recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
Forfatter
Besked
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 19:58
En smule off-topic - jeg skal gøre det kort.

@ Submaniac

Nr. 1 - De rør man bruger til portene i en ported sub, nogle specielle krav, eller kan man bruge eksempelvis PVC rør?
Nr. 2 - Er der strenge krav til portenes placering.. Kan de sidde oven på kabinettet?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Neeeejjj, ikke mere brokobling please. Eller lav en ny tråd til det emne :-)

De bliver ikke brokoblet

Tak for jeres indspark.

Jeg undlader at bruge de skruer jeg har bestilt med. Jeg tror at jeg tager dit råd submaniac med de træklodser på indersiden. Så skal jeg ikke være nervøs for utæthed.

Godt tip med IKEA puder!


Joooo, mere brokobling Smile Som andre er inde på så er det det bedste valg med 1 bas pr kanal, når vi snakker 2stk 4ohm enheder og 2-kanals Behringer forstærker.

Jeg ville dog foretrække en plade Rockwoll i steder for puder, da det skal kunne absobere det kraftige tryk inde i kabinettet og holde "fast" i membranen.

Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

En smule off-topic - jeg skal gøre det kort.

@ Submaniac

Nr. 1 - De rør man bruger til portene i en ported sub, nogle specielle krav, eller kan man bruge eksempelvis PVC rør?
Nr. 2 - Er der strenge krav til portenes placering.. Kan de sidde oven på kabinettet?


1) 3mm kloarkrør virker fortræffeligt. Rundt eller firkantet hul - bare længden er ens og det åbne areal er ens (og ikke alt for smalt på den ene længde), så fungerer det.
Men overvej seriøst de 12-15kr/stk inden du prøver at montere et stykke PCV-rør i en plade.

2) Det afhænger lidt af højtalerens placering. Jeg plejer at sætte refleksrørene på baffelen over bassen for at mindske reflektioner fra bag/sidevægge og gulv.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 07:51
@ michael9000

Jeg nævnte PVC da var det første jeg kunne komme på man kunne få i mange forskellige størrelser 😊 Og så var jeg optaget om matrialet havde betydning.. 3mm koakrør, jeg har googlet lidt rundt og jeg er helt sikker på jeg kigger på det rigtige.. Kan du linke til et eksempel?

Portene er jeg helt med på 👍
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 16:02
@Therien
Nu er det mange år siden jeg byggede basrefleks højtalere med dem, men det er den her slags
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Plast-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Plast-afloebsroer-50-mm-25-cm-172868.html

De er blevet meget billigere siden den gang. Snup en færdig en, tilpas længden og bank den i med en klat silicone
http://www.disconetto.dk/shop/basrefleksroer-45mm-mbr-45-13272p.html


Redigeret af michael9000 - 20-November-2014 kl. 16:03
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 16:18
ellers har thansen: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/hifi-montering/basror/n-482138307/

Redigeret af MulleB - 20-November-2014 kl. 16:19
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 18:19
Super. Jeg takker for info Thumbs Up
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2014 kl. 22:49
Hvis du bruger PVC rør kan du evt fræse udgangen således overgangen bliver jævn.

Men ja de er ikke dyre færdige porte.

Porten kan sidde hvor du vil bare den kan ånde frit.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2014 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Hvis du bruger PVC rør kan du evt fræse udgangen således overgangen bliver jævn.

Men ja de er ikke dyre færdige porte.

Porten kan sidde hvor du vil bare den kan ånde frit.

Ja, jeg har igen undskyldning for ikke have tænkt på færdige porte Clown Jeg gik vist i "full DIY" mode.. 


Tak igen!
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2014 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:



Jeg fan moddede min inuke med noctua fans.

Jeg er rimelig sikker på at jeg nupper en inuke 3000 DPS - den har så kun en blæser kan jeg se.

Gjorde du ikke andet end at bytte de originale ud med noctua blæsere? Ikke noget med modstande eller noget? Og gør det den så lydløs at man ikke bemærker den selv under stille film scener?



Redigeret af Berdel - 21-November-2014 kl. 10:35
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2014 kl. 18:55
Er der meget sparet mod inuke 6000dsp? Min inuke 6000dsp trækker 4x10" og jeg kan clippe den så vil anbefale så mange watt budgettet tillader.

Min inuke er meget stille. Mere stille end mine 2 EP2500/4000 som også er fan modded. De står alle i et rack men de høres ikke i stille scener og jeg sidder 2m fra dem.

Det er bare at klippe ledninger og lodde nye fan på det er 12V så bliver ikke nemmere.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2014 kl. 21:25
Hvorfor vil du bygge basrefleks, når et lukket kabinet er meget bedre?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu