recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

<p ="Msonormal">Så
din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.<o:p></o:p>


Jeg har fremragende front højttalere som næsten ikke kan fås bedre. De er håndbygget til mig..
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

Så din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.


Så afgjort! Den kompenserer for mgl focus på stemmer der ellers ville mixes i fronter og komme fra højre og venstre og ikke vil stå så centreret som med min center.

Det er jo fint og dejligt. Men den har en så anderledes lyd end dine fronter at du ikke troede dine egne ører. Det gør at lyde der flytter sig på tværs ændre karakteristik, det er en ulempe man nemt kan have med en center. Hvordan du ikke kan se det som en ulempe undre mig.

Det er jo ikke det jeg skriver. Ift tidligere center, beskriver jeg oplevelsen af den jeg har nu. Og du forholder dig slet ikke til min oplysning om en opbygning i 3-vejs.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

Så din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument
for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine
forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til
nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun
en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht
under film.


Så afgjort! Den kompenserer for mgl focus på stemmer der ellers ville mixes i fronter og komme fra højre og venstre og ikke vil stå så centreret som med min center.

Det er jo fint og dejligt. Men den har en så anderledes lyd end dine fronter at du ikke troede dine egne ører. Det gør at lyde der flytter sig på tværs ændre karakteristik, det er en ulempe man nemt kan have med en center. Hvordan du ikke kan se det som en ulempe undre mig.

Det er jo ikke det jeg skriver. Ift tidligere center, beskriver jeg oplevelsen af den jeg har nu. Og du forholder dig slet ikke til min oplysning om en opbygning i 3-vejs.

Når den nye center lyder så anderledes end den tidligere har du jo på et tidspunkt haft et setup hvor center har lydt anderledes end front. Det syntes jeg er en stor ulæmpe, og det undgår jeg ved ikke at have en center.

Jeg har ikke forholdt mig til hvordan din center er opbygget, det er rigtigt. Du har før deltaget i andre tråde hvor der er folk der forklar de ulæmper det giver når en højtaler kommer ned og ligge, og der vil jeg så anbefalde at du læser dem igen i stedet for at spørge mig.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 12:36
Næh, jeg er tilfreds med at ha center i mit setup. Du har fravalgt det. Vi blir aldrig enige.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har fremragende front højttalere som næsten ikke kan fås bedre. De er håndbygget til mig..

Spis lige brød til Shocked
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 01:34
Jeg kører selv uden center med mit holfi setup og synes det lyder langt bedre end med en center, center lyden blir mere dissfus og det lyder mere som og stemmen står inde i mit rum men stadig kommer midt for så det passer med billedet. Jeg synes ofte at en center højtaler gør at lyden blir alt for direkte og kasse lyds agtig.

Og da men ikke kan placere en center bagved sit fladskærms tv så kommer den til at stå under eller over hvilket ofte gør at man kan høre lyden kommer oppe eller nede fra.

Fik bygget noget i min holfi 8S som de kaldte for virtual center, det skulle være bedre end alm. phantom mode. Peter Holstein fra holfi fortalte mig at han selv kørte uden center da han også synes det lød bedre.

Men klart hvis man er mere end en person der ser med så er det en fordel med en center, men sidder man selv og sidder lige midt for i sweetspot ja så kan det altså lyde rigtig godt uden en center, man skal bare have fronterne sat op så de giver en god centerlyd hvilket jeg synes mine gør både til musik og film.


Redigeret af Tom-H - 06-August-2018 kl. 01:40
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 09:21
Jeg oplevede da jeg fik center at jeg fik "bedre" lyd fra højre og venstre, ligesom som om at fronterne fik mere "luft" til at lave højre/venstre ting og ikke skulle lave alle stemme osv.
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 22:24
lidt vildt at der er kommet gang i en 2,5 år gammel diskussion 😎
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

lidt vildt at der er kommet gang i en 2,5 år gammel diskussion 😎
Ja, det er da herligt Thumbs Up Hellere det, end 17 tråde om samme emne.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Jeg oplevede da jeg fik center at jeg fik "bedre" lyd fra højre og venstre, ligesom som om at fronterne fik mere "luft" til at lave højre/venstre ting og ikke skulle lave alle stemme osv.

Også min oplevelse. Klart bedre separering/lokation af lydende.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 09:57
Det er godt at emnet kommer op igen - det ses alt for ofte at en stereo-mand skriver, at det er meget bedre lyd at smide centeren væk. Det er så forkert og misforstået.

De folk der oplever en forbedring når center smides ud, har enten haft en dårligt placeret centerhøjttaler eller generelt bare en dårlig højttaler. At de så får en bedre oplevelse uden, kan sagtens være korrekt, men det er forkert at konkludere at centerhøjttaleren derfor ikke er så vigtig.
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 10:10
jeg er gået en lidt anden vej... Jeg har surroundhøjtalerne og en sub, men foran har jeg droppet stereohøjtalerne, og kører nu udelukkende med 2 centerhøjtalete i stedet. 1 der sider lavt, og 1 der sidder højt. Det er langt bedre. 

Redigeret af Martin Sjøstrand - 07-August-2018 kl. 10:11
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu