recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømkabel til processor og effekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrømkabel til processor og effekt

 Besvar Besvar Side  <1 2526272829>
Forfatter
Besked
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kender godt dét, når man er nødt til at aflyse filmaften med vennerne, fordi man ikke har fået vandet træklodserne til kablerne i bioen... Hader når det sker!

Sven, som Gonzo skriver ovenfor, så kunne det være interessant at vide om det er en historie du tager seriøst og tror på? Hvis ikke, så forstår jeg ikke helt budskabet med den i hvert fald.

Jeg tager det seriøst og kunne sige mere om hende, men det ville bare blive latterliggjort. Men en dygtig dame var hun. Hendes navn er Wilma Cozart Fine fra Mercury. Det har hende der lyttede optagelser igennem og godkendte dem, efter de var optaget, fordi hun havde en god hørelse.

Jeg har ikke prøvet med en træklods, hvis det er den du mener. Men jeg har da arbejdet med placering af strømkabler og andre sammen. Det har du da vel også?

Jeg har også gjort forsøg med længder af strømkabler af en type i rent sølv med adskilte ledere. De var lavet af Steen Åge Duelund, som var et geni med lyd. De strømkabler er ikke godkendte og de kan derfor ikke sammenlignes med godkendte typer. Der var ikke brugt plastik, men omhyggeligt viklet silke, der var døbet i lindolie. Var lederne samlet lød de på en måde, og var der luft imellem ændrede lyden sig. Men det tror du vel ikke på... og derfor vil jeg afholde mig fra, at forklare dig, hvad der sker, når der er plastik på et strømkabel.
Men det de kabler gjorde var, at de kunne give ro. Om det lykkedes for Wilma at få ro, som hun skrev, ved jeg selvfølgelig ikke. Men det skrev hun og hvorfor skulle hun lyve om det? Længden påvirkede f.eks. diskanten i mine forsøg med det specielle hjemmelavet kabel.
Wilma Cozart gjorde det på sine måder, og jeg gjorde mine måder.


Mødt Duelund ved flere lejlighedder da han levede men lytte musik det kunne han ikke men han var sjov. Jeg var engang til en lyttesesion med Steen hvor han ikke engang kunne høre om musikken var i takt eller ej det kunne alle vi andre og speciels de par musikere der var tilstede.

Jeg forstår ikke folk siger de vil have ro i lydbilledet hvad hvis pladen var mixet på en anden måde så er ro i lydbilledet jo en farvning.

Hilsen Jonas Bojer

Redigeret af Jonas Bojer - 10-Maj-2015 kl. 14:30
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Ok, så når Sven skriver om pc vs. cd, så mener han komprimeret vs. ukomprimeret? For så vil jeg godt påstå, at jeg sagtens kan høre forskel på spotify og en cd, men kun på mine to gode anlæg, på have- og køkken-anlægget er det hip som hap.


Jeg har aldrig hørte noget fra en PC der fungere til musik overhovdet ;O)men jeg har jo også verdens bedste cdafspiler efter min mening ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Blomholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2014
Sted: Thyregod, Danma
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 15:02
Willadsen Cozart Fine, prøv at google hende, og I vil få vished at hun var kendt for netop sin hørelse.
Mercury Living Presence, både vinyl og senere som cd produktion, er stadig blandt de bedst indspillede endnu. Men derfor behøver alle jo ikke besidde en hørelse der gør, at man netop kan høre de fineste nuancer, ligesom syns-, smags- lugtesansen er meget forskellige... Eller det er måske også bare "fis og ballade"..?
Til top
Blomholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2014
Sted: Thyregod, Danma
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 15:03
Og der skulle så stå Wilma...
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 15:15
Sjovt du siger det med smags og lugtesansen, her laver man ofte bilndtests.. Men det kan ikke komme på tale når det handler om lyd.. Vande en træklods... Dagligt... Det er fandme langt ud det er 😂 Hold nu kæft hvor er det langt ude..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Blomholt Blomholt skrev:

Willadsen Cozart Fine, prøv at google hende, og I vil få vished at hun var kendt for netop sin hørelse.
Mercury Living Presence, både vinyl og senere som cd produktion, er stadig blandt de bedst indspillede endnu. Men derfor behøver alle jo ikke besidde en hørelse der gør, at man netop kan høre de fineste nuancer, ligesom syns-, smags- lugtesansen er meget forskellige... Eller det er måske også bare "fis og ballade"..?

 
Jeg kendte hende godt i forvejen, men ikke i den forbindelse Svend nævner hende i. Googlede det en ekstra gang og kunne ikke finde nogen referencer til træklodser med vand på eller andre aparte "lydforbedringer"? Kunne heller ikke finde nogen artikler i absolute sound som hun skulle have forfattet? Jeg kunne kun finde en artikel OM hende i the absolute sound. Lyder som om hun bliver taget til indtægt for noget som hun ikke har beskæftiget sig med?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 16:54
Det her er godt nok den vildeste tråd der længe har været her på siden.
Til top
Blomholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2014
Sted: Thyregod, Danma
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 17:23
Vande træklodser... Tja, jeg gør det, når jeg skal ryge i min Weber Smokey Mountain... Men jeg har før hørt om kabler der bevidst står på træklodser, også hørt fra en kilde jeg har min fulde tillid til, at det skulle virke, men er ikke sikker på de bliver vandet...? Blindtest, tja... Der er også forhandlere der engang i mellem inviterer til lytte besøg, hvor man har mulighed for at høre, om der er forskel... Tror bare man selv skal prøve, virker det, fint! Virker det ikke, så kan man spare penge,det er også fint 😜👍🏻
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 18:02
Så må der også være forskel på hvilken slags træ man bruger.
Hvilket slags vand der hældes på må også have betydning. For hårdt vand må anstrenge de høje toner
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 18:07
På http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html
er der en blindtest af strømkabler. Resultat 49% satte kryds ved det rigtige - svarende til det forventede antal korrekte man ville opnå ved at kaste en mønt.
Og så er der jo den berømte "sag" mellem James Randi og kabelproducenten Pear.
James Randi udlovede en dusør på $ 1000.000 hvis fabrikanten af Pears Anjou signalkabel ($7.250) kunne udpege sit kabel overfor et  Monster kabel læs f.eks. her  http://www.audioholics.com/news/pear-cables-worst-tech
Nu er strømkabler og signalkabler ikke det samme, men det burde vel forventes at kabler der fører signaler på milivolt og 20-20.000Hz er mere følsomme end kabler der fører 220V og kun 50Hz. Og jeg vil mene at hvis man sælger et kabel til ca. 50.000 kr,  så kan sælgeren også høre forskel, og være villig til at stille op i en blindtest.

Så pengene er givet bedre ud på noget der faktisk kan høres, i særdeleshed højttalere!
Edit: stavefejl.


Redigeret af LarsGeisler - 10-Maj-2015 kl. 18:09
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2015 kl. 19:13
Nu vi er ved referencer:
 
Her er Sean Olives (Director of Acoustic Research Company: Harman International) perspektiv på blindtest. Jeg nøjes med at referere indledningen.
 
"
The dishonesty of sighted listening tests

An ongoing controversy within the high-end audio community is the efficacy of blind versus sighted audio product listening tests. In a blind listening test, the listener has no specific knowledge of what products are being tested, thereby removing the psychological influence that the product’s brand, design, price and reputation have on the listeners’ impression of its sound quality. While double-blind protocols are standard practice in all fields of science - including consumer testing of food and wine - the audio industry remains stuck in the dark ages in this regard. The vast majority of audio equipment manufacturers and reviewers continue to rely on sighted listening to make important decisions about the products’ sound quality.

An important question is whether sighted audio product evaluations produce honest and reliable judgments of how the product truly sounds."
 

Resten kan læses her:
 
http://seanolive.blogspot.ie/2009/04/dishonesty-of-sighted-audio-product.html
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 00:14
hvis denne tråd skal forblive åben, hvad så med holde til trådes emne. Nemlig strømkabler. og ikke træ og hvad der nu ellers bliver nævnt af sager samt ned talende eller hakken ned på folk er heller ikke ok og skal heller ikke være en del af tråden. Dette er jeres sidste advarsel ellers vil jeg gøre mit for at denne tråd enten bliver slettet eller lukket fuldstændig. 

Håber snart at folk har fattet mit budskab, for det er ikke forsøgte gang som tråder starter at jeg giver løftet pegefinger til jer.

Opfør jer nu ordenligt, behandl folk som i gerne selv vil behandles. Dette er jo ikke blå stue.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2526272829>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu