recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et par Windows 10 spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et par Windows 10 spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.
M.v.h.


Mener du dermed, at man ikke efterfølgende kan lave en reinstallation uden internetadgang???

Flemming

I roder tingene sammen:

Installering/geninstallering er een ting.
Aktivering er en anden ting:

Windows kan aktiveres på følgende to måder:

1. Via internettet. Her er proceduren som Henrik beskriver.
2. Via telefon, hvor man ringer op til en maskine og følger proceduren der. Dette bruges til OEM versioner, der principielt KUN kan installeres een gang på et bundkort/hardware ID. Men fordi muligheden for at en maskinedel går i stykker, så har Microsoft den mulighed, at man via telefon kan ringe op og få en ny nøgle, så man kan aktivere sin OEM på sit nye hardware. Og det funger. Jeg har gjort det flere gange til og med windows 8.1. Jeg har endnu ikke prøvet det med windows 10, men tvivler stærkt på, at Microsoft har ændret på dette.

INGEN af ovenstående metoder har noget med installering at gøre, eller forhindre nogen i at installere/geninstallere Windows. Windows kan ALTID installeres på alt. Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.

Ovenstående gælder ikke for Entreprise versioner, da de ALTID kræver internetadgang, fordi de verificere sig op imod bestemte servere på nettet med jævne mellemrum. 


Redigeret af Kandersen - 31-Juli-2015 kl. 11:36
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

fltk: Vi er helt enige. Jeg kan også bedst li en clean install, men nu var min Windows 8.1 installation jo HELT ren, så var det jeg tænkte hvis jeg kunne få den Windows 10 app frem igen, og så bare opgradere den vej, så var det lidt nemmere, men det ser ikke ud til jeg kan få den frem igen efter jeg har benyttet mig af den.


Har du prøvet denne metode: http://www.ghacks.net/2015/06/08/how-to-display-the-windows-10-upgrade-icon-if-it-is-not-visible/

Den virkede fint hos mig på de 2 PC'ere hvor jeg ikke fik flaget.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.
M.v.h.


Mener du dermed, at man ikke efterfølgende kan lave en reinstallation uden internetadgang???

Flemming


Nej, jeg mener at du efter installationen vil få at vide, at din version ikke er registreret, indtil du på et tidspunkt har internetadgang.

M.v.h.
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér afk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:39
OK - det er muligt, at man kun kan få "ikon->Win10"-oplevelsen een gang :-)
Det lyder på sin vis fornuftigt, hvis man netop er bakket tilbage, så vil et ikon blive opfattet som påtrængende/irriterende, selvom det normalt ikke er den slags hensyn, der findes i branchen...

Jeg google'de så lige og fandt denne artikel - måske giver den lidt nyttig information/link: http://www.infoworld.com/article/2954362/microsoft-windows/you-don-t-need-the-windows-10-free-copy-icon-anymore.html
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

fltk: Vi er helt enige. Jeg kan også bedst li en clean install, men nu var min Windows 8.1 installation jo HELT ren, så var det jeg tænkte hvis jeg kunne få den Windows 10 app frem igen, og så bare opgradere den vej, så var det lidt nemmere, men det ser ikke ud til jeg kan få den frem igen efter jeg har benyttet mig af den.

Du skal bare gemme den fil du modtager fra microsoft. Det er en af de muligheder der var (og som du får næste gang), da du første gang opgraderede din windows 8 til 10. Når du har gemt filen, så kan du altid opgradere til windows 10, uden at skulle vente på det famøse ikon.
Alternativ er, at du skal hente ISO filen fra microsoft, som efterhånden er linket til rigtig mange gange inde for de seneste par dage, inkl. på nyheden på Recordere.dk.

Igen, når du har hentet og gemt den fil, så kan du opgradere når du har lyst, og som du har lyst. Det eneste det kræver, det er at du har windows 7 eller 8 installeret først. Og dette virker kun gratis indtil og med juli 2016.
Alternativ er en clean install. Det kræver du køber en licens, eller din licens er "gemt" på en nøgle, (USB) fra tidligere opgradering. Som også er beskrevet af Microsoft. Det er, såvidt jeg kan læse, en lidt mere tricky metode, for den nøgle bliver genereret ved opgradering, og skal bruges ved en clean install af Windows 10. Jeg har ikke selv prøvet denne procedure endnu, da jeg kun har brugt preview versioner af windows 10, og disse har ikke krævet nøgle.
Der går rygter om, at dit Microsoft ID (som du logger ind med) skulle være din nøgle eller "gemme på" din nøgle. Dette kan jeg ikke bekræfte, da jeg ikke har kunne finde dokumentation for dette. Jeg kan dog ikke afvise, at det kan være sådan det forholder sig. Jeg synes bare ikke det giver mening, for hvad hvis der er flere brugere på samme maskine, men ikke alle brugere har en "aktiveret" Windows.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.


Endnu en god grund til at lave et backup image af sin friske installation så snart den er aktiveret.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.


Endnu en god grund til at lave et backup image af sin friske installation så snart den er aktiveret.

Flemming

Mja, eller når man har installeret det hele, inkl opdateringere osv. Så er det en god ide at lave et backup image. Det spare en masse tid.


Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 11:56
Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 på min bærbare igennem den Windows 10 app.

Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på, på min bærbare og lavede en clean install af Windows 10.

Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.?


Redigeret af ladiesman217 - 31-Juli-2015 kl. 12:04
          
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 igennem den Windows 10 app.
Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på og lavede en clean install af Windows 10.
Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.

Nej, jeg kan godt se, at Microsoft også beskriver det sådan. Og jeg afviser heller ikke, at den mulighed er der. Jeg kan bare ikke se, hvor din "aktivering"/nøgle ligger henne, udover som OEM. Dvs. det er et Hardware ID som Microsoft gemmer ved første opgradering. 

Microsoft skriver kort om det i den grå note på denne side:


Vælg disse punkter på siden:
1. If you chose to create installations media
2. How to perform a clean installation of windows

Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:06
Ja lige præcis Kim, det var også der jeg læste det, og derfor kastede jeg mig ud i en clean install på den måde. Men hvordan kan det så være? Jeg har snakket med Microsoft om jeg må/kan skifte harddisk, og det kan jeg godt, så hvordan den kan registrere at jeg har en gyldig nøgle det ved jeg ikke.
          
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Ja lige præcis Kim, det var også der jeg læste det, og derfor kastede jeg mig ud i en clean install på den måde. Men hvordan kan det så være? Jeg har snakket med Microsoft om jeg må/kan skifte harddisk, og det kan jeg godt, så hvordan den kan registrere at jeg har en gyldig nøgle det ved jeg ikke.

Microsoft har en database hvor din hardware er gemt i, (Hardware ID). Præcis som OEm versioner af tidligere windows udgaver.

Du kan altid skifte harddisk. Men du vil garanteret opleve problemer, hvis du skifter bundkort og muligvis også skærmkort/netkort. Så er det at den tidligere procedure som jeg skrev om kommer i spil, uanset om du har internet adgang eller ej, så er du nødt til at ringe til Microsoft og få en ny nøgle via deres automatiske nøgle system.

Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 på min bærbare igennem den Windows 10 app.

Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på, på min bærbare og lavede en clean install af Windows 10.

Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.?

Det er korrekt når opgraderingen er fuldført via windows update og windows 10 er installeret og (husk) aktiveret. Behøver man ikke en nøgle for at lave en clean install.

Her er en udførlig guide til clean install processen.
http://hexus.net/tech/features/software/85085-how-clean-install-windows-10-usb-drive/

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu