recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:14
Kevin-Kristensen vidste slet ikke hvor stor betydning surroundreceiver vs. stereoforstærker har for en center højttaler Wink
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 11:48
Slumbert, jeg kan ikke helt se din pointe med dit seneste indlæg. Der findes dårligt dimensionerede strømforsyninger alle steder, både inden for surroundreceivere og stereoforstærkere, så der skal man være vågen uanset hvad.

Og vægten betyder ikke alt, en klasse D-forstærker med switchmode-strømforsyning vejer ikke særligt meget, men den kan stadig yde helt vildt.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Kevin-Kristensen Kevin-Kristensen skrev:

Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin



Centerhøjttaleren er ikke vigtig og du kan sagtens klare dig uden ved at sende centerlyden ud til vestre og højre i din surround receiver. Jeg finder det mere vigtigt, med gode fronter i stedet for.
Men en center kan godt give et løft, hvis den er bygget rigtigt og er god. Men det bedste er om du selv lytter til en hjemme og så afgøre det. Jeg har hørt en nogle, hvor det var en forringelse af lyden ved surround. Men det skal siges, at jeg har lige nu koblet en højttaler på som center og det er en forbedring. Men den er også god.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 16:33
Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor. Der bliver sendt særskilt lyd til hver højttaler, som så danner den ønskede surroundlyd som tiltænkt af instruktøren.

Det næste blir vel at Sven vil argumentere for at sende al surround lyd til to fronter, hvilket sikkert også kan lyde fint, men så er det ikke surround!!!
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 22:46
Kampus, jeg har nu i mange år klaret mig uden en surround højttaler og jeg har haft særdeles god lyd. Lyden skal ikke smides væk, men flyttes til fronterne. Man kan sige, at center højttaleren kan få op til 70 % af lyden og det er rigtig meget og det er nok en for stor mundfuld for de fleste.
Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 04:20
En center er vigtig! Ikke ved musik, men ved TV-kigning og film o.s.v.
Hvis man kun har et sæt stereohøjttalere, så vil lyden hoved salig høres fra den højttaler man sidder nærmest. Med mindre man sidder lige midt for skærmen. Med en centerhøjttaler vil tale altid komme "fra skærmen", uanset hvor man er placeret i stuen.
Kvaliteten af centerhøjttaleren er næsten lige så vigtig, som fronthøjttalerne - i det mindste tonalt!
Det skyldes at ved f.eks. film, kommer 70+ procent af filmens lyd, fra centerhøjttaleren (stort set al dialog).

M.v.h.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kevin-Kristensen Kevin-Kristensen skrev:

Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin



Der er både fordele og ulæmper ved en center.

Ulæmper
Den du har set på er enhederne ved siden af hinanden og det giver en anden spredning end når enhederne er over hinanden.
Front ht står ved siden af dit tv og centeren er under eller over, det giver andre arbejdsbetingelser. Sofabord og andet spiller ind.

Fordele
Mere membran areal.
Folk det ikke sider i midten får en bedre fornemelse af at center lyden kommer fra midten.

Der er mange flere for og imod, men vi har jo ikke set dit lytterum og ved ikke om det er en enmands bio eller hvad. Prøv at spille noget mono musik og hør om det kommer fra midten af din skærm, eller som et signal fra hver side. Det vil fortælle dig noget om dit behov. Omvendt når/hvis du så får en center på prøve så find en lyd der går fra den ene side til den anden side. Ændre lyden sig når den kommer fra centeren er det ikke godt. Man kan nemt opleve at centeren lyder så meget anderledes, at det tydlige er at lyden kommer fra en anden højtaler, frem for at lydkilden bare flytter sig til midten. Håber at du forstår, hvis du stadig er med.

Nogle oplever bare at de bruger nogle penge, andre at en center giver en bedre oplevelse.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:27
Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.

Den eneste grund til at man laver centerhøjttalere på den måde, er at de skal passe godt ind under/over et TV. Hvis du ser rigtige biografer eller store seriøse hjemmebiografer, så bruger de oftest tre ens højttalere til venstre/center/højre. Det er det mest optimale setup, men kan være svært med gulvhøjttalere.

Nogle fabrikanter prøver at løse problemet ved alternative placeringer af enhederne og 2½-vejs-delefiltre istedet for 2-vejs, men det er stadig et kompromis.

Derfor ville jeg vælge f.eks. Dali Ikon 1 som centerhøjttaler istedet. Eller Opticon LCR hvis den skal monteres på væggen henover fjernsynet.


Redigeret af HenrikStevn - 05-December-2015 kl. 14:31
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.


Øh interferens? Det som sker er, at diskantens spredning mindskes, horisontalt, p.g.a. bas/mellemtonerne placeret ved siden af. Og du kan ikke sige generelt, at det fungerer vertikalt, men ikke horisontalt, da det afhænger af højttalerens placering (vertikalt/horisontalt).

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.


Ligesom den vidt forskellige afstand til LCR let giver faseproblemer.
Og centerhøjttalerens placering ødelægger centerens lyd. Optimalt skal den vinkles opad, og trækkes frem til TV-reolens forkant, så reflektioner fra bordpladen undgåes.

M.v.h.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.


Øh interferens? Det som sker er, at diskantens spredning mindskes, horisontalt, p.g.a. bas/mellemtonerne placeret ved siden af. Og du kan ikke sige generelt, at det fungerer vertikalt, men ikke horisontalt, da det afhænger af højttalerens placering (vertikalt/horisontalt).

M.v.h.

Når jeg siger vertikalt/horisontalt, så mener jeg selvfølgelig højttalerenhedernes placering i forhold til hinanden.

Det der sker med enhederne placeret horisontalt i en MTM-konfiguration er at du får horisontal interferens mellem de to enheder, fordi de spiller de samme frekvenser, og du får interferens i delefrekvensområdet i forhold til diskanten (det er ikke så galt på Dali Ikon Vocal, da de to diskantenheder er forskudt vertikalt). Ved en vertikal konfiguration gør det ikke så meget, det går bare udover den vertikale spredning, som ikke er supervigtig medmindre man laver squats gennem hele filmen. De fleste mennesker holder hovedet nogenlunde i samme højde det meste af tiden.

Audioholics har skrevet flere artikler om det, bl.a. denne: http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/center-channel-designs

Så Dali Ikon Vocal er absolut ikke en af de værste centerhøjttalere, men den heller ikke optimal. Det kommer an på hvor høj en delefrekvens de har valgt.


Redigeret af HenrikStevn - 05-December-2015 kl. 14:55
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu