recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-rays fremtid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blu-rays fremtid?

 Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 14:21
Synes der er en del der betragter den nuværende Netflex model som modellen der skulle afløse"BR", men mener nu man overser alle de andre muligheder. Hvis man ser på spil markedet, så tror jeg at Steam har overtaget en del af markedet for de fysiske medier. Ganske smart system med at man downloader og så er man i gang.
Netflex kunne jo lave en model hvor man downloader en film i BR format i ekstra materiale. Så er man ikke afhængig af netforbindelsen når man skal se den. Så kunne det afregnes pr. film og det giver desuden et hav af muligheder for at laves "bundles" eller andre sjove pris modeller.
Så de fysiske BR medier er på vej væk, men det er svært lige at se hvor hurtigt/langsomt det sker.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:



Salget af blu-Ray kontra dvd er meget lav den brede befolkning.



Hvis det nu passer, så er det stadigvæk ikke ensbetydende med, at Blu-ray har fejlet. Det er en fejlslutning du selv kommer frem til.

Og er salget nu også så lavt? Hvis det er, hvorfor har butikkerne så helt vildt mange hylder med Blu-rays? Som nævnt er formatet mere end syv år gammelt, og hvis det for længst var helt dødt, tror du så ikke butikkerne (Stereo Studio, Fona, Blockbuster) havde fjernet nogle af de utroligt mange film de har stående, for at gøre plads til DVD, eller noget andet?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:


Nu har min bror arbejdet i branchen i over 10 år, så mon ikke han har bare en smule at have det i. Så selvfølgelig er det fejlslagent, hvorfor skulle der ellers blive ved med at alle nye film også kommer på dvd, fordi det er det folket vælger at købe!


Nej, det er sgu da fordi der også er købere til dvd'erne. Bare fordi Blu-ray ikke er altdominerende, er det ikke ensbetydende med at det er fejlslagent! Med samme logik er DVD også helt til hundende, fordi Blu-ray sælger relativt godt, og har masser af plads på hylderne i enhver butik der sælger film.

At din bror har arbejdet i branchen giver jeg nul og niks for. Jeg snakkede med en ekspedient i min foretrukne Blockbuster, som havde fået at vide af en eller anden Sony-gut, at gamle film bliver OPSKALERET når de udkommer på Blu-ray. Det er helt latterligt forkert, så at man er i branchen betyder på ingen måde, at man har nogen som helst anelse om hvad man snakker om.

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:


I 2012 sad dvd salget stadig på 77.26% af verdens markedet hvor Blu-Ray havde de sidste 22.74%.


23% af et GIGANTISK marked er altså ikke dårligt. Du snakker og røven går, men du forstår ikke meget af det.

Redigeret af Naiera - 01-Januar-2014 kl. 15:16
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

BD vil ikke fortsætte som vi lige kender dem i dag. Der går ikke så forfærdelig længe før vi skal have 4K og det vil kræve en opgradering af BD-formatet.


Jeg skal se 4K BD før jeg tror det. At BD-alliancen har gang i udviklingen af et format, betyder ikke at det er rentabelt at lancere det. Det bliver en lillebitte niche i en niche, og jeg kan slet ikke forestille mig, at det kan betale sig.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Som det ser ud nu kommer langt de fleste større produktioner da på BD så det er måske lige dramatisk nok at sige at det har fejlet.


Jeg kan ikke komme på en "større produktion" der ikke er udkommet her i landet, og langt de fleste film i bred distribution, store som små, findes et eller andet sted i verden, så entusiaster kan importere dem.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:


Så de fysiske BR medier er på vej væk, men det er svært lige at se hvor hurtigt/langsomt det sker.

Hvordan kan du sige BD (ikke BR) er på vej væk, når salget af BD stiger år efter år?



Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:



Men hvis du kigger på dit eget link, så er dvd salget næsten 40% større end Blu-Ray salget.



Det er korrekt, men du snakker om 1-5% vs 30-40% der snakker vi altså mange hundrede % større DVD end BD salg - og det er ihvertfald helt gak-gak.


Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:



Salget af blu-Ray kontra dvd er meget lav den brede befolkning.



Hvis det nu passer, så er det stadigvæk ikke ensbetydende med, at Blu-ray har fejlet. Det er en fejlslutning du selv kommer frem til.

Og er salget nu også så lavt? Hvis det er, hvorfor har butikkerne så helt vildt mange hylder med Blu-rays? Som nævnt er formatet mere end syv år gammelt, og hvis det for længst var helt dødt, tror du så ikke butikkerne (Stereo Studio, Fona, Blockbuster) havde fjernet nogle af de utroligt mange film de har stående, for at gøre plads til DVD, eller noget andet?

Jeg er af samme opfattelse, BD mediet har ikke fejlet. Men det har producenterne derimod, de har ikke haft n..... nok til, at stoppe produktionen af DVD skiver. For tænk hvilket ramaskrig, lidt i stil med omlægning af antennesignaler. Dette "tvangsmedførte" jo en opgradering af hardware, men har man sagt A må man også sige B. En moderne fladskærm er jo ikke tiltænkt et medie som DVD, med lav opløsning til følge. Så hvorfor har man ikke udfaset dette medie endnu? Hvorfor beholde DVD ( når kvaliteten i forhold til HD skærme er og var forældet ), og nu når endnu større/bedre opløsning er på trapperne i form af UHD ( dette gælder så i øvrigt også BD ). BD'ens og DVD'ens død må være afhængig af UHD's succes ( DVD'en skulle have været død for længst ). Alt andet vil ikke give mening, med mindre man vil ride på tre heste samtidigt.

Redigeret af JeTex - 01-Januar-2014 kl. 15:54
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:47
Citér Jeg skal se 4K BD før jeg tror det. At BD-alliancen har gang i udviklingen af et format, betyder ikke at det er rentabelt at lancere det. Det bliver en lillebitte niche i en niche, og jeg kan slet ikke forestille mig, at det kan betale sig.


Hvad er det du skal se? - h265 er allerede godt på vej. Jeg sagde ikke det kom indenfor det næste år, men der går nok en 2 år før det er et salgbart produkt, eksempelvis kommer qualcomm med native dekodning af h265 i deres næste snapdragon 805 chip og 4K videodekodning i 2. halvdel af 2014. Men eftersom der pt ikke er nogen afspillere der kan afspille h265 - tja så skal der jo en opgradering af formatet til. Det kan da også meget let være de vælger at erstatte det helt, men eftersom man allerede har lavet BD-disks der kan håndtere omkring de 100GB data og med h265 - så kan der godt ligge en 4K film på dem.(incl ekstramateriale :) )
Det er en helt normal udvikling, fuldkommen som da man gik fra DVD til BD. Dyrt legetøj til at starte med og når man når en given volumen så rasler priserne ned og det bliver hvermands eje. Jeg er da godt klar over at det ikke lige bliver mine forældre der køber en sådan enhed, de har kun DVD-afspiller fordi min bror og jeg gav dem en for nogle år siden da de ikke kunne afspille en familievideo de havde fået på DVD. De ser sådan set ikke DVD'ere men nøjes med de "gamle" film på TV2 Charlie. Og sådan vil det være. Men de UNGE - tro mig- det er helt sikkert det de unge vil have når deres ipads og android telefoner kan afspille 4K - så vil de dælme ikke sidde og se en DVD.
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:


Så de fysiske BR medier er på vej væk, men det er svært lige at se hvor hurtigt/langsomt det sker.

Hvordan kan du sige BD (ikke BR) er på vej væk, når salget af BD stiger år efter år?




Det imponerer mig ikke med salgstal fra "Black Friday". Det ville undre mig hvis det ikke steg indtil der er et alternativ.
Hvor stor en andel har BR afspiller?, og hvor stor en andel af dem køber film?
Jeg bygger det på at flere store folk i branchen mener de er mere eller mindre væk om 4-5 år.
Folk gider ikke at have en stor samling DVD'er / Blu-ray disc liggende.
Alternativet ligger lige om hjørnet og det går stærkt når først der er et firma der tager fat.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:


Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:


Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:


Så de fysiske BR medier er på vej væk, men det er svært lige at se hvor hurtigt/langsomt det sker.


Hvordan kan du sige BD (ikke BR) er på vej væk, når salget af BD stiger år efter år?




Det imponerer mig ikke med salgstal fra "Black Friday". Det ville undre mig hvis det ikke steg indtil der er et alternativ.
Hvor stor en andel har BR afspiller?, og hvor stor en andel af dem køber film?
Jeg bygger det på at flere store folk i branchen mener de er mere eller mindre væk om 4-5 år.
Folk gider ikke at have en stor samling DVD'er / Blu-ray disc liggende.
Alternativet ligger lige om hjørnet og det går stærkt når først der er et firma der tager fat.

Hvordan kan du komme med sådan noget dommedagspis, når du ikke engang ved at bluray disk hedder BD forkortet Tongue
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 18:03
Jeg tvivler på de fysiske medier forsvinder i løbet af få år. Nu hvor man begynder at tale om 4k så kræver det endnu højere bitrate, hvilket efter min mening kræver et fysisk medie hvis ikke der skal ske stor komprimering. Selvom eksempelvis Netflix skulle kunne levere høj nok billedkvalitet, så kræver det at kunderne kan få en hurtig nok internetforbindelse til at kunne klare bitraten. Jeg tror dermed for dårlige internetforbindelser vil begrænse udbredelsen af streaming. Allerede nu lyder det til at YouSee har problemer med flaskehalse i deres system i spidslast perioder, samtidigt kører de også med fair-use begrænsninger.

@Kampus det hedder Blu-ray Disc.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu