recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1 45678 12>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 18:30
Min Pioneer bluray har Pioneer's anti jitter system PQLS. Har aldrig kunnet høre den mindste forskel når man aktiverer/deaktiverer. Desuden bliver det pr. automatik deaktiveret af afspilleren ved bitstreaming.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Min Pioneer bluray har Pioneer's anti jitter system PQLS. Har aldrig kunnet høre den mindste forskel når man aktiverer/deaktiverer. Desuden bliver det pr. automatik deaktiveret af afspilleren ved bitstreaming.

Jitter lyder som forvrængning af musikken. Lettere forvrængning kan være ret svært at høre med mindre du har en perfekt akustisk indspilning.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 19:40
Super, så er mine ører formentlig ikke gode nok til og spotte det. Ergo jeg behøver ikke og bekymre mig om det. Mit eget setup, efter jeg har fået Dirac, er noget af det mest vellydne jeg har hørt. Derfor har jeg svært ved og bekymre mig om jitter og bitperfect.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 08:12
Når man taler om bit-perfect afspilning fra en PC, så har det ikke i sig selv noget med jitter at gøre. Formålet med at lave en bit-perfect afspilning er at komme uden om PC'ens mixer og andre mulige signalbehandlinger, så de bits der rammer D/A konverteren er de samme som i kildematerialet. Hvis de ikke er dét, kan der opstå der aliasing forvrængning som forringer lydkvaliteten.

Men bit-perfect er ikke den eneste måde at få god lyd ud af en PC på. Det er EN måde at gøre det på. En anden er at udnytte PC'ens muligheder for signalbehandling positivt, og det er dét man gør med systemer som Dirac. Jeg vil argumentere for at hvis man gør dette så bør man hive så høj opløsning og samplerate som muligt ud af PC'en, og ikke forsøge at matche kildematerialet ved f.eks. at køre 44.1 kHz fra CD'er.

Der er en anden måde at anskue bit-perfect afspilning fra en PC på: I stedet for at matche kildematerialet med PC'ens output, så kan man matche PC'ens output med D/A konverteren. Langt de fleste D/A konvertere upsampler alligevel til 96 eller 192 kHz, så man kan vælge at lave denne upsampling i PC'en og derved undgå upsamplingen i D/A konverteren. Om det er bedre eller ringere kan jo så komme an på en prøve, men det giver faktisk mulighed for at vælge mellem forskellige upsamplings-algoritmer, da der findes software hvor du kan vælge mellem mange forskellige.

Det handler med andre ord lidt om religion: Vil man fjerne PC'ens indflydelse på lydkvaliteten, eller vil man udnytte PC'ens muligheder til at forbedre den?

Jitter er et andet fænomen, det handler om tidsforskydelse af de enkelte bits. Selv om det er de "rigtige" bits der når frem, vil tidsforskydelser i dem give forvrængning. Dette er relevant uanset om man kører bit-perfect eller ej.


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 09:04
Tak for et super godt indlæg Otto, det rodede lige bod på flere af de spørgsmål jeg ikke har kunne læse mig til på nettet, i et forståeligt sprog!

Jeg har også læst at mange stiler efter bit perfect streaming. Da stort set alt mit musik er rippede CD'er i apple lossless, 16 bit 44,1 khz, satte jeg også mine midi indstillinger (på min mac) til 16 bit 44,1 khz, men når Dirac bliver slået til arver den sample raten fra midi indstillingerne 44,1khz men der kommer til at stå 32 bit i stedet for 16 bit. Jeg gik derfor ud fra at sample raten ville gøre at det stadigvæk blev formidlet bit perfect til DAC'en og at dirac "kun" lægger et filter over uden at ændre noget men det kan være at jeg tager fejl.

Dirac laver kun filtre i 44,1khz , 48khz og 96khz, men jeg har læst at muligheden for at lave filtre i 192khz skulle være på vej.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 09:31
Hvordan vil du lægge et filter på uden at ændre noget?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 09:58
Det ved jeg heller ikke LOL 
I mit hoved er det vel en eller anden form for EQ, hvor der bliver skruet op eller end for dele af frekvenserne. Lidt som man ved at skrue volumen op ikke ændrer selve filen.

Jeg skal ikke køre mig klog på det, jeg er stadigvæk på indlæringstadiet


Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det ved jeg heller ikke LOL 
I mit hoved er det vel en eller anden form for EQ, hvor der bliver skruet op eller end for dele af frekvenserne. Lidt som man ved at skrue volumen op ikke ændrer selve filen.

Jeg skal ikke køre mig klog på det, jeg er stadigvæk på indlæringstadiet




Hvis du anvender en digital volumenkontrol er det heller ikke bitperfect længere.

Hvis iTunes e.lign. justerer volumen, så ændres der på bits.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2013 kl. 10:04
Aha, det er derfor at det altid bliver anbefalet at man holder itunes på max volumen når man læser om itunes tweaking.

Så blev jeg det klogere, tak :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:01
Lige midt i alt den her "rumkorrektion løser alle problemer" tid, så prøv lige at læs nedenstående:


Som jeg har skrevet før, så går jeg meget ind for rumkorrektion, men synes det er en ærgelig tendens at folk tror at det bare er en Guds gave til folket og at det kan løse alt.

EDIT: Sorry hvis det er for off topic. Kan evt. oprette en ny tråd omkring hvad man mener DSP kan fixe og hvad det ikke kan fixe.


Redigeret af Jonas_h - 27-September-2013 kl. 15:02
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Lige midt i alt den her "rumkorrektion løser alle problemer" tid, så prøv lige at læs nedenstående:


Som jeg har skrevet før, så går jeg meget ind for rumkorrektion, men synes det er en ærgelig tendens at folk tror at det bare er en Guds gave til folket og at det kan løse alt.

EDIT: Sorry hvis det er for off topic. Kan evt. oprette en ny tråd omkring hvad man mener DSP kan fixe og hvad det ikke kan fixe.



Yep - det ville da være fint at få en tråd om det :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:12
Der var allerede en generel tråd om rummet og eq: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126244&PID=1278081#1278081
Har postet artiklen der til debat.

Sorry for hijacking her :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu