recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio -
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio -

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 
Den er jeg helt med på, men det har jo intet med FLAC formatet at gøre.
Vi er helt enige i, at vandmærker intet formål har og potentielt skader lyden. Jeg må dog ærlig indrømme, at jeg har langt sværere ved at høre skaden ved vandmærkning, end jeg har ved loudness. 

Ingen tvivl om at dynamik-komprimering er et langt større problem. Til gengæld har dynamik-komprimering et formål... Godt nok et formål der for nogle af os er et problem, men det er en fordel for andre. Vandmærkning gør lyden dårligere for alle, uden (fornuftigt) formål.

Rune Borup har bestemt en pointe. Dynamik-komprimering er ikke kun noget der foregår i en limiter efter man har mixet pladen, mindre dynamik mixes i stigende grad ind i selve musikken. Og når først dét sker, så er slaget endegyldigt tabt. Personligt definerer jeg ikke dét som en dårlig indspilning, men som dårlig musik!
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 13:44
Hej Alle

Peter Lyngdorf skulle lige hjem fra CEDIA-udstillingen i USA.

Men vi mødes med ham i dag, til en snak om hele dette Nordic Dynamic koncept, og hans ønsker og visioner for musikindustri og musikdistribution.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2014 kl. 17:01
Det kan så godt være Peter har en lille bitte smule ret (vi kan alle godt lide ordentlig lyd) men det kan nu også være han skal revidere det en lille smule. - I hvert fald tyder noget på at der er nogle lidt større fisk i branchen der er ved at lave lidt. (og nej det er ikke neil young :-) )
http://www.u2.com/news/title/remember-us
Det rent computeriserede er kommet for at blive, men hvordan vi konsumerer det er jo så spørgsmålet.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2014 kl. 20:45
Hej Alle
 
Vi havde et godt møde med Peter Lyngdorf, og fik en god forklaring omkring hele området for "loudness war" mv.
 
Nu har vi en masse matriale der skal bearbejdes, inden vi lægger det ud på sitet. Det kommer til at tage nogle dage at komme igennem, og vil nok udkomme i kapitler Smile
 
Men at de mener det seriøst med Nordic Dynamic, og "kampen" for bedre musik-udgivelser, er der ingen tvivl om.
 
Her er en af dem de har allieret sig med:
 
 

Mr. Dire Straits, Mark Knopfler. Screenshot fra promotion video for Nordic Dynamic.
 
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 00:46
Mon ikke Mark Knopfler har tjent sit? Han kan vel netop en af dem der kan tåle, at de kun får 0.00016 cent per afspilning.

Anyway. Glæder mig til artiklen. Håber Lyngdorf er blevet fejlciteret en del.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 01:26
Jeg kan egentlig ikke se, hvad det er et møde/artikler med Peter Lyngdorf skal forklare! Det er alt sammen meget tydeligt beskrevet i denne artikel:

http://gramex.dk/fingrene-vaek-fra-min-musik/

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 01:35
Og Soundsence's hjemmeside:

http://soundsenze.com/index.html

M.v.h.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 02:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg kan egentlig ikke se, hvad det er et møde/artikler med Peter Lyngdorf skal forklare! Det er alt sammen meget tydeligt beskrevet i denne artikel:

http://gramex.dk/fingrene-vaek-fra-min-musik/

M.v.h.

Som Lars skriver her i tråden, så var der opstået tvivl om, at Lyngdorf måske var blevet fejlciteret i lige netop den artikel. Så er det vel meget fint, at de selv mødes med ham, for at få en dybdegående forklaring.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 08:55
"Mon ikke Mark Knopfler har tjent sit? Han kan vel netop en af dem der kan tåle, at de kun får 0.00016 cent per afspilning?"

Jeg kan ikke beskrive hvor meget jeg afskyr det argument, i enhver sammenhæng.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Håber Lyngdorf er blevet fejlciteret en del.


Jeg ved ikke om han direkte er blevet fejlciteret, men der er en masse detaljer som sådan en artikel ikke får med, eller som efterlader læseren til at tolke anderledes end det var ment, fordi det kun nævnes overfladisk.

Så det vi har fået, er mere om baggrunden og udviklingen (eller mangel på samme).

Men lige det om streaming kom forkert ud i Gramex-artiklen, for det er ikke streaming som kategori der angribes.

Mere at meget streaming i dag bliver bannerfører for dårlig dynamik pga. elementer som playlister og bærbare musikafspillere. Hvis et nummer ikke skal "falde igennem" overfor de andre numre, er det "nødt" til at spille med på "loudness war". Det er ren business.

Så Lyngdorf & Co. er ikke imod at der streames gode versioner af musikken, men deres krav vil være at det sendes ud uden modifikation, og det regner de ikke med vil ske i den mere brede streaming.

Altså at hvis der eksisterer to udgaver af et nummer, et mixet med lav dynamik for at lyde højt, og et mixet - skal vi kalde det gammeldags - med høj dynamik uden at køre det igennem 10 audio-kompressorer bagefter, så vil de fleste streaming-tjenester vælge det første.

For det er det der passer bedst ind i deres kasse, og det der virker bedst når det placeres i playlister mv. sammen med al det øvrige musik uden dynamik.

Men der er initiativ til at udkomme på streaming også indenfor Nordic Dynamic, som de kalder projektet nu.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 10:19
Det er jo ikke andet end retorik. Uanset hvad man kalder det bliver enden på det at den version streaming tjenesterne bliver -tilbudt-* er en anden og ringere version en den "gode" version som man med bøvl og ekstra udgift kan skaffe et andet sted. Resultatet bliver da 110% sikkert at endnu flere kommer til at lytte til endnu ringere indspilninger.

Hele konceptet med prekomprimeret musik er IMO helt forfejlet. Det ville være meget bedre hvis kompressoren blev indbygget i den app man alligevel skal bruge for at streame musikken. Så kunne man selv vælge en indstilling der passer til det udstyr der skal spille musikken.

*Der er da ingen der tror på at hverken streamingtjenesterne, DR eller nogen andre aktivt tilvælger dynamikkomprimerede versioner. Det er jo netop derfor bla. DR selv komprimerer og hvorfor skal aben nu også sendes over til DR og streamingtjenesterne. Der er jo pladeselskaberne selv der der mikser pladerne sådan. DR komprimerer altså ikke af hensyn til paldesalget de gør det af hensyn til at man ikke skal rende og skrue op og ned hele tiden, og af hensyn til at man skal kunne høre musikken på en "transistor radio".
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2014 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Hele konceptet med prekomprimeret musik er IMO helt forfejlet. Det ville være meget bedre hvis kompressoren blev indbygget i den app man alligevel skal bruge for at streame musikken. Så kunne man selv vælge en indstilling der passer til det udstyr der skal spille musikken.


Lyngdorf viste eksempler på musik der - efter hans vurdering - havde været igennem ca. 20 forskellige kompresorer/limitere inden det forlod lydstudiet.

I software ville det kræve en tilsvarende bearbejdning med 20 gennemløb, for at opnå samme udtryk. Det kan ikke laves on-the-fly real-time i en app. eller i en DSP med et enkelt gennemløb/processering.

Personligt tror jeg også at resultaterne vil variere for meget til at det bliver acceptabelt for musikindustrien. Altså, de vil gerne dynamik-komprimere, men i en form hvor de har kontrol med hvordan slutproduktet lyder.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu