recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super Audio CD - et dødt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super Audio CD - et dødt format?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vanderlay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 14:46
SACD er dødt som masseformat, men lever fint som nicheformat

Det indebærer, at der naturligvis kommer færre og dyrere udgivelser, men til gengæld er der også tit tænkt mere over god mastering når man fx køber en SACD fra Mobile Fidelity.

Om det er en god idé at købe en afspiller afhænger 100% af, om ens musiksmag falder inden for udbuddet og om man vil betale høj pris for SACD-udgaver af nogle klassiske albums.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Tror det er de færreste studier der gider at bruge plads på at optage med mere end 44.1 kHz. Desuden giver det ikke mening, hvis det alligevel skal resamples til 44.1 hvilket kan sænke kvaliteten.

24 bit er ret udbredt, men det er mest for at givet plads til processering. 

Igen, det kommer an på studie, producer og band. Det er betydelig mere udbredt i nogle genre, at optage ved 192KHz/24-bit.
Men det er klart, at der ikke bliver brugt tid og kræfter på den slags, når det gælder samlebåndspop eller hiphop/rap. Men grunden dertil, skal nok findes hos lytteren. De er ikke ret kritiske når det kommer til kvaliteten af optagelsen. Ofte bliver samlebåndspop hørt på Youtube. Hvis du er heldig, så måske gennem en iPod Dock. Men nu er det sjovt nok heller ikke den slags musik, der rent faktisk kommer på SACD, DVD-A eller LP.

Det er netop store rock-klassikere som The Wall (som i øvrigt også er produceret af Alan Parsons, som jeg nævnte tidligere)
Men ud over det, så ved jeg, at der bliver udgivet rigtig meget metal, som bestemt optages i 192KHz/24-bit.
Jeg kender til både et studie i Aarhus og et på Mors, som netop optager i den kvalitet. På trods af, at jeg ikke kender til et eneste album, der er udgivet på de studier, der er udkommet på andet end CD og download/stream.
Hvis der findes små uafhængige studier der optager i det format, uden overhovedet at udgive det i den kvalitet, så tror jeg også, det er mere udbredt end man tror.
Til top
Laurel&Hardy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2009
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Laurel&Hardy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 16:03
Problemet med SACD og DVD-Audio er, for det første at du skal have en speciel afspiller og at prisen især på SACD skiverne, har været alt for høje fra day one!
 
Det nye Pure Audio Blu-Ray format, kan derimod afspilles af alle BD afspillere, og prisen på skiverne, lægger op til ca dkr 150,- fra starten. Pure Audio BD formatet, har alle chancer for at blive en succes, uden de store armbevægelser.
 
Wink
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 16:10
Ingen tvivl om, at den har potentialet om at klare sig bedre. Men det bliver nok mere i samme omfang som LP'en. Det kommer jo aldrig i nærheden af CD og stream.
Men mindre kan også gøre det. Jeg har stadig til gode at høre en skive på det format. Jeg kender så heller ikke en skive jeg vil høre, på formatet. Og så er vi nemlig ovre i samme problem, som der er med SACD og DVD-A. I mine øjne er det bare røvkedeligt, det musik der udgives på det.
Til top
Laurel&Hardy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2009
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Laurel&Hardy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 17:28
Nu skal det nye BD format jo lige have ben og gå på, i USA blev det introduceret så sent som i forsommeren, og først nu kommer de første skiver til Europa.
 
Hvor længe gik der ikke, inden CD skiverne for alvor erobrede Europa og dermed Danmark, det skete heller ikke overnight. Man skal jo nok ikke regne med, at pladeselskaberne bruger dollasere, på at få dine gamle 78ere genudsendt i HD-lyd!
 
Wink
 
 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 17:57
Det er jo de gamle 78'ere de udsender på SACD, så det ved jeg nu snart ikke.
Udvalget er sgu for kedeligt på SACD, og med mindre der virkelig slås på tromme for PABR, så ender det vel bare med, at blive genudgivelser af de samme plader.
Der kommer i hvert fald ikke mange udgivelser i "min" genre.
Jeg ved ikke hvorfor, men de fine formater med højopløst lyd (SACD, DVD-A og sikkert også PABR), har det, af en eller anden grund, med at tiltrække kedelig blid jazz, klassisk musik og så klassisk rock :(
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 18:22

In September 2007 the Audio Engineering Society published the results of a year-long trial, in which a range of subjects including professional recording engineers were asked to discern the difference between SACD and CD audio (44.1 kHz/16 bit) under double blind test conditions. Out of 554 trials, there were 276 correct answers, a 49.8 % success rate corresponding almost exactly to the 50 % that would have been expected by chance guessing alone. The authors commented:

Now, it is very difficult to use negative results to prove the inaudibility of any given phenomenon or process. There is always the remote possibility that a different system or more finely attuned pair of ears would reveal a difference. But we have gathered enough data, using sufficiently varied and capable systems and listeners, to state that the burden of proof has now shifted. Further claims that careful 16/44.1 encoding audibly degrades high resolution signals must be supported by properly controlled double-blind tests.

Following criticism that the original published results of the study were not sufficiently detailed, the AES published a list of the audio equipment and recordings used during the tests.

 
Så måske CD'er i virkeligheden er ganske udmærkede...
 
Til top
Laurel&Hardy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2009
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Laurel&Hardy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

 
Så måske CD'er i virkeligheden er ganske udmærkede...
 
 
Du har ganske ret. Jeg har utallige CDer som er væsentlig bedre end både SACDer og DVD-Audio skiver... MEN, jeg har ved gud også mange SACD og DVD-Audio skiver som er lysår bedre end, de tilsvarende CD udgivelser.
 
Det forhindrer jo ikke, at man forsøger at gøre det endnu bedre, med nye formater! Ellers var vi idag ikke længere end Edisons Phonograph Cylinder.
 
Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


Jeg ved ikke hvorfor, men de fine formater med højopløst lyd (SACD, DVD-A og sikkert også PABR), har det, af en eller anden grund, med at tiltrække kedelig blid jazz, klassisk musik og så klassisk rock :(

Jeg tror det er et naturligt udslag af at fans af jazz og klassisk generelt er mere tilbøjelige til at betale ekstra for bedre kvalitet, end fans af andre genrer. Det med klassisk rock handler om at der er et ret konstant salg af de albums - det er et sikkert valg. Det er lidt mere risikabelt at satse på at dem der lige hittede i sidste måned også sælger albums næste år. Når man så alt andet lige står med et niche-medie, så er fordelingen ret naturlig - man tager de sikre valg som sælger i rimeligt antal nærmest uanset format, samt nogle plader som rammer den rigtige målgruppe.

Mht. hvorvidt SACD er et "dødt" format, så synes jeg der er lidt inflation i at ting skal udråbes til at være enten "døde" eller "dræbere". Jeg vil påstå at verden i stigende grad går imod diversitet, det vil sige at der aldrig igen kommer ét format som er det fremherskende, og som man kan få alt indhold i. Hvis SACD har et konstant, bæredygtigt salg inden for en bestemt genre eller to, så behøver formatet ikke at dø, bare fordi det aldrig bliver det primære format. Det bliver Pure Audio Blu-Ray iøvrigt heller aldrig.

Vinyl var også dømt dødt for 10-15 år siden, men lever i bedste velgående. Jeg synes med andre ord ikke at vi skal kalde SACD for et dødt format, men for et niche-format. Hvis man er metal-fan, så kan man nok med ro i sindet gå udenom, men derfor behøver man ikke erklære det dødt.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 19:43
Nu er det så heller ikke mig, der erklærer det dødt. Jeg siger bare, at vinyl potentielt kan levere endnu højere kvalitet, og i øvrigt er et meget mere udbredt format.
Men for at SACD skal overleve, så kræver det i hvert fald, at elektronikproducenterne ikke stopper med at producere afspillerne. Og det gør de jo, hvis salget af SACD falder år for år.
Som det ser ud lige nu, så klarer det skærene. Men jeg ved intet om hvor længe.

PABR har jo sin styrke i, at uanset hvor få albums der bliver solgt, så bliver der ved med, at blive produceret afspillere, så længe BD formatet overlever.
For jeg tror ærlig talt ikke, at PABR får flere markedsandele, en SACD har nu. Og før eller siden, så begynder den vel bare at kannibalisere markedet for SACD. De minder for meget om hinanden til at der er plads til begge formater.
Vinyl er så meget anderledes, at der er plads til begge. Og sjovt nok, så tiltrækker de heller ikke samme kundegruppe. Godt nok, så kan man får det meste på vinyl, af det som også udgives på SACD. Det er straks værre den anden vej.
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kokkeole Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 19:57
På et tidspunkt udkom der en del musik i DTS. Dem ser man ikke mere. Der var der lidt for en hver musiksmag.
Men det har måske ikke noget med tråden at gøre?
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 20:01
Dem har jeg altid haft noget imod. For de er jo egentlig komprimeret hårdere, end alm. CD'er. 5.1 kanals DTS ligger jo i maks 1.5Mbit. CD-A ligger i ca. samme bitrate+/-, men det er fordelt over 2 kanaler.
Musik i 5.1 er der i sig selv intet galt med. Men det skal bare ikke gå ud over komprimeringen. Og når det så er sagt. Hvor tit tager man sige lige tid til, at sætte sig ned, for at høre musik i 5.1? Det kræver jo trods alt, at man opholder sig i sweetspot på samme måde, som når man ser film.
Og selvom det egentlig lyder godt, se foretrækker jeg musik i stereo.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu