recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
comp13 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Juni-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér comp13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 20:25
JeTex og Radiomanden,
 
Sorry, I har ret, jeg fik lige polariteten byttet om.
 
JeTex,
 
Det MarkR skriver er rigtig.
 
Hos mig er sort og grøn ledning viklet sammen og tilsluttet i minus (sort) og den hvide og gule ledning tilsluttet plus (rød). Jeg har Tara Labs ht kabel og har lige tjekket på nettet om min tilslutning er lige efter bogen og det er den!
 
Der forskel på kabler mht. til farven på de 4 kabler i selve ht kabel. Sort og hvid er der altid, mens grøn kan være blå og gul kan være rød.


Redigeret af comp13 - 15-Juli-2013 kl. 20:30
Til top
comp13 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Juni-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér comp13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 20:31
mj....,
 
Google evt. din ht kabel og hvordan den kan tilsluttes.
 
Jeg vil mene mit forslag er godt nok.
 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:15
Nu er kablets farvekode irrelevant, det skal blot sikres, at de kabelender der sidder i plus/røde terminaler på højttaler, sættes i plus/røde terminaler på receiver. og selvfølgelig samme fremgangsmåde for minus/sorte terminaler.
Venstre højttaler tilsluttes venstre udgang på receiver, og højre højttaler tilsluttes højre udgang på receiver. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

jatex og comps svar, jeres er forskellige kan jeg se. Hvilken ved jeg, er den korrekte?
 
Rød og hvidt kabel skal bare "bindes" sammen og sættes i sort ireceiver? samme med sort og grøn
Isoleret set er min fremgangsmåde rigtig ( har ikke læst den anden tilslutningsmodel ). Har læst den nu, det virker også rigtigt.
Men som sagt, farvekode på kabel er ikke altafgørende, blot skal de samme farver til samme terminaler på højttaler og receiver.


Redigeret af JeTex - 15-Juli-2013 kl. 21:20
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:37
Je Tex har fuldstændig ret og det er noget man bør skrive sig bag øret, så man husker det resten af sit HIFI liv. Du bestemmer jo selv farverne, de skal blot være ens i begge ender, men jeg ville nok vælge standard farverne som i dit kabel er f.eks. rød/sort til basterminalerne og grøn/hvid til mellemtone/diskant terminalerne.  Hvis du vælger dette er rød/grøn til + og sort/hvid til - på din højttaler. Smile  
      carsten
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:47
Hvis du ikke er helt sikker på hvad du skal gøre så lad være. glem alt om at vikle kabler og undersøg i stedet om du ikke kender en der ved lidt om det og kan komme forbi dig og tilslutte dine højttalere.

der er allerede meget sludder og forvirring i denne tråd. Glem den og ring til en ven.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:56
Det er jo fuldstændig umuligt at sætte kabler i en receiver!!!! Ihvertfald uden bananstik!!!!
 
Men tusind tak for hjælpen, jeg påskønner det :)
Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 21:59
jeg har sat rød og hvid sammen i - og grøn og sort i +.
problemet nu, er dog at få dem i receiver.
Tak for det slumbert, det burde dog være OK nu :)
Til top
comp13 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Juni-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér comp13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 22:10
Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 22:20
jeg kan ikke se hvordan kablerne skal komme ned i den mini rille bag den røde dreje-ting på receiveren
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

jeg har sat rød og hvid sammen i - og grøn og sort i +.
problemet nu, er dog at få dem i receiver.
Tak for det slumbert, det burde dog være OK nu :)
 
 Tja, du har jo ikke hørt efter hvad du er blevet rådet til, men det må du jo selv om. Pas på at du ikke kommer til at lave en kortslutning, det kunne godt se sådan ud.
        carsten
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Der er fire udgange på min højtaler, 2 røde til højre og 2 sorte til venstre. Toppen er "high" og nederste "low". På min receiver er der dog kun 2 indgange.


Vi skal lige starte med det helt basale.
Der er indgange på dine højttalere og udgange på din forstærker.

Det er et fint kabel du har der. Men jeg tror at det bedste du kan gøre er at fortælle, hvor du bor, så kan der komme en flink "recorderskribent" forbi og sådan lidt mere "hands on" vise dig, hvordan du monterer dine kabler, så du ikke pludselig har lavet en fejl og kortsluttet udgangen på din forstærker. Jeg vil endnu engang slå et slag for at folk skriver, hvor de kommer fra i landet, så er det lettere at se om der er nogen i nærheden der eventuelt kan/vil hjælpe.

Hvilke højttalere og hvilken forstærker er der tale om?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu