recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1 23456 12>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:19
Det er også derfor jeg siger Dirac nok ikke ligefrem mangler filtre, da den har mere end rigeligt til og holde hele frekvensområdet indenfor +/-5db. Hvis du har en 10 bånds parametrisk EQ kan du snakke om og komme til og "mangle filtre".

Dirac måler i 8 positioner rundt i sofaen, så filteret bliver ikke lavet ud fra bare én position. Du kan dog godt vælge "chair" med færre målepositioner, men det rapporterer folk om, at det giver ringere resultater, også i sweetspot.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:22
Og Dirac laver også mange andre ting end lige EQ/frekvensgang. En af de ting de praler mest med, kalder de for impulse response correction, så vidt jeg husker.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er også derfor jeg siger Dirac nok ikke ligefrem mangler filtre, da den har mere end rigeligt til og holde hele frekvensområdet indenfor +/-5db. Hvis du har en 10 bånds parametrisk EQ kan du snakke om og komme til og "mangle filtre".

Dirac måler i 8 positioner rundt i sofaen, så filteret bliver ikke lavet ud fra bare én position. Du kan dog godt vælge "chair" med færre målepositioner, men det rapporterer folk om, at det giver ringere resultater, også i sweetspot.


men da den ikke måler den korrigerede, ved du jo ikke om det er inden for +/-5db
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Når det kan få en Quad core i7'er@3ghz til og stå og kværne i 20-30 sekunder, så er der nok EN DEL :-) Tvivler på der er den slags regnekraft i din førnævnte JBL blikdåse :-D


jeg har prøvet at arbejde med begge EQer. Og jo Dirac er godt. Men Sdec 4500 er bedre. Og det er alt andet end en blikkasse
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Og Dirac laver også mange andre ting end lige EQ/frekvensgang. En af de ting de praler mest med, kalder de for impulse response correction, så vidt jeg husker.


Og hvad er det?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Og Dirac laver også mange andre ting end lige EQ/frekvensgang. En af de ting de praler mest med, kalder de for impulse response correction, så vidt jeg husker.


Og hvad er det?

Den del har jeg heller ikke forstået. Her er hvad de skriver i manualen:

5.1 Impulse response
The impulse response measures how a transient such as a drum beat is reproduced in the room. Reflections, diffraction, resonances, misaligned drivers, etc., combine to smear out the transient. As the name indicates, the impulse response shows how the system and room responds to an impulse input signal. An ideal speaker adds no ringing, coloring, or time smearing to the recording, so its impulse response should look just like the input impulse.
The similarity between the different loudspeakers’ impulse responses at the listening position affects the perception of stage and image. The more similar the impulse responses, the more easy it is to trick the brain that the loudspeakers are not really there, and that the sound emanates from a virtual stage spanned by the physical speakers.
The performance of Dirac Live® is quite unique in that it is so successful in making the system response resemble that of an ideal speaker. This is thanks to robust design of so-called mixed-phase filters. The result of applying Dirac Live® can be viewed in the Dirac Live Calibration Tool™, by clicking the IMPULSE button in the Filter Design tab.

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:34
Aner det ikke. Men det lyder godt, ikke :-D
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:39
p las

Og eftersom impulse response correction er det Dirac promoverer sig selv mest med, så må dit "arbejde/erfaring" med Dirac også være yderst begrænset skulle man tro.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Aner det ikke. Men det lyder godt, ikke :-D

Ja så må det jo være godt Wink

Pioneer bryster sig iøvrigt af det samme med MCACC. Ikke at jeg på nogen måde vil nedgøre DIRAC, som jeg er overbevist om er fremragende og temmeligt sikkert mere præcis, blot for at gøre opmærksom på at konceptet ikke er uprøvet.

Jeg er enig i de problemstillinger DIRAC fremfører mht. impulsgengivelsen, men det er jo langt fra dem alle der kan gøres noget ved elektronisk. Derfor er det lidt "nemt" at liste hele dynen op som argumenter for hvorfor det er vigtigt at korrigere for impulsgengivelse.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:57
Et standard auto-setup med MCACC lyder som et telefonrør ved siden af Dirac.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Et standard auto-setup med MCACC lyder som et telefonrør ved siden af Dirac.

Det modsagde jeg ikke Wink
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 16:32
Ja, jeg er i hvert fald spændt på at se hvad jeg kan med det på mit grej. Jeg er ikke bekendt med andre løskøbs EQ med så stor fleksibilitet, til menneskepenge. Eneste hage i mine øjne er at det kræver en PC, men om nogle år er der vel koblet en pc på alt alligevel.. Tror EQ på denne måde er fremtiden.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu