recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet
    Sendt: 01-September-2015 kl. 11:51
Det er netop fordi 3:2 pulldown ikke genere mig. Hvorfor, kan jeg ikke svare dig på. Jeg bruger et Panasonic GT30 med alle billedbehandlingsprocessor slået fra. Derfor mener jeg, at amerikansk Netflix ser bedre ud. For jeg er sikker på, at du har ret i din antagelse med europæisk Netflix bruger noget alá 1111211112. For der ser jeg faktisk lidt hak.

EDIT: Men selvom 3:2 ikke generer mig, så vil jeg nu stadig helst se mine film og serier i oprindelig format :)

Redigeret af Nagash - 01-September-2015 kl. 11:52
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2015 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.

Det er ikke et større problem end det andet. Dit TV kan sagtens vise både 24, 50 og 60hz.
Problemet med CC er, at den er låst til 60hz, når kilden er 50. Hvilket den er ved de europæiske "regioner" af Netflix. Dit danske TV har derimod ingen problemer, hvis du bruger fx amerikansk Netflix gennem din Chromecast. HBO Nordic løste problemet ved at vise i 60hz, når der afspilles til CC.

 

Ja TVet kan vise alle relevante refreshrates, men det kan CC som du skriver ikke, så hvis din kilde er en CC der viser en 24p film vil CC formodentlig spille den med en 3:2 60Hz refresh rate. Man kunne så tænke sig at TVet havde inverse telecine, som Lundal foreslog, så det kunne konvertere tilbage til 24p og vise det med en passende refreshrate og undgå judder. Det kan mit TV så ikke, men det udelukker ikke at andre TV kan have den funktion. Det er i hvert fald et kendt begreb inden for video, så hvorfor ikke.
Judder-problemet vil altid være det sålænge en CC ikke kan vise andre refresh rates end 60Hz Det er dog meget tænkeligt at mange ikke lægger mærke til 3:2 pull down, men jeg kan nu godt se forskel på det og 24p, så jeg kan ikke forstå hvordan du kan skrive at amerikansk netflix på en CC kan være problemfrit? Du kan jo selv prøve at lege med det og tvinge en BD spiller eller en WDTV til at spille en film med 60p frem for 24p.
Jeg kan heller ikke se hvad det løser at HBO viser 60Hz. Det vil da stadig give 3:2 pulldown.

Hvad europæisk netflix angår så er det ret utydeligt præcis hvad der sker når man bruger det via en CC. Jeg formoder at europæisk netflix viser en 24p film med 3:2 pulldown og viser en 25p film med en anden pull down for at komme over i 60Hz. F.eks. 1-1-1-1-2-1-1-1-1-2 hvilket vil give mere judder end 3:2 pull down. http://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=374
 
Det er self også muligt at der bruges PAL speed up på 24p indhold for derefter at bruge ovennævnt pull down for at komme over i 60Hz. Det virker dog endnu mere molboagtigt når nu man kunne nøjes med 3:2.

 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2015 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.

Det er ikke et større problem end det andet. Dit TV kan sagtens vise både 24, 50 og 60hz.
Problemet med CC er, at den er låst til 60hz, når kilden er 50. Hvilket den er ved de europæiske "regioner" af Netflix. Dit danske TV har derimod ingen problemer, hvis du bruger fx amerikansk Netflix gennem din Chromecast. HBO Nordic løste problemet ved at vise i 60hz, når der afspilles til CC.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ikke med reverse pull down/telecine, men jeg ved ikke hvor udbredt det er blandt diverse mærker.

 
Ja det havde jeg ikke lige tænkt på. Det kan mit Panasonic Plasma i hvert fald ikke. Det kan være video processoren i receiveren kan, men jeg har ikke prøvet. Jeg vil bestemt ikke udelukke at nogle TV kan detektere det og korrigere automatisk. Det ville også forklare at nogen påstår at de ikke kan se problemet.
 
EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.
 
Min Yamaha receiver ændrer ikke ved signalet selv om den bliver præsenteret for en 24p film der bliver afspillet med 60Hz refresh rate, så jeg har i hvert fald ikke mulighed for inverse telecine. Det ville være lidt interessant hvis sådan noget blev testet af flatpanels eller hdtvtest.


Redigeret af Trumle - 31-August-2015 kl. 23:46
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 19:49
Ikke med reverse pull down/telecine, men jeg ved ikke hvor udbredt det er blandt diverse mærker.

Redigeret af lunddal - 31-August-2015 kl. 19:51
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 19:27
Jeg ved ikke om de kan, men de burde ikke gøre det. IMO skal refresh raten være et helt multiplum af kildens frame rate. f.eks. 24p > 72p. Så slipper du for at nogle frames bliver vist flere eller færre gange end andre frames.

I 3:2 vises den ene billede frame 3 gange og den næste 2 gange og så fremdeles, for at få det til at gå op i 60 billeder pr sekund. Det giver synlig hakken i billedet.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

ATV understøtter først en opløsning, når kildematerialet er klar, så hvis ikke de kan få nok 4K materiale i iTunes, så kommer det ikke til at understøtte 4K fra start.

Ja, det er irriterende med manglende 24fps understøttelse, men det ser ud til at være normen blandt disse bokse.

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

 
Der er nærmest perverst at man ikke har mulighed for korrekt refresh rate. Fatter ikke folk kan holde ud at se på det. PAL speed-up kan gå an, men hakkende pull down ser skrækkeligt ud. Hvis de dog bare kunne lave det som en option så dem der gerne vil have det og ved hvad det er kunne slå det til. Grrrr...


Kan de fleste tv ikke håndtere 3:2 pull down?

Men ja, jeg er enig, men branchen kører tilsyneladende efter amerikanske tv-standarder.

Redigeret af lunddal - 31-August-2015 kl. 19:50
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

</span><span style="line-height: 16.7999992370605px;">Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

Hvis man ikke ser videoer på sin telefon, så er det lige meget. Men 1920x1080 giver rigtig god mening, hvis man gør, da der ikke skal skalleres for at tilpasse opløsningen.


På en 5-6" enhed kan du næppe se den store forskel, og så vil der være andre ting, der var vigtigere, hvis det var ren billedkvalitet, du gik op i.

Det vil da være trist, hvis mobilopløsninger skal bestemmes ud fra tv-standarder. Computerskærme har meget sjældent været sammenkørt med tv-opløsninger, og de er endda nu forbi 4K.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Og tænk hvor let det ville være for app-udviklere, hvis alle telefoner følger VESA standarderne, i stedet for ukorrente opløsninger som disse, hvor der skal skalleres i alle mulige latterlige formater: http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions"></span>http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions


Der er netop ikke alle mulige latterlige formater. UI elementer skulle lave i 1x, 2x og 3x. Resten kan mere eller mindre klares automatisk (det samme er tilfældet på Android), og derudover er der nok næppe nogen, der i dag understøtter de gamle enheder.

I øvrigt består VESA standarderne af ca 30 forskellige opløsninger, så hvilken skal vælges?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 19:05
Enig.. Men desværre samme problem på Chromecast. Ved ikke om de har fået det rettet på Android TV, så den selv retter refreshrate efter filmen. Men i det mindste kan man gøre det manuelt. 
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

ATV understøtter først en opløsning, når kildematerialet er klar, så hvis ikke de kan få nok 4K materiale i iTunes, så kommer det ikke til at understøtte 4K fra start.

Ja, det er irriterende med manglende 24fps understøttelse, men det ser ud til at være normen blandt disse bokse.

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

 
Der er nærmest perverst at man ikke har mulighed for korrekt refresh rate. Fatter ikke folk kan holde ud at se på det. PAL speed-up kan gå an, men hakkende pull down ser skrækkeligt ud. Hvis de dog bare kunne lave det som en option så dem der gerne vil have det og ved hvad det er kunne slå det til. Grrrr...
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Ja, deres computere og tablets er foran, hvilket jeg også nævnte. Men jeg tror ikke på 4K i den næste ATV. Jeg håber da jeg tager fejl, men jeg tvivler godt nok.

....


 
Ja. Jeg vil også se det før jeg tror det  :-)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2015 kl. 18:25
Ja, deres computere og tablets er foran, hvilket jeg også nævnte. Men jeg tror ikke på 4K i den næste ATV. Jeg håber da jeg tager fejl, men jeg tvivler godt nok.

@Radiomanden - Så virker linket.


Redigeret af Nagash - 31-August-2015 kl. 20:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu