recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super Audio CD - et dødt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super Audio CD - et dødt format?

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tror du så ikke de skifter til vinyl? For at bevare det fysiske medie? Vinyl tror jeg netop ikke forsvinder, når der trods alt sælges så meget af det. Det skulle ikke undre mig, hvis det en gang overgår CD salget. Også inden for ganske få år. Den rette betegnelse er nok ikke at vinyl overgår CD, men at CD går under vinyl.
Havde du spurgt mig for 10 år siden, ville jeg mene det var fuldstændig urealistisk, men i dag tror jeg, at vinyl faktisk overlever CD. Hvornår det sker, har jeg så ingen anelse om.


Bare for at spille smart: Havde du spurgt MIG for 10 år siden, så sagde jeg rent faktisk dengang at markedet om 20 år (dvs 10 år fra nu) ville bestå af abonnement-baseret streaming plus vinyl som niche, og at optiske medier ville være døde. Dengang blev jeg heglet ned for at foreslå tanken om ikke at eje sin musik men blot betale for at have fri adgang til den... Det må siges at være slået igennem.

Det er jo ingen kunst at forudse NU, at CD dør og vinyl ikke gør Wink Om købs-baseret download erstattes helt af abonnementsbaseret streaming er måske mere tvivlsomt, men jeg kan _sagtens_ se en fremtid hvor noget musik KUN udgives på streaming-tjenester, dvs. ikke engang til download, efterhånden som streaming-tjenesternes markedsandel stiger. Der er ingen tvivl om at pladeselskaberne fortsat er panisk angste for piratkopiering, og streaming giver dem en større (falsk!) følelse af kontrol.

Om ikke andet, så vil vi stensikkert se eksklusiv-aftaler, hvor f.eks. Spotify eller Wimp køber sig til eneret på nogle af de store udgivelser i X antal uger før de frigives til andre services (hvilket i sig selv vil sparke liv i piratkopiering, men man skal ikke undervurdere pladebranchens vilje og evne til at spænde ben for sig selv). Det er på ingen måde en udvikling jeg bifalder, men vi vil opleve lidt ligesom med streaming af TV-serier at noget indhold er på én service, mens andet indhold er på en anden service, og vil man have adgang til det hele må man have flere services. Måske ikke helt så markant som på TV-markedet, men tendensen vil være der, er jeg fuldstændigt overbevist om. Eksempelvis mener jeg bestemt der er plads i markedet til en streaming service dedikeret til klassisk musik, især efterhånden som teknikken tillader højere kvalitet af streamingen. De eksisterende streaming services er ubrugelige til klassisk musik.


Helt konkret: Hvorfor skal kunden have flere bokse og betale for flere enheder, for at få tilgang til specielle ønsker?!

En ting er det miljømæssige spild af apparater - noget andet er, at det er helt grotesk at vi har nogle økonomiske pengemænd, som ikke er solidariske.
- Hvis man fastsætter bestemte platforme til bestemte musikgenre, så er det simpelt griskhed!

Redigeret af tonice25 - 02-Oktober-2013 kl. 08:53
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Kassetten var en billig måde at massedistribuerer på og det er overtaget af onlinemedier i dag, så den får nok ikke at se igen. I USA brugte man massevis af kassette-singlebånd. En kammerat havde en røvfuld med hjem i slutningen af firserne, simpelthen fordi det var nemmere at håndterer end singleplader. 

Det samlede kassettesalg stiger faktisk i USA, men mon ikke det er nostalgisk krampetrækning.


Når nu en lokal biks er begyndt at sælge kassettebånd igen, så er det spørgsmålet om det bare er en nostalgisk krampetrækning?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tror du så ikke de skifter til vinyl? For at bevare det fysiske medie? Vinyl tror jeg netop ikke forsvinder, når der trods alt sælges så meget af det. Det skulle ikke undre mig, hvis det en gang overgår CD salget. Også inden for ganske få år. Den rette betegnelse er nok ikke at vinyl overgår CD, men at CD går under vinyl.
Havde du spurgt mig for 10 år siden, ville jeg mene det var fuldstændig urealistisk, men i dag tror jeg, at vinyl faktisk overlever CD. Hvornår det sker, har jeg så ingen anelse om.

Bare for at spille smart: Havde du spurgt MIG for 10 år siden, så sagde jeg rent faktisk dengang at markedet om 20 år (dvs 10 år fra nu) ville bestå af abonnement-baseret streaming plus vinyl som niche, og at optiske medier ville være døde. Dengang blev jeg heglet ned for at foreslå tanken om ikke at eje sin musik men blot betale for at have fri adgang til den... Det må siges at være slået igennem.

Det er jo ingen kunst at forudse NU, at CD dør og vinyl ikke gør Wink Om købs-baseret download erstattes helt af abonnementsbaseret streaming er måske mere tvivlsomt, men jeg kan _sagtens_ se en fremtid hvor noget musik KUN udgives på streaming-tjenester, dvs. ikke engang til download, efterhånden som streaming-tjenesternes markedsandel stiger. Der er ingen tvivl om at pladeselskaberne fortsat er panisk angste for piratkopiering, og streaming giver dem en større (falsk!) følelse af kontrol.

Om ikke andet, så vil vi stensikkert se eksklusiv-aftaler, hvor f.eks. Spotify eller Wimp køber sig til eneret på nogle af de store udgivelser i X antal uger før de frigives til andre services (hvilket i sig selv vil sparke liv i piratkopiering, men man skal ikke undervurdere pladebranchens vilje og evne til at spænde ben for sig selv). Det er på ingen måde en udvikling jeg bifalder, men vi vil opleve lidt ligesom med streaming af TV-serier at noget indhold er på én service, mens andet indhold er på en anden service, og vil man have adgang til det hele må man have flere services. Måske ikke helt så markant som på TV-markedet, men tendensen vil være der, er jeg fuldstændigt overbevist om. Eksempelvis mener jeg bestemt der er plads i markedet til en streaming service dedikeret til klassisk musik, især efterhånden som teknikken tillader højere kvalitet af streamingen. De eksisterende streaming services er ubrugelige til klassisk musik.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:07
Kassetten var en billig måde at massedistribuerer på og det er overtaget af onlinemedier i dag, så den får nok ikke at se igen. I USA brugte man massevis af kassette-singlebånd. En kammerat havde en røvfuld med hjem i slutningen af firserne, simpelthen fordi det var nemmere at håndterer end singleplader. 

Det samlede kassettesalg stiger faktisk i USA, men mon ikke det er nostalgisk krampetrækning.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Derfor er det stadig et forfærdeligt format. Kan du overhovedet huske lydkvaliteten på sådan en?


Der var langt imellem den gode kvalitet på købte, indspillede bånd. - Nogle af de få, som jeg har tilbage, lyder rimelig i dag. - Gemt er de få bånd som enten ikke er købt på vinyl og CD.

På de bånd, som man selv kunne optage på, har jeg få med stemmeoptagelser - de skal sikkert overføres digitalt, inden de forsvinder helt.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 23:03
Derfor er det stadig et forfærdeligt format. Kan du overhovedet huske lydkvaliteten på sådan en?
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Kassettebåndet vender forhåbentlig aldrig tilbage igen. Det var et forfærdeligt produkt, der var værre på alle måder. Eneste grund til vi havde det i så lang tid, var fordi man kunne optage på det, og Walkman'en var så meget billigere, end Discman'en i mange år. Med MP3/FLAC har båndet slet ikke et eksistensgrundlag længere.


Nu var det altså ikke brugte kassettebånd, men "nye" jeg så i den lokale biks. - Sikkert importeret. Men dog en pæn mængde. Jeg husker ikke lige kunstnerne.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 22:55
Kassettebåndet vender forhåbentlig aldrig tilbage igen. Det var et forfærdeligt produkt, der var værre på alle måder. Eneste grund til vi havde det i så lang tid, var fordi man kunne optage på det, og Walkman'en var så meget billigere, end Discman'en i mange år. Med MP3/FLAC har båndet slet ikke et eksistensgrundlag længere.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 22:49
Super Audio CD er nærmest lagt i graven - ja specielt CD'en!

Der sælges stadig brændbare CD'er - så mon ikke vi skal regne med et levedygtig nicheprodukt om 10 år?

Jeg har en kasse med Maxi plader - et gammelt discoteksfænomen og brugt dengang lokalradioen var lokalt.

Men LP'en er vågnet op igen - så mangler vi bare den analoge søster: kassettebåndoptageren. - Den sælges vist godt hos avconnection?

Det er ikke sålænge siden, at jeg så nogle kassettebånd hos den lokale biks.

Men LP'en fylder mere - som de gamle Laserdisc til film - det gør CD'er også. - Men der kan købes gode opera-udgivelser på CD. - Prøv dem!

Redigeret af tonice25 - 01-Oktober-2013 kl. 22:50
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 22:37
Det du taler om, er at få pladesalget tilbage til stadiet i 80'erne og 90'erne. Det kommer aldrig til at ske. LP'erne kommer til at stige lidt, i takt med at CD'er og superformaterne forsvinder. Men som jeg skrev før, så vil de stadig kun udgøre promiller af markedet.
Maxi-singlen kan jeg godt klare mig uden. Jeg foretrækker at høre en hel plade kronologisk.
Singler er til one-hit-wonders og for upcomming bands uden pladekontrakt. I 80'erne var vinylen den billigste måde at få en single ud, for unsigned bands, så derfor var det stort dengang. Men eftersom man selv skal betale for promoveringen, når man er unsigned, så gør man det selvfølgelig gennem stream i dag.
Der findes selvfølgelig også singler hos store navne, men det er jo ofte til promovering gennem radioen.
Om prisen er for høj, ved jeg snart ikke. Herhjemme er den, men det er den også på CD. Jeg bestiller fra Tyskland eller England og giver mellem 70 og 100kr for en ny plade. Synes sgu det er ret overkommelig.


Vanderlay - Du har måske delvist ret. Dem der lytter til SACD udelukkende fordi de har overlegen lydkvalitet, vil sikkert hoppe over på HD-tracks. Men der vil stadig være dem, som foretrækker et fysisk medie. De smutter nok over på vinyl.
Så det betyder i den sidste ende, at der kommer flere vinyllyttere til. Og mon ikke også, at der vil være nogle få CD-lyttere, som hopper på vinyl i takt med, at CD'en uddør? Mange bække små :)
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 22:14
Egentlig så undrer det mig, at vinylpladen kun har opmærksomhed som LP - men vi vil jo nok ikke se Maxi-singlens genkomst - det var jo nærmest et 1980'fænomen.
Og singlepladen har nu sin pendant som hurtig streaming og download.

Men priserne på LP'pladen skal ned igen, for at udbrede det mere.

Og så skal Fona udbrede deres gamle pladeafdeling i alle deres butikker igen.

- Men flertallet bestemmer med deres ipod, sammen med diverse tjenester på nettet, om hvor kvaliteten er i musikken.

- Der er indbygget SACD i en del CD-afspillere i dag. Om prisen så er rimelig, er anden sag.

Men at købe en Blu-ray afspiller med selvsamme funktion, det er jo nok at foretrække for de fleste?

Men vi har levet med en maskinpop siden slutningen af 1980'erne - det er blot værre i dag!

Med tv-konkurrencer - se og hør mig, jeg vil være berømt - det har ødelagt den levedygtig kvalitet!


    

Redigeret af tonice25 - 01-Oktober-2013 kl. 22:22
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vanderlay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 21:54
Jeg tror umiddelbart vejen er kortere fra SACD til online salg af hi-res som fx HD Tracks end vejen er til vinyl

Men hvad ved jeg - vinyl har jo overrasket alle med sit comeback, så måske.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu