recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levetid på elektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Levetid på elektronik

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg et klar Ove at du spørger mig som forbruger. Jeg stiller så spørgsmålet tilbage til dig der sidder i detailleddet. Ser du det som en fordel med øget omsætning, eller står du ofte tilbage med dårlig samvittighed (Som jeg oplever i min branche) og ved ikke rigtigt hvad du skal gøre og gribe i?
 


Jeg er forberedt på at få spørgsmålet tilbage i min egenskab af forhandler, men som sagt så mener jeg også at jeg er forbruger her. Derfor vil jeg gerne holde tingene lidt adskilt, men jeg skal nok give dig forhandler-svaret. Dét jeg helst vi debattere, er hvad man som forbruger kan gøre. Hvad producenter og forhandlere over en bred kam kan gøre, er ikke relevant, for det er ikke dem der har problemet. Tværtimod, branchen er indrettet til at leve af det. Hvis du overlader det til branchen at løse problemet, bliver det KUN værre. Hvis du overlader det til almindelig konkurrence, bliver det KUN værre (dem der er bedst til at få produkterne til at holde 2 år men ikke ret meget mere, vinder).

Som forhandler, er jeg ambivalent. For branchen som helhed er det en fordel at folk skifter ud ofte. For mig som specialforhandler er det ikke en fordel (efter min personlige mening - jeg taler helt for egen regning her, jeg kan ikke udtale mig om om min arbejdsgiver er uenig). Det er måske en fordel på kort sigt, at folk skal have en ny forstærker når den gamle er gået i stykker, men på lang sigt bliver konsekvensen at folk ikke tør købe dyre produkter, for hvis de alligevel kun holder få år, så er det en økonomisk dårlig idé. Så vil man hellere købe billige produkter og skifte ofte. Og billigere produkter er lig med lavere indtjening. Jeg mener personligt at TV-markedet har dét problem, netop fordi de dyre produkter IKKE generelt er bedre konstrueret end de billige (hos visse store producenter). Den forventede levetid på et TV til 20.000,- er den samme som på et til 3000,-, som jeg oplever det.

Nu er jeg i den lidt tungere del af hifi-branchen, hvor problemet ikke er helt så stort, men der er stadig en del halv- og heldyrt elektronik, som har ringe holdbarhed og som er svært at servicere. Guderne skal vide at der har været noget af det igennem vores forretning også, især under den tidligere ejer. Min samvittighed har det som sådan okay, fordi jeg synes at både jeg personligt og butikken som helhed trækker i den anden retning. Vi kasserer produkter i sortimentet som vi oplever er problematiske - problemet er ligesom for kunderne at det ikke er altid man opdager det før der er solgt nogle stykker. Men der findes produkter som vi ganske enkelt nægter at sælge, selv om du står med dankortet klar. Derfor synes jeg rent faktisk godt jeg kan sove om natten, selv om jeg mener branchen som helhed har et problem. Vi forsøger også aktivt at trække folk over på de produkter vi af erfaring ved har den bedste holdbarhed, i dén udstrækning at produktet opfylder behovet (igen, jeg vil helst holde navne udenfor for ikke at køre debatten af sporet).

Men det er IKKE meningen at tråden her skal være en forherligelse af mig eller min butik. Det er meningen at vi skal debattere hvad forbrugerne kan gøre, både den enkelte forbruger i købssituationen, og forbrugerne som helhed. HVIS der altså skal gøres noget. Som jeg nævner højere oppe, så er jeg meget fascineret af flok-psykologi. Jeg synes det er interessant, hvis forbrugerne hver især mener der er et problem, men at forbrugernes indkøbsvaner alligevel trækker i en anden retning.

Jeg er i hvert fald overbevist om at dem der har oplevet at kassere et TV i 10.000,-+ klassen efter 2½ år, mener det er et problem.

EDIT: Jeg skriver vist for meget, i betragtning af at jeg bad om andres mening Wink


Redigeret af Otto J - 29-December-2012 kl. 14:15
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg synes en debat om dette er yderst relevant, men der bør komme nogle tal på bordet. Kan det underbygges, at et gennemsnitligt TV fra producent X kun holder 4 år før det fysisk går i stykker? Kan det dokumenteres (og det burde det nok kunne), at reservedele til TV Y ikke kan skaffes efter 3 år?


Det er dét der er problemet, den statistik ligger kun hos dem der ikke er interesseret i at forbrugerne får kendskab til dem, nemlig producenterne selv. Det er derfor jeg spørger hvad forbrugerne kan gøre.
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:


 Jeg savner et tear-down af et stykke dyrtkøbt elektronik, hvor det påvises, at komponenterne er underdimensionerede og kun lige burde holde liv i elektronikken garantiperioden ud.


Her synes jeg vi er inde på noget. Der mangler både noget neutral stilling-tagen til emnet, ikke mindst fra anmeldere. I de gode gamle Hifi & Elektronik dage, der havde alle anmeldelserne en karakter separat for teknisk konstruktion. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst en anmeldelse af et TV hvor anmelderen har forsøgt at forholde sig til om produktet har en troværdig levetid. Det hele drejer sig om "hvor meget billede får jeg får pengene". Én af måderne at levere mest ydelse for pengene på, er at nedprioritere holdbarheden. Jeg kan nævne utallige eksempler i historien på dette, men da jeg ikke har officielle statistikker på det må jeg hellere lade være med at nævne navne. Men på generelt plan, hvis man for eksempel laver en forstærker der leverer en masse power, men har alt for små køleplader så den har en meget høj driftstemperatur, så kan du få rigtigt meget lyd for pengene, indtil den brænder sammen.

Jeg har været meget efter Hother i mange sammenhænge, men lige præcist dette er et område hvor han holder fanen højt, og i det mindste gør et forsøg på at forholde sig til om produktet er konstrueret ordentligt.

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Vi snakker ofte om det, og når man tester diverse elektroniske dimser, så kan man også godt fornemme hvornår noget er noget bras, men en fornemmelse er bare ikke helt nok. Jeg er ikke tilstrækkelig velbevandret i svagstrømelektronik til at kunne spotte hvornår en switchmode forsyning er sammensat af elendige komponenter og hvornår den vil overleve mine børnebørn.


Måske er en fornemmelse rent faktisk i praksis det bedste vi har? (jeg siger "vi", fordi jeg føler at jeg taler som forbruger i dét her, det er primært som kunde jeg oplever det som et problem). Hvis jeg køber et par sko, så ved jeg heller ikke noget om hvordan sko skal være konstrueret for at have en god holdbarhed. Men man opbygger en vis fornemmelse af det. Dét jeg siger er at jeg synes dén "fornemmelse" er noget den almindelige forbruger ikke rigtigt har, eller er opmærksom på. Jeg synes personligt det siger sig selv at når et TV skal være 8 milimeter tykt, så er der ikke plads til en "solid" konstruktion (lige så lidt som at der er plads til god lyd).

Jeg har lidt en fornemmelse af - og det kan måske tale IMOD forslaget om mere lovgivning - at det drejer sig om for meget forbrugerbeskyttelse. Vi har vænnet os til at når noget går os imod, så kommer der nogen og redder os. Ellers kan vi altid klage til Ekstra Bladet, og bulldoze vores ret igennem, hvadenten vi rent faktisk har en sag eller ej.

Det er jo også lidt dét Kia spiller på, når de giver 7 års garanti. Deres biler er ikke bedre end andres, de har bare indkalkuleret omkostningerne til garantireparationer i salgsprisen. Måske et eksempel på at længere garantier ikke hjælper på den grundlæggende kvalitet - jeg brainstormer bare.

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Edit: rettelser af i-devices stupide ordbog...


OT: Slå den dog fra! Jeg har aldrig forstået behovet for ordbog på et qwerty-tastatur.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:55
Er vi som forbrugere ikke også en medvirkende årsag til at levetiden forringes? Vi har jo i mange tilfælde et valg mellem standardvaren og den noget dyrere kvalitetsvare. Og alt for ofte vælges ud fra prisen, velvidende at der skal skiftes ud lidt oftere. For nogen en fordel, da de så kan følge med i trenden. For andre (mig selv incl) et irritationsmoment, da vi gerne vil ha' at tingene holder længe.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:44
Jeg et klar Ove at du spørger mig som forbruger. Jeg stiller så spørgsmålet tilbage til dig der sidder i detailleddet. Ser du det som en fordel med øget omsætning, eller står du ofte tilbage med dårlig samvittighed (Som jeg oplever i min branche) og ved ikke rigtigt hvad du skal gøre og gribe i?
 
BS
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.


Der er næppe tvivl om at prisniveauet har en indflydelse, men jeg er langtfra enig i at det er hele forklaringen. Jeg er stærkt uenig i dit eksempel med at regne pris per billedareal. Billedarealet har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvad det koster at producere. Hvis du nu regner pris per kilo apparat i stedet for, så vil det nok se anderledes ud (uden at være mere retvisende).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Lige et spørgsmål til oplægget. Oplever du ikke at få tilbagemelding fra producenten at der ikke kan skaffes reservedele? Det gør jeg oftere og oftere (ikke AV relateret) og fornemmer at PO dermed bliver trukket ned over hovederne på os.


Jo, netop. Det er en af de ting jeg mener er et problem, og jeg nævner det også.
 
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Når man så tager "in mente" at opdateringer til, også dyrere produkter, udebliver efter bare 1 år på markedet. Er det meget let at tro at det er noget producenterne ønsker at "lære" os.

Det er helt klart også et udslag af det ja.
 
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Længere garanti? Hvordan kunne det gøres? Sidst sagde de "det er bedre" men det blev faktisk værre. Skal det være op til de producenter der ønske at "lære" os PO?


Jeg spørger dig Wink

Jeg er iøvrigt overhovedet ikke enig i at de nye regler er værre end de gamle. Branchen stillede sig bare på bagbenene og forsøgte (og forsøger stadig) at udlægge det som værre, fordi det er en trussel mod en meget lukrativ tillægsforsikrings-forretning.

Tillægsforsikringerne er netop et emne der til stadighed kan fascinere mig. Jeg mener som sådan ikke der er noget principielt galt i at sælge eller købe en tillægsforsikring (så længe salgsmetoden er lødig). Dét der fascinerer mig er at betragte dét jeg kalder flok-psykologi: Du fortæller en masse mennesker at dét her produkt simpelthen er så fantastisk at du ikke kan undvære det. Inden dankortet køres igennem, fortæller du så kunden at der er meget, meget stor sandsynlighed for at dét her fantastiske produkt ikke kan bruges i 4-5 år uden at gå i stykker, derfor skal man købe en forsikring. At det kan lade sig gøre for branchen over en bred kam direkte at fortælle sine kunder at dét man sælger er noget skrammel, og stadig sælge en hulens masse af det, det synes jeg er fantastisk.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt.


I de 10 år er din løn steget hvor meget?
I de 10 år er en vaskemaskine steget hvor meget?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det?


Jeg har fuldt ud accepteret det. Og tænker folk sig bare en smule om, så ved de det også. Jeg bruger altid mit tv som eksempel.
Jeg købte for 20 år siden et 25" Philips billedrørstv. Det fejlede ikke noget da jeg udskiftede det for 6 år siden med et 42" tv, med langt flere features og bedre billedkvalitet. Det kostede så 20.000 kroner.

Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.

Kigger du på markedet i dag, så kan du for 15.000 kroner få "kæmpefjernsyn" med alle mulige og umulige features og som uddannet indenfor elektronik, ved jeg da godt hvordan det kan lade sig gøre - design til grænserne og heraf følgende kort levetid.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 13:08
Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:56
Jeg synes en debat om dette er yderst relevant, men der bør komme nogle tal på bordet. Kan det underbygges, at et gennemsnitligt TV fra producent X kun holder 4 år før det fysisk går i stykker? Kan det dokumenteres (og det burde det nok kunne), at reservedele til TV Y ikke kan skaffes efter 3 år? Jeg savner et tear-down af et stykke dyrtkøbt elektronik, hvor det påvises, at komponenterne er underdimensionerede og kun lige burde holde liv i elektronikken garantiperioden ud.

Vi snakker ofte om det, og når man tester diverse elektroniske dimser, så kan man også godt fornemme hvornår noget er noget bras, men en fornemmelse er bare ikke helt nok. Jeg er ikke tilstrækkelig velbevandret i svagstrømelektronik til at kunne spotte hvornår en switchmode forsyning er sammensat af elendige komponenter og hvornår den vil overleve mine børnebørn.

Mobiltelefoner kan jeg til nød acceptere, at man må forvente går i stykker på et tidspunkt, da der er proppet "for meget" følsomt elektronik ned i en ultra-mobil enhed, der påvirkes af ret seriøse fysiske strabadser i dens levetid. Udstyr der står stille hjemme i din stue, uden at blive fumlet med, tabt, påvirket af 40 graders temperatursvinginger, og fugt i rigelige mængder bør dog kunne følge dig gennem overgangsalderen uden at du skal bekymre dig om HDMI portene og des lige.

Edit: rettelser af i-devices stupide ordbog...

Redigeret af Torben Rasmussen - 29-December-2012 kl. 12:57
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:34
Aka "historien om glødepæren", så er jeg med
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 12:05
planned obsolescence
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu