recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super Audio CD - et dødt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super Audio CD - et dødt format?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

SACD er en niche-ting, hvor der stort set kun udgives klassisk og lidt jazz, og det viser enten, at købere af populærmusik ikke går så højt op i lydkvalitet eller også er moderne produktioner så ringe rent lydmæssigt, at der ingen gevinst er ved at overføre dem på et højopløst format. Sidstnævnte burde i princippet også gøre sig gældende for højopløst download (fx 24 bit/96 kHz).

Rockmusik er stort set kun genudgivelse af store navne fra gamle dage. Fx Queen, Doors, Bob Dylan osv. Se http://www.sa-cd.net
Venlig hilsen
KB
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 14:28
Musik på fysiske medier er på vej i graven, og SACD har længe ligget i respirator. Dokumentationen kan man læse ud af den amerikanske musikbrancheforenings (RIAA) tal, som viser, at salget af SACD i 2012 udgjorde sølle 1,3 millioner dollars - mod 1,5 året før. I antal er salget nede på omkring 100.000 stk. Til sammenligning solgte Adele i 2012 næsten 800.000 eksemplarer af albummet 21. 

SACD er en niche-ting, hvor der stort set kun udgives klassisk og lidt jazz, og det viser enten, at købere af populærmusik ikke går så højt op i lydkvalitet eller også er moderne produktioner så ringe rent lydmæssigt, at der ingen gevinst er ved at overføre dem på et højopløst format. Sidstnævnte burde i princippet også gøre sig gældende for højopløst download (fx 24 bit/96 kHz).

Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 14:22
Pga streaming osv er CDen allerede ved at være fortid, så mon ikke SACD er så godt som dødt ?

Jeg kunne i hvert fald aldrig drømme om at købe en maskine nu, for at afspille SACD
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg indrømmer at der ikke udkommer så mange nye SACD med populærmusik, men kigger man på klassisk og f.eks. Jazz musik m.v., så udkommer der en del ret seriøse udgivelserSmile


Hvor mange nye udgivelser om året - bare sådan en SPT vurdering?


Klaus
Det holder jeg ikke styr på. Men gå en tur ind på amazon.uk, der er 400 sider med SACD, og du kan jo her se udgivelsesåret.

Så nej SACD er ikke lagt i graven, det er nok bare et andet, men også mindre publikum end dem der benytter f.eks. streamingSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg indrømmer at der ikke udkommer så mange nye SACD med populærmusik, men kigger man på klassisk og f.eks. Jazz musik m.v., så udkommer der en del ret seriøse udgivelserSmile


Hvor mange nye udgivelser om året - bare sådan en SPT vurdering?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Men hvis WiMP vil til at tilbyde CD-kvalitet (FLAC) i en tabsfri overførsel, så kan det måske være at Super Audio CD får et større salgsfremstød.


Nej, SACD er praktisk taget lagt i graven.

Klaus
Og det bygger du bygger du på med baggrund i?

Jeg indrømmer at der ikke udkommer så mange nye SACD med populærmusik, men kigger man på klassisk og f.eks. Jazz musik m.v., så udkommer der en del ret seriøse udgivelserSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Men hvis WiMP vil til at tilbyde CD-kvalitet (FLAC) i en tabsfri overførsel, så kan det måske være at Super Audio CD får et større salgsfremstød.


Nej, SACD er praktisk taget lagt i graven.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Mon ikke "plade"selskaberne er ligeglade, nu tjener de jo penge på streaming.



Måske - men CD'en er langtfra død.
Jeg har lige været inde på amazon - flere forbedrede genudgivelser er på vej sammen med vedlagte DVD'er.

Super AudioCD'er de er noget dyre. - Så spørgsmålet er om det er noget værd at købe en afspiller til SuperAudioCD?
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:21
Mon ikke "plade"selskaberne er ligeglade, nu tjener de jo penge på streaming.

Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:03
Men hvis WiMP vil til at tilbyde CD-kvalitet (FLAC) i en tabsfri overførsel, så kan det måske være at Super Audio CD får et større salgsfremstød.

- Der skal vel være et nyt salgsargument, hvis CD-kvalitet tilbydes via WiMP?
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:01
Så optical digital out da. I 1999 da SACD kom, var der ikke noget der hed HDMI.

Nu er det løb jo ligesom kørt og SACD bliver aldrig andet end en niché.

Underligt at Sony fjernede afspilningsmuligheden i PS3, da de jo selv var med til at udvikle SACD.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 10:00
SACD er en for mig fornøjelig afveksling for almindelig CD, der udkommer bare ikke så mange SACD mere. Og Ja ingen problemer via HDMI Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu