recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sanser og fornuft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sanser og fornuft

 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 21:21
Det kunne måles på voltmeteret, og laveste værdi henover enhedens stel til jord, er lig med korrekt fase.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det kunne måles på voltmeteret, og laveste værdi henover enhedens stel til jord, er lig med korrekt fase.

Jep Big smile
(Det var bare en lille en til dem der skal se målinger af alt) Big smile
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 23:26
Ja, men det beror nok på en fejlkonstruktion, når man kan høre forskel, eller måske ren indbildning

Redigeret af JeTex - 27-Januar-2016 kl. 23:27
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
debunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Januar-2016
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér debunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 00:18
   

Redigeret af debunk - 29-Januar-2016 kl. 00:56
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 06:08
Oprindeligt skrevet af debunk debunk skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ja, men det beror nok på en fejlkonstruktion, når man kan høre forskel, eller måske ren indbildning


Så vidt jeg kan læse har du ikke målt forskel på højttalerkablet, som vel er det der er relevant at måle på, så du ved ikke om der er ændret noget målbart der har med signalet til højttaleren at gøre og du har jo heller ikke prøvet om du kan høre forskel uden at vide hvad vej stikket vender. Det er nok mere metoden end forstærkeren der en noget galt med.

Ganske kort, har intet med højttalerne at gøre, når fasen og nul vendes på forstærkeren. Der skal overhovedet ikke måles der, for at fastslå fase på cd, forstærker osv.
Og hvis du tager en dyb indånding, og reflekterer over første indlæg omkring "fasefejlen", ville du så selv mene, at man påbegynder fejlsøgning, hvis man ingen forskel kunne høre.
Forskellen var så stor, at jeg tjekkede interconnects, fastspænding af højttalerkabler osv. Min medlytter ( konen ), mente ikke, at der var forskel. Til det kunne jeg kun svare, at så har jeg fået en akut høreskade.
Og jo da, der er lige netop målt på forhold, der kan ændre lyden til højttalerne.


Redigeret af JeTex - 28-Januar-2016 kl. 08:06
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Det kan sikkert også måles ?
Men ja der kan være stor forskel på hvordan fasen kommer ind i apparatet.

Jeg har dog ikke hørt forskelle som gjorde lyden mørkere eller lysere, men placering af sangeren.
Når jeg vendte fasen (forkert) på min Aragon 18K rykkede sangeren tilbage i lydbilledet.
Det samme skete dog i mindre grad på min Denon DCD S1.

Underligt nok var der ingen forskel på mine 2 aragon 4004 MKII

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ganske kort, har intet med højttalerne at gøre, når fasen og nul vendes på forstærkeren. Der skal overhovedet ikke måles der, for at fastslå fase på cd, forstærker osv.
Og hvis du tager en dyb indånding, og reflekterer over første indlæg omkring "fasefejlen", ville du så selv mene, at man påbegynder fejlsøgning, hvis man ingen forskel kunne høre.
Forskellen var så stor, at jeg tjekkede interconnects, fastspænding af højttalerkabler osv. Min medlytter ( konen ), mente ikke, at der var forskel. Til det kunne jeg kun svare, at så har jeg fået en akut høreskade.
Og jo da, der er lige netop målt på forhold, der kan ændre lyden til højttalerne.
http://www.prosoundweb.com/article/polarity_and_phase_explained/

Der er vist sket en voldsom misforståelse af vekselstrøm, fase og en hel bunke andre elektriske forhold og begreber.

Når man slutter en transformator til det danske elnet, så sætter man 230V ved 50Hz på den, og det er uanset hvordan man vender fase og nul, da de sidder på hver sin ende af primærspolen. Det eneste der sker ved at vende stikket er at sinuskurven drejes 180 grader, men det er stadig de samme 230V ved 50Hz der findes i primærspolen. Man bytter polariteten.

Herefter tages strømmen fra sekundærspolerne og køres straks gennem ensrettere og videre gennem ladelytterne. Hvilken vej man vender strømstikket i væggen har ingen betydning for jævnstrømmen, den vil være præcis den samme, og eftersom det er den man rent faktisk kører komponenterne på, så vil det heller ingen effekt have på elektronikken.

Polariteten i vekselstrømssiden af strømforsyningen er fuldstændigt adskilt fra signalvejen. Hvis den ikke var det, ville man få brum ved 50Hz. Altså ikke noget med at sangeren flyttede tilbage i billedet eller "klarhed i lyden" eller den slags. Helt almindelig brummen ved 50Hz.

Jeg skal selvfølgelig ikke garantere at der ikke findes dårlige konstruktioner hvor signalvejen ikke er tilstrækkeligt godt adskilt, men de hører heldigvis til sjældenhederne, og er ofte åbenlyst dårligt designet på andre måder også.

JeTex, dit link til Prosoundweb handler udelukkende om fase og polaritet i højttalersignaler, da det har en stor betydning om alle lydbølger er i fase når man bruger flere højttalerenheder, men det har ingen forbindelse til fase i elforsyningen.

Men det er stadig OK til at gøre nogle begreber helt klart. Når man forsyner sin strømforsyning med fase og nul, så er det udelukkende polariteten man kan bytte rundt på. Man snakker kun om at vende fasen når man har flere forskellige fase-ledninger, hvor de så har en bestemt fase i forhold til hinanden. Og det er de færreste forstærkere der bruger tre-faset strøm ;-)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:08
Hvordan vil du så forklare krybestrøm uden på et apparat? Og at det forsvinder ved at dreje stikproppen 180 grader i vægudtaget?
Til top
debunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Januar-2016
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér debunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:18
 

Redigeret af debunk - 29-Januar-2016 kl. 00:56
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:56
http://www.gcaudio.com/resources/howtos/acpolarity.html
Det var dette hyperlink, jeg skulle have indsat tidligere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Det kan sikkert også måles ?
Men ja der kan være stor forskel på hvordan fasen kommer ind i apparatet.

Jeg har dog ikke hørt forskelle som gjorde lyden mørkere eller lysere, men placering af sangeren.
Når jeg vendte fasen (forkert) på min Aragon 18K rykkede sangeren tilbage i lydbilledet.
Det samme skete dog i mindre grad på min Denon DCD S1.

Underligt nok var der ingen forskel på mine 2 aragon 4004 MKII

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ganske kort, har intet med højttalerne at gøre, når fasen og nul vendes på forstærkeren. Der skal overhovedet ikke måles der, for at fastslå fase på cd, forstærker osv.
Og hvis du tager en dyb indånding, og reflekterer over første indlæg omkring "fasefejlen", ville du så selv mene, at man påbegynder fejlsøgning, hvis man ingen forskel kunne høre.
Forskellen var så stor, at jeg tjekkede interconnects, fastspænding af højttalerkabler osv. Min medlytter ( konen ), mente ikke, at der var forskel. Til det kunne jeg kun svare, at så har jeg fået en akut høreskade.
Og jo da, der er lige netop målt på forhold, der kan ændre lyden til højttalerne.
http://www.prosoundweb.com/article/polarity_and_phase_explained/

Der er vist sket en voldsom misforståelse af vekselstrøm, fase og en hel bunke andre elektriske forhold og begreber.

Når man slutter en transformator til det danske elnet, så sætter man 230V ved 50Hz på den, og det er uanset hvordan man vender fase og nul, da de sidder på hver sin ende af primærspolen. Det eneste der sker ved at vende stikket er at sinuskurven drejes 180 grader, men det er stadig de samme 230V ved 50Hz der findes i primærspolen. Man bytter polariteten.

Herefter tages strømmen fra sekundærspolerne og køres straks gennem ensrettere og videre gennem ladelytterne. Hvilken vej man vender strømstikket i væggen har ingen betydning for jævnstrømmen, den vil være præcis den samme, og eftersom det er den man rent faktisk kører komponenterne på, så vil det heller ingen effekt have på elektronikken.

Polariteten i vekselstrømssiden af strømforsyningen er fuldstændigt adskilt fra signalvejen. Hvis den ikke var det, ville man få brum ved 50Hz. Altså ikke noget med at sangeren flyttede tilbage i billedet eller "klarhed i lyden" eller den slags. Helt almindelig brummen ved 50Hz.

Jeg skal selvfølgelig ikke garantere at der ikke findes dårlige konstruktioner hvor signalvejen ikke er tilstrækkeligt godt adskilt, men de hører heldigvis til sjældenhederne, og er ofte åbenlyst dårligt designet på andre måder også.

JeTex, dit link til Prosoundweb handler udelukkende om fase og polaritet i højttalersignaler, da det har en stor betydning om alle lydbølger er i fase når man bruger flere højttalerenheder, men det har ingen forbindelse til fase i elforsyningen.

Men det er stadig OK til at gøre nogle begreber helt klart. Når man forsyner sin strømforsyning med fase og nul, så er det udelukkende polariteten man kan bytte rundt på. Man snakker kun om at vende fasen når man har flere forskellige fase-ledninger, hvor de så har en bestemt fase i forhold til hinanden. Og det er de færreste forstærkere der bruger tre-faset strøm ;-)
Og selvfølgelig den sædvanlige plade om fejlkonstruktion, nej hvor er det dog trættende. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan vil du så forklare krybestrøm uden på et apparat? Og at det forsvinder ved at dreje stikproppen 180 grader i vægudtaget?

Ja det ville være rart at få en forklaring på det.

Og så er der nogle stykker der bør prøve tingene i virkeligheden i stedet for kun at læse sig frem til resultaterne og læne sig op af det teoretiske.

Jeg tror egentlig der er nogle ting folk egentlig godt ved men ikke kan finde forklaringen på og så er det nemmere at holde sig til det der står på papiret.

Og har folk ikke fundet ud af hvilken betydning for lyden det har at alle apparater er faset ens, så ville jeg gå i gang og få lidt mere erfaring og måske noget bedre lyd.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan vil du så forklare krybestrøm uden på et apparat? Og at det forsvinder ved at dreje stikproppen 180 grader i vægudtaget?

Det skyldes sandsynligvis en simpel kapacitiv kobling mellem faseledningen og kabinettet. Hvis man vender stikket bytter man selvfølgelig rundt på ledningerne, som vil ligge forskelligt i forhold til kabinettet, og kan derved reducere den kapacitive kobling. Der er dog ingen garanti for at det gør en forskel.

Apparater solgt i Danmark skal enten være dobbeltisolerede eller med jordstik. Ved førstnævnte må der ikke forekomme overgang, og ved sidstnævnte vil det gå i jordlederen (og stikket kan i øvrigt ikke vendes).

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Og har folk ikke fundet ud af hvilken betydning for lyden det har at alle apparater er faset ens, så ville jeg gå i gang og få lidt mere erfaring og måske noget bedre lyd.

Det gør ingen forskel, for deres strømforsyninger har ingen forbindelse til hinanden udover at de er forbundet til samme elnet. Da de er forbundet til samme faseledning vil de per definition altid være i fase med hinanden, da en enkelt faseledning ikke kan være ude af fase med sig selv.

De kan dog sagtens være forbundet med forskellig polaritet, men det er irrelevant da det hele alligevel bliver lavet til jævnstrøm. Hvis du kigger på transformatoren i mange forstærkere osv. er de to ledninger med vekselstrøm til primærspolen ofte den samme farve, da det er ligemeget hvilken af dem der er fase og hvilken de er nul.

Derimod kan forskellig jording godt være et problem og give brum, det er derfor noget udstyr har en "ground lift"-funktion, og skærmen på f.eks. balancerede kabler oftest kun er stelforbundet i output-stikket og ikke i input-stikket.

Men det har absolut intet med fase eller polaritet at gøre.


Redigeret af HenrikStevn - 28-Januar-2016 kl. 13:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu