recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere
    Sendt: 04-Februar-2016 kl. 19:35
Jeg ønsker at lave et surroundsetup i min stue med mine Dynaudio Excite x32 gulvhøjttalere som fronthøjttalere.

Men hvad kan jeg "slippe afsted med" at bruge som baghøjttalere, dvs. hvad vil fungere sammen med Excite x32 rent lydmæssigt, og hvad vil ikke?

Tapeconnection i Århus anbefaler Dynaudio Excite x14, og hvis jeg vil spare Dynaudio Emit 10. Derudover har jeg fra sælger i Tyskland fået tilbudt de "perfekte" baghøjttalere, nemlig de små x12 fra den gamle Excite-serie, altså samme serie som mine fronter.

Men x14 er alt for dyre i fht. mit budget, og Emit 10 samt de gamle x12 er også pebrede (x12 kommer der så porto fra Tyskland oven i brugtprisen jo)

Da jeg aldrig har haft surround før, og faktisk aldrig rigtig har hørt et surroundsystem, så ved jeg ikke, om det er rigtigt, det nogle folk skriver på diverse forummer rundt omkring, altså at baghøjttalerne helst skal matche resten af højttalerne, både pris- og klangmæssigt.

Kan man ikke nøjes med et par højttalere til en tusse hver, f.eks. Dali Zensor 1, og så stadigvæk få et godt resultat ud af det? Eller kommer jeg til at fortryde det, hvis jeg går på kompromis?

Redigeret af hbuus - 04-Februar-2016 kl. 19:37
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 20:58
Med HD lydformaterne kom den fint opløste lyd med alle detaljer i surroundsporene. Du snyder dig selv, hvis du sparer på grejet her.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 22:19
hbuus.

Hvordan kommer du til at bruge dit surround? Altså hvor stor en procentdel vil være blu-ray, og hvor stor en del vil være streaming, flow-tv og lign.?

M.v.h.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 13:33
Kampus: Ok :) Kan godt ske, at jeg bør satse på de højttalere fra Tyskland så.

Henrik B: Jeg kommer til at se en hel del film.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 14:12
Efter min mening skal der smides så mange penge som muligt efter front/center/sub og så købe baghøjttalere for dét man har tilbage. Det er rigtigt at surroundkanalerne indeholder fuldt frekvensområde, men faktum er, at de i film i langt størstedelen af tiden benyttes som "ambience og panoreringer" men det vil være fronter+center som trækker det klart tungeste læs.

Vil Dynaudio-løsningen lyde bedre end Dali-løsningen til surroundhøjttalerne? Højst sandsynligt. Men hvis det betyder at du skal skære ned på andre ting, så vil jeg mene du får et generelt dårligere resultat.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 15:32
Enig med Jonas. Jeg har LCR til ca 55000,- og billige Dali'er til surround og surround back til 15000,- Jeg savner sku ikke noget i mine surround kanaler.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Jonas. Jeg har LCR til ca 55000,- og billige Dali'er til surround og surround back til 15000,- Jeg savner sku ikke noget i mine surround kanaler.
Den kan jeg toppe med LCR til over 200.000,- og surrounds til ca. 10.000,-. LOL Jeg kan dog godt høre, at jeg har mangler i surrounds, men det bliver når jeg har et større rum.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 15:47
Udover at jeg i det store hele er enig i at surrounds ikke behøver være det vilde, så kan de altså godt blive for billige. Man lægger specielt mærke til det når den en sjælden gang er tale i surround kanalerne. Har selv haft nogle Jamo plastic satelitter fra et sat/sub sæt. Det lød altså rærligt. Den der Zensor lyder imo meget godt, men hvad med en væghøjttaler. Dem kan man godt finde til billige penge også XTZ i hvert fald to modeller til under 1500,-/stk. Canton har også nogen.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 16:06
Tak for feedback! Super med jeres input.
Mine gulvhøjttalere står kun 1,27 m. fra hinanden målt fra indersiden af venstre til indersiden af højre.
Samtidig sidder jeg i sweet spot, når jeg ser film alene, og når min kæreste ser med, sidder vi så nogenlunde midt i stadigvæk.
Kan jeg så spare centerhøjttaleren væk?

Mht. væghøjttalere så har jeg kun væg til højre for sofaen. Til venstre er der åbent, idet der her er 3-3,5 m. hen til væggen. Sofaen står helt op til bagvæggen.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 16:13
NEJ! Du kan ikke undvære centerhøjttaleren. Den er mindst lige så vigtig, som fronterne. Husk på at 70+% af al filmlyd, kommer fra netop centerhøjttaleren.

M.h.t. bag-/sidehøjttalere, så skynd at købe disse:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=304651

Det er et sæt "rigtige" bag-/sidehøjttalere, bl.a. med omskiftning mellem bi-/dipol. Kan monteres enten på sidevæg eller bagvæg.

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:00
Hvis mine fronter stod 1.3m fra hinanden tror jeg godt nok jeg ville have svært ved og skelne mellem fronter og center. Der kan heller ikke være meget stereo perspektiv i det setup.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Den kan jeg toppe med LCR til over 200.000,- og surrounds til ca. 10.000,-. LOL Jeg kan dog godt høre, at jeg har mangler i surrounds, men det bliver når jeg har et større rum.

Mine LCR burde også have lagt i et par hundrede kilo, men eftersom jeg ikke har betalt for mærket på fronten så fik jeg dem lidt billigere LOL

Dali derimod, de tager sku ved for deres papæsker nu om dage. Syntes ikke deres priser hænger sammen med kvaliteten.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu