recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
Forfatter
Besked
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2014 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Fedt med nogle tests :) 
Af ren nysgerrighed, står dine højttalere ca. 57cm fra bagvæggen?

Ca 56 cm fra støvhætte og til væggen bag. Hvordan regnede du dig frem til dette? 
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Fedt med nogle tests :) 
Af ren nysgerrighed, står dine højttalere ca. 57cm fra bagvæggen?

Ca 56 cm fra støvhætte og til væggen bag. Hvordan regnede du dig frem til dette? 

http://tripp.com.au/avfcbm.htm

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Glimrende eksempel på at rumkorrektion kan skade mere end det gavner, især hvis man bruger det "blindt". Jeg er helt enig i din konklusion, hvis jeg så sådan en "før" kurve, ville jeg undlade at korrigere noget som helst.

Ja og dyk korrigerer man sjældent med mindre de er meget brede og udfasninger skal man helst holde sig helt fra at korrigere


Netop.


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2014 kl. 10:57
Lidt spændende læsning om dsp

http://www.audioholics.com/editorials/legacy-audio-dsp-eq

Oprindeligt skrevet af Fra artiklen Fra artiklen skrev:

Overcompensation of high Q (narrow) nulls can result in strange sounding results.

Vi må antage at det er dét vi hørte hos dig Rene
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2014 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Lidt spændende læsning om dsp

http://www.audioholics.com/editorials/legacy-audio-dsp-eq

Oprindeligt skrevet af Fra artiklen Fra artiklen skrev:

Overcompensation of high Q (narrow) nulls can result in strange sounding results.

Vi må antage at det er dét vi hørte hos dig Rene

Det må jeg lige prøve at læse på men ja det kunne let tænkes :) Men nå jeg syntes også jeg lige kan klare mig uden DSP så nu er det delefilter der står for tur så jeg lige kan hente det sidste.. Så må vi se om jeg snart kan følge med dine Divine ( bare rolig er godt klar over at det ikke kommer til at ske) :D 
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Lidt spændende læsning om dsp

http://www.audioholics.com/editorials/legacy-audio-dsp-eq



Jeg synes ikke den bringer så meget nyt til torvs i forhold til de debatter vi allerede har haft, og resten af indholdet i denne tråd for den sags skyld. Det er en række subjektive holdninger, fra en producent der vælger nogle løsninger som rigtigt mange branchefolk vil være uenige i.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:23
Om ikke andet, så har vi her endnu eksempel på en, som har god erfaring med Dirac, og foretrækker fuld korrektion frem for kun i bunden :-)

Redigeret af Berdel - 12-Marts-2014 kl. 13:24
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Om ikke andet, så har vi her endnu eksempel på en, som har god erfaring med Dirac, og foretrækker fuld korrektion frem for kun i bunden :-)

Jeg tror nu ikke der er nogen der har dårlige erfaringer med eller meninger om Dirac. Ikke noget jeg har set endnu i hvert fald. Men alle EQ systemer kan misbruges. 

Med hensyn til hans holdning om at korrigere i hele frekvensområdet, så skal man jo huske kildekritikken. Jeg har svært ved at tage en producent der sætter to mellemtoner ved siden af hinanden i en gulvhøjttaler seriøst.

Jeg må indrømme at min personlige opfattelse er at jo mere kompetent en kilde man kan finde, jo mere hælder de til kun at rumkorrigere i bassen (hvilket, som Dirac er inde på, IKKE er det samme som "ingen EQ".)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 15:45
Så hvis man foretrækker lyden når dirac har korrigeret i hele frekvensområdet så er man med andre ord inkompetent
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Så hvis man foretrækker lyden når dirac har korrigeret i hele frekvensområdet så er man med andre ord inkompetent

Kan du skrive det med lidt mere kød på end det alle kan skrive ?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 22:27
Ved ikke hvad det for noget kød du savner. Det var bare en kort omformulering af Otto's udtalelse. Ikke fordi jeg ligefrem er enig.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 06:00
En misvisende omformulering!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu