recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sanser og fornuft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sanser og fornuft

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sanser og fornuft
    Sendt: 23-Januar-2016 kl. 09:27
Den sidste måneds tid er der gået vældig skyttegravskrig i Recordere. Det er pisseirriterende at en masse tråde med vidt forskellige udgangspunkter ender i den samme polemik gang på gang. 

Basis for diskussionerne er helt forkellige grundholdninger. Det målbare vs det hørbare. 

Vores sanser er bare forskellige. Min lugtesans er eksempelvis en del over middel og jeg flytter mig jævnligt i nettokøen eller bussen, da jeg bliver generet af andres kroplugt og næsten altid kan lugt folks ånde hvis de er inden for armlængde. Det er ret generende og bliver ydeligere forstærket hvis jeg indtager noget bestemt medicin. Lugtesansen er blevet mere følsom efter at jeg for 5 år siden stoppede med at ryge.

Mit syn er derimod ikke helt perfekt, men samtidig stadig så godt at jeg må køre bil uden at benytte briller, selvom jeg foretrækker den ekstra skarphed som briller giver. Både til bilkørsel og filmkigning. Heldigvis er min synsans sådan indrettet at jeg ikke har kunnet se regnbueeffekten i de perioder jeg har haft DLP projektor. Sådan er sanser jo så forskellige.

Min svigerinde har en exceptionel smagssans, hvor hun opfanger de mindste nuancer og kan beskrive dem i forhold til andre smage. Hun har i en periode arbejdet professionelt med at smagsvurdere fødevareprodukter.

Det det hele handler om i denne tråd er høresansen. Vi ved selvfølgelig god at alle ikke hører ens og at høresansen med alderen ændrer sig. jeg er eksempelvis ret sikker på at min kæreste har bedre høresans end mig, eller ihvertfald en mere følsom høresans, som betyder at hun hurtigere synes musik lyder ubehageligt højt. Jeg fik for 3 måneder siden nye og bedre højttalere og med det samme kunne jeg spille meget højere musik, før hun bad mig skrue ned. Jeg har oplevet de samme forskellige tolerancer for lydens styrke, når jeg har skiftet rundt mellem forskellige forstærkere, ligesom hun har kommenteret på lyden ved almindeligt lytteniveau. Uden hendes vidende i har hun vurdereret lyden mens jeg har nørdet rundt i min egen hifiverden. Det kan vel kvalificeres som en blindtest, da hun ikke engang har vidst at der har været en test og jeg egentligt heller i har sat en test op. Bare nørdet for mig selv og reflekteret over hendes kommentarer over tid.

Hvorfor er det at det er svært at erkende at vi har forskellig hørelse? Det er det vel egentligt heller ikke, men det er åbenbart svært at erkende at nogen andre kan høre forskel på noget som man ikke selv kan høre forskel på. Jeg møder aldrig nogen der mener at alle mennesker har lige god synssans eller lugtesans.

Min erfaring er at man kan høre forskel. Forstærkere lyder forskelligt, men samtidigt ved jeg af erfaring at min kæreste har bedre hørelse end mig. På et tidspunkt havde jeg en digital forstærker, panasonic xr-59. Jeg skiftede hele tiden højttalere i den perioden og købte og solgte derfor en del. Min Panasonic fik specielt stemmer til at lyde fantastisk og det var helt klart den jeg demonstrerede højttalere på når der skulle sælges. Det var ligeledes en fornøjelse når min Panasonic kom tilbage på stereobænken når jeg skiftede rundt mellem forstærkere. Lyden kom helt tæt på. Den havde en voldsom imponator effekt og slog benene væk under de fleste der kom forbi, med sin meget direkte, nærmest påtrængende lyd.
Tingen var bare med den Panasonic at min kæreste ikke var særligt vild med den. Hun foretrak ofte stilhed, fremfor at forholdsvis lav musik og det var i den sammenhæng at jeg lærte at bruge hendes kommentarer til lyden. Problemet med min Panasonic var at der ret hurtigt opstod lyttetræthed. mellem 15 og 25 minutters musik, gik der oftest før musikken blev så påtrængende at jeg egentligt bare slukkede. Den lød simpelthen anderledes end de andre forstærkere jeg havde i cirkulation i stuen på det tidspunkt, som også lød forskelligt, selvom forskellen ikke var så markant. 

Jeg aner ikke om sådan noget som lyttetræthed kan måles, men jeg er ret sikker på at det er individuelt hvor hurtigt det lyttetrætheden opstår.

Det er mig der er lydnørden hjemme hos os, men det er helt klart min kæreste der har det bedste øre. Selvom hun ikke beskriver lyden med med klassiske hifiterminologi, så har jeg lært at det på langt sig oftest giver det bedste resultat hvis jeg lytter til hendes vurdering af lyden. Hun er bedre til at høre forskel end jeg er.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvorfor er det at det er svært at erkende at vi har forskellig hørelse? Det er det vel egentligt heller ikke, men det er åbenbart svært at erkende at nogen andre kan høre forskel på noget som man ikke selv kan høre forskel på. 


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Min erfaring er at man kan høre forskel. Forstærkere lyder forskelligt, 

Problemet er jo at det bare er en påstand. Jeg kan bevise at jeg kan se forskel på Blå og Rød. Tag et blåt og et rød kort der eller er ens, og jeg vil hver gang kunne fortælle hvad for en farve der bliver vist til mig. Og der er naturligvis uden at jeg skal vide det på anden vis.

Når du påstår at du kan høre forskel på to forstærker, så er det jo et problem at  du skal vide hvad for en du lytter på for at kunne høre forskel (hvis du skal det). Jeg har også læst en del af de tråde, det er faktisk påfaldende at der ikke en eneste gang er kommet noget der ligner bevis for at forstærker lyder forskelligt.

Jeg har da også prøvet at skifte mellem to forstærker og så kunne høre forskel, ingen problem i det. Hvis der så skiftes frem og tilbage nogle gange burde det blive nemmere, men det gør det ikke for mig. Jeg kan ikke hører forskel mellem en LX81 og en LX86, selv om det skulle være lige til i følge hvad der står i test. Alene springet fra LX85 til LX86 skulle være stort (måske er det så ikke på lyd siden).





Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 10:43
FLarsen

Det er en påstand, ingen tvivl om det. Det er måske ikke altid jeg synes forskellen er så stor, men det er ret gennemgående at nogle forstærkere giver hurtigt lyttetræthed, mens andre ikke gør. Det afhænger også af stressniveau, hvor udhvlet jeg er og om jeg har drukket for meget kaffe?

Jeg har aldrig forsøgt mig med en blindtest. Hvorfor skulle jeg dog det? At min kæreste hører forskel uden hun overhovedet ved at der er skiftet rundt på ting er bevis nok for mig, så jeg ved at det ikke bare er noget jeg bilder mig selv ind. Jeg har intet behov for at bevise det for andre.





endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 10:46
Jeg kunne før i tiden også nemt smage forskel på en Hof og en Tuborg og selv med bind for øjnene havde jeg ikke problemer med at smage hvilken jeg havde fået.
Men stilles der 4 glas op med 2 x hof og 2 x Tuborg og de skal smages lige efter hinanden, bliver det ret svært.
Men at sige man ikke kan smage hvilken øl man har fået fordi man ikke kan sige hvad der er i 4. glas, er noget fis.


Jeg har 8 forstærkerkanaler pr side (6 ens + 2 andre) de har alle samme gain og forvrængningen er opgivet til at være så lav at man ikke burde kunne høre forskel på det punkt.

Alligevel kender jeg mit setup så godt at jeg vil kunne høre hvis der bliver byttet om på den ene forstærker til mellemtonen og den til diskanten og også selvom jeg ikke er klar over det.
Det er nemlig prøvet da jeg ubevidst havde får byttet lige præcis de 2 kanaler.

Vi snakker hhv Dmos og PWM som begge gerne skulle være frekvenslineære, have så lav forvrængning at det menneskelig øre ikke opfatter det (ved moderat lydstyrke), de har som sagt samme gain og næsten samme effekt (hhv 70 watt/8 ohm & 80 watt/ 8 ohm)

Forskellen er ikke enorm men den er heller ikke til at overhøre når man kender anlægget.



Redigeret af Thomas...c - 23-Januar-2016 kl. 10:47
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Jeg kunne før i tiden også nemt smage forskel på en Hof og en Tuborg og selv med bind for øjnene havde jeg ikke problemer med at smage hvilken jeg havde fået.
Men stilles der 4 glas op med 2 x hof og 2 x Tuborg og de skal smages lige efter hinanden, bliver det ret svært.
Men at sige man ikke kan smage hvilken øl man har fået fordi man ikke kan sige hvad der er i 4. glas, er noget fis.

Hvis du drikker de tre første glas fuldt ud, så er der måske en forklaring på at det fjerde glas bare smager af uspecificeret øl ;-)

Nu har jeg været til ølsmagning nogle gange, og der kan man altså tydeligt smage at det er forskellige øl man har fat i, også selvom man smager en del øl i streg. Selvfølgelig med små tåre, man skal jo smage og ikke drikke sig selv i hegnet.

Ved f.eks. en korrekt udført ABX-test har man mulighed for at skifte mellem A, B og X (den man skal gætte om er A eller B) lige så ofte man har lyst, og uden at skulle starte musikken forfra. Det giver mulighed for at sammenligne så direkte som overhovedet muligt, da ens lyttemæssige hukommelse ikke når at blive udvandet mens man skifter.

Og når det er rigtigt små forskelle man lytter efter, så tager man ofte korte sektioner som man af erfaring ved er problematiske (f.eks. bækkener/hi-hatte i MP3) og lytter intenst på de 5-10 sekunder igen og igen mens man skifter. Jeg behøver vist ikke påpege at hvis man skal lytte så intenst og fokuseret for at kunne høre en forskel, så har det ikke meget med almindelig musiklytning at gøre, men derimod specifikt at finde fejl.

Når man lytter til musik for fornøjelsens skyld lytter man jo ikke specifikt efter fejl, men for at nyde musikken. Hvis man specifikt lyttede efter fejl ville de fleste jo få fnidder af at høre LPer.

Man kan selvfølgelig ikke sige med 100% sikkerhed at ingen kan høre forskel på f.eks. to forstærkere med præcis samme specifikationer, for der kan altid være en enkelt person som stikker ud og har overmenneskelig hørelse i forhold til f.eks. ultralyd eller lignende.

Sjovt nok mener mange audiofile at deres hørelse må være overmenneskelig, eftersom de hævder at kunne høre forskel på ting som fødder til CD-afspillere og dyre signalkabler. Men eftersom det endnu ikke er lykkedes nogen, hverken almindelige personer eller selvudråbte guldører, at høre forskel på f.eks. dyre signalkabler eller mærkelige tweaks i kontrollerede lyttetest, så kan vi med ret stor overbevisning sige at der ikke eksisterer en hørbar forskel.

Det bliver selvfølgelig også bakket op af målinger. Så indtil der skulle dukke en audiofil op med ægte guldører, som beviseligt kan høre de ellers ikkehørbare forskelle, så må konsensus være at forskellen ikke kan høre, hvis en sådan forskel overhovedet eksisterer.

Citér
Jeg har 8 forstærkerkanaler pr side (6 ens + 2 andre) de har alle samme gain og forvrængningen er opgivet til at være så lav at man ikke burde kunne høre forskel på det punkt.

Alligevel kender jeg mit setup så godt at jeg vil kunne høre hvis der bliver byttet om på den ene forstærker til mellemtonen og den til diskanten og også selvom jeg ikke er klar over det.
Det er nemlig prøvet da jeg ubevidst havde får byttet lige præcis de 2 kanaler.

Vi snakker hhv Dmos og PWM som begge gerne skulle være frekvenslineære, have så lav forvrængning at det menneskelig øre ikke opfatter det (ved moderat lydstyrke), de har som sagt samme gain og næsten samme effekt (hhv 70 watt/8 ohm & 80 watt/ 8 ohm)

Forskellen er ikke enorm men den er heller ikke til at overhøre når man kender anlægget.

Der kan jo være flere sandsynligheder her.

Den første er at du havde byttet rundt på forstærkerne, men ikke på delefilterindstillingerne, og så ville de færreste vel være i tvivl om at noget var galt :-)

Måske har du godt vidst at der var byttet om, men fortrængt det.

Eller måske har du bare haft den der fornemmelse af at noget ikke var rigtigt, uden at kunne sætte en finger på præcist hvad det var, for jeg gætter på at du ikke umiddelbar kunne sige at der var byttet rundt på de to forstærkere.

Du tjekkede så forbindelserne, og opdagede at der var byttet rundt. AHA! Så må det jo have været det der var galt? Men hvad så hvis der ikke var byttet rundt alligevel? Havde du så ikke sagt til dig selv "hmm, næh der var nok ikke noget alligevel"?

Vi mennesker er farligt tilbøjelige til at hævde overfor os selv (og andre) at vi selvfølgelig vidste præcis hvad fejlen var i forvejen. "Nå ja, det var jo også det jeg tænkte" og "Jeg vidste det!". Måske var det bare en af de mange potentielle muligheder vi havde overvejet, men efterfølgende blev det retroaktivt ophøjet til sandhed.

Vi laver kort sagt et internt narrativ der passer til vores efterfølgende observationer, for det føles mest "rigtigt".
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 13:36
@HenrikStevns

Er du bare ude på at ødelægge tråden, ved at skrive noget respektløst? Det er ret dårlig at du altid skal antyde, at dem der ikke har samme holdning som dig ikke besidder almindelig sund kritisk dømmekraft. 

Det jeg taler er at hvergang du støder ind i en påstand der ikke passer til din måde at se tingene på, dykker du ned i andres psyke og taler placebo effekt og fortrængning. 

Det ødelægegr en hyggelig debat, så vil du ikke være respektfuld og lade være med at spekulere over hvad der foregår inde i andres hoveder?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 13:48
Rolig nu, det var så absolut ikke ment respektløst, men derimod som interesserede spørgsmål og lidt gætteri på hvad der også kunne være forklaringen på den oplevede forskel, udover den forklaring som Thomas selv opstiller.

Lad nu Thomas blive fornærmet selv, hvis han mener det skulle være nødvendigt.

Jeg spekulerer i hvad der foregår i vores allesammens hoveder, ingen af os er immune overfor helt almindelige psykologiske effekter.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 14:54
Nu skal vi ikke lede efter gyldne hifi ører, men derimod gylden echoic hukommelse. Med de forsøg der er foretaget, omkring echoic hukommelse, giver det ganske god mening, at blind lyttetest ikke kan give et entydigt svar. Vi kan sagtens huske et lydindtryk, og sikkert også høre forskellen på det næste lydindtryk, men skiften frem og tilbage vil sløre indtrykkene ganske hurtigt. Vores echoic hukommelse sletter lydindtryk, i takt med, at der tilføres nye magen til ( a/b test med måske uhyggelige små forskelle ). Det tager ikke mere end 2-3 sekunder, så starter hjernen sin slettemode.
Jeg har da også oplevelser, med forskel i lyd på kabler. Sågar, at jeg bedre kunne lide lyden fra et billigt kabel, end det dyrere nye kabel ( og det ligger endnu i skuffen ).
Og senest med udskiftning af stereosetup, her var der også forskel i lyd.
Lyttetræthed har jeg også oplevet, i jagten på en ny cd afspiller. Den meget anmelderroste Naim serie af cd afspillere skulle testes, og første indtryk var, hold nu kæft det lyder godt. Men efter en halv times tid, var jeg nærmest drevet til grænsen af vanvid. Jeg fik nærmest stress af spillestilen, kan vel bedst beskrives som, aggressiv og up front spillestil. Ikke noget man hører/bemærker med det samme, men som sagt, efter ganske kort tids lytning. Kan det måles, tilsyneladende ikke, for så havde alle foreliggende tests vel afsløret det.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@HenrikStevns

Er du bare ude på at ødelægge tråden, ved at skrive noget respektløst? Det er ret dårlig at du altid skal antyde, at dem der ikke har samme holdning som dig ikke besidder almindelig sund kritisk dømmekraft. 

Det jeg taler er at hvergang du støder ind i en påstand der ikke passer til din måde at se tingene på, dykker du ned i andres psyke og taler placebo effekt og fortrængning. 

Det ødelægegr en hyggelig debat, så vil du ikke være respektfuld og lade være med at spekulere over hvad der foregår inde i andres hoveder?


Undskyld mig slumbert, men det lyder jo som om at du netop ikke ønsker en debat, men bare lidt rygklapperi, hvor du kan blive understreget i at dine synspunkter er rigtige.

Jeg er af den holdning, at der i hifi-verden findes så mange hokuspokus-ting, at det er fornuftigt at udvise en vis skepsis. Og som jeg læser det, er det netop hvad HenrikStevns gør.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu skal vi ikke lede efter gyldne hifi ører, men derimod gylden echoic hukommelse. Med de forsøg der er foretaget, omkring echoic hukommelse, giver det ganske god mening, at blind lyttetest ikke kan give et entydigt svar. Vi kan sagtens huske et lydindtryk, og sikkert også høre forskellen på det næste lydindtryk, men skiften frem og tilbage vil sløre indtrykkene ganske hurtigt. Vores echoic hukommelse sletter lydindtryk, i takt med, at der tilføres nye magen til ( a/b test med måske uhyggelige små forskelle ). Det tager ikke mere end 2-3 sekunder, så starter hjernen sin slettemode.

Det er en interessant betragtning, har du noget mere info om de forsøg?

For en A/B-test hvor man skifter frem og tilbage er jo netop beregnet til at genopfriske hukommelsen ved hvert skift, da man ved at A altid er A og B altid er B. Når man så skifter direkte mellem dem kan man sammenligne så direkte som muligt, fordi det altid er en ny direkte sammenligning uden pause. Derved stresses den ekoiske hukommelse så lidt som muligt.

I en A/B/X test udvider man så med en ubekendt, man skal identificere om X er identisk med A eller B. Eftersom man kan skifte ubegrænset og øjeblikkeligt mellem hvilken som helst af de tre man måtte ønske, er det nemt at sammenligne A med X eller B med X. Man kan også stadig sammenligne A med B for at få identificeret hvilke forskelle man skal lytte efter i sammenligningerne med X.

Citér Jeg har da også oplevelser, med forskel i lyd på kabler. Sågar, at jeg bedre kunne lide lyden fra et billigt kabel, end det dyrere nye kabel ( og det ligger endnu i skuffen ). 
Og senest med udskiftning af stereosetup, her var der også forskel i lyd.
Lyttetræthed har jeg også oplevet, i jagten på en ny cd afspiller. Den meget anmelderroste Naim serie af cd afspillere skulle testes, og første indtryk var, hold nu kæft det lyder godt. Men efter en halv times tid, var jeg nærmest drevet til grænsen af vanvid. Jeg fik nærmest stress af spillestilen, kan vel bedst beskrives som, aggressiv og up front spillestil. Ikke noget man hører/bemærker med det samme, men som sagt, efter ganske kort tids lytning. Kan det måles, tilsyneladende ikke, for så havde alle foreliggende tests vel afsløret det.

Spørgsmålet her er vel om man sætter sin lid mest til målinger og kontrollerede tests, eller til det ens ører fortæller hjernen at de hører. Desværre er det umuligt for os at abstrahere 100% fra øvrige sanseindtryk og udelukkende fokusere på hørelsen, det er også grunden til at mange subjektivt oplevede forskelle "forsvinder" ved blindtest. Helt objektivt var de der slet ikke, men testpersonerne var 100% overbeviste om at de hørte en forskel, pga. andre sansepåvirkninger.

Jeg ved at der er mange audiofile som hævder at det menneskelige øre er mere følsomt end noget testudstyr, men det er beviseligt ikke sandt, og slet ikke når vi regner hjernens bearbejdning af sanseindtryk med. Hjernen sorterer utroligt meget data fra, for at gøre sin egen opgave nemmere, og opfinder selv data der får det hele til at hænge mentalt sammen. Det er ret fascinerende :-)

Argumentet omkring at der må ske noget som ikke kan måles er blevet bragt frem tit, men der følger aldrig forslag med om hvad eller hvordan det så evt. kan måles. Det stopper generelt som en affejning med "det kan bare ikke måles", og kommer aldrig videre, som om der ikke er sket gigantiske fremskridt i målinger og signalbehandling inden for bare de sidste 20 år.

Når man hører hvilke utrolige resultater der kan opnås med DSP (=ren matematisk), så virker det en kende snævertsynet at sige nogle aspekter af lydgengivelse bare ikke kan måles overhovedet.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 16:29
Echoic hukommelse genopfrisker ikke lydindtryk, den erstatter og sletter tidligere indtryk. Stik modsat synet, som konstant scanner, og hele tiden lægger til.

Redigeret af JeTex - 23-Januar-2016 kl. 16:31
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@HenrikStevns

Er du bare ude på at ødelægge tråden, ved at skrive noget respektløst? Det er ret dårlig at du altid skal antyde, at dem der ikke har samme holdning som dig ikke besidder almindelig sund kritisk dømmekraft. 

Det jeg taler er at hvergang du støder ind i en påstand der ikke passer til din måde at se tingene på, dykker du ned i andres psyke og taler placebo effekt og fortrængning. 

Det ødelægegr en hyggelig debat, så vil du ikke være respektfuld og lade være med at spekulere over hvad der foregår inde i andres hoveder?


Undskyld mig slumbert, men det lyder jo som om at du netop ikke ønsker en debat, men bare lidt rygklapperi, hvor du kan blive understreget i at dine synspunkter er rigtige.

Jeg er af den holdning, at der i hifi-verden findes så mange hokuspokus-ting, at det er fornuftigt at udvise en vis skepsis. Og som jeg læser det, er det netop hvad HenrikStevns gør.

Jeg kunne godt have skrevet det på en pænere måde og det bunder i en generel frustration som ikkekommer fra denne, men fra mange andre tråde som har fået ødelagt deres fokus. Det har jeg desværre selv medvirket ved at deltage for meget med off topic indlæg.

Jeg vil meget gerne have en debat, men ikke en diskussion, hvor det bare gælder om at stikke til hinanden i stedet for at have gensidig respekt. 
Når Henrikstevns skriver: "Måske har du godt vidst at der var byttet om, men fortrængt det", så opfatter jeg det som om han bevidst eller ubevidst forsøger at provokere. Selvfølgelig bør jeg lade Thomas selv reagere, men gad ikke at det hele endnu engang ender i mudderkastning. 

Når det er sagt så har jeg respekt for Henrikstevns synspunkter og de appellerer så absolut til min logiske sunde fornuft, selvom jeg ikke hafr samme tekniske indsigt som HenrikStevns. Problemet er bare at teorien om at alle lydforskelle er målbare, ikke stemmer overens med mine personlige oplevelser. Jeg er som de fleste i besiddelse af en ganske sund og fornuftig selvkritisk sans, og vil helst ikke sættes i bås men en person der findes perifært i min omgangskreds som mente at hans Limited Edition udgave af nogle højtalere lød meget bedre, når jeg nu godt vidste at den eneste forskel fra standard var en mere eksklusivt udseende folie. Jeg mener at det er respektløst at mine oplevelser bliver forklaret med at det er noget jeg bilder mig selv ind og at hvis man hører en forskel så er det fordi man underbevidst godt ved at der er lavet en ændring. 

Jeg tror i øvrigt at 99% er enige med os begge i at der er en del Hokus-pokus ting i Hifi branchen, og uenigheden går nok mere på hvor grænsen ligger. Hos mig ligger den ved kabler. Jeg kan ikke sige at jeg har oplevet gode kabler, men jeg har adskillige gange oplevet dårlige kabler.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu