recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 12>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 18:43
Det siger jo sig selv at skal man sammenligne en ren effekt forstærker med en surroundreceiver, så skal de da koste det samme.
Det er jo forventeligt at man får forforstærker, radio, 5 effektforstærkerkanaler, surroundprocessor osv osv helt gratis når man køber en surroundreceiver 


Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 19:52
Har lige fået mig en centerhøjttaler så jeg p.t har et 3.0 setup og hold da op en forskel det gør når du ser film. Din surround receiver skulle gerne have en funktion (typisk "Auto") der automatisk sørger for at distribuere musik i stereo til dine fronter alene og surround til alle 3 højttalere, hvor centeren selvfølgelig håndterer dialogen i film. Kan klart anbefale det selvom mange siger at hvis man har en ordentligt 2.0 setup så er en centerhøjttaler ikke nødvendig. 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Præcis nye kredsløb, nye licenser og nye hdmi-standarder. Det koster altså penge at programmere, implementere og udvikle. Det er aldrig rent software.

Ja, men de behøver jo lige netop ikke udvikle videre på forstærkerdelen, det er en standardkomponent som allerede er som den skal være, uanset at der er kommet nye lydformater. Det er forstærkerdelen jo ligeglad med, den arbejder bare med analoge signaler som den altid har gjort, og virker derfor præcis ligesom forstærkerdelen i en stereoforstærker.

Al den digitale lydbehandling bliver jo netop slået fra når den ikke er nødvendig, som når man lytter til stereo med rumkorrektion osv. frakoblet.



Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.

Det er helt korrekt at der går flere komponenter til en surroundreceiver, men du glemmer storproduktionsfaktoren. Komponenter osv. er billige i storindkøb, og fordi man sælger så mange flere receivere end stereoforstærkere, kan man tillade sig en mindre profitmargen fordi man har stor volumen.

Den endelige pris på produktet og produktionsomkostningerne er ikke linært proportionelle. Profitmargenen er højere på rene stereoforstærkere, fordi de er et nicheprodukt og fordi markedet derfor kan bære en højere pris. Derimod er surroundreceivere et volumenprodukt, hvor konkurrencen er skarpere og profitmargen er lavere.

Og endnu vigtigere: Pris er ikke lig med kvalitet. Du kan finde stereoforstærkere på f.eks. 2x50W i alle prisklasser fra under 1000kr til mange hundrede tusinde kroner, med sammenlignelige inputs/outputs og funktioner. Betyder det at den dyre er mange hundrede gange bedre? Eller at den er bedre i det hele taget? Er der brugt flere hundrede gange dyrere komponenter i den?

Det er også derfor det er fjollet at sige f.eks. "jeg har 10.000kr som jeg vil bruge på en forstærker", for så sætter man pris lig med kvalitet, hvilket man absolut ikke kan regne med. I virkeligheden bør man sige "jeg har de her behov til en forstærker, inkl. effekt, udseende, betjening og inputs/outputs osv., hvilken forstærker dækker de behov til den mest fornuftige pris".


Redigeret af HenrikStevn - 03-December-2015 kl. 20:21
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:22
kort sag vil jeg mene den her spiller bedre stereo end den her
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene den her spiller bedre stereo end den her

Og hvad baserer du det på?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.

Det er helt korrekt at der går flere komponenter til en surroundreceiver, men du glemmer storproduktionsfaktoren. Komponenter osv. er billige i storindkøb, og fordi man sælger så mange flere receivere end stereoforstærkere, kan man tillade sig en mindre profitmargen fordi man har stor volumen.

Det er jo netop hvad jeg skriver. Hvis der sidder den samme komponenter i en stereoforstærker, så vil den samme producent kunne lave en stereoforstærker med færre af den samme komponeneter meget billigere. 

Den endelige pris på produktet og produktionsomkostningerne er ikke linært proportionelle. Profitmargenen er højere på rene stereoforstærkere, fordi de er et nicheprodukt og fordi markedet derfor kan bære en højere pris. Derimod er surroundreceivere et volumenprodukt, hvor konkurrencen er skarpere og profitmargen er lavere.

Konkurrenceparametrene er jo netop ikke på ydelse i form af lydkvalitet, men på features og på at være opdateret med nyeste standarder for billede og lyd, så det ikke noget godt argument at der er skarpere konkurrence på på markedet for surroundrecievere.

Og endnu vigtigere: Pris er ikke lig med kvalitet. Du kan finde stereoforstærkere på f.eks. 2x50W i alle prisklasser fra under 1000kr til mange hundrede tusinde kroner, med sammenlignelige inputs/outputs og funktioner. Betyder det at den dyre er mange hundrede gange bedre? Eller at den er bedre i det hele taget? Er der brugt flere hundrede gange dyrere komponenter i den?

Du kan jo også købe en håndtaske til 10.000, men det betyder jo ikke at en god håndtaske til 500 kan være den bedst egnede til et bestemt formål

Det er også derfor det er fjollet at sige f.eks. "jeg har 10.000kr som jeg vil bruge på en forstærker", for så sætter man pris lig med kvalitet, hvilket man absolut ikke kan regne med. I virkeligheden bør man sige "jeg har de her behov til en forstærker, inkl. effekt, udseende, betjening og inputs/outputs osv., hvilken forstærker dækker de behov til den mest fornuftige pris".






Redigeret af slumbert - 03-December-2015 kl. 20:36
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:36
Den løser jo ikke opgaven. Den kan kan faktisk slet ikke sige noget. Det var også det jeg forsøgte at forklare Jetex. Jeres sammenligninger giver ingen mening.

Redigeret af Trumle - 03-December-2015 kl. 20:37
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene den her spiller bedre stereo end den her

Og hvad baserer du det på?

Alt det andet jeg har skrevet Smile
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Det er jo netop hvad jeg skriver. Hvis der sidder den samme komponenter i en stereoforstærker, så vil den samme producent kunne lave en stereoforstærker med færre af den samme komponeneter meget billigere.

Ja da, det kan de sagtens. Men produktionsomkostningerne er jo lige netop ikke linært proportionelle udsalgspriserne.

Fordi man forventer at sælge væsentligt færre stereoforstærkere end surroundreceivere, så er man nødt til at øge profitmargenen. Det er helt basal handelskundskab. Stordrift er voldsomt besparende, for ting som reklamemateriale osv. koster det samme uanset om man sælger 10.000 enheder eller 10.000.000 enheder.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Konkurrenceparametrene er jo netop ikke på ydelse i form af lydkvalitet, men på features og på at være opdateret med nyeste standarder for billede og lyd, så det ikke noget godt argument at der er skarpere konkurrence på på markedet for surroundrecievere.

Jo, for det samlede større salg gøre at stordriften kører bedre og man kan tillade sig at tjene mindre per solgt enhed, fordi man sælger så mange flere af dem. Der sælges væsentligt flere surroundreceivere end stereoforstærkere i dag, det er ikke konkurrencen mellem forskellige surroundreceivere der er interessant udover at den er med til at holde priserne nede.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Du kan jo også købe en håndtaske til 10.000, men det betyder jo ikke at en god håndtaske til 500 kan være den bedst egnede til et bestemt formål

Æstetisk vil den sandsynligvis ikke være på niveau med den dyrere taske, og den vil selvfølgelig ikke være godkendt af modeverdenen. Men den vil funktionelt og praktisk udfylde den samme funktion som den dyrere håndtaske, nemlig at indeholde forskellige ting og sager.

Omsat til forstærkere, så betaler du hovedsageligt for design og udseende (og navnet på fronten) når du køber en dyr forstærker. For en billig forstærker med samme effekt, lav forvrængning osv. (målbare parametre) vil fungere præcis lige så godt til det funktionelle og praktiske som en forstærker skal: Nemlig at forstærke lyd.

Den vil bare ikke være godkendt af den audiofile modeverden :-P
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene den her spiller bedre stereo end den her

Og hvad baserer du det på?

Alt det andet jeg har skrevet Smile

Kan du komme med en opsummering?

Og gerne noget mere specifikt end at de koster cirka det samme, men at Denon'en har flere funktioner.

Hifi-Klubbens salgspris afspejler ikke nødvendigvis produktionsomkostningerne på de to apparater, og selv hvis de gjorde, så kunne der sagtens være brugt penge på tykkere kabinet eller dyrere stik eller hvad ved jeg på NADen, som ingen effekt har på lydkvaliteten.

Så hvilke tekniske parametre baserer du det på? Frekvensgang? Effekt? Forvrængning?


Redigeret af HenrikStevn - 03-December-2015 kl. 21:05
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 00:40
Din logik med at stordriftsfordele per automatik giver bedre lyd holder ikke. Stordriftfordele giver mere profit, hvilket er det producenterne vægter højest. Se eksempelvis på onkyo. For en del år siden kom de hårdt ind på markedet med deres første serier med hdmi. De mest populære var 805 og 605, som fik masser ros og havde masser kræfter. Tunge receivere med godt dimensionerede strømforsyninger. De efter følgende modeller var slet ikke ligeså kraftige, da Onkyo levede lidt for godt på rygtet og de efterfølgende modeller havde slet ikke samme kraftoverskud. 800 serien eksisterer vist stadig, men hvis du skal have en der har muskler som en 805, så hedder den vist 3010 i dag.

Hvis du har lyttet til en del grej, hvilket jeg tror du har, så ved du også hvis en forstærker ikke har strøm nok. Lyden bliver rodet, bassen bliver sloppy og diskanten bliver skinger.

Det der sludder med at det skal være det rigtige mærke på fronten er vel ikke anderledes end hvis nogle SKAL have den nyeste receiver med alle gimmicks selvom de kun har brug for en brøkdel af dem. Det kan godt være at det ikke er tydeligt ved alle højttalere,men nogle højttalere kræver kræver mere end andre.

Jeg kan i øvrigt rigtig godt lide surround og har derfor en ældre receiver, som jeg også benytter til stereo og som jeg er fint tilfreds med. 

Fra en anden tråd har jeg sakset et fantastisk indlæg fra brugeren Strandvasker som forklarer lidt om forstærkning, så du kan forstå hvorfor jeg ikke rigtigt accepterer din tese om at et forstærkermodul bare er en standardkomponent:

 I bund og grund er det svært at bruge oplysninger om udgangseffekt til ret meget, for hvilken forvrængning er effekten målt ved, er det en vedvarende effekt forstærkeren kan levere i timevis eller kan den kun levere det i et splitsekund osv. osv... 

Grundliggende handler det om strømreserver. En forstærker er bygget op af tre grundsten, en transformator, nogle ladelytter og selve forstærkningstrinnet.

Transformatoren sørger for at lade ladelytterne op. Ladelytterne fungerer som en slags batteri som forstærkeren får sin strøm fra. 

Størrelsen på transformatorerne afgør hvor hurtigt ladelytterne kan lades op igen efter der er brugt strøm fra dem. Størrelsen på ladelutterne afgør hvor meget strøm der kan trækkes fra dem inden de løber tør. Endelig afgør effektiviteten af forstærkerdelen hvor meget strøm der er brug for at trække i forhold til en given arbejdsbyrde.

Jeg har en gammel klasse A forstærker. Klasse A princippet har en ret lav virkningsgrad, det vil sige at forstærkerdelen ikke er specielt effektiv i forhold til hvor meget strøm den trækker fra ladelytterne. Til gengæld er ladelytterne nogle "velvoksne øldåser" og transformatorerne er nogle ordentlige bamser. Hele molevitten vejer vel 35-40 kg, får min elmålertavle til at snurre som en vinkelsliber og yder "sølle" 2 x 50W. Til gengæld kan den levere de 2 x 50W lige så længe det skal være.

Sammenligner man det med en "bilkaforstærker", så har den i stedet ladelytter på størrelse med fingerbøl og en lille, fesen transformator. Sådan en forstærker kører typisk klasse AB og er noget mere økonomisk med strømforbruget, men alligevel skal der ikke meget "fest" til før "fingerbøllene" er drænet for strøm og transformatoren mister pusten. Forstærkeren er muligvis opgivet til 2 x 90W, men det holder kun et splitsekund inden forstærkeren mister pusten. Snakker vi om vedvarende musik og et rimeligt acceptabelt forvrængningsniveau kan man måske presse 2 x 5W ud af sådan en.

Alt det er bare sjældent noget fabrikanterne fortæller noget om, så en målestok ved forstærkerkøb er faktisk at kigge på vægten. Det er ikke så sort/hvidt at en 18 kg forstærker altid lyder bedre end en 16 kg forstærker, men hvis der bliver lovet mange watt er der brug for store, veldimensionerede transformatorer, store ladelytter og sandsynligvis også solide køleplader - altsammen noget der vejer. Høj vægt er selvfølgelig ikke en garanti for at kiloene er brugt de rigtige steder, men hvis en forstærker lover bjerge af effekt samtidig med at den har lav vægt, så er det nok primært sådan nogle "medvinds-watts". 

Noget helt andet er så at det ofte er højttalerne der afgør hvor højt der kan spilles, der er en hulens forskel på det lydtryk man kan opnår med en 89 dB/m alm. stuehøjttaler og så en 107 dB/m hornhøjttaler. Højttaleres effektivitet opgives i hvor mange dB man kan opnå på 1 meters afstand ved at fodre højttaleren med 1 W. en 89 dB/m højttaler leverer 89 dB på en meters afstand hvis man fodrer den med 1 W. 3 dB svarer til en fordobling af lydtrykket, så en 92 dB/m højttaler vil spille dobbelt så højt med samme effekt. Forskellen på en 89 dB/m højttaler og et 107 dB/m hornsystem er ca. en faktor 50 i lydstyrke med samme effekt så en spinkel 15 W rørforstærker sat til et horn råber væsentligt højere end en 200 W forstærker sat til en almindelig stuehøjttaler.


Redigeret af slumbert - 04-December-2015 kl. 00:41
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu