recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopi af C-drev før installation af Windows 10?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopi af C-drev før installation af Windows 10?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kopi af C-drev før installation af Windows 10?
    Sendt: 05-August-2015 kl. 16:24
Hej.

Jeg har i forvejen både online og lokal backup af indholdet på min computer. Jeg tror nok den online backup er indstillet til at tage hele computeren inkl. C-drevet, mens den lokale kopi på ekstern HDD, i GoodSync kun er indstillet til at tage kopi af enkelte mapper fra C-drevet.

Men her inden jeg på et tidspunkt får at vide at jeg kan installere Windows 10, har jeg tænkt at jeg kunne lave en ny opgave i GoodSync, så hele C-drevet kopieres over min den lokale backup. Fordi hvis jeg så af en eller anden grund ikke kan bruge Windows 10 (f.eks. fordi vigtige programmer ikke virker i Windows 10), så bør jeg kunne gå tilbage. Den lokale backup tager i forvejen også kopi af mit E- og D-drev hvor diverse data og filer ligger.

Men så er det jeg tænker: Det er jo meget godt at have en kopi af det gamle C-drev liggende på den eksterne harddisk - men hvordan får jeg slettet det "nye" C-drev og kopieret det "gamle" C-drev tilbage? Fordi hvis jeg sletter det "nye" C-drev, så virker computeren vel ikke mere og så kan jeg ikke kopiere fra den eksterne HDD til computerens C-drev.

Så hvordan ville man skulle gøre det?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 16:31
Vel ved at gendanne computeren fra før hændelsen med opdateringen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 16:53
Ok - så bare med den almindelige Windows gendannelse? Tja - det burde vel virke.  Smile  Har du installeret Windows 10 og kan se i Windows gendannelse at du ville kunne gendanne til et tidspunkt før du opdaterede til Windows 10? Man kunne jo godt være nervøs for om opdateringen til Windows 10 er så gennemgribende at man ikke kan bruge Windows gendannelse.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 17:43
Der bliver automatisk dannet en backup når du opgraderer til Windows 10. Denne backup slettes automatisk efter en måned, så hvis du vil gå tilbage efter det tidspunkt må du selv lave en backup inden opgraderingen.
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 19:38
Aha ok. Så vil jeg lave en kopi af C-drevet - bare for alle tilfældes skyld. Men sandsynligheden for at jeg indenfor 1 måned finder ud af om mine vigtigste programmer virker med Windows 10 eller ej, er nu også ret stor.

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6675
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 12:22
Når du har installeret Windows 10 skal du meget gerne have dette i Indstillinger.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 14:10
Dvs. at man kan evt. også bruge avanceret start til at starte fra den eksterne HDD, hvor der jeg f.eks. lægger en kopi af C-drevet med Windows 7. Og så derfra formattere C-drevet i computeren og kopiere C-drevet tilbage. Bare f.eks. hvis man af en eller anden grund finder ud af at man ikke kan/vil bruge Windows 10 og hvis man ikke har andre muligheder for at gå tilbage (f.eks. hvis der er gået mere end en måned).

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Dvs. at man kan evt. også bruge avanceret start til at starte fra den eksterne HDD, hvor der jeg f.eks. lægger en kopi af C-drevet med Windows 7. Og så derfra formattere C-drevet i computeren og kopiere C-drevet tilbage. Bare f.eks. hvis man af en eller anden grund finder ud af at man ikke kan/vil bruge Windows 10 og hvis man ikke har andre muligheder for at gå tilbage (f.eks. hvis der er gået mere end en måned).

Du kan ikke nøjes med en simpel drag and drop kopi. Du skal klone C-drevet.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 15:21
Hvorfor ikke, hvis jeg laver en 1:1 kopi med GoodSync? Simpelthen kopierer hele indholdet af C-drevet.

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvorfor ikke, hvis jeg laver en 1:1 kopi med GoodSync? Simpelthen kopierer hele indholdet af C-drevet.

Jeg kender ikke GoodSync, men laver det en bootable kopi så skulle det virke.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 15:48
Det ved jeg ikke, men hvis man kopierer hele C-drevet, så er der vel det der skal være for at den er bootable - eller??

Thorvald.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2015 kl. 16:09
En kopi af filerne fra C-drevet er ikke det samme som en 1:1 kopi af harddisken. Der ligger også en bootrecord, som du ikke får med når du hiver filerne over. Den er nødvendig for at kunne boote fra disken.

Edit: Goodsync ligner det første. Du har brug for et image eller en kloning (afhængigt af om du har en ekstern backup-disk eller en clean disk). Læs evt. her:
http://www.pcworld.com/article/2029832/backing-up-your-entire-drive-cloning-vs-imaging.html

Det kan gøres direkte i Windows:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/back-up-programs-system-settings-files#1TC=windows-7

Redigeret af Torben Rasmussen - 06-August-2015 kl. 16:13
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu