recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Men et andet TDC ejet selskab der også bruger TDC LTE 800 masterne er Telmore og de har fået 4G:



Beklager dybt,  det var naturligvis TDC-selskabet Telmore, der pt. har en 40GB pakke til en nogenlunde pris.  Undskyld - jeg skulle vist være gået i seng og først skrevet mit indlæg idag.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

.... Men da alle mener at du skal satse på en 800 MHz løsning kan jeg ikke se noge grund til ikke at bruge rene 800 MHz antenner.


Det er nu klogt også ude på landet at anskaffe en antenne, der kan bruge flere frekvenser.  900MHz båndet anvendes allerede til 3G og vil blive overført til 4G/LTE900 senere.  Der tales meget om 700 MHz båndet fra omkring 2020.

Men opnås nu eller senere et rimeligt frit udsyn til masten, så er der i 1800 MHz båndet (LTE1800) mere kapacitet (større båndbredde). Det kan sagtens være en super løsning, hvis man ikke er meget langt fra masten. 
Man kan heller ikke være sikker på, at  fx TDC vil fastholde LTE800 på en bestemt mast til evig tid.
 
Mht. antenne synes jeg man skal købe en god del fleksibilitet også.

Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 19:52
Kender I en forhandler der kan yde rådgivning samt sælge antenne etc?

Blev lige lidt forvirret igen!

Mangler ligesom et overblik til trade-off'et hvor meget koster det mere i kroner og ører samt signal at få fleksibilitet.

Vil prøve at slå 3g fra og se om 4g virker.

Kasper

Redigeret af KasperWod - 19-Juni-2014 kl. 22:01
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Kender I en forhandler der kan yde rådgivning samt sælge antenne etc?

Blev lige lidt forvirret igen!

Mangler ligesom et overblik til trade-off'et hvor meget koster det mere i kroner og ører samt signal at få fleksibilitet.

Vil prøve at slå 3g fra og se om 4g virker.

Kasper


For mange kokke fordærver maden.

Det som du har brug for, det er en gør det selv guide: http://meremobil.dk/2014/05/goer-det-selv-mobilt-bredbaand-til-udkantsdanmark/

Køb en Poynting XPOL-A002 antenne og Huawei B593 router og så er du good to go.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 10:05

Hej.

Vil denne gang prøve at besvare dine spørgsmål bagfra.

Fandt information om 4G på Yousee's hjemmeside. Der står at de kun leverer 4G til deres Mellem eller Store abonnementer. Ikke til det Lille. Men jeg kom til at tænke på, at det kan ske at dit sim kort kan være fra tiden før Yousee fik 4G og at din iPhone 5S derfor kun kan modtage 3G. Men så vil jeg tro at de gerne vil bytte dit sim kort til et andet. Men det vil du kunne se når du prøver at koble 3G fra?

Overblikket vil du forhåbentlig få når du prøver med din iPhone 5S. Når du finder ud af om du har behov for to mindre eller to store antenner. Normalt vil antallet af reflektorer ( tværpinde ) give en indikation på forstærkningen af antennen. Men på dem der dækker et større frekvens område bruges de mange reflektorer ikke udelukkende til at gøre forstærkningen større, men også til at udvide frekvens området. Men med korte og mellemlange antenner kan man så 'bare' udvide antallet at reflektorer og på den måde få den samme forstærkning. Det er billigt at udvide antallet fra f.eks. 5 og til 8 men meget dyrere at udvide fra 22 og op til 36.
Men det forøger ikke bare modtagelsen af LTE signalet det åbner også op for modtagelse af en masse evt. forstyrelser.

Det du skal vudere er om du allerede nu vil bruge penge på en større og dyrere antenne, for at du i fremtiden kan bruge andre frekvenser. Eller om du nu vil købe den der er billigst at lave og evt senere skifte den ud med en anden, hvis og når du skulle ønske at modtage de højere frekvenser. Det vil på det tidspunkt så kun være selve antennen der skal skiftes, beslag, kabler osv. vil stadig kunne genbruges.

Jeg er personlig tilhænger at rene 800 MHz antenner på grund af de mindre chanser for forstyrelser, men da dit sommerhus ligger i et stille område er begge løsninger mulige.

Jeg mener at rådgivning og salg kræver både erfaring og lokalkendskab. Ved vanskelige modtagerforhold kræver det måske lige frem at han kommer ud og ser samt måler på lokaliteten. Jeg tror at du skal håbe på at din antenne mand før har prøvet, at sætte 3G, 4G eller måske amatør radio antenner op. Og at en af hans normale grosister har 4G antenner på lager.

Men jeg læste for en uges tid siden om de nye regler for returnering af postordre varer. I følge de nye regler kan man modtage en vare og bruge den før at man returnerer den. Jeg ved ikke om det så betyder at man kan modtage LTE antenner, samle dem og prøve dem af, måske mens de ligger på nogle papkasser?

Jeg tænker ikke på at montere dem fast, for det vil man kunne se. Men bare ligge dem løst oven på nogle papkasser pegende i den rigtige retning?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 20-Juni-2014 kl. 10:31
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 10:54


For mange kokke fordærver maden.

Det som du har brug for, det er en gør det selv guide: http://meremobil.dk/2014/05/goer-det-selv-mobilt-bredbaand-til-udkantsdanmark/

Køb en Poynting XPOL-A002 antenne og Huawei B593 router og så er du good to go.
[/QUOTE]


Hej Branchekender

Tak, jeg kikker på den senere!

Mvh
Kasper
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 11:07
Hej Carsten

Vi har 4 yousee mobil abonnementer (10G data) med dobblt kort som kan bruges til data i f.eks et modem, iPad, donkel etc.

G4 kan tilkøbes for kr 29 per måned og er pt. kun tilkøbt til mig da de andres iPhones ikke kan tage 4G på TDCs net. Men vi køber ny iPhone når der kommer en og de kører så rundt i familien. Hvis ungerne hellere vil have en ny må de bruge ønsker samt selv spare sammen

Forvirringen nu er omkring antennerne og fleksibiliteten. Vil gerne betale 500-1.000 kr mere for både at få optimalt signal og driftssikkerhed i nogle år. Har nok at se til med naturgrund og gammelt træhus der skal vedligeholdes hvert år.

Det er rigtigt, der er ikke forstyrrelser i området!

Tak for rådene omkring antennemanden.

Antennerne skal op på skorstenen og sidde (gammelt stråtag), og sikkert løfts en meters penge. Ellers kommer jeg ikke over bakken.


Mvh
Kasper

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 12:32
Hej igen.

Jeg har længe forstået at antennerne skal op på dit tag. Det jeg har prøvet at lægge op til er, at hvis du selv stiller dig op på taget med din iPhone 5S vil du kunne se hvor kraftigt signal du kan få på det sted hvor du ønsker antennerne placeret. Dette vil give dig en indikation på hvor store antenner du skal have.
Hvis du får 5 bar og høje datahastigheder ved thetering kan du nøjes med små antenner, men hvis du kun får 2 bar skal du nok have nogle af de største antenner?

Og de største antenner findes kun som 800 MHz ONLY og ikke med det store frekvens område. Så måske har du slet ikke noget valg.

En anden ting jeg så stadig ikke forstår er, hvorfor får du datahastigheder på ca 10 Mbit på toppen af bakken?
Er der en 3G mast tættere på end 4G masten?
Derfor syntes jeg det er alle tiders hvis du prøver at slå 3G fra og så prøve og se hvad du kan modtage fra 4G.

Jeg tror det ikke, men vi risikerer at teorien siger noget, men at de praktiske forhold siger noget andet. At det slet ikke er et 4G system du skal have, men et 3G. Man kan aldrig vide.

Jeg mener at det næste du skal gøre, er at prøve med din iPhone 5S, både på 4G og 3G.

Hilsen Carsten. 



Redigeret af csell - 20-Juni-2014 kl. 12:34
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 12:55
OK Carsten.

Vil prøve at checke forskel på 3G og 4G fra bakketoppen (kun 20 meter fra skorsten).


Merci
Kasper
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2014 kl. 14:55
Branchekender

OK den Poynting XPOL-A002 dækker så også lige alle frekvenser for 2G 3G og 4G.

Om forstærkning er nok prøver jeg at checke med iPhonen.


Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 22:25
Så har jeg været på landet med iPhone 5S.

Oppe på bakken stort set kun muligt at få 3G omkring 10-18 Mbps.
Fik et par gang 4G i korte perioder, gav op til 75 Mbps

På taget fik jeg kun 3G og ca. 10 Mbps.

Er der nogen der ved hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?


Mvh
Kasper
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2014 kl. 23:23
Fandt lige denne test af Poynting XPOL-A002

http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Computer-Sweden-7-2013.pdf
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

 hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?

Hej.

På et eller andet tidspunkt skal du til at lave nogle vuderinger og fortælle os hvad du beslutter. Det er kun dig der kender din familie og jeres behov.

Hvilken hastighed ønsker I / håber I at kunne opnå. Tænk både på hvilke abonnementer man kan få i dag, og i fremtiden. Og hvor hurtigt I vil kunne bruge f.eks. 40 GB?

Du fortalte at huset har stråtag, hvor meget skal der tages hensyn til det æstetiske, Er der mulighed for at sætte 2 110 cm lange antenner op på skorstenen?
Er der andre som grundejerforening eller kommune der skal høres?

Poynting XPOL-A002 er kraftigere end en iPhone 5S, men du vil tabe noget i kablerne. Hvor lange kabler skal du bruge for at placere Routeren der hvor du kunne tænke dig?

Men du skal også bruge noget vejr margen. Det er sådan at modtagerforholdene ændrer sig hele tiden. Både hen over året og døgnet. Og bliver dårligere når det regner. Er I nogle af dem, der særlig vil ønske at bruge internettet når det regner?


Poynting har også en antenne LPDA-A0092, som er en High-Gain All Band LTE/3G/GSM, jeg vil kalde det en mellemstørelse:


Den opgiver de til 11dBi, det er dobbelt så meget som XPOL-A0002's 8dBi. 

Jeg har downloadet dens datablad fra:


Den dækker 694-1000MHz og 1500-3000MHz, det vil sige alle de mobile bånd du ønsker. Men hvad vil du sige til at få sådan to op over din skorsten?
Om de skal 1 eller 2 meter op over, finder I nok først ud af den dag de bliver monteret.


Der var en der længere oppe foreslog Poynting, og jeg tror at det er et af de bedste valg. Men jeg vil foreslå at vi på et eller andet tidspunkt checker andre fabrikater.

Men for at komme videre, vil vi gerne, hvis du kunne svare på noget af det ovenstående.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 22-Juni-2014 kl. 07:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu