recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar

 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 16>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2017 kl. 22:41
Kan ikke rigtig regne ud hvor du gerne vil hen med den debat on hvad et high pass filter koster? Vi kan hurtigt blive enige om at man kan lave et for "5 øre". Det er der ingen der benægter. Der er bare det ved det at selv om det ikke koster noget særligt, så findes det ikke på de fleste apparater ud over i subwoofere.

Når jeg skriver DSP, så mener jeg ikke noget der kan betjenes af brugeren. Det er bare en komponent der kan varetage forskellige funktioner. Herunder high pass filtrering, dynamik begrænsning mv. for at beskytte subwooferens højttalerenhed. Det er ikke noget man betaler "ekstra for". Det er en del af apparatet og findes i masser af subwoofere. Sikkert også i din egen.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kan ikke rigtig regne ud hvor du gerne vil hen med den debat on hvad et high pass filter koster? Vi kan hurtigt blive enige om at man kan lave et for "5 øre". Det er der ingen der benægter. Der er bare det ved det at selv om det ikke koster noget særligt, så findes det ikke på de fleste apparater ud over i subwoofere.

Når jeg skriver DSP, så mener jeg ikke noget der kan betjenes af brugeren. Det er bare en komponent der kan varetage forskellige funktioner. Herunder high pass filtrering, dynamik begrænsning mv. for at beskytte subwooferens højttalerenhed. Det er ikke noget man betaler "ekstra for". Det er en del af apparatet og findes i masser af subwoofere. Sikkert også i din egen.


Så du mener at en DSP er gratis? (Læs du skriver at man ikke betaler ekstra for den)
Læs hvad jeg skriver en gang til, så forstår du det måske?
Selv de billigste subwoofer bør beskyttes, og i det pris kategori er der ikke plads til en DSP, men et simpelt highpass filter er der plads til. Nu skriver jeg ikke 5 øre, da min erfaring med SMD montering er at det vil koste omkring 20øre inklusiv komponenter, montage tid, kassation og udvikling i et større stykke tal (i Danmark). Så de 20øre er ikke bare taget ud af  den blå luft! Så hvis vi kan gøre det i Danmark, så ingen producenter en undskyldning for ikke at beskytte deres produkter, så de kan bruges op i mod standarden.


Nej der er ikke DSP i min subwoofer, men jeg bruger en mini DSP. Jeg bruger ikke et highpass min subwoofer for mit de kan håndter signalet i det lyd niveau jeg lytter til. Jeg har selv bygget mine subwoofer, så jeg er producenten, og kan kun være sur på mig selv hvis jeg en dag ødelægge noget.





Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 12:34
.....
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 09:14
Åh gud altså ...

Nej jeg mener ikke en dsp bogstaveligt talt er gratis. Det var heller ikke det jeg skrev! Jeg skrev at det er en komponent der ikke koster noget særligt, hvor man ofte vælger at bruge sådan en, fordi de man en hel masse som man ikke nemt kan lave med alm komponenter. Der sidder også en dsp i snart sagt alle små aktive højttalere.

Igen, igen. Der er ingen der betvivler at man kan lave et high pass filter meget billiget, men hvad hjælper det når ingen gør det? Det er det der hjørnestenen i debatten, men du bliver ved at at prøve at dreje det over på at man "kunne" lave det for så og så få kroner. Jeg forsøger ikke at undskylde for nogen produenter. Jeg konstaterer at de langt de fleste fortærkere, AVR mv.
kommer uden sådan et filter, uanset et det kunne være lavet for få øre, og at det derfor, for de fleste kunne være ønskeligt at filtrere indholdet, specielt film, inden det kummer ud til forbrugerne.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 09:54
Ja bed du Gud om hjælp.

20øre og jobbet er løst.
En DSP løsning er ikke en økonomisk mulighed i de billigere mainstream produkter.

Hvad nytter det at kræve DSP, når der er et problem som subwoofer producenten bør gør noget ved nu og med det samme?
At bede om en løsning producenten ikke kan levere, så sker der jo ingen forbedringer!

Alt kan blive bedre, men et highpass er et minimum!

Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 10:02
.....
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 10:38
Du kan jo ikke læse, eller også svarer du med vilje på noget andet end jeg skriver.

Hvorfor bliver du ved med at skrive "20øre og jobbet er løst."? Det er vi enige om og det har jeg allerede skrevet flere gange. Jeg forlanger heller ikke at man "løser opgaven" med en dsp. Jeg har derimod skrevet, at det nu om dage er meget normalt at gøre det med en dsp i subwoofere og aktive højttalere, fordi en dsp ikke koster særligt meget. Det er ikke det samme som at forlange at der bliver sat en dsp i noget som helst.

Læg dertil, at det jeg argumenterer for, slet ikke er at lave apparaterne anderledes (!) Jeg har skrevet, flere gange, at de fleste apparater (forstærkere og afspillere) der allerede er på markedet og som er blevet solgt gennem årtier, og dem der bliver solgt lige nu, ikke er udstyret med et high pass filter. Derfor synes jeg at det vil være fornuftigt at high pass filtrere -kildematerialet-, så folk ikke får ødelagt deres højttalere.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 10:49
Så du vil både have en highpass filter på kilde materiale og en DSP i subwooferne, dog uden at lave subwooferne anderledes?

Hvad er ikke særlig meget for en DSP? Ved du hvad en 2500krs subwoofer i butikken har af produktions pris hos producenten?
Hvis du gjorde, så ville du også vide at for at indføre DSP, så var man nød til at gøre andre vitale komponenter ringere. Der er ikke plads til en DSP i BOM.
Det er ikke noget jeg bare skriver, det er erhvervs erfaring.

Min klare holdning er som skrevet tidligere: ændre ikke på standarden! Standarden er solid, og der har ikke fejlet!

Root cause til problemet er fabrikanter der producerer subwoofer der ikke kan håndtere det forventede signal.

Gør noget ved root cause!

Jeg foreslår så en realistisk farbar løsning - et highpass filter til 20øre.


Vi skal ikke bøje os efter laveste fællesnævner, hvor stopper det så? Ved 30hz, 45hz eller 79hz? Det er en glide bane vi ikke bør starte på.

Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 10:55
.....
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Så du vil både have en highpass filter på kilde materiale og en DSP i subwooferne, dog uden at lave subwooferne anderledes?

Min klare holdning er som skrevet tidligere: ændre ikke på standarden! Standarden er solid, og der har ikke fejlet!

Root cause til problemet er fabrikanter der producerer subwoofer der ikke kan håndtere det forventede signal.

Gør noget ved root cause!

Jeg foreslår så en realistisk farbar løsning - et highpass filter til 20øre.


Vi skal ikke bøje os efter laveste fællesnævner, hvor stopper det så? Ved 30hz, 45hz eller 79hz? Det er en glide bane vi ikke bør starte på.

Nu stiller du bare dumme spørgsmål. Men for at svare på det alligevel: Ja kilde materialet bør high pass filtreres fordi der er rigtig meget udstyr på markedet der ikke kan håndtere infrasonisk bas. Også helt nyt udstyr og udstyr du kan gå ned i HFK og købe i dag. Jeg har på intet tidspunkt forlangt at der skal sidde en dsp i noget apparat. Jeg har skrevet at der sidder en dsp i de fleste subs, men IKKE alm forstærkere, så derfor er man på den hvis man ikke har en subwoofer. 

Jeg ved godt hvad din holdning til at ændre på "standarden" er. Mit svar til det er, som sagt, at "standarden" ikke tager højde for virkeligheden. Derfor risikerer man at få ødelagt sin højttalere. Det gælder vel og mærke også for dyre hifi højttalere. Det er ikke kun fordi de er "billige og dårligt konstrueret"

Der er ensidigt at pege på den ene part som synder. Problemet et at indholdsleverandørerne og hardwareproducenterne ikke kan blive enige om noget som helst. Derfor kommer der indhold på markedet som udstyret ikke kan håndtere. 

Man kunne godt begynde fra i morgen at sætte filtre i alle forstærkere, men det hjælper jo ikke all dem der allerede har udstyr uden. Der vil gå mange år før alt det udstyr er væk. Læg venligst mærke til at der ikke er nogen her det argumenterer for at amputere indholdet. Blot at skære de aller dybeste frekvenser fra som man alligevel ikke kan høre og som praktisk taget ingen kan gengive alligevel.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 11:54
Virkeligheden tager ikke højde for standarden.
Dyb bas har altid været der.... Det er ikke en ny opfindelse.

Det er nu god latin at fjerne root cause, så får alle beskyttet deres udstyr, og folk få den bedste mulige oplevelse deres udstyr kan levere.

Man kunne begynde i morgen med at filtrere på kilde materialet, med det hjælper ikke det som allerede er udgivet.....

Start med at løse problemet ved roden, så på sigt er det klaret.
At en person en sjælden gang får ødelagt sin subwoofer skal ikke være til last for os andre.

Men vil du ikke nok svare på hvor grænsen skal være? Ellers er du jo ikke meget værd!

Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 12:19
.....
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Virkeligheden tager ikke højde for standarden.
Dyb bas har altid været der.... Det er ikke en ny opfindelse.

Det er nu god latin at fjerne root cause, så får alle beskyttet deres udstyr, og folk få den bedste mulige oplevelse deres udstyr kan levere.

Man kunne begynde i morgen med at filtrere på kilde materialet, med det hjælper ikke det som allerede er udgivet.....

Start med at løse problemet ved roden, så på sigt er det klaret.
At en person en sjælden gang får ødelagt sin subwoofer skal ikke være til last for os andre.

Du argumenterer på samme måde som den nanopromille der har købt et scopelærred og som så vil have DR, TV2 og alle andre til at flytte teksterne op i billedet. At du og en lille bitte håndfuld super nørder har købt kæmpe subwoofere, skal ikke give hovedbrud og udgifter for alle andre.

Man har rigtig nok altid kunnet finde udgivelser med infrasonisk bas indspillet ved høj volumen. For det meste beregnet til særligt interesserede. Jeg har selv en. Sjovt nok med en tydelig advarsel om at man kan ødelægge sin højttalere (!). Det har dog været helt almindelig praksis, at high pass filtrere alm. indhold. Både film og musik. De senere år er der dog kommet en lang række udgivelser der ikke er filtreret og det holder bare ikke når man på forhånd ved at folks udstyr ikke kan håndtere det. Realiteten er også, at skar man den infrasoniske bas fra, ville man (99,99%) få bedre lyd, fordi der produceres færre forvrængningsprodukter når man ikke forsøger at tvinge højttalerne til at spille frekvenser som de ikke er beregnet til. Den eneste grund til at det normalt går godt er at folk ikke spiller særligt højt. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


...

Men vil du ikke nok svare på hvor grænsen skal være? Ellers er du jo ikke meget værd!

Det har jeg sådan set svaret på omme på side 10.

"Man kunne godt filtrere under f.eks 20Hz uden at ødelægge noget og stadig beskytte folks anlæg mod sådan noget idioti som på Edge of tomorrow."

Ellers burde omtale af "infrasonisk bas" have givet dig et hint.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:


Du argumenterer på samme måde som den nanopromille der har købt et scopelærred og som så vil have DR, TV2 og alle andre til at flytte teksterne op i billedet.

Realiteten er også, at skar man den infrasoniske bas fra, ville man (99,99%) få bedre lyd, fordi der produceres færre forvrængningsprodukter når man ikke forsøger at tvinge højttalerne til at spille frekvenser som de ikke er beregnet til. Den eneste grund til at det normalt går godt er at folk ikke spiller særligt højt.


Nej. For DR og TV2 sender efter en veldefineret standarden, og de andre vil have noget andet.

Jeg beder bare om at standarden bliver bevaret, og jeg anviser en løsning som ikke vil koste forbrugerne noget, for det er en omkostning som producenten kan æde.


Til det sidste.... Highpass i subwooferne, og det problem er løst for 99,9%

Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 12:29
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


...

Men vil du ikke nok svare på hvor grænsen skal være? Ellers er du jo ikke meget værd!


Det har jeg sådan set svaret på omme på side 10.

"<span style=": rgb254, 254, 254;">Man kunne godt filtrere under f.eks 20Hz uden at ødelægge noget og stadig beskytte folks anlæg mod sådan noget idioti som på Edge of tomorrow."</span>
<span style=": rgb254, 254, 254;">
</span>
<span style=": rgb254, 254, 254;">Ellers burde omtale af "infrasonisk bas" have givet dig et hint.</span>


Hvad så med dem med en subwoofer med en afstemnings frekvens på 40hz? 20hz kilde materiale kan også slå deres subwoofer i hjel

Redigeret af Notfast - 08-Juli-2017 kl. 12:32
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu