recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 16>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:



Det var INTET i vejen med min subwoofer, før jeg satte Interstellar på.

Jo der var, den var allerede bygget for dårlig. Den havde en konstruktions fejl!

Og igen, for at følge din logik - hvis ikke engang Infinity kan lave ordentlige subwoofere, så må der være millioner af mennesker der har dårligere subwoofere end jeg.

Og så er det i mine øjne sgu lidt dumt at lave film som Interstellar og de andre tidligere nævnte, uden at advare folk om, at deres "dårligt konstruerede udstyr" kan blive ødelagt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:



Og så er det i mine øjne sgu lidt dumt at lave film som Interstellar og de andre tidligere nævnte, uden at advare folk om, at deres "dårligt konstruerede udstyr" kan blive ødelagt.


Bille du have forventet at din sun var dårligt konstrueret i dette tilfælde?

Jeg vil sige jeg har lært meget af denne tråd, kan sgu godt se, at jeg skal have sikret mit udstyr bedre, da jeg ikke har taget nogle forbehold, og jeg har ikke en sub, men kan så læse, at jeg kan risikerer at miste mine højttalere hvis jeg ser denne film.
Den havde jeg sgu ikke set komme, og det tror jeg næppe resten af har og fru Danmark havde...
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:26
Men min dog hr og fru dk har en hjemmebio der skal spille til reference niveau.
Men ja, det ville da være simpelt lige at gøre forbrugeren opmærksom på lydsporet, bare som goodwill.
Har man på moderne receivere ikke mulighed for at filtrere lyd fra under 20hz?
Jeg ved en dspeaker antimode, filtrere alt af under 15 hz (mener jeg det er) som standard
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men min dog hr og fru dk har en hjemmebio der skal spille til reference niveau.

Tjah spørgsmålet er om de ved hvor ref er, men kender mange der spiller omkring -7-0 db. hvad kan det mon ha ve af betydning ved sådan en film?????
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:37
det var nu også mere for at antyde, at det jo er et højt niveau og det måske ikke er hr og fru dk der afspiller så højt. Jeg er dog helt med i at det er problematisk i en eller anden grad. Jeg havde tidligere en subwoofer uden dsp og den kunne jeg sagtens have været nervøs for.
Som sagt ser jeg tit film på -9 og nogen gange -6, det er højt i mit tv hjørne og højere er ikke rart syntes jeg.
Men interstellar skruede jeg ned på -16 grundet lfe lydtrykket. Det ER voldsomt.
Nu er jeg langt fra sikker, men vil der mon ikke stå lidt forbehold mm i diverse manualer til subwoofere?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:44
Fronter og center på 115 db og sub på 125 db, hvem f..... kan holde det ud i 90 min? Og må være helt vidunderligt, at være udsat for det lydtryk, i en lille dagligstue.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:



Det var INTET i vejen med min subwoofer, før jeg satte Interstellar på.

Jo der var, den var allerede bygget for dårlig. Den havde en konstruktions fejl!

Og igen, for at følge din logik - hvis ikke engang Infinity kan lave ordentlige subwoofere, så må der være millioner af mennesker der har dårligere subwoofere end jeg.

Og så er det i mine øjne sgu lidt dumt at lave film som Interstellar og de andre tidligere nævnte, uden at advare folk om, at deres "dårligt konstruerede udstyr" kan blive ødelagt.

Nej, nej.... Det er dumt at producenterne ikke laver udstyr, som der kan håndtere det signal de VED den kan få..
At mange andre også har noget udstyr som er bygget for dårligt gør ikke sagen bedre, men det gør heller ikke at vi skal bøje standarden - Stil krav til dit udstyr, nu har du betalt lære penge.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:


Eller standarderne tager ikke højde for det udstyr som hifi branchen har solgt til sine kunder i årtier. Og som de fortsætter med at sælge. Der er i øvrigt ikke noget nyt i at afspille kæden frem til højttalerne kan håndtere infrasonisk lyd. Det kan man også på CD. Det nye er at man er begyndt at udnytte det, frem for at filtrere indholdet sådan som man har gjort på langt de fleste udgivelser.

Standarden skal ikke sænkes, bare fordi nogle ikke kan finde ud af at lave udstyret ordenligt.
Der er ikke noget nyt i dyb bas i et subwoofer spor! Nej heller ikke så dybt som i Interstellar, det er heller ikke nyt.


Redigeret af Notfast - 06-Juli-2017 kl. 19:53
.....
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3311
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 19:54
Det giver jo ingen mening at man vil begrænse den nedre grænse ved f.eks. 20-25Hz. Det er jo her det begynder at blive rigtig sjovt.....

At ens udstyr kollapser er typisk pga. af forvrængning/ overstyring og for ringe kvalitet. 

Man vil jo typisk også skrue højre op da det dybe bliver svære at høre og det er ikke bestemt ikke alle der kan høre under 20Hz. Så går det over til noget man mærker i stedet og her det så ens subwoofer virkelig bliver sat på en prøve.

Nogle sub har jo DSP indbygget, men typisk har du DSP i din snurrerund forstærker og her kan du da EQ dig ud af det værste, f.eks. ved at dæmpe 20Hz. med 6db. eller lign.

Lad os antage at du har nogle L C R der sagtens kan tåle og spille full range, altså uden begrænsning i det dybe, et eks. kunne være mine SA Exact, hvis jeg fyre op under kedlerne så dør på de på omtalte film med den receiver jeg benytter , men det er ikke højtalernes skyld, det er fordi forstærkeren knækker sig, fordi brugeren har skruet højre op end hvad den kan magte.

Der er masser af musik der går under 20Hz. 

1812 Ouverture går ned til 6Hz. SACD udgaven er i øvrigt helt fantastisk. Fyre du op under kedlerne med dette stykke musik på det forkerte grej, så går det altså galt!


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 20:03
Notfast, nu har jeg prøvet i flere indlæg at forklare hvad jeg er sur over, og hvad jeg mener man kunne gøre ved det, men du lader ikke til at have forstået det. Helt ok. Vi bliver alligevel aldrig enige, og min holdning har ikke ændret sig.

Nu forlader jeg tråden og tager på ferie.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Notfast, nu har jeg prøvet i flere indlæg at forklare hvad jeg er sur over, og hvad jeg mener man kunne gøre ved det, men du lader ikke til at have forstået det. Helt ok. Vi bliver alligevel aldrig enige, og min holdning har ikke ændret sig.

Nu forlader jeg tråden og tager på ferie.
God ferie.

Jeg ved hvad du er sur over, men det er stadig ikke standarden  der har fejlet, så det er ikke der der skal ændre noget. I en fejl situation skal man rette "root cause", alt andet er symton behandling. 


Redigeret af Notfast - 06-Juli-2017 kl. 21:50
.....
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men min dog hr og fru dk har en hjemmebio der skal spille til reference niveau.
Men ja, det ville da være simpelt lige at gøre forbrugeren opmærksom på lydsporet, bare som goodwill.
Har man på moderne receivere ikke mulighed for at filtrere lyd fra under 20hz?
Jeg ved en dspeaker antimode, filtrere alt af under 15 hz (mener jeg det er) som standard

Normalt kan man ikke filtrere. Alt efter din opstilling kan der ske lidt forskelligt. Hvis du ikke har an subwoofer så bliver LFE sporet enten kasseret eller også bliver det mikset oven i L og R. Min rxa 2040 mikser LFE oven i L og R hvis sub er sat til off. Hvis du har en subwoofer spiller subben LFE og noget af L og Rs bas alt efter hvor du har sat delefrekvensen, med mindre du har sat højttalerne til Large så spiller de hele deres eget spor og subben spiller kun LFE.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu