recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Audiogon har selv et - for ham - rimeligt perfekt anlæg. Netop på dette anlæg bør det være let for ham at skelne, men han vil/tør ikke lade andre stå for en blindtest på hans anlæg, hvor der testes eksempelvis højttalerkabler.

Det burde ellers være en smal sag at overbevise dem der ikke tror på "kabelmagi" eller bare er så døve/har så ringe et anlæg at de ikke kan høre forskel.

Klaus



Ærgeligt, jeg gad ellers godt en gang for alle få det kabelvoodoo bevist/afvist...

Men egentlig burde jeg være ligeglad med hvad andre kan høre/ikke høre - så længe folk er glade for det de har.

Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?

Var det DIG jeg citerede ? 




Redigeret af Bassekat - 17-Juli-2013 kl. 17:04
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?


Var det DIG jeg citerede ? Dead

Good bye Censored


Nu skriver du jo "folk" - jeg er vant til at man skriver sine ting direkte, og kalder en spade for en spade.

Men jeg er da glad for at du ikke synes at jeg spiller smart, det er jeg også for gammel til
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.


Hvis man skal have hjælp til at montere et højttalerkabel, så skal man næppe kaste sig ud i en monitering der kræver 4 terminaler pr side på forstærkeren og den helt rigtige opsætning af forstærkeren, før det virker.

Så er det vidst bedre at gemme bi-amping til man en dag får besøg af en der har lidt mere teknisk snilde.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.


Hvis man skal have hjælp til at montere et højttalerkabel, så skal man næppe kaste sig ud i en monitering der kræver 4 terminaler pr side på forstærkeren og den helt rigtige opsætning af forstærkeren, før det virker.

Så er det vidst bedre at gemme bi-amping til man en dag får besøg af en der har lidt mere teknisk snilde.


Klaus

Jeg troede ellers det var sådan noget div fora blev brugt til.

En tegning der forklarer Bi-amping er ikke sværere at tegne end den til bi-wiring

Men jeg forstår fint at nogle stikker af Big smile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 16:27
Bassekat.

Det handler vist ikke kun om kabler, men også at man kender sin receiver - og dens menusystem - godt nok til, at man kan sætte de to ekstra udgange op til, at køre stereosignalet ud.

M.v.h.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bassekat.

Det handler vist ikke kun om kabler, men også at man kender sin receiver - og dens menusystem - godt nok til, at man kan sætte de to ekstra udgange op til, at køre stereosignalet ud.

M.v.h.

Jojo, men der kan man da læse lidt i manualen og forsøge sig frem uden noget brænder af.

Det kan man ikke helt sige mht kablerne.

Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

]
Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile


Nå, det er dig der "stikker af" ;-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

]
Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile


Nå, det er dig der "stikker af" ;-)

Klaus

Jep og netop pga "geni-indlæg" som dit her der INTET gavner nogle som helst andet end din egen tilfredshed med at kommentere.

Kender typen  Confused

Prøv at hjælpe trådstarter og koncentrer dig en smule mindre om mine indlæg - og ellers nyd det gode vejr


Redigeret af Bassekat - 17-Juli-2013 kl. 17:23
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2013 kl. 23:53
Normal fysik?
Yes yes, det der "normale fysik" regner vi lige på (igen).

Du har i debatten omkring "moderne surroundreceiver" opgivet nogle data på et kabel og jeg regnede lidt for dig:
Her er et højttalerkabel med data:
                                                                 1kHz           10kHz
Capacity:                       pF/Metre         258             257
Induktivity:                     nH/Metre        296             296



Et 10 meter kabel vil yde en kapacitet på 2,6nF (cirka) og induktion på 3uH

Påtrykker
man 100 kHz vil forstærkeren blive belastet med 1/(2pi x f x C)  eller
1/(6,28 x 100kH x 2,6nF = 612 ohm, næppe noget en bare nogenlunde solid
designet forstærker vil lægge mærke til.

De selvsamme 100 kHz vil
selvfølgelig blive dæmpet en smule af impedansen 2pi X f x L eller 6,28
x 100kHz x 3uH = 1,9 milliohm, hvilket må forventes at være under
1/4200 del af højttalerens impedans (8 ohm).

Skifter vi over til et Supra kabel (med en kapacitet på cirka 3,9uH for 10 meter kabel, vil impedansen ved 100 kHz være 2,5 milliohm eller 1/3200 af højttalererens impedans. Det er en dæmpning af diskanten på 1,000075 gange (sådan groft udregnet).

Det kan du ikke høre forskel på......


For øvrigt er kapaciteten på sword og andre "dyre" kabler fra Jenvig den samme i følge Jörgen Wahlsberg fra Jenvig (har mailet med manden angående emnet), grunden til at Jenvig ikke opgiver kapaciteten på deres kabler er at den ingen indflydelse har på lyden (igen i følge Jörgen Wahlsberg) en udtalelse fra et seriøst firma, der ellers tager kapacitet meget seriøst i de kabler, hvor det kan været et problem.

Anyhow, hver gang nogen taler om at du let kan overbevise skeptikerne, så er skeptikerne halvdøve og "tættere på the missing link", men det er jo netop ikke skeptikerne der skal lytte forskel, men DIG der skal lytte forskel og overbevise skeptikerne om at der vitterligt er en signifikant forskel - fordi DU kan høre den - endda på dit eget udstyr, hvor det er lettest for netop DIG at høre forskel, fordi om nogen så kender DU dit anlæg godt

Klaus



Redigeret af Henrik B. - 18-Juli-2013 kl. 00:24
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2013 kl. 01:02
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH NEJ. Ouch

Kan vi ikke blive fri for de der "Jeg vil ha ret uanset om det passer ind i tråden"

Hvad i alverden skal trådstarter bruge de fabelagtige beregninger osv til ?

Der er RIGELIG med jeg-vil-ha-ret-folk på samtlige danske fora, dem har vi íkke brug for flere af Wink

Tror man ikke på bi-wiring så opret en tråd der hedder "Jeg tror ikke på bi-wiring" Wink

Tror man ikke på forskel på kabler så opret en tråd her hedder "Jeg tror ikke på forskel på kabler"

Alt det andet er totalt ødelæggende

Trådstarter: Sorry for fuldstændig Off-Topic Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu