recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste 65" TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste 65" TV

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 22:15
Med en højere opløsning øges antallet af punkter på skærmen, og dermed kan de store skærme vise mere finkornede billeder end tidligere. Dette betyder, at man kan sidde tættere på, uden at billedet opleves grovkornet og grimt.
Rykker man tættere på bliver synsfeltet samtidig større. Dermed virker Tv skærmen samtidig større.
Dette vil også kunne bevises matematisk.
Så køb fx et high end 55" Tv i stedet for et 65", der ikke er så godt.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 22:27
Kan godt følge dine argumenter, men det er bare ikke der skoen trykker . Det handler - så vidt jeg husker - om noget med skærmens bredde forhold vs din siddeafstand , - og der kommer der simpelthen et kritisk punkt . Summasummarum vil en stor skærm med optimal siddesfstand altid være en bedre oplevelse,end en mindre skærm som man rykker tættere på . Muligt at jeg husker fakta forkert, men jeg har helt sikkert ret . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 23:02
Du kan ikke snyde hjernen. Hvis du med det blotte øje betragter en genstand på en given afstand, og derefter rykker tættere på, er opfattelsen af genstandens størrelse den samme.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 14:14
Præcis. Én ting er hvor mange detaljer dit øje kan opfange, men noget andet er den fysiske størrelse i sig selv. Ellers kunne man jo argumentere for at spænde en tablet på hovedet og spare pengene på TVet i det hele taget.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Præcis. Én ting er hvor mange detaljer dit øje kan opfange, men noget andet er den fysiske størrelse i sig selv. Ellers kunne man jo argumentere for at spænde en tablet på hovedet og spare pengene på TVet i det hele taget.

Er det ikke en forenkling, der ikke passer?

Selve størrelse af en genstand kan være korrekt ud fra en fysisk opmåling, mens øjets vurdering afhænger af kvalitet og afstand.

Lærredstørrelsen i fx en biograf er fysisk den samme, uanset at man sidder bagerst eller forrest, mens den visuelle størrelse ændres afhængig af afstand, mens billedkvaliteten kun er bedst på en bestemt afstand, fx også god, hvis billedkvaliteten er optimal og i forhold til synet. Hvis billedkvaliteten på et TV ikke er så god som på et high end TV,må man rykke længere væk end på det gode TV.
 
På en kurvet skærm kan man endog få samme afstand til alle betragtningspunkter, hvilket ikke er muligt på en flad skærm, hvilket jo også er ideen i de største biografer, der har buet skærm.

Om man spænder en tablet på hovedet og dermed får et optimalt billede afhænger af tablettens skærm/billedkvalitet og dine øjne. Tabletten kan derved forekomme stor, men man vil, hvis man ikke har en størrelsessammenligning, ikke kunne bedømme tablettens fysiske størrelse.

Således gælder vel også de retningslinier, som du har været forfatter på, hvor der angives afstand fra beskuer til skærm, Ryk så tæt på, at du ikke kan se pixels eller utydeligt billede. Biograflærredets eller TVets visuelle størrelse afhænger ikke af den fysiske størrelse, men er afhængig af afstanden. Og kvalieteten er idag så god på nogle TV at man kan rykke nærmere.
Hvis man ser uhd, kan man sætte sig tæt på, Vel omkring 1 meter fra skærmen, men billedet bliver overhovedet ikke bedre ved at rykke tilbage, hvis afstanden passer til ens øjne og kvaliteten samtidig er optimal.


Redigeret af bentpetersson - 23-Oktober-2015 kl. 18:09
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 18:44
Bent@ Det kunne kaldes relativitets teorien, men den dækker jo over noget andet.

Et close-up af et ansigts størrelse relaterer til resten af billedet. Det er sådan vi opfatter det. Sidder vi i biografen er hovedet på str med kassevogn. På et stort TV er ansigtet på str med en stol. Hjernen opfatter hovedets str ift resten af lærredet/billedet. Det ændres ikke om du sidder på første eller sidste række, eller sidder 1 m fra TV'et.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Bent@ Det kunne kaldes relativitets teorien, men den dækker jo over noget andet.

Et close-up af et ansigts størrelse relaterer til resten af billedet. Det er sådan vi opfatter det. Sidder vi i biografen er hovedet på str med kassevogn. På et stort TV er ansigtet på str med en stol. Hjernen opfatter hovedets str ift resten af lærredet/billedet. Det ændres ikke om du sidder på første eller sidste række, eller sidder 1 m fra TV'et.

 
Netop forholdet er det samme uanset hvor man sidder og uanset om det er et 55" TV eller et 65".
Ovennævnte ændrer intet i min påstand, at det er muligt;

at få samme synsvirkning som på et 65" fx fuld HD på et 55" UHD. Jeg vil prøve om jeg kan lægge en illustration ud
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 09:06
Formålet med en buet skærm i biografen er ikke den samme som på et Tv. I biografen er lyskilden punktformig og du vil få forvrængning af billedet hvis ikke lærredet buede.

Igen: hvad dine øjne kan skelne ift pixelstørrelse og oplevelsen af skærmstørrelse er ikke to sider af samme sag, så du får ikke det bedste fra alle verdener ved blot at rykke tættere på en lille UHD skærm. Det ene er styret af de fysiske begrænsninger i øjets optik og den anden er styret af psysiologi. Dine øjne ved godt om du fokuserer på noget der er 30 cm væk eller 5 m væk og dermed ved du også om noget er 12" eller 180" stort.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 09:11
Jeg er enig, hvis forholdet var som du skriver, men her taler vi om at rykke måske 35 cm frem i forhold til mine 170 cms afstand for for få 65" størrelsesvirkningen på et 55"
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 09:26

Linket nedenunder stammer fra Niels Bohr Instituttet. Udrag herfra ; citat vi skal have skærmen i en sådan afstand, at vi ikke opfatter de enkelte pixels, men lige akkurat udnytter øjets opløsningsevne, så vi ser skarpest muligt billede.
citat slut

Det er denne afstand som påstår findes i sammenligningen. Desværre kan jeg ikke få skitsen uploaded til recordere.dk selv om den er på 200 kb og derfor ikke for stor.

Interesserede kan få skitsen i fuld opløsning via min internetadresse
bentpetersson@gmail.com

og linket til Niels Bohr Instituttet:
http://www.nbi.ku.dk

og til Torben: den buede TVskærm reducerer den optiske forvrængning


Redigeret af bentpetersson - 24-Oktober-2015 kl. 09:32
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 09:38
Hvilken optiske forvrængning?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 09:50
Linket er til nbi's forside. Der findes gratis programmer til at oploade billeder.

At rykke 1/5 tættere på skærmen gør heller ikke den store forskel. Jeg rykkede fra 4 m til 2 m for at få en "bio oplevelse" på min tidligere 508xd. Det var en HD skærm, så hvis jeg havde rykket tættere på, kunne jeg se pixels. Men efter et par film, rykkede jeg tilbage til de 4 m, for oplevelsen var fake og ikke et større "lærred"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu