recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Bi-wiring til Single-wiring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra Bi-wiring til Single-wiring

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Snakker i også videre derhjemme, med gæster der er kørt ?



Så længe du bliver stående ude i indkørslen og er ved at drikke ud, så kan man vel godt spørge?

Du svarer jo.........


Klaus

Redigeret af KlausDM - 07-Juli-2014 kl. 18:52
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 19:07
Fuuuut fuuuut Clown

Bliver stående i indkørslen = Er kørt

Jo jo, man kan dreje mange ting for at få ret Clown


Redigeret af Bastianboxer - 07-Juli-2014 kl. 19:08
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Fuuuut fuuuut Clown

Bliver stående i indkørslen = Er kørt

Jo jo, man kan dreje mange ting for at få ret Clown

Men nu vil du pludselig ikke være med på Klaus' test?

Men du vil måske ikke have gæster?

Hvis ikke, så er du endnu en af de mange personer der råber efter kejserens nye klæder - jeg spurgte ellers om du ville stille op til en blindtest, og du skrev ja?

Jeg vil også gerne være tilstede, for jeg tror heller ikke en hat på det.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 19:24
Så længe du svarer, er du ikke kørt.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:00
Det er pænt svært at slette noget der er citeret, men hvorfor skal jeg skrive pænere end alle andre ?

Man kan ikke bare lige proppe et par harald nyborgledninger i mit setup, så den test er umulig.

Iøvrigt skrev jeg at jeg kunne høre forskel på de 2 kabler jeg har nævnt, men mange andre kunne jeg ikke og hvad hjælper det så at diske op med alt muligt ?

Jeg mener stadig et JA til en afprøvelse om jeg kan høre forskel på de 2 kabler jeg selv nævner, men ikke bare noget tilfældig som en eller anden nævner og du så bakker op.

Så simpelt kan det faktisk være


Redigeret af Bastianboxer - 07-Juli-2014 kl. 21:01
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Det var nyprisen, jeg har nok alt i alt givet 8-9.000kr for det hele, inkl. aktive højttalere, digitalt delefilter, forforstærker (som jeg købte for dyrt), subwoofer, DAC og så videre.

Men det er så også det bedst spillende anlæg jeg har hørt, uden voodoo og hokus-pokus.
Det kunne godt undre nogen at det kan være det bedste når nu "ALT" lyder ens.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Bliver stående i indkørslen = Er kørt

Jo jo, man kan dreje mange ting for at få ret 


Jeg konstaterer nu at du stadig er her og at du ikke vil svare på det jeg skriver om.

Spil bare tøsefornærmet, fordi det link der skulle underbygge din påstand er skrupforkert.

Vor herre bevares!



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Det var nyprisen, jeg har nok alt i alt givet 8-9.000kr for det hele, inkl. aktive højttalere, digitalt delefilter, forforstærker (som jeg købte for dyrt), subwoofer, DAC og så videre.

Men det er så også det bedst spillende anlæg jeg har hørt, uden voodoo og hokus-pokus.

Det kunne godt undre nogen at det kan være det bedste når nu "ALT" lyder ens.

+1
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Bliver stående i indkørslen = Er kørt

Jo jo, man kan dreje mange ting for at få ret 


Jeg konstaterer nu at du stadig er her og at du ikke vil svare på det jeg skriver om.

Spil bare tøsefornærmet, fordi det link der skulle underbygge din påstand er skrupforkert.

Vor herre bevares!



Klaus

Det er fordi du er et gení (I alle tråde/indlæg) 

Jeg har ikke lavet det i linket, men jeg har oplevet det jeg skriver flere gange også i form af blindtest.

Men foretage mig noget som helst med din indblanding, er og bliver en ting der aldrig sker Wink Dertil har jeg læst alt for mange af dine indlæg - Sorry.

Jeps, jeg er her stadig........ I bliver jo ved med at citere mig så jeg opfatter det som om i gerne vil have lidt respons.
Iøvrigt kan jeg skrive at jeg smutter, hopper af, dit & dat uden du har noget som helst at skulle ha sagt.

Har du ikke et link til dit setup ?



Redigeret af Bastianboxer - 07-Juli-2014 kl. 21:34
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Det er sjovt at man kan få påskriften "ignorant" fordi man bekender sig til videnskaben, den virkelige verden og målbare (og hørbare!) resultater.
 
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og Henrik Stevns (personen der ikke mener der er forskel på CD-afspillere), han...... Nej, jeg gider ikke engang skrive det. Big smile


"Stevn", tak.

Sjovt at det med CD-afspillere er blevet min titel, jeg er blevet helt kendt i de småskøre audiofile kredse. Men der har man jo også tradition for at fordreje sandheden.

Det jeg rent faktisk beskrev var at på en afspiller i god stand, og med en CD uden ridser osv., så giver alle CD-afspillere præcis samme output på de digitale udgange (fordi det er en direkte PCM-bitstrøm). Der kan være forskel på de analoge udgang, jf. implementeringen af DACs i de forskellige afspillere, men her vil forskellene stadig være forsvindende små, vi snakker måske et drop på 0.5-1dB ved 20kHz i slemme tilfælde. Så små forskelle at man med andre ord ikke kan høre dem, men kun registrere dem på fintfølende måleudstyr. Det jeg så beskrev var at der ingen hørbar forskel var. Dette forudsætter selvfølgelig at en given afspiller ikke har en decideret designfejl.

Og er den potte så ude af verden?


Har du et tal for hvor stor en ændring der skal være i frekvensgangen før at det er hørbart ?
 
Hvorfra ved du at der ikke kan være andre forskelle som kan påvirke lyden ?
 
Alle cd afspiller giver ikke samme resultat på den digitale udgang. Prøv at rippe nogle cd'er, indstil gerne programmet så arbejdesgangen minder om en cd afspiller (så der ikke rippes 10 gange eller noget i den stil). Så vil du kunne se at der af og til er forskelle. Det vil der også være på cd afspiller. Og så kommer der tidsforskydninger / Jitter oven i. Ændringer i det digital signal der efter følgende kan måle i det analoge signal.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Det var nyprisen, jeg har nok alt i alt givet 8-9.000kr for det hele, inkl. aktive højttalere, digitalt delefilter, forforstærker (som jeg købte for dyrt), subwoofer, DAC og så videre.

Men det er så også det bedst spillende anlæg jeg har hørt, uden voodoo og hokus-pokus.
Det kunne godt undre nogen at det kan være det bedste når nu "ALT" lyder ens.


Det kunne da være sjovt hvis du også citerede det sted hvor jeg skriver at ALT udstyr lyder ens, men det bliver nok svært, for det har jeg aldrig skrevet. Jeg skrev at alle CD-afspillere leverer præcis det samme på den digitale udgang, og ens nok til at der ikke er hørbare forskelle på det analoge output, med mindre lyden specifikt er ændret med EQ eller lignende.

Der er selvfølgelig stor forskel på højttalere, idet de er elektromekaniske apparater der skal sætte et enddog meget analogt medie (luften) i bevægelse. Akustik er en videnskab hvor de praktiske anvendelser er fyldt med kompromiser. Så her findes den største forskel mellem anlæg.

Så er der delefiltre. Her giver aktive delefiltre (allerhelst DSP-baserede løsninger) på linjeniveau mulighed for mere korrekt gengivelse, mindre faseforvrængning og bedre justeringsmuligheder end passive delefiltre på højttalerniveau. Det skyldes at de ikke både skal håndtere høj effekt og være præcise samtidigt, samt at de ikke virker som en "elastik" på signalet mellem forstærker og højttaler. Når højttalerenheden er koblet direkte på forstærkeren kan dæmpningsfaktoren udnyttes bedre, og det kan give mere kontrol over bassen.

Placering og rummet i øvrigt vil næsten altid være et kompromis, men jeg vil mene at jeg efterhånden har fundet den bedste afvejning af hvad der er praktisk, og hvad der giver akustisk god mening, inkl. placering af subwoofer i forhold til min normale lytteposition.

Og så skal man selvfølgelig putte noget ordentligt ind i anlægget. Jeg har hele min CD-samling liggende som arkiv/backup i FLAC-format i en NAS-box med automatisk online-backup, så den del af regnestykket er der 100% styr på.

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Har du et tal for hvor stor en ændring der skal være i frekvensgangen før at det er hørbart ?
 
Hvorfra ved du at der ikke kan være andre forskelle som kan påvirke lyden ?
 
Alle cd afspiller giver ikke samme resultat på den digitale udgang. Prøv at rippe nogle cd'er, indstil gerne programmet så arbejdesgangen minder om en cd afspiller (så der ikke rippes 10 gange eller noget i den stil). Så vil du kunne se at der af og til er forskelle. Det vil der også være på cd afspiller. Og så kommer der tidsforskydninger / Jitter oven i. Ændringer i det digital signal der efter følgende kan måle i det analoge signal.


Generelt bliver 0.5dB set som den mindste hørbare forskel i niveau, men i praksis skal der op til 2-3dB til før man reelt lægger mærke til en forskel. Hvis et apparet måler inden for ±0.5dB over hele sin frekvensgang, så betegnes det som neutralt.

Jeg har også lagt mærke til at forskellige rips af den samme CD har marginalt forskellige størrelser. Det skyldes blot at ripperen ikke starter på præcis den samme sample hver gang (den starter forskellige steder i CDens rotation). Hvis du tager begge rips, retter dem ind så samples flugter, så kan du nulle dem ud med hinanden og få fuldstændig stilhed. Jeg har prøvet det i Audacity, og det virker.


Redigeret af HenrikStevn - 07-Juli-2014 kl. 21:51
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2014 kl. 21:49
Jeg har fjernet de mest farverige indlæg, skal vi ikke blive enige om at sund og god debat godt kan foregå i en ordentlig tone.
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu