler til.

Hos AV-connection.dk har de nogle Sharp-skærme beregnet til 365/24/7, så det kunne måske også være en mulighed, men der går mindst et år, før finansieringen er på plads, og til den tid er lysten måske nærmere i retning af et almindelig TV til...ja...TV-brug og et lærred og en projektor til film og sport.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det har i hvert fald givet mig noget at tænke over - og tid til at spare op.
Men Otto, når du nævner Panasonic Pro, er det så Plasma eller findes de også som LCD?
Jeg vil nemlig helst undgå plasma, da de udvikler en hel del varme, bruger temmeligt meget strøm og ofte også vejer en del mere end et LCD/LED i samme størrelse.

Men sidstnævnte er måske prisen man betaler for at få kvaliteten med?

Jeg er jo nødt til sådan lidt drillende at spørge hvorfor vægten er relevant, når den ikke skal op at hænge? Medmindre du har et tv-møbel der er bygget af våde papkasser, så bliver det ikke et problem. Varme og strøm, ja. Det er ikke så meget ofret for holdbarheden, som for billedkvaliteten. "Stue-plasma'erne" bruger mindre strøm, ved aktivt at regulere strømtilførslen til panelet, hvilket forringer billedkvaliteten. Panasonic laver nogle pro LCD-tv, men jeg har ingen erfaring med dem, det var specifikt plasma'erne jeg havde i tankerne. Jeg ved ikke om der findes nogle kommercielt tilgængelige professionelle LCD paneler, som har en billedgengivelse der egner sig til formålet, men det er da ikke umuligt. Jeg har én stående, men den får du desværre ikke lov til at købe Wink
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 09:26
Det har i hvert fald givet mig noget at tænke over - og tid til at spare op.
Men Otto, når du nævner Panasonic Pro, er det så Plasma eller findes de også som LCD?
Jeg vil nemlig helst undgå plasma, da de udvikler en hel del varme, bruger temmeligt meget strøm og ofte også vejer en del mere end et LCD/LED i samme størrelse.

Men sidstnævnte er måske prisen man betaler for at få kvaliteten med?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:



Og eftersom jeg ikke synes, at udviklingen på TV-området tager så store kvantespring længere, i hvert fald indenfor de ting der interesserer mig, så er tanken om en mere langtidsholdbar monitor, hvor man så kan opgradere tilsluttede medieafspillere/optagere løbende i stedet, begyndt at fylde mere og mere i mine overvejelser.

Hvis du har nogenlunde kontrollerede lysforhold, så mener jeg at den bedste løsning p.t., både hvad angår holdbarhed og billedkvalitet, er et Panasonic pro-display, helst med en ekstern video processor ala Lumagen eller evt. DVDO iScan Duo (fordi pro-panelerne ikke har en brugbar indbygget CMS). Din beskrivelse af behovet skriger efter lige præcist dén løsning. Skulle jeg selv købe en fladskærm her og nu, og budgettet rakte til det, så blev det helt sikkert dén løsning jeg selv valgte. Afhængigt af størrelse taler vi vel om 30k+. Dyrere end japnanerne, men billigere end et "rigtigt" B&O.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 08:52
Det med driftsintervallerne var jeg faktisk ikke klar over, og det kan måske også være lige meget, hvis man, som jeg har gjort indtil videre, udskiftet grejet hvert andet år. Mit forbrug er nemlig ofte 8-10 timer i træk, hvilket så må være dræbende for et almindeligt "hr. og fru Flæskestegskebab"-panel i det lange løb.

Og eftersom jeg ikke synes, at udviklingen på TV-området tager så store kvantespring længere, i hvert fald indenfor de ting der interesserer mig, så er tanken om en mere langtidsholdbar monitor, hvor man så kan opgradere tilsluttede medieafspillere/optagere løbende i stedet, begyndt at fylde mere og mere i mine overvejelser.

Faktisk er jeg ligeglad med om TV'et er 5 eller 100 mm tykt, da det ikke skal op at hænge på væggen alligevel.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Men en given forhandler vil vel som udgangspunkt ikke sige, at det mærke, han lever af at sælge, er noget lort.

Det er der pudsigt nok faktisk en del der gør, så snart de skal til at pådutte dig tillægsforsikringen... Men det er et sidespring.

M
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:


Personligt kunne jeg godt tænke mig et Beovision 10/11, men når jeg ser på priserne for 46"-udgaverne, så kan man jo få en Sony- eller Panasonic-topmodel to gange for samme pris, og så endda i 55".
Og så er det jeg spørger mig selv, om det i længden ikke bedre kan svare sig at købe to japanske topmodeller i løbet af ti år fremfor ét B&O i samme periode?

Jeg tror svaret afhænger meget af hvem man er. Nogle mennesker kan ikke leve med at dét produkt de har ikke er den sidste nye model. De vil næppe være glade for et B&O tv i ti år. Man kan så diskutere om de kan være glade for et Panasonic i fem... Men hvis man ser isoleret på holdbarhed vs pris, så tror jeg ikke det kan betale sig at købe B&O'en. Men så sort/hvidt er det jo ikke, for hvis vi nu antager at de to løsninger koster det samme, så vil B&O'en give dig f.eks. langt bedre lyd, lækrere design, langt bedre betjening, og i det hele taget større ejerglæde. Omvendt, så vil japanerne sandsynligvis give dig bedre billedkvalitet i de sidste 5 år, hvor du kan købe en nyere model. Denne effekt vil jeg dog argumentere for er ved at flade ud, efterhånden som udviklingen flader ud. Jeg vil argumentere for at produktet "fladskærms-tv" er ved at være modnet i udviklingen, og at der ikke kommer flere markante, væsentlige ryk i den maksimalt opnåelige billedkvalitet. Det bekræftes jeg i hver gang jeg ser en 9. generations Pioneer. Om 5 år er dét stadig et pisse godt tv.

Ovenstående tager ikke hensyn til at jeg personligt slet ikke mener B&O's billedkvalitet er specielt god. Men jeg vil argumentere for at dem der gav f.eks. 25.000,- for et Pioneer for 5 år siden, er bedre stillet her og nu end hvis de havde givet 12.500,- for et Panasonic for 5 år siden, og 12.500,- for et Panasonic i dag (vurderet på rå billedkvalitet, jeg er helt med på at der er udfordringer mht. tuner, smart-tv osv)

Men essensen i det er at man skal starte med at se indad, og overveje om man ville kunne holde på ejerglæden ved at have en gammel high-end luksusmodel, frem for en ny japaner som måske på papiret er foran på nogle punkter. Hvis du havde spurgt mig for 10 år siden, ville jeg afgjort svare at langtidsholdbarhed ragede mig en pind, jeg havde alligevel skiftet det ud længe før garantiens udløb. Men jeg må indrømme at i dag er jeg blevet mere fokuseret på at købe færre men bedre ting, som jeg kan bruge i længere tid. Det gælder ikke kun elektronik. Jeg har for eksempel en Hugo Boss t-shirt, som jeg var heldig at få til halv pris for 5-6 år siden, men som havde en normalpris på 600,-. Før dét tror jeg aldrig jeg har brugt over 100 kroner på en t-shirt i mit liv (bortset fra nogle fan t-shirts). Jeg bruger den rigtigt meget, og den har bogstaveligt talt været vasket 100 gange, uden at jeg har behandlet den pænt (ikke noget særligt vaskemiddel eller lignende). Men den ser fuldstændigt ud som ny, og det er stadig dén t-shirt jeg er gladest for. Det kan jeg sætte pris på nu, men det kunne jeg næppe for 10 år siden. Og nok så væsentligt, jeg vidste ikke at det ville være sådan da jeg købte den. Det svære består i, præcist som med elektronik, at gennemskue det før købet. Jeg kan for eksempel ikke finde en ny Boss t-shirt i dag, som har samme stof-kvalitet som min gamle. Jeg tror desværre elektronik-verdenen er kommet meget langt ned ad den negative spiral det er, at selv HVIS man ønsker at købe et langtidsholdbart produkt, og er villig til at betale rigtigt meget ekstra for at få det, så er det ikke sikkert det overhovedet findes på markedet. Jeg har altid været tilhænger af at folk selv kan vælge om de vil det ene eller det andet, men det valg er i praksis ikke længere så frit, fordi de langtidsholdbare løsninger bliver presset ud af markedet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde?
Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne?
Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år?

Jeg vil sige at det er forventeligt at B&O sørger for tilgængelige reservedele - om de får sværere ved det i praksis skal jeg ikke kunne sige. Med de fleste komponenter er det faktisk ikke sådan at man løbende producerer reservedele til gamle modeller, man lægger nogle til side til reservedele mens man producerer - og så prissætter man dem efter efterspørgslen. Så når et panel som reservedel ofte koster mere end det færdige tv, så er det et simpelt spørgsmål om at man ikke har prioriteret at lægge ret mange til side. Det er lidt ligesom når forsikringsselskaber sætter en helt ublu høj pris på bilforsikringer til 18-årige, i stedet for bare at sige nej... B&O kan med andre ord selv styre hvor mange reservedele de vil have liggende, uafhængigt af hvad underleverandørerne gør. Men som sagt, det kan helt givet blive vanskeligere i længden, efterhånden som udviklingen går hurtigere og komponent-typerne skiftes hurtigere ud.

Men en nok så væsentlig pointe med hensyn til dit første spørgsmål, hvor længe burde tv'et kunne holde, er at et Samsung panel ikke bare er et Samsung panel. Panelerne findes i forskellige klasser, som har forskellig forventet levetid (der er også andre forskelle, men i denne sammenhæng er det dét der er interessant). De billigste paneler er f.eks. specificeret til 8 timers drift i døgnet, og maks 2 timer ad gangen hvorefter den skal hvile en time. Hvis man så ser TV 6 timer i træk hver dag, så rister man panelet rimeligt hurtigt. Andre paneler er specificeret til f.eks. 12 eller 18 timer. Nogle er specificeret til 22 timer, 11 timers drift + 1 times pause. Og der findes industri-paneler - typisk tykke konstruktioner med blæsere, som man ikke ville have i stuen - der er specificeret til 24/7 drift. Jeg ved ikke præcist hvilke paneler B&O bruger, men det er - i hvert fald i de "rigtige" modeller (dvs. ikke Beoplay) nogle af de "langtidsholdbare". Derfor tror jeg ikke man skal være nervøs for selve panelet. (Jeg siger ikke der er problemer med Beoplay, jeg ved bare ikke noget om dem og derfor kan jeg ikke sige noget om dem).

Alt det "udenom", det designer B&O i bred udstrækning selv, og derfor har de ret gode muligheder for at vælge komponenter med lang holdbarhed og tilgængelighed. Men det er ikke fuldstændigt rosenrødt - de første plasma-tv var f.eks. bare komplette Panasonic pro-displays bygget ind i en B&O ramme (i en grad så Panasonics fjernbetjening virkede, hvis man fjernede frontrammen). Man kan så argumentere for at i det tilfælde har de i det mindste brugt et display med en generelt forventet lang holdbarhed.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde?
Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne?
Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år?
B&o konstruere deres produkter så der ingen steder bliver over 50° varmt, det er med til at sikre længere holdbarhed. Wink
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 07:43
Men en given forhandler vil vel som udgangspunkt ikke sige, at det mærke, han lever af at sælge, er noget lort.
Med andre ord: Kan man stole på at en B&O-forhandler ikke pynter på sandheden, hvis den ikke er rosenrød nok i sig selv?

Personligt kunne jeg godt tænke mig et Beovision 10/11, men når jeg ser på priserne for 46"-udgaverne, så kan man jo få en Sony- eller Panasonic-topmodel to gange for samme pris, og så endda i 55".
Og så er det jeg spørger mig selv, om det i længden ikke bedre kan svare sig at købe to japanske topmodeller i løbet af ti år fremfor ét B&O i samme periode?

Lige nu kører jeg primært Sony, hvilket giver en rimelig integration, så mit TV og Soundbar automatisk tænder, når jeg tænder BD-afspilleren. Bevares, det er slet ikke på B&O-niveau, men prisen for hele setuppet er jo også kun en brøkdel af hvad det ville koste med et Struer-setup.

Og som en anden skrev, så er der råd til at skifte ud, hvis der kommer noget nyt "før tid".
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2013 kl. 04:57
Jeg tror ikke du kan være sikker på en skid.
 
Vi lever i en køb og smid væk kultur.
 
Det bedste sted at spørge er nok en B&O forhandler. Dem kan der selvfølgelig godt være nogen af herinde.
 
Smile
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2013 kl. 21:57
Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde?
Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne?
Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år?
Til top
Cybersp@ce Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2005
Status: Offline
Point: 486
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cybersp@ce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2013 kl. 21:06

Jeg har også en kammerat der køber ting efter at de ikke må koste mere end 4-6.000 Kr.,
for så kan han snildt skifte det ud efter en 3-5 år.

Hvor mange mennesker begynder ikke at tænke i de baner,
fordi de fleste producenter lader de sidste års modeller i stikken.

Dermed får vi kvantitet istedetfor kvalitet, hvilket jeg i hvert tilfælde ikke ønsker.
 - Kunne TV-producenterne ikke også nøjes med at lave færre bedre modeller
end at skulle komme med 10+ modeller hvert år i xx antal størrelser?
~ Cybersp@ce  ~
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu