Print side | Luk vindue

Kopi af C-drev før installation af Windows 10?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141512
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 03:50

Emne: Kopi af C-drev før installation af Windows 10?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Kopi af C-drev før installation af Windows 10?
Skrevet den: 05-August-2015 kl. 16:24
Hej.

Jeg har i forvejen både online og lokal backup af indholdet på min computer. Jeg tror nok den online backup er indstillet til at tage hele computeren inkl. C-drevet, mens den lokale kopi på ekstern HDD, i GoodSync kun er indstillet til at tage kopi af enkelte mapper fra C-drevet.

Men her inden jeg på et tidspunkt får at vide at jeg kan installere Windows 10, har jeg tænkt at jeg kunne lave en ny opgave i GoodSync, så hele C-drevet kopieres over min den lokale backup. Fordi hvis jeg så af en eller anden grund ikke kan bruge Windows 10 (f.eks. fordi vigtige programmer ikke virker i Windows 10), så bør jeg kunne gå tilbage. Den lokale backup tager i forvejen også kopi af mit E- og D-drev hvor diverse data og filer ligger.

Men så er det jeg tænker: Det er jo meget godt at have en kopi af det gamle C-drev liggende på den eksterne harddisk - men hvordan får jeg slettet det "nye" C-drev og kopieret det "gamle" C-drev tilbage? Fordi hvis jeg sletter det "nye" C-drev, så virker computeren vel ikke mere og så kan jeg ikke kopiere fra den eksterne HDD til computerens C-drev.

Så hvordan ville man skulle gøre det?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-August-2015 kl. 16:31
Vel ved at gendanne computeren fra før hændelsen med opdateringen.

Skrevet den: 05-August-2015 kl. 16:53
Ok - så bare med den almindelige Windows gendannelse? Tja - det burde vel virke.  Smile  Har du installeret Windows 10 og kan se i Windows gendannelse at du ville kunne gendanne til et tidspunkt før du opdaterede til Windows 10? Man kunne jo godt være nervøs for om opdateringen til Windows 10 er så gennemgribende at man ikke kan bruge Windows gendannelse.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-August-2015 kl. 17:43
Der bliver automatisk dannet en backup når du opgraderer til Windows 10. Denne backup slettes automatisk efter en måned, så hvis du vil gå tilbage efter det tidspunkt må du selv lave en backup inden opgraderingen.
Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 05-August-2015 kl. 19:38
Aha ok. Så vil jeg lave en kopi af C-drevet - bare for alle tilfældes skyld. Men sandsynligheden for at jeg indenfor 1 måned finder ud af om mine vigtigste programmer virker med Windows 10 eller ej, er nu også ret stor.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 12:22
Når du har installeret Windows 10 skal du meget gerne have dette i Indstillinger.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 14:10
Dvs. at man kan evt. også bruge avanceret start til at starte fra den eksterne HDD, hvor der jeg f.eks. lægger en kopi af C-drevet med Windows 7. Og så derfra formattere C-drevet i computeren og kopiere C-drevet tilbage. Bare f.eks. hvis man af en eller anden grund finder ud af at man ikke kan/vil bruge Windows 10 og hvis man ikke har andre muligheder for at gå tilbage (f.eks. hvis der er gået mere end en måned).

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Dvs. at man kan evt. også bruge avanceret start til at starte fra den eksterne HDD, hvor der jeg f.eks. lægger en kopi af C-drevet med Windows 7. Og så derfra formattere C-drevet i computeren og kopiere C-drevet tilbage. Bare f.eks. hvis man af en eller anden grund finder ud af at man ikke kan/vil bruge Windows 10 og hvis man ikke har andre muligheder for at gå tilbage (f.eks. hvis der er gået mere end en måned).

Du kan ikke nøjes med en simpel drag and drop kopi. Du skal klone C-drevet.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 15:21
Hvorfor ikke, hvis jeg laver en 1:1 kopi med GoodSync? Simpelthen kopierer hele indholdet af C-drevet.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 15:29

Hvorfor ikke, hvis jeg laver en 1:1 kopi med GoodSync? Simpelthen kopierer hele indholdet af C-drevet.

Jeg kender ikke GoodSync, men laver det en bootable kopi så skulle det virke.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 15:48
Det ved jeg ikke, men hvis man kopierer hele C-drevet, så er der vel det der skal være for at den er bootable - eller??

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 16:09
En kopi af filerne fra C-drevet er ikke det samme som en 1:1 kopi af harddisken. Der ligger også en bootrecord, som du ikke får med når du hiver filerne over. Den er nødvendig for at kunne boote fra disken.

Edit: Goodsync ligner det første. Du har brug for et image eller en kloning (afhængigt af om du har en ekstern backup-disk eller en clean disk). Læs evt. her:
http://www.pcworld.com/article/2029832/backing-up-your-entire-drive-cloning-vs-imaging.html - http://www.pcworld.com/article/2029832/backing-up-your-entire-drive-cloning-vs-imaging.html

Det kan gøres direkte i Windows:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/back-up-programs-system-settings-files#1TC=windows-7 - http://windows.microsoft.com/en-us/windows/back-up-programs-system-settings-files#1TC=windows-7

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 07-August-2015 kl. 17:33
Jeg foretrækker selv at benytte et diskclonings værktøj i stil med Acronis eller Macrium Reflect.
Sidstnævnte har en gratis version som klarer næsten alle behov.

Man installerer programmet og det kan herefter tage en kopi af harddisken til en lokal disk eller et share på netværket. Man skal så huske at lave et boot-medie i form af CD eller USB-stick, så man kan recover sin maskine selvom harddisken skulle gå i stykker og blive erstattet.

Hent Macriuo Reflect Free programmet her:  http://www.macrium.com/reflectfree.aspx - http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Hvis man efterfølgende har behov for nogle af de filer der ligger på kopien, så kan den "mountes" i windows og man kan hente de filer ud man ønsker.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 18:04
Ok - jeg kunne jo bruge Macrium til at lave denne bootable kopi af mit nuværende C-drev, på min eksterne HDD, bare for alle tilfældes skyld. Jeg går ud fra at man godt kan boote fra ekstern HDD, også selvom der ligger andre ting på den. Og så går jeg ud fra at jeg så - i så tilfælde - ville kunne bruge Macrium - der jo så også ligger på den eksterne HDD - til at kopiere tilbage til computeren.

Jeg har endnu ikke fået meddelelse om at jeg kan installere Windows 10. Men så ville jeg kunne være klar til det.  :-)

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 18:13

Ok - jeg kunne jo bruge Macrium til at lave denne bootable kopi af mit nuværende C-drev, på min eksterne HDD, bare for alle tilfældes skyld. Jeg går ud fra at man godt kan boote fra ekstern HDD, også selvom der ligger andre ting på den. Og så går jeg ud fra at jeg så - i så tilfælde - ville kunne bruge Macrium - der jo så også ligger på den eksterne HDD - til at kopiere tilbage til computeren.

Jeg har endnu ikke fået meddelelse om at jeg kan installere Windows 10. Men så ville jeg kunne være klar til det.  :-)
Det er ikke helt sådan at Macrium Reflect virker.

Man laver et disk-image med Macrium - det er en fil som indeholder en præcis kopi af din harddisken i et specielt komprimeret format - helt ned til præcis i hvilken sektor på disken som tingene er installeret.
Man kan ikke starte op fra denne fil.

Man skal lave en boot-CD eller USB-stik fra Macrium efter at den er installeret. Denne disk kan bruges til at starte op på og hente din kopi tilbage med også selvom du har indsat ny harddisk i maskinen.

Jag laver altid et disk-image til min NAS, inden jeg laver væsentlige ting ved mine computere. Det tager ganske kort tid og er noget af det bedste til at redde dagen, hvis noget går galt.

-------------

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 18:53
Aaah ok - så jeg ville skulle bruge både denne disk-image af C-drevet, samt en boot-sektion, som jeg evt. kan lave på en USB-stik, hvilket nok ville være det nemmeste.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 19:10

Aaah ok - så jeg ville skulle bruge både denne disk-image af C-drevet, samt en boot-sektion, som jeg evt. kan lave på en USB-stik, hvilket nok ville være det nemmeste.
Ja - det er korrekt.

Men hvis du har en ekstra partition på din harddisk og kun vil have backup af dit c-drev.
Så mener jeg Macrium Reflect kan lægge backup på ekstra diske samt boote og rulle tilbage uden en boot-cd. Det er dog kun hvis du kan tilgå programmet. Er dit c-drev kaput, så er det altid godt at have en boot-cd. Smile

-------------

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 20:08
Ok, fino, fino.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 04-Juni-2016 kl. 16:30
Hej.

Opdaterede til Windows 10 i sidste uge. I øvrigt uden at lave nogen form for backup inden (bortset fra de backups af data og filer jeg i forvejen har). Og jeg vil sige at jeg generelt set er meget godt tilfreds med overgangen til Windows 10. Jeg tror ikke der bliver nogen grund til at vende tilbage til Windows 7. Jeg kan godt lide Windows 10. Selvfølgelig vil det tage lidt tid at lære at kende hvor forskellige indstillinger m.v. er, men generelt set er alle indstillinger som de var før - så det ser fint ud. Jeg tror også computeren kører mere "smooth" efter opgraderingen og at den starter hurtigere op. Så alt i alt er jeg indtil videre meget godt tilfreds.

-------------

Thorvald.

Print side | Luk vindue