recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Bi-wiring til Single-wiring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra Bi-wiring til Single-wiring

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 06:28
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det vil ikke være besværet værd, så bare sørg for at sætte et lille stykke ledning mellem dine to terminaler på højttalerne, som beskrevet...


Enig......

Start nu med at gøre som på billedet her:
http://i168.photobucket.com/albums/u167/Geoff316/P1020839.jpg

eller sådan her:
http://www.polkaudio.com/forums/attachment.php?attachmentid=45874&stc=1&d=1263788344

Det vigtigste er at du får dig et godt tykt kabel mellem forstærker og højttalere. Mindst 2,5mm2, gerne 4mm2.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Ja det kan alle forstærkere, da det ikke er forstærkeren men kablet/højttalerne der så at sige kører biwiret.

Eksempel på biwiring:


Hvilket vil give samme effekt som bare at sætte et stykke kabel mellem terminalerne på højttalerne Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 06:49
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Ja det kan alle forstærkere, da det ikke er forstærkeren men kablet/højttalerne der så at sige kører biwiret.

Eksempel på biwiring:


Hvilket vil give samme effekt som bare at sætte et stykke kabel mellem terminalerne på højttalerne Smile

Det er der nogle der mener, andre mener noget andet Wink

Man kan kigge lidt på hvordan kablerne bliver belastet i biwiring her, dvs hvad højttaleren trækker og ikke hvad forstærkeren sender ud:



Og så kan man læse lidt her:


Man kan også bare prøve det på et anlæg der kan afsløre forskellene Big smile


Redigeret af Bastianboxer - 07-Juli-2014 kl. 07:03
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:



Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Ja det kan alle forstærkere, da det ikke er forstærkeren men kablet/højttalerne der så at sige kører biwiret.

Eksempel på biwiring:[/DIV


Hvilket vil give samme effekt som bare at sætte et stykke kabel mellem terminalerne på højttalerne Smile


Det er der nogle der mener, andre mener noget andet Wink

Man kan kigge lidt på hvordan kablerne bliver belastet i biwiring her, dvs hvad højttaleren trækker og ikke hvad forstærkeren sender ud:
Og så kan man læse lidt her:


Man kan også bare prøve det på et anlæg der kan afsløre forskellene Big smile



Fint nok - og det har relevans for en Denon AVR 1404?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Hvilket vil give samme effekt som bare at sætte et stykke kabel mellem terminalerne på højttalerne Smile

Det er der nogle der mener, andre mener noget andet Wink

Man kan kigge lidt på hvordan kablerne bliver belastet i biwiring her, dvs hvad højttaleren trækker og ikke hvad forstærkeren sender ud:



Og så kan man læse lidt her:


Man kan også bare prøve det på et anlæg der kan afsløre forskellene Big smile


Mage til pseudovidenskab og spild af tid er det godt nok længe siden jeg har læst, og det var på Hifi4All, hvor de kabelreligiøse tosser samles. Kabelspørgsmålet handler ikke om at mene, det handler om facts, og særligt indenfor el og elektronik er facts relativt nemme at forstå.

Det eneste biwiring gør er at fordoble mængden af kobber der er mellem forstærkeren og højttalerne, og derved mindske den samlede modstand en anelse. Man kan opnå præcis samme resultat ved at bruge et kraftigere kabel. Du skriver at højttalerenhederne "trækker" effekt fra forstærkeren, men uanset biwiring eller ej, så trækker de effekten det samme sted. Et kabel bliver ikke "belastet", i det hørbare område er kablets modstand den eneste parameter man behøver bekymre sig om, det er intet andet end en simpel forbindelse fra forstærker til højttaler. helt almindelig 1,5mm^2 højttalerkabels modstand måles i ganske få ohm per kilometer. Dyre højttalerkabler er intet andet end fup og svindel.

Tesen om at "dit anlæg er ikke godt (dyrt) nok til at afsløre forskellen" er også noget værre bavl. Hvis man i en korrekt udført dobbelt blindtest ikke kan høre forskellen i biwiring, selv ikke på det fornemste (dyreste) udstyr, så kan man ikke høre forskellen.

Bemærk også at så godt som intet professionelt udstyr er udstyret med diskant/bas-indgange på højttalerne. Og hvis de er, så er der intet delefilter i højttalerne, og meningen er at man bruger aktive delefiltre og dedikerede forstærkere til f.eks. diskant, mellemtone og bas. Det hedder aktiv bi(tri)-amping, og det er det eneste tilfælde hvor flere kabler til samme højttaler giver mening. Aktiv bi-amping kan give en lille forbedring af lydkvalitet, da man undgår passive delefiltre, men man gør det hovedsageligt for at udnytte forstærkerne optimalt og opnå et højere samlet lydniveau.

Ved bi-wiring går man stadig gennem de passive delefiltre, og de skaber langt større faseforskydelse og ulinearitet end et højttalerkabel nogensinde vil kunne gøre.

Hvis man vil vide om noget er fornuftigt, så skal man kigge på den professionelle lydverden. Her gør man intet uden at det har en reel effekt og giver kraftigere eller bedre lyd.

Derfor: Kør et enkelt fornuftigt kraftigt højttalerkabel (1,5mm^2 eller kraftigere) til hver højttaler, og lav et sæt bøjler af samme kabel. Harald Nyborg fører noget ganske udemærket højttalerkabel til fornuftige priser. Hvis det skal være hvidt i stedet for gennemsigtigt, så har http://www.av-cables.dk/ et fornuftigt udvalg i forskellige størrelser ruller, bare hold dig fra "mærkevare"-kablerne. De har også stort set alle andre slags kabler og stik man har brug for, også her er de billige 100% nok til ethvert anlæg.

Angående hvor kraftigt et kabel behøver være, så kan jeg nævne at jeg i weekenden satte et system op til udendørs PA-brug. Her benyttede vi ca. 300m 2x1mm^2 til at forbinde 6 højttalere for at spille en hel plads op, med omkring 500w forstærkning per kanal. Selv med de længder kabel var der ingen problemer overhovedet.


Redigeret af HenrikStevn - 07-Juli-2014 kl. 10:07
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:29
Åh Gud, dig igen.....!!!!   
Teori-tosse....

M.v.h.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:37
Nej, praktiker og realist helt ind til benet.

Jeg kan ikke se stiltiende til når pseudovidenskabelige audiofile halv-magiske teorier hives frem som sandhed, uden det mindste hold i virkeligheden. Lad os få svesken på disken og se nogle reelle beviser på at biwiring overhovedet gør en forskel. Som f.eks. en korrekt udført dobbelt blindtest.

Dog er biwiring så himmelråbende åndssvagt og meningsløst at det går over enhver forstand at folk stadig tror på at det giver lydmæssige forbedringer. Det er cirka på niveau med tro jorden er flad.

Og hvis man ikke forstår hvorfor, så vil jeg foreslå at lære Ohm's lov og tage nogle elektronik-kurser.


Redigeret af HenrikStevn - 07-Juli-2014 kl. 10:40
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Åh Gud, dig igen.....!!!!   
Teori-tosse....

M.v.h.

 
Det var da en tåbelig kommentar. Men OK hvis man går ind for voodoo og krystalhealing, så er high end bi-amping kabler self også bedre. Dead
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:44
Nå, jeg skulle ikke ha postet de ting, for så bliver man gjort meget "sjov"

Og Henrik Stevns (personen der ikke mener der er forskel på CD-afspillere), han...... Nej, jeg gider ikke engang skrive det. Big smile

Kan i ikke høre en forskel, så lad da være med at biwire......... Hvor svært er det ?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og Henrik Stevns (personen der ikke mener der er forskel på CD-afspillere), han...... Nej, jeg gider ikke engang skrive det. Big smile


"Stevn", tak.

Sjovt at det med CD-afspillere er blevet min titel, jeg er blevet helt kendt i de småskøre audiofile kredse. Men der har man jo også tradition for at fordreje sandheden.

Det jeg rent faktisk beskrev var at på en afspiller i god stand, og med en CD uden ridser osv., så giver alle CD-afspillere præcis samme output på de digitale udgange (fordi det er en direkte PCM-bitstrøm). Der kan være forskel på de analoge udgang, jf. implementeringen af DACs i de forskellige afspillere, men her vil forskellene stadig være forsvindende små, vi snakker måske et drop på 0.5-1dB ved 20kHz i slemme tilfælde. Så små forskelle at man med andre ord ikke kan høre dem, men kun registrere dem på fintfølende måleudstyr. Det jeg så beskrev var at der ingen hørbar forskel var. Dette forudsætter selvfølgelig at en given afspiller ikke har en decideret designfejl.

Og er den potte så ude af verden?

Emnet handler om hvordan man forbinder de to sæt terminaler på en højttaler. Det gør man med en bøjle eller en lille stump kabel. Alt andet er spild af tid og penge.


Redigeret af HenrikStevn - 07-Juli-2014 kl. 10:55
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:




Hvis man vil vide om noget er fornuftigt, så skal man kigge på den professionelle lydverden. Her gør man intet uden at det har en reel effekt og giver kraftigere eller bedre lyd.

Derfor: Kør et enkelt fornuftigt kraftigt højttalerkabel (1,5mm^2 eller kraftigere) til hver højttaler, og lav et sæt bøjler af samme kabel. Harald Nyborg fører noget ganske udemærket højttalerkabel til fornuftige priser. Hvis det skal være hvidt i stedet for gennemsigtigt, så har http://www.av-cables.dk/ et fornuftigt udvalg i forskellige størrelser ruller, bare hold dig fra "mærkevare"-kablerne. De har også stort set alle andre slags kabler og stik man har brug for, også her er de billige 100% nok til ethvert anlæg.

Angående hvor kraftigt et kabel behøver være, så kan jeg nævne at jeg i weekenden satte et system op til udendørs PA-brug. Her benyttede vi ca. 300m 2x1mm^2 til at forbinde 6 højttalere for at spille en hel plads op, med omkring 500w forstærkning per kanal. Selv med de længder kabel var der ingen problemer overhovedet.

Hvis man som person ikke mener der er forskel på CDafspilleres lyd fordi det der kommer ud af dem måler ens, så har man nok heller ikke evnerne/lysten til at høre forskel på kabler Confused

Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 10:57
Bastian

Jeg synes faktisk ikke der er noget sjovt ved det. Jeg anser det personligt for svindel eller vildledende markedsføring på linje med anti-rynke creme og meget andet godt. Det er self. op til folk selv om de vil tro på det, lige som det er op til folk selv at tro på om de kan komme til at se 25 år yngre ud. Erfaringen og videnskaben taler for at det ikke sker, men alligevel er der masser af mennesker der køber det.

Nu var det jo heller ikke et spørgsmål om at høre det eller ej. Det var dig selv der postede et link til en eller anden artikel der skulle underbygge påstanden om at bi-wiring er bedre, så er det vel ikke så mærkeligt og i øvrigt helt rimeligt, at der kommer et svar på det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu