|
HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||||||||
johnny57
Guld medlem Oprettet: 20-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 959 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-Maj-2014 kl. 22:42 |
|||||||
Har netop været til demoaften i HIFI klubben hvor de siger
at der IKKE er HDMI 2.0 i de nye UHD topmodeller. Selvom jeg har set speks flere steder at det er der i 7505 modellen og den tilsvarende buede vistnok 8505, er der nogen som ved besked ? |
||||||||
Med venlig Hilsen
Johnny |
||||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Det har jeg også, men her var beskeden, at de nye modeller er udstyret med hdmi 2.0. Dette fremgik også af de slides der blev fremvist, ved gennemgang af specs.
|
||||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Og sådan skriver "Klubben" på deres hjemmeside omkring omkring HDMI:
|
||||||||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||||||||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4618 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
De har HDMI 2.0. Det fremgår også af Samsung's hjemmeside, Samsung USA, Samsung Nordic, alle andre forhandlere og alle de medarbejdere fra Samsung jeg har talt med. Der er sågar en indstilling i Samsung's tv, der gør det muligt at få 4K@60Hz ved 4:4:4 farver ind via HDMI 2.0 fra en PC - lidt svært hvis der ikke er HDMI 2.0 :)
|
||||||||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||||||||
hopgreve
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6282 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Det er der , i kan evt læse denne test fra HDTVtest af 55HU7000 fra i går...
http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu7500-201405083761.htm |
||||||||
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
||||||||
Tweaky
Guld medlem Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Jeg skal beklage, men der er tilsyneladende en kollega der har misforstået en del af den info der ligger til grund for vores præsentation.
Skærmene er udstyret med HDMI 2,0 ! |
||||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Der er også HEVC (h.265) i de nye, som standard. Samt HDCP 2.2.
Et UHD TV i dag uden: HEVC (h.265) HDMI 2.0 HDCP 2.2 Der skal man virkelig overveje, hvor meget guld man vil kaste efter sådan en sag. Det kan vise sig at blive problem inden for relativ kort tid. Samsungs tidligere modeller kan dog "opgraderes" med ny One Connect, som bla. løser dette. Men andre mærker bør man lige tænke sig om på.
Jeg kunne dælme godt tænke mig at Recordere.dk eller flatpanels.dk borerede lidt mere i disse ting og måske i fælleskab gik producenterne lidt på klingen. I værste fald kan folk blive bondefanget i et ubrugeligt køb som ingen rigtig har overblik over pt. Alternativ som forbruger er at vente til egentlige standarder (eller fastholdelse af dem) er helt på plads. Lige nu ligner det en mulig MEPG2/4 problematik igen. Sidste gang gik det ikke godt for forhandlerne. |
||||||||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4618 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Jeg synes nu, at vi sætter rimelig meget fokus på det. Vi omtaler ikke et Ultra HD-tv uden at nævne om de understøtter disse ting. Men vi kan nok gøre mere, ja. Vi hiver dog også denne artikel frem løbende: At mange danskere køber først og derefter spørger, er naturligvis ærgerligt. En af de mest hyppigste sætninger, som jeg hører fra forbrugere er: "jamen forhandleren sagde jo". Jeg finder det personligt spøjst, at mange forbrugere stadig placerer blind tillid til en sælger. Desværre er der jo provisionsordninger (jeg har selv engang arbejdet som sælger, jeg kender alle tricksne), manglende/forkert viden (som denne sag jo tydeligt demonstrerer, endda ved en officiel demoaften) og generelt bare et misforhold imellem det at sælge og vejlede. Men nu hvor landet ligger som det gør, så mener jeg også, at forhandlerne har et stort ansvar - simpelthen fordi en stor forbrugergruppe stadig lægger deres tillid hos dem. Der må på nuværende tidspunkt ikke herske tvivl om, at branchen satser på HEVC som efterfølger til mpeg4. Med andre ord kan forhandlerne ikke komme om få år og sige, at der ikke på tidspunktet var klarhed omkring dette som i mpeg4 sagen (uden jeg tager stilling til hvem der så havde ret dengang). Det skal de oplyse, samtidig med, at de så naturligvis skal prøve at sælge varen. F.eks. i tilfældet af de nye "Pioneer" UHD-tv, så mener jeg, at det vil være decideret vildledning, hvis sælgeren ikke oplyser en sælger om at de køber et Ultra HD-tv som ikke kan vise UHD.
|
||||||||
|
||||||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Rasmus, artiklen du henviser til er fin nok. Den skal måske bare henvises til som et fast stort punkt, hvergang der testes et UHD TV.
Men når man eksempelvis tester et TV, og man finder ud af, at der enten er usikkerhed eller decideret mangel på nogle af disse punkter, så mener jeg det er forrykt at skamrose produktet for dets ellers glimrende formåen, uden at mere eller mindre kraftigt advare imod det, indtil der kommer klarhed over det. Disse ting er jo for almindelige mennesker "ting som småt" eller komplet uforståelige ting. Som du selv er inde på, så er forhandlerne bestemt ikke nogen hjælp i disse tilfælde, nok snarer tværtimod. Og det vil resultere i en gevaldig slåskamp med forbrugere, som endnu engang skal slås for at få det som de i sin tid blev stillet i udsigt, eller se sig overhalet af en udvikling, som allerede var et problem ved købstidspunktet. Jeg ser det også som et problem, at sælge et TV med Netflix, men ikke have HEVC. Det udelukker 4K fra Netflix, hvilket ikke stemmer overens med forventningerne, i min verden. Og så er der problemet med Youtube/Google og deres VP9. Jeg kan godt se problemerne fra producenternes side. Men det er sgu deres ansvar at finde frem til en enighed. Og i værste fald, undlade at markedsføre produkterne som noget de ikke er, eller kan blive til inden længe. Ellers må de gøre som Samsung med deres One Connect, lave egentlig bokse ved siden af, som en del af enheden. Selvom ideen er genial fra Samsung, så mener jeg stadigvæk det er galt, at man skal betale en mer-pris a ca. 3500,- for at få det, som TVét er blevet markedsført som. En mer-pris kan måske godt accepteres, men den skal dælme afpasses efter, hvad det er. Og helst til forbrugerens fordel. Samsung kan da godt sige, at de aldrig har lovet HEVC, 60hz og HDMI 2.0 (HDCP 2.2) med eksempelvis deres F9005. Men det er ikke sammenhængende med, at det er/blev markedsført som et 4K TV. Det er deres ansvar, at de har markedsført et TV til "noget", der på tidspunktet ikke var helt på plads. At henvise til en ny One Connect, til en mer-pris, det er rent principielt at holde forbrugerne for nar, når det drejer sig om disse punkter. Så er det jo "smart" af Samsung, at de også samtidig kalder det for Evolution Kit, der "opgradere" Smart TV delen, og på den måde forsøger retfærdiggøre mer-prisen. Men den holder altså ikke helt principielt, synes jeg. Hvad med dem der er ragende ligeglade med Smart TV, men ønsker at se rigtig 4K? Der er så mange forvirrende faktore omkring det hele. Sony og deres PS4, der kom med HDMI 1.4a fra start, er blevet opdateret til HDMI 2.0 og HDCP 2.2 via en software opdatering. Hvor imod HEVC er en no go, fordi det er/skal være en hardware dekodning. Ikke desto mindre markedsføres PS4éren som en 4K afspiller. Og med småt skal man læse, at det kun gælder billeder og video, men ikke decideret film og slet ikke spil. Problemet med PS4 er også, at den måske/måske ikke kan klare 60hz. Der går rygter om at Sony kan nogle trix, med at få 60hz igennem HDMI 1.4 sågar, men det er løse rygter. Måske man i branchen skal overveje endnu et logo ligesom HD og Full HD logoerne. Det kunne passende være UHD/Full UHD, selvom det intet har med opløsningen at gøre i dette tilfælde. Det ville dog ikke løse problemerne for folk, der ikke er inde i disse ting. Jeg ved godt at dette blot er en kort tid vi snakker om, så burde tingene være på plads. Og tiden er også gået voldsomt hurtigt inden for det sidste ½ år. Og det er da også et problem, når man så kan læse, at udviklingen på f.eks PS4éren rent faktisk startede i 2008. Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så lander disse problemer altid på forbrugerne, som de eneste der ikke har en jordisk chance for at vide eller gøre noget som helst, andet end at betale prisen. Det er ikke i orden. |
||||||||
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Den bliver også hevet frem i mange tilfælde. Den ligger også øverst på Google ved næsten alle relaterede søgninger. Forhåbentlig anstrenger forbrugerne sig til at trykke på 10-20 taster på deres tastatur før de går ud og smider 20-30K i en butik
Gør vi ikke det?
Bumbum, her ved jeg ikke om jeg er enig. Jo hvis Netflix er indbygget, men hvis man ikke har indbygget Netflix i tv'et - som f.eks. i BeoVision Avant - så ser jeg intet problem i, at man senere kan få Netflix i 4K via en boks tilsluttet med HDMI. Det er jo hele debatten omkring hvorvidt et tv skal kunne alt i én samlet pakke eller om man skal se det som en skærm, hvor der tilsluttes enheder løbende. Der er jo heller ikke indbygget spilkonsol i tv-skærme.
Samsung har lovet det på F9005. Jeg har selv stået og hørt på det. Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen. Den er heller ikke opdateret til HDMI 2.0 endnu, men de kan nok opdatere HDMI-controlleren, ligesom det skete dengang da PS3 fik 3D via software.
Det er vedtaget og kommer, men det er ikke særlig ambitiøst. Mere et "UHD Ready" á la "HD Ready" logo: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1380893172 |
||||||||
|
||||||||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Jeg er lidt i 7 sind omkring 4K debatten. Jeg er helt enig i, at forhandleren har et enormt ansvar for at fortælle en potentiel køber af f.eks. et F9005 som mit, at der ikke er ret meget 4K at se, hverken her eller der. Faktisk fortalte Fona sælgeren mig ikke om den sag. Sælgeren kan dog meget vel være undskyldt, for jeg gav nok indtryk af, at jeg viste hvad jeg købte, og det gjorde jeg jo også.
Der hvor jeg måske er lidt forundret er jo, at jeg i går var hos Total i Dragør for at spørge om det kommende Evolution kit til mit F9005, "jamen det skal du købe hos Samsung direkte". Den forstod jeg jo ikke helt al den stund, at andre har lagt bestillinger ind hos forhandlere - som ikke var Samsung. Jeg kan endda købe den - som jeg læser det, hos Amazon.uk. Altså en kunde får ikke en pind information - og heller ikke på Samsungs hjemmeside, hvor jeg kun kan finde info om andre Evolution Kits eller One Connection box som de vel egentlig hedder. Og jeg er faktisk noget forvirret over, om jeg egentlig har brug for den nævnte boks, når jeg ingen planer om at bruge Netflix, men i bund og grund bare vil have en boks når en BD 4K standard er på plads, og kan investere i en 4K afspiller - og forhåbentlig de kommende 4K BD´er. Nå, pyt- alt i mens må jeg nyde det utroligt flotte billede som jeg fra tid til anden kan få fra f.eks. Discovery kanalerne.
|
||||||||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||||||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på. Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør.
Pas nu på I relation til eksempelvis PS4éren, der har du i selv samme artikel omkring den seneste opdatering selv skrevet: "Sony har desuden sagt, at PlayStation 4 på sigt vil kunne håndtere 4K-video fra f.eks. internettjenester. Sony har dog ikke kommenteret yderligere siden præsentationen, men har gjort det klart, at det ikke er aktuelt lige nu og her." Netflix er forudinstalleret på PS4. Men hvor er HEVC? Og 60hz? I sidste firmware 1.70 blev HDCP aktiveret. Jeg har desværre ikke fået rodet så meget med den, så jeg har ikke set om det gælder HDCP 2.2. Sony skriver det ikke selv. Det ville ihvertfald give lidt bedre mening.
Ja, men ikke som standard i F9005. Det kræver jo man skifter One Connect boksen.
Vil du påstå, at det ikke er markedsføring?
Det tror jeg alle forventer at PS4éren også gør. Det er jo næsten alle Sony´s produkter de opdatere sådan mht HDMI 2.0
Hmm, okay den har jeg så lige misset. Lige pt. vælter jeg rundt i alverdens informationer fra div producenter, og forsøger at adskille rygter/tvivl fra fakta. Det er en kunst i sig selv. Det er dog et tydeligt billede på, hvor stor usikkerhed der er om 4K i øjeblikket, selvfølgelig fordi standarden for 4K ikke er på plads. Jeg mener sågar der står noget med 4K "ready" på min Sony dn1040 receiver. Og så vidt jeg lige husker, blev den vist netop også opgraderet til HDMI 2.0 og 60hz ved sidste software for kort tid siden for at understøtte 4K i 60hz, (Full 4K). |
||||||||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |