recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Ah ja du har ret, så forkert på mobilos og antog at hvert db trin var det samme.

Så ligner din mere min, jeg booser også ca 5 db 

Det er tilladt at svare "fordi jeg synes det lyder bedre", men er der et argument for at have sådan et step i niveau fra 100-120 Hz? Jeg er helt med på at en optimal targetkurve ikke er flad, men jeg synes at en target-kurve som den viste dér giver hvad jeg vil kalde "subwoofer-lyd" (hvadenten man har en sub eller ej). Nu gætter jeg bare så lad være med at skyde mig hvis jeg er helt forkert på den, men kan dét valg ikke skyldes at man har vænnet sig til i mange år at have hørt en ukorrigeret frekvensgang, eventuelt netop med en subwoofer der har fået lidt for meget boost, og derfor synes det lyder "naturligt" at sub-bas området er så specifikt boostet? Jeg vil argumentere for at forløbet bør være væsentligt mere jævnt (ikke fladt, men jævnt), og så kan det jo godt være at man skal bruge nogle måneder på at vænne sig til at det rent faktisk er sådan musikken bør lyde.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg tager dem også med et gran salt, indtil jeg får mit REW måle software op og køre. Der kan man lave målinger igennem Dirac filteret, så vi kan få nogle facts på bordet.

Men stadig er det da tydeligt Dirac har flere "problemer" hos Berdel end hos mig.

Afhængigt af hvor meget man skal tro på de kalkulerede kurver, så kan det jo også være at Berdel's step i target-kurve fra 100-120 Hz netop skyldes at der er et suck-out ved 120 Hz som EQ'en ikke kan fikse, og at det derfor subjektivt virker bedre at booste niveauet lige under mere end man ellers ville have gjort. I så fald, et meget godt eksempel på hvorfor man ikke bare blindt kan lave en auto-korrektion.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Det er tilladt at svare "fordi jeg synes det lyder bedre", men er der et argument for at have sådan et step i niveau fra 100-120 Hz? 

Det endelige svar er desværre/kedeligt nok, at jeg synes at det lyder bedre. 

Men efter at have læst manualen igennem, så faldt jeg over et billede, som jeg prøve at efterligne



Om de har valgt at bøje kurven dér, for at følge den målte kurve, skal jeg ikke kunne sige, men det var inspirationen bag mit forsøg, som endte med at blive det bedste.

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Men stadig er det da tydeligt Dirac har flere "problemer" hos Berdel end hos mig.

Sjovt nok, så opstod mit såkaldte "problem" først efter, at jeg satte den sidste skum plug bag i højttalerne, så de blev lukkede.

En del af bassen forsvandt, så der var mere programmet skulle kompenserer for, og jeg tror at det er derfor puklen har flere humbler fra 30-100hz.



Det voldsomme dip jeg har omk 120 HZ, er kun på den ene højttaler, og bliver ikke kompenseret for 100% efter korrektionen, så der er stadigvæk et lille dip bagefter.

Min teori er, at det er min sofa, der står for tæt på højttaleren i højre side, og sofa inkl tæppe og puder absorberer en del omk de 120hz og dermed giver dippet. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det bliver der ikke gjort noget ved.





Redigeret af Berdel - 02-Oktober-2013 kl. 15:18
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 15:22
Jeg ville ikke oddse på din sofa-teori. Det ligner at den højttaler med dip er placeret 70cm fra en væg/gulv. Det vil netop ramme 120hz.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 15:31
Interessant. Kan jeg få dig til at forklare hvorfor det hænger sådan sammen?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 15:41
Prøv at Google 'SBIR issues'. Du kan evt. bruge denne beregner som også forklarer godt om hvad SBIR er og hvorfor det sker: http://tripp.com.au/avfcbm.htm

Edit: Det kan ikke EQ'es væk desværre :)


Redigeret af Jonas_h - 02-Oktober-2013 kl. 15:42
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 23:00
Var det så ikke en ide og hive de plugs ud, hvis det er dem der gav dig det dip?
Og har du prøvet med højttalerne tættere på bagvæggen?
Hos mig virker det ganske glimrende med højttalerne næsten helt op af væggen.
Ved godt det ikke er det de kloge normalt anbefaler, men jeg vil mene situationen er en HELT anden når man benytter sig af noget ordentligt rumkorrektion. Tættere på bagvæggen forstærker bassen, hvilket gør du ikke skal "booste" så meget i bassen, og dermed giver mere overskud til højttaleren og især forstærkeren. Desuden siger Lyngdorf også noget med at man forbedrer anslag/punch/transienter, ved og flytte dem tættere på væggen.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2013 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Var det så ikke en ide og hive de plugs ud, hvis det er dem der gav dig det dip?
Og har du prøvet med højttalerne tættere på bagvæggen?

Nej, jeg blev, som tidligere nævnt, rådet til at prøve en korrektion med begge plugs i, og jeg synes at det gav en god forbedring i lyden til trods for, at frekvens responsen overordnet set kun blev marginalt forbedret.



Som du kan se herover bliver der ryddet mere op i peaks og det dip omk 120hz blev ca 2 db forværret men et trade off som jeg synes lyder bedre. 

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hos mig virker det ganske glimrende med højttalerne næsten helt op af væggen.
Ved godt det ikke er det de kloge normalt anbefaler, men jeg vil mene situationen er en HELT anden når man benytter sig af noget ordentligt rumkorrektion. Tættere på bagvæggen forstærker bassen, hvilket gør du ikke skal "booste" så meget i bassen, og dermed giver mere overskud til højttaleren og især forstærkeren. Desuden siger Lyngdorf også noget med at man forbedrer anslag/punch/transienter, ved og flytte dem tættere på væggen.

Mine står også næsten helt oppe af væggen. Jeg kan ikke og vil ikke gøre noget i placering af højttalerne. Der er vel 10 cm til bagvæg (mine højttalere er temmelig dybe) og er så langt fremme som de kan og må komme Big smile
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2013 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Prøv at Google 'SBIR issues'. Du kan evt. bruge denne beregner som også forklarer godt om hvad SBIR er og hvorfor det sker: http://tripp.com.au/avfcbm.htm

Edit: Det kan ikke EQ'es væk desværre :)

Tak for link, den får lige et bookmark. Jeg vælger at tro på, at hvis jeg får udfyldt de tabeller korrekt, så ender du nok med at få ret Wink

Får jeg på et tidspunkt mulighed for at flytte rundt på skidtet, så skal det helt sikkert tages i betragtning


Redigeret af Berdel - 03-Oktober-2013 kl. 09:04
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 09:09
Nu har musik afspilleren Amarra indbygget dirac, hvis man vælger den største version til små 789 dollars Shocked


De har også lavet en video der forklarer proceduren:

http://www.sonicstudio.com/amarra/video_irc_measure
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2014 kl. 16:31
Har netop investeret i XTZ Room analyzer pro II kit. Tænkte jeg ville prøve dette inden man gav sig i kast med Dirac pga. prisen og så få at få hardwaren (mikrofon, tripod m.m.), så nu skal jeg i gang med det .
Håber jeg må trække på jeres erfaringer og stille dumme spørgsmål - al begyndelse er jo svær .
Har også hentet REW - Room EQ Wizard Room Acoustics Software. Det er jo gratis + forum m.m.
Så nu skal der eksperimenteres
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 08:05
Spændende, smid endelige nogle grafer i tråden. For mit vedkommende kunne jeg ikke bruge selve måle delen til så meget fordi det er svært at gøre noget ved problemerne i en stue - der er det nok højttalerplacering som man kan gøre størst forskel med.

Dirac kan prøves gratis i 14 dage, det kan kun anbefales at prøve - problemet er bare at når først man har hørt det og det er på så vil man ikke af med det igen Geek
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu