recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr

 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Du misforstår helt. Videnskaben er på inden måde 100% skudsikker, og det kan videnskaben i øvrigt slet ikke selv påstå, da videnskaben blot er samlingen af al menneskelig viden. Videnskaben har ingen agenda og ingen overbevisninger, den eksisterer bare. Der er ingen indrømmelser, bare en forbedring af den samlede viden vi har.

Man kan ikke miskreditere lærdom, blot udvide og forbedre den.

Og der er tilsyneladende ingen kabelfantaster der rent faktisk er interesserede i at organisere og formalisere den viden de mener at have om kabler. Det må vel betyde at de ikke selv tror nok på det til at ville udsætte det for tests.

Du er i gang med at modsige dig selv! Du har jo ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at DU sidder med fakta! Nu taler du så pludselig om usikkerhed, usandsynlighed o.s.v. Så du trækker altså i land, og er ikke længere så skudsikker, som du tidligere har fremstået som?  Wink

M.v.h.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:00
Og indtil man fandt ud af, hvordan humlebien kunne flyve, brød den pr definition fysikkens love. Dette set ud fra, hvad der blev betragtet som fysisk muligt ved hjælp af beregninger, når det gjaldt masse og vingefang.
Der findes også meget fine beregninger og data på, hvordan vand bør løbe i et rør. Det gælder både for tryk og hastighed, men alligevel løber vandet med forskellig hastighed, alt efter hvor i røret der måles, eller i hvilke lag af vandet der måles i. Selv med ganske god viden og data, sker der ting i praksis, der indtil videre ikke kan forklares.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:08
@HenrikStevns

Jeg kan sku' ikke helt blive klog på dig. Du brænder tilsynladende for at udbrede dine synspunkter mht. kabler og forstærkning. Det er underligt for mig at du ikke bare kan lade den ligge, at nogen godt vil betale for kabler. Du må efterhånden vide hvad det gør ved en tråd. Jeg synes dine indlæg er ganske velbegrundede og din tekniske viden overstiger helt sikkert min. Derfor er det en skam at du ikke vil oprette dedikerede tråde for eksempelvis din generelle opfattelse af forstærkning, som jeg tror jeg er uenig med dig i men som jeg gerne vil vide mere om, uden at læse gennem en masse mudderkastning. Rec.dk er jo ikke Head-Fi, så det bør vel ikke være et problem.

Jeg synes ikke du optræder respektfuldt, selvom der da er andre der går længere over stregen. Det er enormt provokerende at du kalder folk for "audiofile typer", "kabelfanatikere" og "mennesker der falder for markedsføringstricks". Det er måske ikke grimme ord i sig selv, men der er ingen god grund til at sætte etiketter på dem man er uenige med og det medfører ikke noget godt. Ved du godt at det kan virke provokerende eller er det ikke noget du har overvejet? 

Du diskuterer i stedet for at debattere. Eksempelvis min lille (og ikke særligt præcise) religionsanalogi, hvor jeg er sikker på at du godt ved hvad jeg mente. Det handler om at respektere andres debat, selvom man er rygende uenige med dem. 

Jeg kan ikke give et bud på et kabel der forbedrer lyden og det har jeg heller ikke påstået. Det var et tænkt eksempel hvor jeg forestillede mig at lyden ramte lige ned i din personlige smag. Jeg synes dog at den der snak om neutral gengivelse fra forstærkning og kabler er lidt skudt ved siden af. For helt ærligt så kommer musikken aldrig til at lyde som om musikerne sidder lige foran dig eller som om du  sidder i mixestudiet 1 meter mixerens studiemonitors. Alle ideer om neutralitet ryger jo ud af vinduet, med mindre man befinder sig i akustisk identiske rum. Når noget trækkes fra er der andet der høres tydeligere og det kan være netop det der gør at musikken giver gåsehud på armene. (jeg aner ikke om et fejlkonstrueret kabel kan gøre dette, men det er et tænkt eksempel, og hvis det kan lade sig gøre så er det da fint at nogen får øget glæde af et andet kabel, selvom det er fejlkonstrueret)


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og indtil man fandt ud af, hvordan humlebien kunne flyve, brød den pr definition fysikkens love. Dette set ud fra, hvad der blev betragtet som fysisk muligt ved hjælp af beregninger, når det gjaldt masse og vingefang.
Der findes også meget fine beregninger og data på, hvordan vand bør løbe i et rør. Det gælder både for tryk og hastighed, men alligevel løber vandet med forskellig hastighed, alt efter hvor i røret der måles, eller i hvilke lag af vandet der måles i. Selv med ganske god viden og data, sker der ting i praksis, der indtil videre ikke kan forklares.

Nej, humlebiens evne til at flyve brød ikke fysikkens love, det gik bare imod vores forståelse af insekters flyvning og var derfor ikke mulig at forklare indtil man forskede videre og opdagede at humlebien flyver på en måde som man ikke havde regnet med. Da man så fik de observationer og målinger med i beregningerne holdt det hele pludselig stik.

Det er der ikke noget hokus-pokus i, det er bare forskning i aktion, hvor man altid er parat til at lære noget nyt.

Og selvfølgelig er der modeller for hvordan vand bevæger sig i vandrør, som også tager højde for viskositet, temperatur og dynamikken i trykket og hastigheden, det er altsammen noget der bliver forsket meget i, for at optimere vandværker, kraftværker og lignende.

Selvfølgelig kan det forklares med målinger og modeller. Det er bare ikke noget vi behøver at bekymre os specielt meget om i hverdagen, selv ikke hvis man er f.eks. VVSer. I hverdagen er den almindelige betragtning om tryk og hastighed helt fin til husbehov.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg kan sku' ikke helt blive klog på dig. Du brænder tilsynladende for at udbrede dine synspunkter mht. kabler og forstærkning. Det er underligt for mig at du ikke bare kan lade den ligge, at nogen godt vil betale for kabler. Du må efterhånden vide hvad det gør ved en tråd. Jeg synes dine indlæg er ganske velbegrundede og din tekniske viden overstiger helt sikkert min. Derfor er det en skam at du ikke vil oprette dedikerede tråde for eksempelvis din generelle opfattelse af forstærkning, som jeg tror jeg er uenig med dig i men som jeg gerne vil vide mere om, uden at læse gennem en masse mudderkastning. Rec.dk er jo ikke Head-Fi, så det bør vel ikke være et problem.

Det er ikke min "generelle opfattelse" jeg udbreder, det er fakta om hvordan forstærkere osv. bliver designet og fungerer, og i særdeleshed fakta om hvordan kabler fungerer med frekvenser i det hørbare område. Det er ikke særligt kompliceret eller svært at forstå, alligevel insisterer nogle på hokus-pokus og andet som ikke kan bevises, og på at deres synspunkter er lige så korrekte som de konkrete fakta de er uenige med.

Det er noget pjat, sandheden findes ikke altid i midten som et kompromis, særligt ikke når vi snakker om helt simple målbare forhold og helt basale kendsgerninger om signalteknik.

Citér Jeg kan ikke give et bud på et kabel der forbedrer lyden og det har jeg heller ikke påstået. Det var et tænkt eksempel hvor jeg forestillede mig at lyden ramte lige ned i din personlige smag. Jeg synes dog at den der snak om neutral gengivelse fra forstærkning og kabler er lidt skudt ved siden af. For helt ærligt så kommer musikken aldrig til at lyde som om musikerne sidder lige foran dig eller som om du  sidder i mixestudiet 1 meter mixerens studiemonitors. Alle ideer om neutralitet ryger jo ud af vinduet, med mindre man befinder sig i akustisk identiske rum. Når noget trækkes fra er der andet der høres tydeligere og det kan være netop det der gør at musikken giver gåsehud på armene. (jeg aner ikke om et fejlkonstrueret kabel kan gøre dette, men det er et tænkt eksempel, og hvis det kan lade sig gøre så er det da fint at nogen får øget glæde af et andet kabel, selvom det er fejlkonstrueret)

Formålet med elektronikken må vel være at gengive signalet så uændret som muligt videre til det næste led i kæden, indtil man kommer til højttalerne, som er den komponent der så absolut har den største betydning for lyden.

Det mål opnår man ikke ved at indsætte ukontrolleret EQ forskellige steder i kæden med mystiske ikke-linære komponenter. Man kan tilføje EQ selv, og det gør man meget nemmere (og i bedre kvalitet) ved at sætte en fornuftig equalizer ind i kæden i stedet for at forlade sig på dyre kabler og andre tilfældigheder.

Og nej, et kabel kan ikke fungere som du nævner. Hvis det skal trække noget fra midt i frekvensområdet kræver det at man har tilføjet et EQ-kredsløb til kablet, og så er det jo ikke rigtigt bare et kabel mere. Den eneste måde et kabelkan gøre signalet ikke-linært på, er at svække de høje frekvenser i større eller mindre grad ved at fungere som et lavpasfilter pga. høj kapacitans. Men det sker ikke med et ganske almindeligt kabel, og slet ikke i det hørbare område, det er først i MHz-regionen det begynder at betyde noget.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 

Det er ikke min "generelle opfattelse" jeg udbreder, det er fakta om hvordan forstærkere osv. bliver designet og fungerer, og i særdeleshed fakta om hvordan kabler fungerer med frekvenser i det hørbare område. Det er ikke særligt kompliceret eller svært at forstå, alligevel insisterer nogle på hokus-pokus og andet som ikke kan bevises, og på at deres synspunkter er lige så korrekte som de konkrete fakta de er uenige med.

Det er noget pjat, sandheden findes ikke altid i midten som et kompromis, særligt ikke når vi snakker om helt simple målbare forhold og helt basale kendsgerninger om signalteknik.


Jeg spørger ikke om du vil finde et kompromis på midten. Jeg spørger dig om du ikke bare kan lade andre hygge sig med deres "hokus-pokus". 

Du svarede i øvrigt ikke på følgende:
Jeg synes ikke du optræder respektfuldt, selvom der da er andre der går længere over stregen. Det er enormt provokerende at du kalder folk for "audiofile typer", "kabelfanatikere" og "mennesker der falder for markedsføringstricks". Det er måske ikke grimme ord i sig selv, men der er ingen god grund til at sætte etiketter på dem man er uenige med og det medfører ikke noget godt. Ved du godt at det kan virke provokerende eller er det ikke noget du har overvejet? 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 22:37
De kan fint hygge sig med deres eget hokus-pokus, men det bliver kritisk når de begynder at anbefale deres indbildninger til sagesløse som spørger om råd, og bliver bildt alt muligt ikke-beviseligt nonsense ind. For det er virkelig nonsens.

Og jeg finder det fortsat relevant at kalde en spade for en spade, og en kabelfantast for en kabelfantast. I hvert fald indtil han kan bevise at der bare er den mindste smule hold i hans påstande.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 23:57
Fair nok men tror de ikke de sagesløse har registreret dit synspunkt efter et par a dine indlæg. Dine argumenter er jo hovedsagligt variationer af det samme. Der er ingen grund til at ødelægge tråde. Hvis jeg har lyst til skrive mere om dette, så vil jeg selv oprette en ny tråd, selvom denne er gået i selvsving forlængst.

Det er aldrig relevant at sætte etiketter på sine meddebattører, hvis man har intentioner om en sober debat, hvilket jeg går ud fra at du har.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De kan fint hygge sig med deres eget hokus-pokus, men det bliver kritisk når de begynder at anbefale deres indbildninger til sagesløse som spørger om råd, og bliver bildt alt muligt ikke-beviseligt nonsense ind. For det er virkelig nonsens.

Og jeg finder det fortsat relevant at kalde en spade for en spade, og en kabelfantast for en kabelfantast. I hvert fald indtil han kan bevise at der bare er den mindste smule hold i hans påstande.

Ja det svarer til at anbefale en person at gå til en clairvoyant som videnskaben endnu ikke kan bevise ikke duer, men som aldrig har kunne opklare f.eks en mordsag.
De kan kun opklare ting de kan læse sig frem til på nettet

Dyre, flotte, specielle kabler & clairvoyance har det til fælles at det hele er hokus pokus som nogle mener virker og gør en forskel.
Og den eneste forskel der er, er psykisk påvirkning

Kan man ikke fortælle om kabel A eller B sidder på uden at vide det når man lytter til musikken, så er det vel lige fedt hvilket der sidder der ?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Dine argumenter er jo hovedsagligt variationer af det samme.

Det er jo sådan set helt fint, eftersom der ikke er noget videre variation i hvilke forhold der rent faktisk gør sig gældende for kabler i den virkelige verden.


Redigeret af HenrikStevn - 11-Januar-2016 kl. 09:41
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De kan fint hygge sig med deres eget hokus-pokus, men det bliver kritisk når de begynder at anbefale deres indbildninger til sagesløse som spørger om råd, og bliver bildt alt muligt ikke-beviseligt nonsense ind. For det er virkelig nonsens.

Og jeg finder det fortsat relevant at kalde en spade for en spade, og en kabelfantast for en kabelfantast. I hvert fald indtil han kan bevise at der bare er den mindste smule hold i hans påstande.

Er du så en kabelfundamentalist? Du plæderer ihvertfald for at alene din teori er den rigtige, og alle andres er forkerte. Når man så ihærdigt overtager alle tråde for at udbrede sit budskab for at redde de fortabte fra at falde i og tro på den forkerte. Og bruger floromvundne fraser til at sætte de faldne i bås som ikke rettroende. Du læner dig kraftigt op ad at være en kabelfundamentalist.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De kan fint hygge sig med deres eget hokus-pokus, men det bliver kritisk når de begynder at anbefale deres indbildninger til sagesløse som spørger om råd, og bliver bildt alt muligt ikke-beviseligt nonsense ind. For det er virkelig nonsens.

Og jeg finder det fortsat relevant at kalde en spade for en spade, og en kabelfantast for en kabelfantast. I hvert fald indtil han kan bevise at der bare er den mindste smule hold i hans påstande.

Er du så en kabelfundamentalist? Du plæderer ihvertfald for at alene din teori er den rigtige, og alle andres er forkerte. Når man så ihærdigt overtager alle tråde for at udbrede sit budskab for at redde de fortabte fra at falde i og tro på den forkerte. Og bruger floromvundne fraser til at sætte de faldne i bås som ikke rettroende. Du læner dig kraftigt op ad at være en kabelfundamentalist.

Jeg vil nærmere kalde det en "arbejdsskade" eller "forøget realitetssans".

Det er jo lige netop ikke selvopfundne teorier jeg kommer med, men derimod konkrete fakta om hvordan signalkabler rent faktisk virker. Det er målt og vejet og afprøvet tusindvis af gange, og hvis det ikke holdt stik ville størstedelen af al elektronik og elektriske apparater slet ikke virke.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu