Print side | Luk vindue

Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144928
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 11:19

Emne: Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere
Skrevet af: -Henrik-
Emne: Sidehøjttalere i 5.1, evt. Atmos senere
Skrevet den: 04-Februar-2016 kl. 19:35
Jeg ønsker at lave et surroundsetup i min stue med mine Dynaudio Excite x32 gulvhøjttalere som fronthøjttalere.

Men hvad kan jeg "slippe afsted med" at bruge som baghøjttalere, dvs. hvad vil fungere sammen med Excite x32 rent lydmæssigt, og hvad vil ikke?

Tapeconnection i Århus anbefaler Dynaudio Excite x14, og hvis jeg vil spare Dynaudio Emit 10. Derudover har jeg fra sælger i Tyskland fået tilbudt de "perfekte" baghøjttalere, nemlig de små x12 fra den gamle Excite-serie, altså samme serie som mine fronter.

Men x14 er alt for dyre i fht. mit budget, og Emit 10 samt de gamle x12 er også pebrede (x12 kommer der så porto fra Tyskland oven i brugtprisen jo)

Da jeg aldrig har haft surround før, og faktisk aldrig rigtig har hørt et surroundsystem, så ved jeg ikke, om det er rigtigt, det nogle folk skriver på diverse forummer rundt omkring, altså at baghøjttalerne helst skal matche resten af højttalerne, både pris- og klangmæssigt.

Kan man ikke nøjes med et par højttalere til en tusse hver, f.eks. Dali Zensor 1, og så stadigvæk få et godt resultat ud af det? Eller kommer jeg til at fortryde det, hvis jeg går på kompromis?

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Februar-2016 kl. 20:58
Med HD lydformaterne kom den fint opløste lyd med alle detaljer i surroundsporene. Du snyder dig selv, hvis du sparer på grejet her.

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-Februar-2016 kl. 22:19
hbuus.

Hvordan kommer du til at bruge dit surround? Altså hvor stor en procentdel vil være blu-ray, og hvor stor en del vil være streaming, flow-tv og lign.?

M.v.h.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 13:33
Kampus: Ok :) Kan godt ske, at jeg bør satse på de højttalere fra Tyskland så.

Henrik B: Jeg kommer til at se en hel del film.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 14:12
Efter min mening skal der smides så mange penge som muligt efter front/center/sub og så købe baghøjttalere for dét man har tilbage. Det er rigtigt at surroundkanalerne indeholder fuldt frekvensområde, men faktum er, at de i film i langt størstedelen af tiden benyttes som "ambience og panoreringer" men det vil være fronter+center som trækker det klart tungeste læs.

Vil Dynaudio-løsningen lyde bedre end Dali-løsningen til surroundhøjttalerne? Højst sandsynligt. Men hvis det betyder at du skal skære ned på andre ting, så vil jeg mene du får et generelt dårligere resultat.

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 15:32
Enig med Jonas. Jeg har LCR til ca 55000,- og billige Dali'er til surround og surround back til 15000,- Jeg savner sku ikke noget i mine surround kanaler.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Jonas. Jeg har LCR til ca 55000,- og billige Dali'er til surround og surround back til 15000,- Jeg savner sku ikke noget i mine surround kanaler.
Den kan jeg toppe med LCR til over 200.000,- og surrounds til ca. 10.000,-. LOL Jeg kan dog godt høre, at jeg har mangler i surrounds, men det bliver når jeg har et større rum.

Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 15:47
Udover at jeg i det store hele er enig i at surrounds ikke behøver være det vilde, så kan de altså godt blive for billige. Man lægger specielt mærke til det når den en sjælden gang er tale i surround kanalerne. Har selv haft nogle Jamo plastic satelitter fra et sat/sub sæt. Det lød altså rærligt. Den der Zensor lyder imo meget godt, men hvad med en væghøjttaler. Dem kan man godt finde til billige penge også XTZ i hvert fald to modeller til under 1500,-/stk. Canton har også nogen.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 16:06
Tak for feedback! Super med jeres input.
Mine gulvhøjttalere står kun 1,27 m. fra hinanden målt fra indersiden af venstre til indersiden af højre.
Samtidig sidder jeg i sweet spot, når jeg ser film alene, og når min kæreste ser med, sidder vi så nogenlunde midt i stadigvæk.
Kan jeg så spare centerhøjttaleren væk?

Mht. væghøjttalere så har jeg kun væg til højre for sofaen. Til venstre er der åbent, idet der her er 3-3,5 m. hen til væggen. Sofaen står helt op til bagvæggen.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 16:13
NEJ! Du kan ikke undvære centerhøjttaleren. Den er mindst lige så vigtig, som fronterne. Husk på at 70+% af al filmlyd, kommer fra netop centerhøjttaleren.

M.h.t. bag-/sidehøjttalere, så skynd at købe disse:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=304651 - http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=304651

Det er et sæt "rigtige" bag-/sidehøjttalere, bl.a. med omskiftning mellem bi-/dipol. Kan monteres enten på sidevæg eller bagvæg.

M.v.h.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 18:00
Hvis mine fronter stod 1.3m fra hinanden tror jeg godt nok jeg ville have svært ved og skelne mellem fronter og center. Der kan heller ikke være meget stereo perspektiv i det setup.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Den kan jeg toppe med LCR til over 200.000,- og surrounds til ca. 10.000,-. LOL Jeg kan dog godt høre, at jeg har mangler i surrounds, men det bliver når jeg har et større rum.

Mine LCR burde også have lagt i et par hundrede kilo, men eftersom jeg ikke har betalt for mærket på fronten så fik jeg dem lidt billigere LOL

Dali derimod, de tager sku ved for deres papæsker nu om dage. Syntes ikke deres priser hænger sammen med kvaliteten.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 11:04
Tak for hjælpen alle

Efter megen grublen er jeg kommet frem til, at jeg vil prøve at sikre mig de 3 højttalere, som jeg mangler i Excite-serien (den gamle). Dvs. centerhøjttaleren x22 og to stk. x12 til side/baghøjttalere.

Så må surroundreceiver og Blu-Ray afspiller komme senere, når jeg får råd.

Desværre betyder det jo så, at jeg må nøjes med tv'ets indbyggede lyd en tid endnu.
Der er godt nok ikke meget ved at se film så :D
Lydsiden betyder meget for oplevelsen.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 11:08
Værd at vente på! Du får bare så meget bedre filmoplevelse når lyden er iorden ;)

Eneste problem med god lyd er at billedstørrelsen på mit 50" ikke kan følge med :/

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

Tak for hjælpen alle

Efter megen grublen er jeg kommet frem til, at jeg vil prøve at sikre mig de 3 højttalere, som jeg mangler i Excite-serien (den gamle). Dvs. centerhøjttaleren x22 og to stk. x12 til side/baghøjttalere.

Så må surroundreceiver og Blu-Ray afspiller komme senere, når jeg får råd.

Desværre betyder det jo så, at jeg må nøjes med tv'ets indbyggede lyd en tid endnu.
Der er godt nok ikke meget ved at se film så :D
Lydsiden betyder meget for oplevelsen.

Helt sikkert den rigtige beslutning.
Men find dog en billig brugt receiver, så du kan få lyd mens du venter - selv en gammel uden HDMI og digitalformater, vil være bedre end ingen lyd. Nå ja, og så får du jo muligheden for, at begynde at lege med div. indstillinger o.s.v.

M.v.h.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

Tak for feedback! Super med jeres input.
Mine gulvhøjttalere står kun 1,27 m. fra hinanden målt fra indersiden af venstre til indersiden af højre.
Samtidig sidder jeg i sweet spot, når jeg ser film alene, og når min kæreste ser med, sidder vi så nogenlunde midt i stadigvæk.
Kan jeg så spare centerhøjttaleren væk?

Mht. væghøjttalere så har jeg kun væg til højre for sofaen. Til venstre er der åbent, idet der her er 3-3,5 m. hen til væggen. Sofaen står helt op til bagvæggen.

Når du kun har 1,27 meter imellem fronthøjttalerne og centerhøjttaleren, mener jeg ikke, at der er plads til en centerhøjttaler. Du vil have 63,5 cm minus centerhøjttalerens bredde. Der skal være luft omkring en højttaler. I dit tilfælde vil det virke som en væg. Du vil miste meget kvalitet med en center i dit tilfælde. Brug flere penge på fronterne i stedet for.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:03
Jeg har udskiftet mine surround højttalere og bag højttalere, der var små Roth højttaler, der faktisk gjorde det godt. Men nu har jeg fået bygget højttalere med en 7 tomme og en diskant placeret i et godt kabinet og med gode delefiltre kabinetter. Det er en helt anden oplevelse at se film nu. Dynamik i surround højttalerne er voldsom nu.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:18

Efter min mening skal der smides så mange penge som muligt efter front/center/sub og så købe baghøjttalere for dét man har tilbage.

Fronterne har jeg ( http://www.dynaudio.com/discontinued-models/excite/excite-x32/ - Excite x32 ), og de gør det udmærket mht. bas, synes jeg.
De går ned til 37Hz.
Jeg kan mærke bassen rent fysisk, uden at jeg behøver at spille særlig højt.
Men den dybe subwoofer-bas har de selvfølgelig ikke.
Dog synes jeg ikke, at en sub er noget, der har prioritet i fht. alle de andre ting, jeg mangler, for at kunne lave et rimeligt surroundsetup.

Vil Dynaudio-løsningen lyde bedre end Dali-løsningen til surroundhøjttalerne? Højst sandsynligt. Men hvis det betyder at du skal skære ned på andre ting, så vil jeg mene du får et generelt dårligere resultat.

Ja lige her og nu, men jeg kan jo tage tingene lidt ad gangen.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.h.t. bag-/sidehøjttalere, så skynd at købe disse:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=304651 - http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=304651

Det er et sæt "rigtige" bag-/sidehøjttalere, bl.a. med omskiftning mellem bi-/dipol. Kan monteres enten på sidevæg eller bagvæg.
M.v.h.

Tak for linket, der stod, at de var reserveret, da jeg var derinde og kigge forleden, men jeg har heller ingen penge at handle for, før jeg får solgt noget udstyr, jeg har til salg.

Desuden som jeg skrev ovenfor, så prioriterer jeg at få et helt sæt matchende højttalere fra samme serie, dvs. fronter, center og baghøjttalere.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:27

Hvis mine fronter stod 1.3m fra hinanden tror jeg godt nok jeg ville have svært ved og skelne mellem fronter og center.

Ok. Jeg kan godt se (også på din besked siden hen, Sven Palvig), at der ikke bliver meget plads fra venstre front til center, og så igen fra center til højre front.

Det kan godt ske, at jeg lige skal overveje det igen.

Der kan heller ikke være meget stereo perspektiv i det setup.

Det går lige akkurat Smile
Men ja, jeg kunne bestemt godt ønske mig noget mere plads her.

Skal jeg have mere plads, skal jeg dog ofre min 3-personers sofa og få en mindre, men det går jo ikke, for hvor skal jeg så ligge og se PL-fodbold! TongueSmile (jeg er 1,90 Smile)

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Værd at vente på! Du får bare så meget bedre filmoplevelse når lyden er iorden ;)

Eneste problem med god lyd er at billedstørrelsen på mit 50" ikke kan følge med :/

Hehe! Sådan har jeg det også.
Mit 5 år gamle 46" virkede så kollo-enormt stort, da jeg købte det, men nu om dage er det jo ingenting Smile

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Men find dog en billig brugt receiver, så du kan få lyd mens du venter - selv en gammel uden HDMI og digitalformater, vil være bedre end ingen lyd. Nå ja, og så får du jo muligheden for, at begynde at lege med div. indstillinger o.s.v.

M.v.h.

Det har jeg overvejet, men mine Excite x32 er lidt kræsne mht. hvor meget effekt, de kræver, før de spiller ordentligt Smile

Hvis jeg får standerhøjttalerne hjem (altså Excite x12, som jeg vil bruge til baghøjtt.), så har jeg overvejet bare at bruge dem sammen med en ældre forstærker og et billigt sæt højtt.stativer, imens jeg sparer op til surround.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Når du kun har 1,27 meter imellem fronthøjttalerne og centerhøjttaleren, mener jeg ikke, at der er plads til en centerhøjttaler. Du vil have 63,5 cm minus centerhøjttalerens bredde. Der skal være luft omkring en højttaler. I dit tilfælde vil det virke som en væg. Du vil miste meget kvalitet med en center i dit tilfælde. Brug flere penge på fronterne i stedet for.

Ja, det kan jeg godt se, der bliver ikke meget luft omkring en center i mit tilfælde.
De penge jeg kunne spare på en center, kunne i givet fald bruges på nogle af de andre ting, jeg mangler (fronter har jeg dog - et sæt virkelig velspillende http://www.dynaudio.com/discontinued-models/excite/excite-x32/ - Dynaudio Excite x32 , som jeg er glad for)

Print side | Luk vindue