recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

<p ="Msonormal">Så
din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.<o:p></o:p>


Jeg har fremragende front højttalere som næsten ikke kan fås bedre. De er håndbygget til mig..
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

Så din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.


Så afgjort! Den kompenserer for mgl focus på stemmer der ellers ville mixes i fronter og komme fra højre og venstre og ikke vil stå så centreret som med min center.
Det er jo fint og dejligt. Men den har en så anderledes lyd end dine fronter at du ikke troede dine egne ører. Det gør at lyde der flytter sig på tværs ændre karakteristik, det er en ulempe man nemt kan have med en center. Hvordan du ikke kan se det som en ulempe undre mig.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

- og jeg bekræftes i , at alt andet end en decideret center er et akustisk kompromis nu om dage . . TAK . .

Det er en skam at du bekræftes i det, for det er blot andre akustiske kompromis der indgås. DU har også indgået AKUSTISKE KOMPROMISER i dit center setup. Det ser ikke ud til at du har en LCR løsning, bruger du ikke også et tv? Hvordan er centeren placeret?

 

En nærmer beskrivelse af dit setup vil afsløre de kompromiser du har indgået hjemme hos dig selv. Hold dig ikke tilbage med oplysninger (jeg vil gerne hjælpe), det er for simpelt hvis du tror at du ikke indgår kompromiser blot fordi at du har en center!

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Der er ikke lavet en center i samme serie som mine System Audio SA7K front ht, desuden vil den skulle være over eller under tv'et. Det vil sige en anderledes højtaler, og en uheldig placering. Jeg vil heller undvære en center end at have en der lyder anderledes end de andre. Jeg krummer tæer når når centeren gør opmærksom på sig selv ved at lyde anderledes end højre og venstre. 

Hvis du har mulighed for det kunne du (eller andre for den sags skyld) prøve at skifte center til en fra samme mærke men en anden serie eller model størrelse. Det dur bare ikke for mig med en front hvor lyden ikke er den samme hele vejen over. Det går straks bedre når det er baghøjtalerne der er lidt anderledes.

Findes der ikke en matchende reolhøjttaler i serien? Det ville være mit første valg, faktisk også selvom der var en decideret centerhøjttaler i serien. En liggende højttaler er et kompromis, og oftest også dyrere end en reolhøjttaler.
Der er ikke lavet en serie,kun SA7K. Dog er der lavet en SA2K som er en reol højtaler. Mit valg ville nok blive at skift fronterne også, hvis behovet for en center var stort nok.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

<p ="Msonormal">Så
din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.<o:p></o:p>


Så afgjort! Den kompenserer for mgl focus på stemmer der ellers ville mixes i fronter og komme fra højre og venstre og ikke vil stå så centreret som med min center.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 22:46
- og jeg bekræftes i , at alt andet end en decideret center er et akustisk kompromis nu om dage . . TAK . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Der er ikke lavet en center i samme serie som mine System Audio SA7K front ht, desuden vil den skulle være over eller under tv'et. Det vil sige en anderledes højtaler, og en uheldig placering. Jeg vil heller undvære en center end at have en der lyder anderledes end de andre. Jeg krummer tæer når når centeren gør opmærksom på sig selv ved at lyde anderledes end højre og venstre. 

Hvis du har mulighed for det kunne du (eller andre for den sags skyld) prøve at skifte center til en fra samme mærke men en anden serie eller model størrelse. Det dur bare ikke for mig med en front hvor lyden ikke er den samme hele vejen over. Det går straks bedre når det er baghøjtalerne der er lidt anderledes.

Findes der ikke en matchende reolhøjttaler i serien? Det ville være mit første valg, faktisk også selvom der var en decideret centerhøjttaler i serien. En liggende højttaler er et kompromis, og oftest også dyrere end en reolhøjttaler.


Redigeret af HenrikStevn - 12-December-2015 kl. 00:46
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 21:13
Luk Henrik B

Du er uinteressant og mere eller mindre uønsket.
Du sidder bare og venter på noget du kan kommentere negativt.
Det er juletid, prøv med noget positivt ........... Hvis dit sind magter det Clown
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.

Jeg kan se du holder et langt højere niveau :-)


Henrik B er der med det samme der er noget at brokke sig over.
Han retter løs på andres skriverier men kommer sjældent selv med noget brugbart
Han er sådan en man bør springe over hver eneste gang og bare ignorere


Jeg plejer sandelig også at ignorere Henrik B, men han fatter åbenbart ikke at jeg ikke er interesseret i hans utallige småperfide bemærkninger, så jeg syntes har skulle have en kommentar med på vejen i dagens anledning. Ellers enig.


Og endnu engang! Du KAN bare ikke lade være, med at trække niveauet ned. Prøv for en gangs skyld at debattere ud fra emnet, på et intelligent niveau! Sørgeligt at se, hvordan nogle kun kan debattere ved at være nedladende overfor andre debattører. Det samme gælder din "skødehund" - 800.

M.v.h.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.

Jeg kan se du holder et langt højere niveau :-)

Henrik B er der med det samme der er noget at brokke sig over.
Han retter løs på andres skriverier men kommer sjældent selv med noget brugbart
Han er sådan en man bør springe over hver eneste gang og bare ignorere

Jeg plejer sandelig også at ignorere Henrik B, men han fatter åbenbart ikke at jeg ikke er interesseret i hans utallige småperfide bemærkninger, så jeg syntes har skulle have en kommentar med på vejen i dagens anledning. Ellers enig.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

Så din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht under film.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Er der nogen af jer med et rigtigt seriøst set-up ( anlæg tli 20-30k plus) , som har fravalgt centeren fordi den efter jeres overbevisning hverken gør fra eller til ? Jeg har fuld forståelse for,at man kan have nogle møbleringsmæssige/økonomiske udfordringer som afstedkommer, at man foretrækker at gå på kompromis.
Der er ikke lavet en center i samme serie som mine System Audio SA7K front ht, desuden vil den skulle være over eller under tv'et. Det vil sige en anderledes højtaler, og en uheldig placering. Jeg vil heller undvære en center end at have en der lyder anderledes end de andre. Jeg krummer tæer når når centeren gør opmærksom på sig selv ved at lyde anderledes end højre og venstre. 

Hvis du har mulighed for det kunne du (eller andre for den sags skyld) prøve at skifte center til en fra samme mærke men en anden serie eller model størrelse. Det dur bare ikke for mig med en front hvor lyden ikke er den samme hele vejen over. Det går straks bedre når det er baghøjtalerne der er lidt anderledes.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu