HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Smart TV
Forumbeskrivelse: Smart TV, Google TV, Apple TV, Microsoft TV og andre indholdstjenester til TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132275
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 03:12
Emne: HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ?
Skrevet af: johnny57
Emne: HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ?
Skrevet den: 08-Maj-2014 kl. 22:42
Har netop været til demoaften i HIFI klubben hvor de siger at der IKKE er HDMI 2.0 i de nye UHD topmodeller. Selvom jeg har set speks flere steder at det er der i 7505 modellen og den tilsvarende buede vistnok 8505, er der nogen som ved besked ?
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Svar:
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 08-Maj-2014 kl. 23:03
Det har jeg også, men her var beskeden, at de nye modeller er udstyret med hdmi 2.0. Dette fremgik også af de slides der blev fremvist, ved gennemgang af specs.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-Maj-2014 kl. 23:05
Og sådan skriver "Klubben" på deres hjemmeside omkring omkring HDMI:
- HDMI : 4, v.2.0 (m. 3D/Audio Return Channel)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Maj-2014 kl. 09:04
De har HDMI 2.0. Det fremgår også af Samsung's hjemmeside, Samsung USA, Samsung Nordic, alle andre forhandlere og alle de medarbejdere fra Samsung jeg har talt med. Der er sågar en indstilling i Samsung's tv, der gør det muligt at få 4K@60Hz ved 4:4:4 farver ind via HDMI 2.0 fra en PC - lidt svært hvis der ikke er HDMI 2.0 :)
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 09-Maj-2014 kl. 09:10
Det er der , i kan evt læse denne test fra HDTVtest af 55HU7000 fra i går...
http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu7500-201405083761.htm - http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu7500-201405083761.htm
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 09-Maj-2014 kl. 13:33
Jeg skal beklage, men der er tilsyneladende en kollega der har misforstået en del af den info der ligger til grund for vores præsentation.
Skærmene er udstyret med HDMI 2,0 !
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 09:59
Der er også HEVC (h.265) i de nye, som standard. Samt HDCP 2.2.
Et UHD TV i dag uden: HEVC (h.265) HDMI 2.0 HDCP 2.2
Der skal man virkelig overveje, hvor meget guld man vil kaste efter sådan en sag. Det kan vise sig at blive problem inden for relativ kort tid. Samsungs tidligere modeller kan dog "opgraderes" med ny One Connect, som bla. løser dette. Men andre mærker bør man lige tænke sig om på.
Jeg kunne dælme godt tænke mig at Recordere.dk eller flatpanels.dk borerede lidt mere i disse ting og måske i fælleskab gik producenterne lidt på klingen. I værste fald kan folk blive bondefanget i et ubrugeligt køb som ingen rigtig har overblik over pt. Alternativ som forbruger er at vente til egentlige standarder (eller fastholdelse af dem) er helt på plads. Lige nu ligner det en mulig MEPG2/4 problematik igen. Sidste gang gik det ikke godt for forhandlerne.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 10:44
Kandersen skrev:
Jeg kunne dælme godt tænke mig at Recordere.dk eller flatpanels.dk borerede lidt mere i disse ting og måske i fælleskab gik producenterne lidt på klingen. |
Jeg synes nu, at vi sætter rimelig meget fokus på det. Vi omtaler ikke et Ultra HD-tv uden at nævne om de understøtter disse ting. Men vi kan nok gøre mere, ja.
Vi hiver dog også denne artikel frem løbende: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1386843186 - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1386843186
At mange danskere køber først og derefter spørger, er naturligvis ærgerligt.
En af de mest hyppigste sætninger, som jeg hører fra forbrugere er: "jamen forhandleren sagde jo". Jeg finder det personligt spøjst, at mange forbrugere stadig placerer blind tillid til en sælger. Desværre er der jo provisionsordninger (jeg har selv engang arbejdet som sælger, jeg kender alle tricksne), manglende/forkert viden (som denne sag jo tydeligt demonstrerer, endda ved en officiel demoaften) og generelt bare et misforhold imellem det at sælge og vejlede.
Men nu hvor landet ligger som det gør, så mener jeg også, at forhandlerne har et stort ansvar - simpelthen fordi en stor forbrugergruppe stadig lægger deres tillid hos dem. Der må på nuværende tidspunkt ikke herske tvivl om, at branchen satser på HEVC som efterfølger til mpeg4. Med andre ord kan forhandlerne ikke komme om få år og sige, at der ikke på tidspunktet var klarhed omkring dette som i mpeg4 sagen (uden jeg tager stilling til hvem der så havde ret dengang). Det skal de oplyse, samtidig med, at de så naturligvis skal prøve at sælge varen.
F.eks. i tilfældet af de nye "Pioneer" UHD-tv, så mener jeg, at det vil være decideret vildledning, hvis sælgeren ikke oplyser en sælger om at de køber et Ultra HD-tv som ikke kan vise UHD.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 11:50
Rasmus, artiklen du henviser til er fin nok. Den skal måske bare henvises til som et fast stort punkt, hvergang der testes et UHD TV. Men når man eksempelvis tester et TV, og man finder ud af, at der enten er usikkerhed eller decideret mangel på nogle af disse punkter, så mener jeg det er forrykt at skamrose produktet for dets ellers glimrende formåen, uden at mere eller mindre kraftigt advare imod det, indtil der kommer klarhed over det. Disse ting er jo for almindelige mennesker "ting som småt" eller komplet uforståelige ting. Som du selv er inde på, så er forhandlerne bestemt ikke nogen hjælp i disse tilfælde, nok snarer tværtimod. Og det vil resultere i en gevaldig slåskamp med forbrugere, som endnu engang skal slås for at få det som de i sin tid blev stillet i udsigt, eller se sig overhalet af en udvikling, som allerede var et problem ved købstidspunktet.
Jeg ser det også som et problem, at sælge et TV med Netflix, men ikke have HEVC. Det udelukker 4K fra Netflix, hvilket ikke stemmer overens med forventningerne, i min verden. Og så er der problemet med Youtube/Google og deres VP9. Jeg kan godt se problemerne fra producenternes side. Men det er sgu deres ansvar at finde frem til en enighed. Og i værste fald, undlade at markedsføre produkterne som noget de ikke er, eller kan blive til inden længe. Ellers må de gøre som Samsung med deres One Connect, lave egentlig bokse ved siden af, som en del af enheden. Selvom ideen er genial fra Samsung, så mener jeg stadigvæk det er galt, at man skal betale en mer-pris a ca. 3500,- for at få det, som TVét er blevet markedsført som. En mer-pris kan måske godt accepteres, men den skal dælme afpasses efter, hvad det er. Og helst til forbrugerens fordel. Samsung kan da godt sige, at de aldrig har lovet HEVC, 60hz og HDMI 2.0 (HDCP 2.2) med eksempelvis deres F9005. Men det er ikke sammenhængende med, at det er/blev markedsført som et 4K TV. Det er deres ansvar, at de har markedsført et TV til "noget", der på tidspunktet ikke var helt på plads. At henvise til en ny One Connect, til en mer-pris, det er rent principielt at holde forbrugerne for nar, når det drejer sig om disse punkter. Så er det jo "smart" af Samsung, at de også samtidig kalder det for Evolution Kit, der "opgradere" Smart TV delen, og på den måde forsøger retfærdiggøre mer-prisen. Men den holder altså ikke helt principielt, synes jeg. Hvad med dem der er ragende ligeglade med Smart TV, men ønsker at se rigtig 4K?
Der er så mange forvirrende faktore omkring det hele. Sony og deres PS4, der kom med HDMI 1.4a fra start, er blevet opdateret til HDMI 2.0 og HDCP 2.2 via en software opdatering. Hvor imod HEVC er en no go, fordi det er/skal være en hardware dekodning. Ikke desto mindre markedsføres PS4éren som en 4K afspiller. Og med småt skal man læse, at det kun gælder billeder og video, men ikke decideret film og slet ikke spil. Problemet med PS4 er også, at den måske/måske ikke kan klare 60hz. Der går rygter om at Sony kan nogle trix, med at få 60hz igennem HDMI 1.4 sågar, men det er løse rygter.
Måske man i branchen skal overveje endnu et logo ligesom HD og Full HD logoerne. Det kunne passende være UHD/Full UHD, selvom det intet har med opløsningen at gøre i dette tilfælde. Det ville dog ikke løse problemerne for folk, der ikke er inde i disse ting.
Jeg ved godt at dette blot er en kort tid vi snakker om, så burde tingene være på plads. Og tiden er også gået voldsomt hurtigt inden for det sidste ½ år. Og det er da også et problem, når man så kan læse, at udviklingen på f.eks PS4éren rent faktisk startede i 2008. Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så lander disse problemer altid på forbrugerne, som de eneste der ikke har en jordisk chance for at vide eller gøre noget som helst, andet end at betale prisen. Det er ikke i orden.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 12:10
Kandersen skrev:
Rasmus, artiklen du henviser til er fin nok. Den skal måske bare henvises til som et fast stort punkt, hvergang der testes et UHD TV. |
Den bliver også hevet frem i mange tilfælde. Den ligger også øverst på Google ved næsten alle relaterede søgninger. Forhåbentlig anstrenger forbrugerne sig til at trykke på 10-20 taster på deres tastatur før de går ud og smider 20-30K i en butik ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Kandersen skrev:
Men når man eksempelvis tester et TV, og man finder ud af, at der enten er usikkerhed eller decideret mangel på nogle af disse punkter, så mener jeg det er forrykt at skamrose produktet for dets ellers glimrende formåen, uden at mere eller mindre kraftigt advare imod det |
Gør vi ikke det? ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Kandersen skrev:
Jeg ser det også som et problem, at sælge et TV med Netflix, men ikke have HEVC. Det udelukker 4K fra Netflix, hvilket ikke stemmer overens med forventningerne, i min verden. |
Bumbum, her ved jeg ikke om jeg er enig. Jo hvis Netflix er indbygget, men hvis man ikke har indbygget Netflix i tv'et - som f.eks. i BeoVision Avant - så ser jeg intet problem i, at man senere kan få Netflix i 4K via en boks tilsluttet med HDMI.
Det er jo hele debatten omkring hvorvidt et tv skal kunne alt i én samlet pakke eller om man skal se det som en skærm, hvor der tilsluttes enheder løbende. Der er jo heller ikke indbygget spilkonsol i tv-skærme.
Kandersen skrev:
Samsung kan da godt sige, at de aldrig har lovet HEVC, 60hz og HDMI 2.0 (HDCP 2.2) med eksempelvis deres F9005 ... Ikke desto mindre markedsføres PS4éren som en 4K afspiller. |
Samsung har lovet det på F9005. Jeg har selv stået og hørt på det. Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen. Den er heller ikke opdateret til HDMI 2.0 endnu, men de kan nok opdatere HDMI-controlleren, ligesom det skete dengang da PS3 fik 3D via software.
Kandersen skrev:
Måske man i branchen skal overveje endnu et logo ligesom HD og Full HD logoerne. |
Det er vedtaget og kommer, men det er ikke særlig ambitiøst. Mere et "UHD Ready" á la "HD Ready" logo: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1380893172 - http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1380893172
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 12:54
Jeg er lidt i 7 sind omkring 4K debatten. Jeg er helt enig i, at forhandleren har et enormt ansvar for at fortælle en potentiel køber af f.eks. et F9005 som mit, at der ikke er ret meget 4K at se, hverken her eller der. Faktisk fortalte Fona sælgeren mig ikke om den sag. Sælgeren kan dog meget vel være undskyldt, for jeg gav nok indtryk af, at jeg viste hvad jeg købte, og det gjorde jeg jo også.
Der hvor jeg måske er lidt forundret er jo, at jeg i går var hos Total i Dragør for at spørge om det kommende Evolution kit til mit F9005, "jamen det skal du købe hos Samsung direkte". Den forstod jeg jo ikke helt al den stund, at andre har lagt bestillinger ind hos forhandlere - som ikke var Samsung. Jeg kan endda købe den - som jeg læser det, hos Amazon.uk. Altså en kunde får ikke en pind information - og heller ikke på Samsungs hjemmeside, hvor jeg kun kan finde info om andre Evolution Kits eller One Connection box som de vel egentlig hedder. Og jeg er faktisk noget forvirret over, om jeg egentlig har brug for den nævnte boks, når jeg ingen planer om at bruge Netflix, men i bund og grund bare vil have en boks når en BD 4K standard er på plads, og kan investere i en 4K afspiller - og forhåbentlig de kommende 4K BD´er.
Nå, pyt- alt i mens må jeg nyde det utroligt flotte billede som jeg fra tid til anden kan få fra f.eks. Discovery kanalerne. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 13:14
Rasmus Larsen skrev:
Kandersen skrev:
Men når man eksempelvis tester et TV, og man finder ud af, at der enten er usikkerhed eller decideret mangel på nogle af disse punkter, så mener jeg det er forrykt at skamrose produktet for dets ellers glimrende formåen, uden at mere eller mindre kraftigt advare imod det |
Gør vi ikke det? |
Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på. Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør.
Rasmus Larsen skrev:
Bumbum, her ved jeg ikke om jeg er enig. Jo hvis Netflix er indbygget, men hvis man ikke har indbygget Netflix i tv'et - som f.eks. i BeoVision Avant - så ser jeg intet problem i, at man senere kan få Netflix i 4K via en boks tilsluttet med HDMI.
Det er jo hele debatten omkring hvorvidt et tv skal kunne alt i én samlet pakke eller om man skal se det som en skærm, hvor der tilsluttes enheder løbende. Der er jo heller ikke indbygget spilkonsol i tv-skærme. |
Pas nu på ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) I relation til eksempelvis PS4éren, der har du i selv samme artikel omkring den seneste opdatering selv skrevet: "Sony har desuden sagt, at PlayStation 4 på sigt vil kunne håndtere http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1361513285 - 4K-video fra f.eks. internettjenester. Sony har dog ikke kommenteret yderligere siden præsentationen, men har gjort det klart, at det ikke er aktuelt lige nu og her."
Netflix er forudinstalleret på PS4. Men hvor er HEVC? Og 60hz? I sidste firmware 1.70 blev HDCP aktiveret. Jeg har desværre ikke fået rodet så meget med den, så jeg har ikke set om det gælder HDCP 2.2. Sony skriver det ikke selv. Det ville ihvertfald give lidt bedre mening.
Rasmus Larsen skrev:
Kandersen skrev:
Samsung kan da godt sige, at de aldrig har lovet HEVC, 60hz og HDMI 2.0 (HDCP 2.2) med eksempelvis deres F9005 ... Ikke desto mindre markedsføres PS4éren som en 4K afspiller. |
Samsung har lovet det på F9005. Jeg har selv stået og hørt på det. |
Ja, men ikke som standard i F9005. Det kræver jo man skifter One Connect boksen.
Rasmus Larsen skrev:
Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen. |
Vil du påstå, at det ikke er markedsføring? ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Rasmus Larsen skrev:
Den er heller ikke opdateret til HDMI 2.0 endnu, men de kan nok opdatere HDMI-controlleren, ligesom det skete dengang da PS3 fik 3D via software. |
Det tror jeg alle forventer at PS4éren også gør. Det er jo næsten alle Sony´s produkter de opdatere sådan mht HDMI 2.0
Rasmus Larsen skrev:
Det er vedtaget og kommer, men det er ikke særlig ambitiøst. Mere et "UHD Ready" á la "HD Ready" logo: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1380893172 - http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1380893172 |
Hmm, okay den har jeg så lige misset. Lige pt. vælter jeg rundt i alverdens informationer fra div producenter, og forsøger at adskille rygter/tvivl fra fakta. Det er en kunst i sig selv. Det er dog et tydeligt billede på, hvor stor usikkerhed der er om 4K i øjeblikket, selvfølgelig fordi standarden for 4K ikke er på plads. Jeg mener sågar der står noget med 4K "ready" på min Sony dn1040 receiver. Og så vidt jeg lige husker, blev den vist netop også opgraderet til HDMI 2.0 og 60hz ved sidste software for kort tid siden for at understøtte 4K i 60hz, (Full 4K).
------------- Mvh
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 13:31
Hother skrev:
Jeg er lidt i 7 sind omkring 4K debatten. Jeg er helt enig i, at forhandleren har et enormt ansvar for at fortælle en potentiel køber af f.eks. et F9005 som mit, at der ikke er ret meget 4K at se, hverken her eller der. Faktisk fortalte Fona sælgeren mig ikke om den sag. Sælgeren kan dog meget vel være undskyldt, for jeg gav nok indtryk af, at jeg viste hvad jeg købte, og det gjorde jeg jo også. |
Hvis du ved mere end forhandleren, så bør du slet ikke snakke med ham, men blot bede ham lange varen over desken og betale, (evt. købe online) ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Pointen er dog, at på netop det vi snakker om her, der BURDE du ikke vide mere end ham. Det er/kan blive hans gevaldige problem, hvis ikke han har styr på det nu. Det kan/vil blive en MPEG4 sag om igen netop på et produkt som F9005.
Hother skrev:
Der hvor jeg måske er lidt forundret er jo, at jeg i går var hos Total i Dragør for at spørge om det kommende Evolution kit til mit F9005, "jamen det skal du købe hos Samsung direkte". Den forstod jeg jo ikke helt al den stund, at andre har lagt bestillinger ind hos forhandlere - som ikke var Samsung. Jeg kan endda købe den - som jeg læser det, hos Amazon.uk. Altså en kunde får ikke en pind information - og heller ikke på Samsungs hjemmeside, hvor jeg kun kan finde info om andre Evolution Kits eller One Connection box som de vel egentlig hedder. Og jeg er faktisk noget forvirret over, om jeg egentlig har brug for den nævnte boks, når jeg ingen planer om at bruge Netflix, men i bund og grund bare vil have en boks når en BD 4K standard er på plads, og kan investere i en 4K afspiller - og forhåbentlig de kommende 4K BD´er. |
Mine bedste svar, efter nogle dages intensiv research er: Du FÅR brug for One Connect boksen, hvis du: 1. Får en 4K BD afspiller, som du forventer at se film fra. Alene manglende HDMI 2.0 og HDCP 2.2 vil give dig problemer. Løsningen med 4K i 30hz er en dårlig løsning, da 4K er 60hz.
2. Afhængig af 4K BD afspilleren, så kan du få brug for One Connect boksen, hvis din BD afspiller ikke kan dekode HEVC (h.265). For dit TV kan ikke. Jeg vil dog tro de fleste 4K BD afspillere der kommer, de alle vil have HEVC som standard. Ellers ser det rigtig skidt ud.
3. Selvom du mener at du ikke skal bruge Netflix nu, så vil jeg tro at fremtiden netop vil ligge på streaming, og du dermed måske kan ændre mening. Og her er det ekstremt kritisk, hvis TVét/Netflix enheden ikke har HEVC. Jeg synes personligt ikke det er en løsning at sige, "jamen jeg har det jo i min 4K BD afspiller". Det forklare jo ikke, at det mangler i dit TV.
4. Der går nok nogle år endnu inden vi ser broadcast 4K. Men når/hvis det sker, så er HEVC en absolut nødvendighed. Netflix spår inden for de næste 5 år. Så hvis du har planer om at skifte TV inden for de næste fem år, så er dette punkt ikke aktuelt. Men det kolidere så lidt med Netflix egen streaming protokol, som netop er HEVC nu.
Hother skrev:
Nå, pyt- alt i mens må jeg nyde det utroligt flotte billede som jeg fra tid til anden kan få fra f.eks. Discovery kanalerne.
|
Kan jeg godt forstå. Og mine udtalelser her er også rent principielle, fordi jeg godt forstår hvorfor du har valgt F9005 til prisen. Selv med den nye One connect boks er den billigere end HU7505. Jeg tror dog jeg venter til HU7505 er faldet 4-5K i pris ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Philips nye UHD ser forøvrigt fornuftigt ud, og skulle have det hele, men desværre kun 49". Og jeg vil altså have et større TV, næste gang jeg skifter. Og den nærmeste fremtid tror jeg der vil ske en hel del med priser og udbud. Måske ikke lige for Samsung, fordi de tosser har valgt deres buede serier, som ingen sandsynligvis (med rette) gider købe. Så måske de holder deres nuværende priser meget længere nu, for ikke at tabe for meget på deres fejl i valg af buede skærme. ------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 13:41
@Kandersen, takker for dit fine indlæg, og undervejs slog det jo mig - ud fra det du skrev, at jeg jo i bund og grund lige så godt kan købe en ny boks nu al den stund, at udvalget af BD skiver efterhånden sikkeret bliver mindre i takt med at streaming tjenesterne udvides. Så det siger jeg tak for
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 13:46
Kandersen skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen. |
Vil du påstå, at det ikke er markedsføring? |
Ja, det er ikke markedsføring - højst PR.
Sony har ikke markedsført/forsøgt at sælge en PS4 som en 4K-afspiller.
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 14:03
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Vil du påstå, at det ikke er markedsføring? |
Ja, det er ikke markedsføring - højst PR.
Sony har ikke markedsført/forsøgt at sælge en PS4 som en 4K-afspiller. |
Udmelding fra officiel kilde = ikke markedsføring? Hmm, den vil jeg altså godt sætte meget stor tvivl ved.
Det er klart, at det er ikke markedsføring i form af decideret markedsføringsmateriale, som ses på andre produkter. Men på et produkt der løbende udvikles, så ville det jo i sig selv stille gevaldige udfordringer til den form for materiale. Er referencer og brochurer så heller ikke markedsføring, når de eksempelvis skriver/tager forbehold for ændringer? En presse konference i forbindelse med lanceringen af et produkt, er da netop en del af markedsføringen.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 14:11
Kandersen skrev:
Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på.Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør. |
Jeg kan ikke stå på mål for de andre. Men nu nævnte du specifikt recordere og FlatpanelsDK i starten.
Kandersen skrev:
Netflix er forudinstalleret på PS4. Men hvor er HEVC? Og 60hz?I sidste firmware 1.70 blev HDCP aktiveret. Jeg har desværre ikke fået rodet så meget med den, så jeg har ikke set om det gælder HDCP 2.2. Sony skriver det ikke selv. Det ville ihvertfald give lidt bedre mening. |
Nej, HDCP blev deaktiveret i 1.70 ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Og kun på spildelen, så folk kan optage deres spilsekvenser.
Men PS4 er aldrig blevet solgt som en 4K-afspiller eller 4K-boks eller noget andet 4K. Om den så bliver det senere, må vi se, men vi skal ikke skyde producenterne noget i skoene, som de aldrig har gjort. Jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at PS4 er kraftig nok til at dekode HEVC via software. Og 60 Hz vil jo givetvis komme med opdatering til HDMI 2.0.
Men at Sony har kommenteret på, at 4K-afspilning kommer overfor en journalist, er altså ikke markedsføring. Hvis de havde stået og sagt det på en scene eller vist det på en messe, så var det noget andet. Der skal altså være plads til at journalister taler med producenter uden at det har været "markedsføring" fra producentens side.
Rasmus Larsen skrev:
Ja, men ikke som standard i F9005. Det kræver jo man skifter One Connect boksen. |
Jo det har de faktisk. Det er ret syret. Jeg stod blandt andet på IFA 2013 da F9000 blev præsenteret og hørte på det. Samsung havde sågar præsentationer af "HEVC decoding on F9000" på messestanden. Jeg skal se om jeg kan finde nogle fotos af det.
|
Skrevet af: Kjeldbjerg
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 14:11
Hother skrev:
@Kandersen, takker for dit fine indlæg, og undervejs slog det jo mig - ud fra det du skrev, at jeg jo i bund og grund lige så godt kan købe en ny boks nu al den stund, at udvalget af BD skiver efterhånden sikkeret bliver mindre i takt med at streaming tjenesterne udvides. Så det siger jeg tak for
|
Jeg har selv overvejet om jeg skulle hoppe på et 9005 nu og så købe en boks når behovet opstod, og for mig ville da give mere mening at vente med at købe en ny One Connect boks til der kommer mere indhold (f.eks. i 2015), man må vel kunne forvente at 2015 One Connect indeholder de samme opgraderinger + flere nye funktioner end 2014 modellen.
------------- Win if you can, lose if you must, but always cheat
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 14:14
Kjeldbjerg skrev:
Hother skrev:
|
Jeg har selv overvejet om jeg skulle hoppe på et 9005 nu og så købe en boks når behovet opstod, og for mig ville da give mere mening at vente med at købe en ny One Connect boks til der kommer mere indhold (f.eks. i 2015), man må vel kunne forvente at 2015 One Connect indeholder de samme opgraderinger + flere nye funktioner end 2014 modellen. |
Hvorfor så ikke bare vente med at købe et Ultra HD-tv til 2015? Jeg kan med 99,9% sikkerhed garantere, at et 55" Ultra HD-tv - nok også fra Samsung - med alle herlighederne som der markedføres i dag, er væsentligt billigere til den tid end du kan få F9005 til lige nu ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 14:51
Rasmus Larsen skrev:
Kandersen skrev:
Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på.Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør. |
Jeg kan ikke stå på mål for de andre. Men nu nævnte du specifikt recordere og FlatpanelsDK i starten. |
Det var ment i relation til at prikke til producenterne og få noget klarhed over "fremtiden".
Rasmus Larsen skrev:
Nej, HDCP blev deaktiveret i 1.70 Og kun på spildelen, så folk kan optage deres spilsekvenser. |
hmm, nu læste jeg bare hvad der var nyt i 1.70. Der står:
- [Aktiver HDCP] er blevet tilføjet under [Indstillinger] > [System].
Så du har selvfølgelig ret i, at HDCP dermed må være deaktiveret. Eller så er det et punkt hvor man kan aktiver/deaktiver HDCP efter behov. Pointen i relation til dette er dog manglende information HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Og dermed har du nok ret i, at det er mulighed for at deaktivere HDCP, så man kan optage via HDMI.
Rasmus Larsen skrev:
Men PS4 er aldrig blevet solgt som en 4K-afspiller eller 4K-boks eller noget andet 4K. Om den så bliver det senere, må vi se, men vi skal ikke skyde producenterne noget i skoene, som de aldrig har gjort. Jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at PS4 er kraftig nok til at dekode HEVC via software. Og 60 Hz vil jo givetvis komme med opdatering til HDMI 2.0. |
Man kan selvfølgelig debattere software/hardware kapicitet. Men andre enheder er det beskrevet, at HEVC skal dekodes via hardware. Uden hardware, ingen mulighed for dekodning.
Rasmus Larsen skrev:
Men at Sony har kommenteret på, at 4K-afspilning kommer overfor en journalist, er altså ikke markedsføring. Hvis de havde stået og sagt det på en scene eller vist det på en messe, så var det noget andet. Der skal altså være plads til at journalister taler med producenter uden at det har været "markedsføring" fra producentens side. |
Var det ikke udtalt på en pressekonference i forbindelse med lanceringen af PS4? Det er jeg ret overbevist om, at jeg læste et sted.
Rasmus Larsen skrev:
Jo det har de faktisk. Det er ret syret. Jeg stod blandt andet på IFA 2013 da F9000 blev præsenteret og hørte på det. Samsung havde sågar præsentationer af "HEVC decoding on F9000" på messestanden. Jeg skal se om jeg kan finde nogle fotos af det.
|
Hmm underligt, da F9005 ikke skulle have HEVC. Ihvertfald ikke jf. Samsung selv. Men igen, selv disse meldinger kan være tvetydige i disse tider.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 15:08
Rasmus Larsen skrev:
Hvorfor så ikke bare vente med at købe et Ultra HD-tv til 2015? Jeg kan med 99,9% sikkerhed garantere, at et 55" Ultra HD-tv - nok også fra Samsung - med alle herlighederne som der markedføres i dag, er væsentligt billigere til den tid end du kan få F9005 til lige nu ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) |
Modig udtalelse med Samsung ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Jeg tror de vil holde nuværende priser temmelig længe, da de nok ikke får solgt mange buede skærme. (Og dermed en stor tabt indtjening). HU7505 er jo lige nu forholdsvis dyr i forhold til konkurrenterne, men den kan ikke bære at blive sat for meget ned, når/hvis HU8505 slet ikke kan sælges. Medmindre at Samsung får held med deres buede skærme, så tror jeg konkurrenterne har frit spil nu til at sætte sig på en meget stor andel, for UHD markedet. Philips nye PUS7809 (UHD) er jo forholdsvis lav i pris. Var det under 12K for 49" jeg så den anden dag. Og 15K for deres 55". Og det er start priser vel at mærke. Hvis Sony tænker sig om, så smider de også deres tilsvarende nye TV ned i den pris, og helst i 55" klassen. Så er Samsung dælme presset, hvilket jeg som forbruger godt kan li´ ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Alternativ er, som en kollega lige sagde til mig, at Samsung udvikler et stykke værktøj, der kan rette de buede skærme ud ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 15:12
Kjeldbjerg skrev:
Hother skrev:
|
Jeg har selv overvejet om jeg skulle hoppe på et 9005 nu og så købe en boks når behovet opstod, og for mig ville da give mere mening at vente med at købe en ny One Connect boks til der kommer mere indhold (f.eks. i 2015), man må vel kunne forvente at 2015 One Connect indeholder de samme opgraderinger + flere nye funktioner end 2014 modellen. |
Mja - altså, jeg kan jo ikke se bort fra Rasmus´udtalelse om, at 4K TV, og utvivlsomt også Samsungs nye 4K model bliver billigere i 2015, det er jo lige standarden inden for det her spil ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Når det så er på plads, så er jeg hamrende super glad for mit F9005, langt mere end jeg havde håbet på. Og selv om det hele er billigere til næste år, så har jeg kunnet glæde mig over billedet et helt år tidligere, og det også selvom 4K indholdet er mere end stærkt begrænset - men... TV´ets opskalering af f.eks. YouSee kanalerne er generelt utroligt flot.
Det er altså en prioritering der må gælde ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 15:33
Hother skrev:
Mja - altså, jeg kan jo ikke se bort fra Rasmus´udtalelse om, at 4K TV, og utvivlsomt også Samsungs nye 4K model bliver billigere i 2015, det er jo lige standarden inden for det her spil |
Sådan er det med alt Hother.
Hother skrev:
Det er altså en prioritering der må gælde![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) |
Enig. Det kribler også helt vildt i mig efter at få fat i et UHD TV for tiden. Jeg har dælme været tæt på at bestille et F9005, specielt da jeg så prisen på deres HU7505. Deres buede skærm kan de glemme. Det vil jeg simpelthen ikke. Jeg har bare lige en enkelt detalje med UHD lige nu og her. Mit mediecenter har ikke UHD grafik, og kan ikke umiddelbart få det, da det er en lille barebone, uden mulighed for at sætte grafikkort i. Så jeg skal pine død vente til Intel kommer med et mini-ITX bundkort med onboard strømforsyning, og onboard "rigtig" 4K grafik. Alternativ skal jeg til at "omtænke" hele mit system derhjemme, så TVét kan streame filmene fra min NAS. Dvs. en del skal omkodes, da de ligger i BD ISO formater. Så skift af TV er ikke bare skift at TV for sådan en som mig. Det kræver en del ændringer og koster dermed en del tid, som jeg pt. ikke rigtig har til det ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 16:15
Kandersen skrev:
Enig. Det kribler også helt vildt i mig efter at få fat i et UHD TV for tiden. Jeg har dælme været tæt på at bestille et F9005, specielt da jeg så prisen på deres HU7505. Deres buede skærm kan de glemme. Det vil jeg simpelthen ikke. Jeg har bare lige en enkelt detalje med UHD lige nu og her. Mit mediecenter har ikke UHD grafik, og kan ikke umiddelbart få det, da det er en lille barebone, uden mulighed for at sætte grafikkort i. Så jeg skal pine død vente til Intel kommer med et mini-ITX bundkort med onboard strømforsyning, og onboard "rigtig" 4K grafik. Alternativ skal jeg til at "omtænke" hele mit system derhjemme, så TVét kan streame filmene fra min NAS. Dvs. en del skal omkodes, da de ligger i BD ISO formater. Så skift af TV er ikke bare skift at TV for sådan en som mig. Det kræver en del ændringer og koster dermed en del tid, som jeg pt. ikke rigtig har til det ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) |
Jamen jeg er skam da også begejstret for at jeg ikke har alle de supplerende dimser, som skal indpasses i en masse andet.
Men billedet og de mest brugte funktioner kan jeg stå inde for på 55F9005, og også AvForums gav TV´et en flot anmeldelse sidste år, og jeg tror helt ærligt ikke at billedet på de nye Samsung 4K er bedre.
Fidusen med AVForums anmeldelse er jo, at du på deres hjemmeside kan finde deres kalibrerede indstillinger for 55F9005, som med undtagelse af 10 punkts hvid balancen funker fint i det mindste på mit panel
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 14-Maj-2014 kl. 16:26
I forhold til prissætningen, så husk at 55F8005 blev lanceret til 26.999,-. En væsentlig højere pris end 55HU8505. Så vi skal nok se priserne falde. Det er blot et spørgsmål om tid.
I forhold til Philips UHD modellerne, er ingen fra starten født med HDCP 2.2 eller HEVC. Så dem ville jeg gå en lang bue udenom.
JJeg synes producenter fortjener tæsk for at markedsføre modellerne som 4K UHD TV, hvis de ikke kan afspille det via kommercielle medier(fysiske som streaming), men Samsung fortjener ros for at muliggøre opgradering. Derudover har hele deres lineup af UHD serier i 2014 - fra 6 til 8 serien - HEVC decoding, HDMI 2.0 of HDCP 2.2.
|
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 07:27
Rasmus Larsen skrev:
Man kan selvfølgelig debattere software/hardware kapicitet. Men andre enheder er det beskrevet, at HEVC skal dekodes via hardware. Uden hardware, ingen mulighed for dekodning. |
Det kan godt lade sig gøre via software. Det bedste er klart at have HEVC acceleration i hardware, men har man f.eks. en kraftig desktop PC, så kan man godt dekode HEVC allerede i dag via software. Det kræver dog nogle hestekræfter. Det er derfor jeg tænker, at PS4 eventuelt kan få det via software, men det er ren spekulation herfra. Men lad os se hvad Sony finder på. Jeg håber da, at de har tænkt en smule fremad med PS4 som er sat til at være på markedet i så mange år ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Var det ikke udtalt på en pressekonference i forbindelse med lanceringen af PS4? Det er jeg ret overbevist om, at jeg læste et sted. |
Jeg overværede dem alle og ikke ud fra min erindring, nej. Det var nok Sony kommenterede på overfor journalister efterfølgende.
|
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 07:28
Hey, bemærk i øvrigt at Samsung's "billige" Ultra HD-tv, HU6905, kommer til Danmark om meget kort tid.
Samsung vil ikke bekræfte lanceringen overfor mig, men alt tyder på at den kommer bredt ud. Den ligger også på flere danske forhandleres hjemmeside som placeholder.
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 09:11
Rasmus Larsen skrev:
Hey, bemærk i øvrigt at Samsung's "billige" Ultra HD-tv, HU6905, kommer til Danmark om meget kort tid.
Samsung vil ikke bekræfte lanceringen overfor mig, men alt tyder på at den kommer bredt ud. Den ligger også på flere danske forhandleres hjemmeside som placeholder. |
Den skulle have landet i Danmark i denne uge, men er forsinket til Primo Juni. Den har dog ikke 3D, samt det er en 50", hvilket kunne tyde på at de ikke bruger deres egne paneler her, så er spændt på at se hvad det har af konsekvenser. Derudover vil jeg tro det kun er 50hz panel der sidder deri.
|
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 09:53
Hvor har du informationen omkring primo juni fra? Samsung Danmark lukker helt ned, når jeg spørger ind til HU6905.
Ja, jeg hører, at det er AUO-paneler i HU6905. Det lader også til at Philips køber hos dem (og Sony gjorde jo sidste år, ved ikke med deres nye 4K-tv): http://www.digitimes.com/news/a20130315PD205.html - http://www.digitimes.com/news/a20130315PD205.html
|
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 10:43
Rasmus Larsen skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Man kan selvfølgelig debattere software/hardware kapicitet. Men andre enheder er det beskrevet, at HEVC skal dekodes via hardware. Uden hardware, ingen mulighed for dekodning. |
Det kan godt lade sig gøre via software. Det bedste er klart at have HEVC acceleration i hardware, |
HEVC er ikke så meget vanskeligere at dekomprimere end MPEG-4. Det HEVC er komprimeringen der koster meget mere kraft.
Men anvender man ikke en chip the HEVC dekodning, så bliver der dyrt både fordi en generel computerchip skal være ganske kraftfuld og dyr, men også fordi den vil anvende meget, meget mere strøm end en specialiseret chip kan klare sig med. En sådan chip er jo optimeret til netop at danne pixels udfra HEVC (og MPEG2/4).
Der er en artikel om de versioner af UHDTV og HEVC her. https://www.dvb.org/resources/public/scene/DVB-SCENE43.pdf - https://www.dvb.org/resources/public/scene/DVB-SCENE43.pdf
Lars ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 11:15
reslfj skrev:
HEVC er ikke så meget vanskeligere at dekomprimere end MPEG-4. Det HEVC er komprimeringen der koster meget mere kraft. |
Jeg har ikke læst PDF'en fra DVB, men typisk taler man alt mellem fra 4-10 gange sværere at enkode og 1,5 til 3 gange sværere at dekode. Udfordringen er dog, at man mange steder ruller HEVC ud sammen med 4K, så det vil tilsvarende kræve mere power alene af den grund.
Men jeg har set og hørt om mange forsøg på at softwaredekode HEVC på desktop-PC'er. Nogle begynder at kæmpe selv ved en 1080p 60fps HEVC-video. Tager man det op til 4K, så går de i knæ. Det er ikke uproblematisk at dekode via software, men der kommer nok også løbende forbedringer på det punkt. Det er stadig tidlige dage ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Jeg overhørte netop Netflix's første erfaringer med HEVC. De ruller det jo ud med 4K, men de har indtil videre fundet ud af, at de ikke får bedre billedkvalitet/bit-effektivitet med HEVC på f.eks. deres 720 og 1080p streaming. De regner med at nå 20-30 % fordel ved HEVC over deres nuværende H.264 (som er langt mere effektiv end den der bruges til f.eks. Blu-ray) inden for 2-3 år (mener jeg de sagde). Her trak de også enkodningen frem som en af de største udfordringer for dem.
|
Skrevet af: Kjeldbjerg
Skrevet den: 15-Maj-2014 kl. 12:32
Rasmus Larsen skrev:
Kjeldbjerg skrev:
Hother skrev:
|
Hvorfor så ikke bare vente med at købe et Ultra HD-tv til 2015? Jeg kan med 99,9% sikkerhed garantere, at et 55" Ultra HD-tv - nok også fra Samsung - med alle herlighederne som der markedføres i dag, er væsentligt billigere til den tid end du kan få F9005 til lige nu ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) |
Jeg har et HD-Ready Samsung fra 2005, som jeg gerne vil have skiftet, og mine overvejelser var enten at : 1. Købe en af de udgåede LED-topmodeller nu, f.eks. Sony 905 eller F7005, til omkring 10k, og så beholde det i 5-6 år indtil 4k eller OLED er kommet ned i pris. 2.Så så jeg tilbuddet på 9005 til 12.999,- og så ville jeg jo få glæde af Full HD nu for et relativt lavt ekstra beløb, og så kunne jeg opgradere boxen når der kommer 4k indhold.
Jeg er dog også kommet frem til at jeg venter til næste år og ser hvilke priser 4k kan fås til til den tid
------------- Win if you can, lose if you must, but always cheat
|
|