recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - moderne surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

moderne surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 23456 18>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Jamen helt sikkert Otto, der er mange gode ting ved forums - god hjælp at hente osv.

Bagsiden må vel være den generelle subjektive vurdering af et eller enkelte produkter, hvor typisk under 1/3 har hørt produktet, men alligvel får det nærmest cult status... ;) det kan jeg godt grine af ind imellem ;)

Et forum burde efter min mening være et sted hvor folk mødes og udveksler erfaringer. I stedet er det i udstrakt grad blevet et sted hvor folk går hen for at læse andres erfaringer så man ikke behøver bruge energi på at skabe sine egne. Men når alle gør dét, så har man jo et problem - for hvem skal så tilføre de erfaringer som de andre skal snakke om? Min oplevelse er at rigtigt mange anbefaler ting som de selv kun har læst om, og derfor er forum-anbefalinger for 95%'s vedkommende andenhånds-erfaringer i bedste fald, og ofte tredje- fjerde- og femtehånds. Personligt får jeg kuldegysninger hvér gang jeg læser nogen skrive "XXX skulle være rigtigt god"... "Skulle være" er lig med "jeg har aldrig prøvet produktet selv og jeg har ingen anelse om om ham der anbefalede det har". Oftere end folk tror, er kilden til "skulle være", forhandleren eller producenten.

Jeg kan give et konkret eksempel fra det virkelige liv, set fra min side af disken: Kunde A kommer ind i butikken for at kigge på D/A konvertere. Mest for lige at se og røre ved dem, han er ikke interesseret i at lytte, og endnu mindre interesseret i at høre hvad jeg har at sige om dem - det er tydeligt at jeg som sælger er stemplet som utroværdigt. Fair nok, det er jeg vant til. Kunde B kommer samme dag ind i butikken, specifikt for at høre min mening om tilfældigvis de samme to D/A konvertere. Heller ikke han er interesseret i at lytte, han vil bare høre hvad jeg mener. Om aftenen ser jeg at kunde B har skrevet at han har været inde og TESTE de to D/A konvertere, og ORDRET citerer dét jeg fortalte ham om dem, og konkluderer at den ene er bedre end den anden. Det læser kunde A, som takker for rådene og dagen efter glad og frejdig kommer ind i butikken igen og køber dén D/A konverter. Stadig uden at lytte, for nu har han jo fået bekræftet fra en "uvildig kilde" (kunde B), at det er dén der er bedst. Fuldstændigt uvidende om at kunde B's "erfaring" er 100% identisk med MIN "sælger-snak", som han ellers havde stemplet som utroværdig.

Tænk lidt over dén, næste gang I betragter forum-brugere som mere troværdige end sælgere.
Til top
Frossenfisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frossenfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Personligt får jeg kuldegysninger hvér gang jeg læser nogen skrive "XXX skulle være rigtigt god"... "Skulle være" er lig med "jeg har aldrig prøvet produktet selv og jeg har ingen anelse om om ham der anbefalede det har".

Jeg tror i bund og grund ikke vi er uenige, men bare lige for at spille djævlens advokat: En bekendt skulle for nylig ud at købe tv, men da personen ikke aner noget om av-udstyr, spørger hun mig, hvilket tv jeg vil anbefale. Budgettet er omkring 5000 kroner. Jeg anbefaler hende et plasma-tv fra Panasonic, på trods af, at jeg aldrig selv har ejet et (jeg har et Pioneer). Jeg har dog læst en del anmeldelser efterhånden, bl.a. på flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk, baseret på objektive målinger såvel som subjektive vurderinger. Så jeg vil påstå, at man i mange tilfælde godt kan anbefale et produkt, uden at have prøvet det. Problemet er så bare, at mange forumbrugere ikke spiller med åbne kort omkring det.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Tænk lidt over dén, næste gang I betragter forum-brugere som mere troværdige end sælgere.

Det er uden tvivl en sjov anekdote. Desværre overrasker det mig ikke :(
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af Frossenfisk Frossenfisk skrev:


Jeg tror i bund og grund ikke vi er uenige, men bare lige for at spille djævlens advokat: En bekendt skulle for nylig ud at købe tv, men da personen ikke aner noget om av-udstyr, spørger hun mig, hvilket tv jeg vil anbefale. Budgettet er omkring 5000 kroner. Jeg anbefaler hende et plasma-tv fra Panasonic, på trods af, at jeg aldrig selv har ejet et (jeg har et Pioneer). Jeg har dog læst en del anmeldelser efterhånden, bl.a. på flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk, baseret på objektive målinger såvel som subjektive vurderinger. Så jeg vil påstå, at man i mange tilfælde godt kan anbefale et produkt, uden at have prøvet det. Problemet er så bare, at mange forumbrugere ikke spiller med åbne kort omkring det.

Hvis JEG skal spille djævelens advokat: Et Panasonic plasma er ikke altid det rigtige valg, bare fordi det "vinder" i alle anmeldelserne. Men med det sagt, så vil jeg på ingen måde forsøge at forsvare at alle sælgere giver gode råd, langtfra. Min pointe er tværtimod at man skal vælge sin rådgiver med omhu. Men min oplevelse er at folk finder det mere troværdigt ikke at vide hvem kilden er, end at vide at kilden er en sælger. Dét mener jeg ikke er "omhu". Manglen på kildekritik i net-fora er ekstrem.

Oprindeligt skrevet af Frossenfisk Frossenfisk skrev:


Det er uden tvivl en sjov anekdote. Desværre overrasker det mig ikke :(

Der er flere hvor den kommer fra...
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 07:16
Kan slet ikke se problemet i at læse diverse fora for at høre andres erfaring.
 
Jeg tror når folk tillægger andres mening på et forum så meget betydning er det fordi de først og fremmest ikke skal sælge dem et givent produkt samt man regner med de har reel erfaring med det.
 
En sælger er nu engang sælger og kan via sit job ofte ikke have dagligskendskab til et produkt på samme måde som en ejer kan.
 
Ang blindtest kan jeg stadig undre mig over, at når dem der ved de kan høre forskel bliver præsenteret for en række blindtest hvor deres ligesindede ikke kunne høre forskel, at de med det samme ændre snakken til at blindtest lige pludseligt ikke er brugbare.
 
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 07:54
Den rare tiger: jeg har selv udført et par amatør teste, og de gutter jeg gjorde det med, havde ingen problemer om at skelne en denon surround fra min ny indkøbte primare i21 stereo forstærker... De kunne tydeligt høre forskel og det på trods af at jeg prøvede og bilde dem ind at det nu var den omvendte maskine der var sat til....

Det handler jo om hvor stor margen der er, på hvad men blindtester... ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Kan slet ikke se problemet i at læse diverse fora for at høre andres erfaring.

Læs nu hvad jeg skriver, det kan jeg bestemt heller ikke. Dét jeg kan se problemet i, er at dét du læser i diverse fora, for 90% vedkommende netop IKKE er "andres erfaring", men andres videbringelser af en helt tredjes erfaringer.
 
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Jeg tror når folk tillægger andres mening på et forum så meget betydning er det fordi de først og fremmest ikke skal sælge dem et givent produkt samt man regner med de har reel erfaring med det.
 
En sælger er nu engang sælger og kan via sit job ofte ikke have dagligskendskab til et produkt på samme måde som en ejer kan.

Enig, og igen, jeg har intet imod når ejere viderebringer sine erfaringer. Men en meget stor del af debatten er folk der aldrig har set produktet i levende live, som diskuterer om det er et godt produkt eller ej.

Derudover, så er det åbenlyst at flertallet af ejerne af et givent produkt, forsøger at "sælge" produktet i fuldt ud samme grad som en egentlig sælger. Ofte endda meget mere rabiat - den missionerende ejer har ét produkt han er fortaler for, nemlig dét han selv har,  mens sælgeren i det mindste har et udvalg af produkter som han ser positivt på. Ikke dermed sagt at ALLE gør sådan, men en meget stor del af de mest aktive brugere gør. At det ikke er bevidst, gør det ikke nødvendigvis objektivt.

EDIT: Ovenstående er ikke et forsøg på at sige at en sælger er en troværdig kilde. Det jeg argumenterer for er at en ukendt kilde er værre. Når en sælger er kilden, så ved du i det mindste at du skal tage dét faktum med i betragtning, og forholde dig til det fremlagte ud fra dén præmis. En ukendt kilde er langt "farligere", for ganske ofte er det en sælgers ord som ligger bag, men nu har du ladet paraderne falde fordi det er en "uvildig" bruger der fremfører dem.
 
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Ang blindtest kan jeg stadig undre mig over, at når dem der ved de kan høre forskel bliver præsenteret for en række blindtest hvor deres ligesindede ikke kunne høre forskel, at de med det samme ændre snakken til at blindtest lige pludseligt ikke er brugbare.
 

Den store blindtest tråd viste at dem der mener blindtest er brugbare, og modsat hvad formatet egner sig til bruger det til at argumentere for at der ingen forskel er, lige pludselig ikke mente blindtests var brugbare når det drejer sig om at udvælge det rette produkt blandt produkter hvor alle er enige om at der ER forskel (højttalere). Det er da i mine øjne dér den store dobbeltmoral ligger. Dem der er fortalere for blindtests, tør ikke demonstrere at blindtests er brugbare. Hvorfor skulle modstandere af blindtests så stille sig op og bevise at blindtests er brugbare?


Redigeret af Otto J - 09-Juni-2013 kl. 09:44
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Det ligger jo på linie med, hvad der også er blevet diskuteret en hel del her.
Vi mangler stadig en person der i en blindtest kan høre forskel.


Han linker ellers til samme test som du har linket til, og der kunne flertallet jo høre forskel.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 08:41
Ja du har ret, det er faktisk ret tit trediepart information der ryger rundt. Kender det også kun alt for godt inden for bilbranchen, hvor det er rigtigt udpræget desværre.
 
Vil lige nævne jeg hverken er for eller imod det om man kan høre forskel, men vil da gerne tro/håbe jeg selv skulle kunne høre forskel på dyrt/godt udstyr og det billige, men kommer mere og mere i tvivl. Det er også derfor jeg rigtigt gerne ville deltage i en blindtest og kan forstå at LarsGeisler også meget gerne stiller op.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Det ligger jo på linie med, hvad der også er blevet diskuteret en hel del her.
Vi mangler stadig en person der i en blindtest kan høre forskel.


Han linker ellers til samme test som du har linket til, og der kunne flertallet jo høre forskel.
 
Ja de kunne høre forskel, men ikke udpege hvad der var "bedst".
 
Men som nævnt tidligere bliver man nødt til at have en test med tre lytterunder og kun to anlæg. Det bliver nævnt som en triangeltest længere oppe. På den anden måde ved man jo at man skal kunne høre forskel, om der så er forskel eller ej.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Det ligger jo på linie med, hvad der også er blevet diskuteret en hel del her.
Vi mangler stadig en person der i en blindtest kan høre forskel.


Han linker ellers til samme test som du har linket til, og der kunne flertallet jo høre forskel.


 
Ja de kunne høre forskel, men ikke udpege hvad der var "bedst".


Qua den artikel tråden her handler om, er "bedst" i høj grad subjektivt.
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 10:00
Sjovt som øjnene biddrager til oplevelse af lyd.

Konen og jeg var igår i tyskland og var ved et tilfælde i en af de store electronic butikker de har der nede.

Hørte musik fra deres demo rum og af ren nysgerrighed gik jeg ind for at lytte med i den demo der kørte,Dire straits spillede og det lød forfærdeligt,tyndt og skrapt,i rummet var der 3 unge knægte samt en mand i 40 års alder samt en mand på ca 55 og sælger.De tre unge syntes at setup så fedt ud og var vilde med lyden.
Manden i 40 års alder så eftertænksom ud og den sidste mand havde et udtryk af dyb rædsel Big smile

Overhørte en samtale mellem de 2 og de var enige om at det lød mindre end godt .Den ene af de unge endte med at købe det hørte grej som var en Onkyo reciever og et sæt af de der sjove pyramide formede Jbl ht.
Det var helt sikkert et øje køb og havde de hørt det setup uden at se det først så tror jeg ikke at de havde købt det.

Fik mig til at tænke på de første anlæg jeg havde som ung med en Sony reciever og kæmpe store Jamo ht med 15 tommer basser (4 stk) det så vildt ud men hvordan mon det lød med de ører man har idag Tongue


Redigeret af helljohn - 09-Juni-2013 kl. 10:03
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

Det var helt sikkert et øje køb og havde de hørt det setup uden at se det først så tror jeg ikke at de havde købt det.

Det kan sagtens være sådan, men det kan jo også ganske enkelt skyldes manglende erfaring. Hvis man har hørt på iPod docks hele livet, så skal der ikke så meget til at imponere. En gang imellem får jeg muligheden for at høre nogle af de højttalere som jeg som 20-årig enten ejede og var vældigt glad for, eller gik og drømte om at købe. I langt de fleste tilfælde bliver jeg chokeret over hvor rystende ringe dét jeg gik og savlede over dengang (15 år siden) egentlig var.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 18>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu