recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levetid på elektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Levetid på elektronik

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Cybersp@ce Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2005
Status: Offline
Point: 486
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cybersp@ce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2013 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Og 3. Hvor meget er "lidt over to år"?
 
M.v.h.
 
Glemte hele tiden at få spurgt hvor gammel deres Sharp-LCD-TV blev og svaret var 3 år.
Den var købt i Elgiganten,
men havde for noget tid siden sagt til dem at de snildt kunne komme af med 5-600 Kr.
for at de bare kikkede på den + kunne risikere at skulle vente i 1-3 mdr.,
hvor de så måske alligevel ikke kunne få den lavet.
Så de skulle gå hen til en anden raperatør, hvor de fik en klar pris, m.m. på det.
 
(Selv tidligere oplevet det ved en i vores eksamensprojekt,
hvor hans computer var væk i 3 mdr.! Hvor han så måtte sende den retur igen,
da de havde sat en ringere skærm på end den skærm hans bærbar var født med!)
(Plus havde før hørt om en sag fra en anden kammerat, som jeg imellemtiden har glemt igen).
 
Der var alligevel ikke nogen garanti på tv'et og mener de havde været hos 3 forskellige,
hvor svaret var at de ikke kunne skaffe den specifikke strømforsyning.
 
TV'et er blevet skrottet og nu står de med et andet TV,
som er et gammelt brugt LCD-tv som plan-b.
 
De nye modeller kommer jo nu og skal først lidt ned i pris igen.
Men det er stadigt svært for dem hvad de evt. skal vælge af nyt Led-tv,
som er det de ønsker + det bedste efter deres behov.
På trods af at jeg presser dem lidt henad mod en ny Panasonic-Led-TV.
 ~ Cybersp@ce  ~
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg tænker to ting:
 
Hvad human er det for er TV, hvor man ikke kan få en strømforsyning efter to år!!?? (Det lyder for mig mere som en butik som forsøger at sælge nyt, og benytter det som undskyldning!)
 
2. Det viser da netop at det kan betale sig, at købe modeller fra kendte producenter! Her vil man da netop kunne få nye dele - i længere tid.

Henrik... Det er jo netop dét jeg har oprettet tråden for at gøre opmærksom på. Den historie er noget jeg hører oftere og oftere. Og nej jeg tror ikke det er en butik der forsøger at snyde kunden. Problemet er at "kendte producenter" ikke længere er nogen garanti. Nærmere tværtimod - Samsung og Philips må om nogen siges at være "kendte producenter", og det er typisk dem jeg hører historien om - nu kan vi så skrive Sharp på listen, men der er stensikkert flere af de store hvor dette vil kunne opleves. Hele balladen er netop at hvor det i "gamle dage" var et fænomen man vel i et eller andet omfang forventede af såkaldte "handelsmærker", dvs. Denver, Lumatron osv, så har det bredt sig til netop også at være et problem hos dét man ellers ville kalde mærkevarer.

Og jeg forstår godt at reaktionen bliver som dén fra Cybersp@ce: Når det alligevel ikke holder længere, så kan jeg lige så godt bare købe den billigste. Det er præcist dér den største del af problematikken ligger, og jeg vil mene at de producenter der rent faktisk satser på længere holdbarhed (B&O i særdeleshed, måske i en vis grad Sony?) burde slå sig mere op på netop dette, og eksempelvis tilbyde langvarige fabriksgarantier, ligesom de fleste højttalerproducenter. Yamaha gør det til dels med Aventage, som de giver tre års garanti på. Ikke helt nok til at gøre den store forskel, men dog et skridt på vejen. Mange mindre producenter giver både 5 og 10 års fabriksgaranti, og der findes enkelte med livsvarigt garanti til første køber. Jeg mener principielt at forbrugerne burde forlange 10 års garanti på elektronik - om ikke ligefrem via lovgivning, så som konkurrenceparameter. Og min påstand er altså at den eneste grund til at det ikke sker, er at folk har en falsk forventning om at det er en selvfølge at elektronik holder mere end 10 år.

Og en sidste detalje: Lad være med at tro at det altid har været sådan, og vi bare hører om flere problemer "på grund af internettet". Jeg har i min fona-tid i slutningen af 90'erne flere gange oplevet Philips skifte billedrør per kulance på 5-6 år gamle tv, noget man gjorde fordi den forventede levetid på et billedrør var meget mere, selv om der kun var ét års garanti. Dette på helt almindelige konsum-modeller i 4-5000,-s klassen. Dén praksis finder man næppe en TV-producent i dag der vil efterleve - uanset mærke og pris. Lang levetid er simpelthen ikke en konkurrenceparameter, fordi kunderne ikke er opmærksom på at det burde være det (er min påstand).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:



JEG vælger at skifte elektronikken ud med visse mellemrum, fordi jeg gerne vil have noget nyt. Men de produkter, jeg "kasserer" eller sælger er produkter som for langt langt de flestes vedkommende ville kunne holde 25 år eller mere, hvis jeg ønskede at beholde dem så længe

Jeg har ikke lige kigget i tråden siden du skrev dette, men det er lige præcist dén indstilling jeg TROR rigtigt mange går rundt med - hvorfor skulle mit elektronik da ikke kunne holde 25 år? Don't kill the messenger, men det er lige præcist dét jeg forsøgte at sætte fokus på, det er i langt de fleste tilfælde en urealistisk forventning - især når vi taler om TV. Der er bestemt produkter der har en forventet levetid på 25 år - højttalere for eksempel, som nævnt - men hvis du køber et tv i dag og forventer at det lever 25 år, så vil jeg så godt som garantere dig at nogen bliver skuffet - hvis ikke dig selv, så ham du sælger den til.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 21:58
Sharp er i princippet en "mærkevare", omend de hovedsalig er panelleverandør.
Uanset bør man kunne købe gængse reservedele - som fe¨.eks. strømforsyninger - i langt mere end et par år!
 
Hvor meget var/er den over de to år?
 
M.v.h.
Til top
Cybersp@ce Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2005
Status: Offline
Point: 486
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cybersp@ce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 18:57
Skal lige sige at der er forsøgt at få en ny strømforsyning igennem ca. tre forskellige.
Ved så ikke om du synes at Sharp er en mærkevare.
Personligt er jeg selv til Panasonic.
 
Vil da sige en 5-6 år må det da gerne holde - gerne mere for os fattigrøve...omformulerer lige - en fattigrøv som mig.


Redigeret af Cybersp@ce - 19-Januar-2013 kl. 19:02
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 18:56
Og 3. Hvor meget er "lidt over to år"?
 
M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 18:54
Jeg tænker to ting:
 
Hvad human er det for er TV, hvor man ikke kan få en strømforsyning efter to år!!?? (Det lyder for mig mere som en butik som forsøger at sælge nyt, og benytter det som undskyldning!)
 
2. Det viser da netop at det kan betale sig, at købe modeller fra kendte producenter! Her vil man da netop kunne få nye dele - i længere tid.
 
M.v.h.
Til top
Cybersp@ce Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2005
Status: Offline
Point: 486
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cybersp@ce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2013 kl. 18:50
Mine forældres lidt over 2 år gamle tv gik i stykker før jul-2012.
Den kan så ikke repareres da man ikke kan få en ny strømforsyning til den!
 
De står så i en situation hvor de tænker
 - Hvorfor give så mange penge for et dyrt tv når det ikke kan repareres efter 2 år?
 
Så er vi jo derhenne hvor der bliver produceret 20 nye modeller om året
og hvis det går i stykker må folk bare betale for til et nyt TV/produkt.
 
Kan godt se at de skal sælge noget,
men der er da rigeligt af folk der skifter ting ud efter at der er kommet nyt på markedet hvert år.
Samt alle de nye kunder der til stadighed opstår + de gamle der skifter ud efter en periode.
 
Derfor skal tingene gerne holde længere end reklamationsretten holder.
Ellers ender det med at folk ikke vil give særligt meget for tingene for de holder jo kun maks. 2 år. Dermed bliver kvaliteten jo endnu ringere og så ender vi i en dum cirkel med lavere priser og endnu ringere kvalitet. Hvilket for mig ikke er at foretrække!
Så ser jeg hellere at udbuddet bliver sat ned fra f.eks 20 modeller til 10 og at kvaliteten bibeholdes.


Redigeret af Cybersp@ce - 19-Januar-2013 kl. 18:54
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:57
Jeg har så erfaring med produkter, der er gået i stykker, og var for dyre at reparere. 

En B&O forstærker, hvor skydeknapperne fik lyden til at skratte. Det holdt kun kort tid når den var repareret.

Et B&O tv, som pludselig slukkede, og var for dyr at reparere.

En Denon cd-afspiler, hvor skuffen ikke ville blive ude.

En Panasonic VHS maskine, hvor strømforsyningen gik i stykker.

En Marantz surround receiver, hvor centerkanalen forsvandt. Den forærede jeg væk som stereoforstærker.

Og adskillige printere, hvor printhovedet blev tilstoppet.


Alt andet underholdningselektronik jeg har haft, er blevet teknologisk forældet, før det gik i stykker. Dvs. spolebåndoptager, kassetteoptager, harddiskoptager, billedrørstv, Palm pilot, multifjernbetjening, surround reveivere, dvd-afspiller.

Jeg har helt sikkert glemt noget, men det er lige hvad jeg kan huske.


Hvis det er noget, jeg synes er dyrt, har jeg tegnet en tillægsforsikring på det. Det er da fordi jeg ikke vil til at kassere en dyr ting efter fx 2 1/2 år.



Venlig hilsen
KB
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 

At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. 

Det er lige præcis den der, jeg ikke forstår: Du vil putte mig i den kasse, der er ligeglad med at tingene går i stykker, fordi vi alligevel køber nyt.

Jeg vil hellere puttes i kassen, der hedder: Jeg køber jævnligt nyt, selvom det gamle så godt som aldrig går i stykker!


Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Formålet med tråden er jo at lade folk komme med deres syn på sagen. At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. Det er da bestemt et væsentligt indspark i debatten at pege på at man ikke ser det som et problem. Det var jo netop dét jeg gerne ville høre noget om, ER det et problem for folk eller ej.

Dét JEG så gerne vil diskutere, er om det nu også på lang sigt er en fordel med denne evige jagt på det sidste nye. Det medfører jo blandt andet at producenterne sørger for at du SKAL købe nyt, hvis du vil kunne det hele.

Ja okay, måske blev jeg lidt for skarp, sorry!
Så her kommer mit syn på sagen, kogt ned til to linier: (edit: tre linier)

JEG vælger at skifte elektronikken ud med visse mellemrum, fordi jeg gerne vil have noget nyt. Men de produkter, jeg "kasserer" eller sælger er produkter som for langt langt de flestes vedkommende ville kunne holde 25 år eller mere, hvis jeg ønskede at beholde dem så længe

(jeg har også set dokumentaren om glødepæren - men jeg har levet med hele mit liv, at en pære af og til skulle skiftes, så jeg har aldrig tænkt over det. Som alment fysik-interesseret har jeg nok nærmere tænkt det naturligt, at en tynd tråd, der udsættes for så meget varme brænder over før eller siden.

Desuden tænker jeg heller ikke synderligt over at støvsugere og biler, som har væsentlige sliddele (støvsugere udsættes for støv og skidt og møg... og biler for hård mekanisk påvirkning) bliver slidt op. Når jeg har skiftet en støvsuger har det været fordi jeg synes, at den gamle - med tiden - var blevet gradvis dårligere - sikkert fordi alle dele efterhånden var overdænget med støv osv).

Godt nytår til alle.



Redigeret af pianomartin - 31-December-2012 kl. 12:39
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:



præcis!
Og derfor forstår jeg ikke helt denne tråd (og slet ikke dens udvikling!!) som handler om "om vi kan leve med at elektronik går i stykker efter få år".
For jeg oplever stort set aldrig at elektronik går i stykker (uanset om det er noget fra et happy meal på MacD eller om det er state-of-the-art hifi.)



Formålet med tråden er jo at lade folk komme med deres syn på sagen. At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. Det er da bestemt et væsentligt indspark i debatten at pege på at man ikke ser det som et problem. Det var jo netop dét jeg gerne ville høre noget om, ER det et problem for folk eller ej.


Jeg ville da godt nok blive skuffet hvis ens dyre tv (20.000) eller måske en vaskemaskine (8000) kun holdt 4-5 år. Ville da forvente længere tid på produkter til den pris.
Generelt vil jeg hellere selv vælge hvornår et produkt skal udskiftet fremfor at det brænder af i utide. 
Man tør jo dårligt købe en 3 gammel receiver i dag, for hvor længe kan den holde ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu