recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tvist om salg af surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tvist om salg af surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Faktisk kan jeg slet ikke finde det defineret ved civilkøb, (handel mellem 2 private), når jeg søger efter det.
Det virker som om, at man har taget begrebet "reklamationsret" fra forbrugerkøb (handel mellem privat og erhversdrivende), og blot overført begrebet direkte til civilkøb.
Det betyder desværre, at så er det samtidig sælger der har bevisbyrden de første 6 mdr.


Købeloven gælder alle køb, bortset fra køb af fast ejendom eller køb, der er omfattet af den internationale købelov.

Til gengæld gælder § 72-87 kun forbrugerkøb (altså handel mellem forhandler og forbruger), og formodningsreglen er § 77 a, så den gælder altså ikke ved privat handel.

Derudover har køber ingen krav over for sælger. Er køber og sælger uenige, må man gå rettens gang.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den mundtlige aftale er problemet i henhold til loven. Og den belaster sælger, ikke køber.
Køber har faktisk et ret godt argument i den manglende skriftlige ansvarsfraskrivelse fra sælger. Det kan vise sig at være en fordel for køber, at der IKKE bliver udformet en skriftlig aftale Confused


En mundtlig aftale er fuldt ud lige så gyldig som en skriftlig.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg ville godt se den tosse-lov håndhævet i praksis. Jeg nægter at tro på, at en køber af et 5 år gammelt TV kan få medhold i en sag mod sælger, hvis TV'et står af efter 5 måneder.


Jeg synes nu ikke loven er tosset, for tror du at en køber af et 5 år gammelt tv overhovedet ønsker at bruge penge på en retssag?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg ville godt se den tosse-lov håndhævet i praksis. Jeg nægter at tro på, at en køber af et 5 år gammelt TV kan få medhold i en sag mod sælger, hvis TV'et står af efter 5 måneder.

Eller et samsung TV, der kommer fluer i, fordi man har solgt det til en anden, der bor et sted, der hvor der er større tendens til fluer.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Faktisk kan jeg slet ikke finde det defineret ved civilkøb, (handel mellem 2 private), når jeg søger efter det.
Det virker som om, at man har taget begrebet "reklamationsret" fra forbrugerkøb (handel mellem privat og erhversdrivende), og blot overført begrebet direkte til civilkøb.
Det betyder desværre, at så er det samtidig sælger der har bevisbyrden de første 6 mdr.


Købeloven gælder alle køb, bortset fra køb af fast ejendom eller køb, der er omfattet af den internationale købelov.

Til gengæld gælder § 72-87 kun forbrugerkøb (altså handel mellem forhandler og forbruger), og formodningsreglen er § 77 a, så den gælder altså ikke ved privat handel.

Derudover har køber ingen krav over for sælger. Er køber og sælger uenige, må man gå rettens gang.

Ahh okay den detalje 77a jeg lige missede.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den mundtlige aftale er problemet i henhold til loven. Og den belaster sælger, ikke køber.
Køber har faktisk et ret godt argument i den manglende skriftlige ansvarsfraskrivelse fra sælger. Det kan vise sig at være en fordel for køber, at der IKKE bliver udformet en skriftlig aftale Confused


En mundtlig aftale er fuldt ud lige så gyldig som en skriftlig.

Normalvis ja. Men i og med det er en forpligtigelse for sælger i den konkrete situation, så virker den ikke ret godt i sælgers favør rent mundtligt. 
Det er yderst sjældent man ser en sælger klage over en handel efterfølgende (medmindre det er manglende betaling) Wink





Redigeret af Kandersen - 16-December-2015 kl. 14:05
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg ville godt se den tosse-lov håndhævet i praksis. Jeg nægter at tro på, at en køber af et 5 år gammelt TV kan få medhold i en sag mod sælger, hvis TV'et står af efter 5 måneder.


Jeg synes nu ikke loven er tosset, for tror du at en køber af et 5 år gammelt tv overhovedet ønsker at bruge penge på en retssag?

Så meget desto mere åndsvagt er det, at lave den slags love, og påklistre en sælger en reklamationspligt, som udgangspunkt.

Men oftest er villigheden til at gå rettens gang sat alt efter hvor stort beløbet er. Men loven tager på ingen som helst måde højde for den del. En lille dims til 5,- ER principielt være lige så berettiget som et TV til 100.000,-



Redigeret af Kandersen - 16-December-2015 kl. 14:06
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 14:36
Jo, men prisen er med til at fjerne "fjollerierne".

Ved køb i den højere prisklasse, er det da rart, at du som køber har lidt beskyttelse, medmindre man aftaler andet, hvilket er op til sælger.

Husk også, at sælger ikke er forpligtet til noget som helst. Køber kan ikke komme med reklamationsretten og kræve noget, hvis sælger er uenig.

Og så til sidst: købeloven er ikke nogen ny ting.

Redigeret af lunddal - 16-December-2015 kl. 14:40
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jo, men prisen er med til at fjerne "fjollerierne".
Det forklare da ikke, at der skal være love for fjollerier.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

 Ved køb i den højere prisklasse, er det da rart, at du som køber har lidt beskyttelse, medmindre man aftaler andet, hvilket er op til sælger.

Jo, men som sagt så tror jeg de færreste er klar over, at der er 2 års reklamationsret (bemærk, det er en ret) på privat handel (civilkøb).

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Husk også, at sælger ikke er forpligtet til noget som helst. Køber kan ikke komme med reklamationsretten og kræve noget, hvis sælger er uenig.

Det er ikke sådan jeg læser det.
Sælger skal oplyse såfremt der IKKE er 2 års reklamationsret på handlen. Oplyses intet, så ER der 2 års reklamationsret.
Det er netop det omvendte, og derfor jeg synes du tager lidt fejl.

At det så rent praktisk måske ikke har den store betydning, det er så en anden (idiotisk) ting.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og så til sidst: købeloven er ikke nogen ny ting.

Nej, men det "nye" eller overraskende er, at købeloven også gælder (delvist) ved civilkøb, netop i form af reklamationsret. Og samtidig, at sælger er pålagt denne forpligtigelse, hvis ikke andet er angivet.
Altså er det udgangspunktet.
Det er det helt vildt overraskende i dette, for mig!

Forøvrigt tror jeg det er sket i nyere tid, at civilkøb er omfattet af købeloven. Fandt et par sager tilbage i 2006, hvor det ikke var tilfælde. Men kan ikke lige se, hvornår denne ændring er kommet. Måske i forbindelse med sidste store ændring, hvor bla. garantien forsvandt til "fordel" for reklamationsretten.
Kan ikke huske præcis hvornår det var.. I 2011/2012?


Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 15:02
Handler det ikke om mangler som var ved varen på købs tidspunktet? Det vil være noget nær umuligt at påvise at f.eks. et 3 år og 11 måneder gammelt TV havde en fejl da det var 2 år gammelt og at det ikke blot er almindelig slitage.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Problemet er jo omvendt. Du som sælger kan ikke bevise, at det er købt som beset og da du ikke kan bevise dette, har du at yde 2 års reklamationsret.

I praksis vil det være ganske svært for køber at påvise at sælger overhovedet har solgt noget hvis der intet er skrevet ned.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Handler det ikke om mangler som var ved varen på købs tidspunktet? Det vil være noget nær umuligt at påvise at f.eks. et 3 år og 11 måneder gammelt TV havde en fejl da det var 2 år gammelt og at det ikke blot er almindelig slitage.

Så nemt er det desværre ikke, sådan som jeg læser det.
Ved en retssag om dette, så vurdere man begge parters forudsætning for at kunne vide det/kende til problemet. 

Og problemet er med henvisning til købeloven helt galt. For reelt kan det scenarie godt ske, som du beskriver. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der taler imod det.

Men realistisk set, så vil det nok ikke ske. For nok kan en sælger blive dømt til at hæve handlen/nedslag i prisen i op til 2 år efter TVét blev solgt privat. Men køber risikere at skulle betale sagsomkostning, og det vil i de fleste tilfælde nok løbe langt op over prisen TVét er handlet til. Den risiko vil de færreste nok løbe an på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu