recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple tvangslukker din iphone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple tvangslukker din iphone

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.

Henrik - Findes der uoriginal nøgler til den Mercedes? 

Hvis svaret er nej eller ved ikke, så er det en rigtig skidt sammenligning.

Hvis svaret er ja, så er spørgsmålet:
Virker Mercedes bilen, ved brug af denne uoriginal nøgle?

Hvis svaret på dette er, ja eller ved ikke, så er det en rigtig skidt sammenligning.
Hvis svaret er nej, så vil jeg gerne se på skrift, at Mercedes bevidst har valgt det således.

Min opfattelse er, at der findes nok slet ikke nogen steder, hvor du kan købe disse uoriginale nøgler, (måske i skumle baggårde, men jeg formoder ikke det er det scenarie vi skal snakke). Og derfor ryger hele sammenligningen der.
Jeg er forøvrigt heller ikke bekendt med, at jeg kan købe uoriginale nøgler til min Renault. Men hvis jeg kunne, så ville jeg helt klart lade det være op til en reel vurdering ud fra prisen og muligvis holdbarhed, hvorvidt jeg ville vælge original eller uoriginal. Producenten (Renault) skal dælme ikke diktere det for mig, når/hvis jeg har en valg mulighed. Det kan de få lov til, den dag de betaler min bil, for mig!

Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?



Redigeret af fiskerendk - 09-Februar-2016 kl. 11:21
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.
Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?
Nej - men det betyder at Apple ikke kan garantere at den virker efter et besøg på et uoriginalt service værksted og at de ikke vil røre den med en ildtang, hvis de kan se at telefonen ikke er original eller har været serviceret på et uautoriseret Apple værksted. 
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Touch ID er adgang til rigtig meget følsom information, inklusive folks bankkontoer med Apple Pay i USA/UK. At det er muligt at installere tredje parts hardware i den sammenhæng er en rimeligt betydelig sikkerhedsrisiko - folk brægede op om hvor usikkert fingeraftryk kan være, fordi folk kan hive dem af det glas du har siddet med i hånden. Men at installere potentielt ondsindede fingeraftryksskannere i iPhones er ikke noget problem?

Uanset hvor usikkert du og Apple end mener det er, så er det folks eget valg. Og det skal forblive således.
I og med Apple ejer OSét, så kan de med rette vælge at understøtter tredjeparts hardware, eller de kan lade være. Det er helt op til dem. Men at decideret lukke hele mobilen ned, det er simpelthen for galt. Og det fragtager forbrugerne et reelt valg.

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Men principielt er der ikke noget i vejen med begrænsningen, specielt ikke med de visioner der er for Touch ID. Sikkerhed er over alt andet, også folks mulighed for at få en billigere reparation i den her tilfælde.  

Dit valg af ordet "begrænsning", er faktisk det som er det springende punkt her. Du/Apple kalder det en begrænsning. Jeg vil nok have valgt at kalde det for et ultimatum for hele produktets eksistens.
Har du/apple overvejet det scenarie, at der er folk der slet ikke ønsker at bruge TouchID knappen? 

Oven i det, så benytter du/apple et begreb som sikkerhed. Men det bruges ikke gensidigt. Og derfor er det noget vrøvl. Apple "overtager" jo ikke al ansvaret og garantere noget som helst, hvis man kun vælger originale dele.. Tværtimod har de noget der ligner 80 siders betingelser, som primært handler om ansvarsfraskrivelse i praktisk talt alle henseender.

Jeg synes det er helt i orden at Apple råder og vejleder deres forbrugere til at undgå uoriginale dele. De har trods alt et godt argument i den sikkerheds risici der kan være. Og det er også i orden, til en vis grænse, at der er dele, de ikke understøtter/supportere. Men at decideret lukke hele enheden ned, og dermed underminere det valg folk selv har gjort, men som ikke passer ind i Apples ånd, det er simpelthen at gå langt ud over grænsen. Og jeg er ikke et sekund i tvivl, det er/burde ikke være lovligt, ihvertfald ikke i EU. Amerikanerne begynder at rykke nu.. Det her skal nok vise sig at blive Apples største fadæse.

Lige en side note i relation til emnet..
Er jeg den eneste der ikke kan finde en nyhed om dette på Recorderes forside? 
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.
Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?

Nej - men det betyder at Apple ikke kan garantere at den virker efter et besøg på et uoriginalt service værksted og at de ikke vil røre den med en ildtang, hvis de kan se at telefonen ikke er original eller har været serviceret på et uautoriseret Apple værksted. 


Hvis de har rettighederne til både software og hardware hvem er så den reelle ejer?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.

Der er kæmpe stor forskel. 

Mercedes fortæller at nøglen skal købes hos dem.

Køber du en Mercedes og får en ikke godkendt mekaniker til at skrue på den så den går i stykker så dækker garantien ikke. Mekonomen og mange andre må godt skrue på din Mercedes uden garantien ryger.

Køber du en Mercedes og skifter til uoriginale bremseklodser, så laver slukker Mercedes ikke for bilen for evigt i næste opdatering af "sikkerhedshensyn".

Jeg håber ikke du bliver ved at forsvare Apple med sådan nogle elendige arugumenter. Det er lidt pinligt. Når man har malet sig op i et hjørne, så kan det godt betale sig at overveje om man har taget fejl.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Der er jo adskillige produkter, som vi ejer, men som vi ikke må modificere uden, at det kan få alvorlige konsekvenser. Du må f.eks. Ikke modificere din bil uhæmmet, så bliver pladerne måske klippet. Du må ikke rode med bilens sikkerhed, så risikerer du at miste din forsikring.

Det er fordi det er vedtaget ved lov, ud fra nogle gældende standarder. Men det begrænser ikke forbrugeren.
Du må GODT modificere din bil ALT DET DU VIL. Men hvis du ikke overholder landets love og de gældende standarder, så må du bare ikke køre på offentlige veje med den.

EDIT - Det er forøvrigt primært pga ANDRES sikkerhed. Ikke din!

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Du må ikke sætte antenner på taget af dit eget hus i mange boligområder.

Korrekt, nogle ting er galemathias løsninger/bestemmelser. Men det gør det dælme ikke bedre, at der så bliver tilføjet flere, fra Apples side. Og slet ikke når der kan være en ikke så uvæsenlig detalje som økonomisk betydning i det, for Apple.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

 Jeg forstår helt Apples bekymring og sikkerhedsprocedurer omkring fingeraftrykslæseren. Hold da op en møgsag de kunne få, hvis sikkerheden ikke er i top - særligt når nu Apple Pay tager fart.

Så har du heller ikke læst betingelserne..
Apple fraskriver sig jo alligevel al ansvar.. Så hvad kan de være bange for?
Og spørgsmålet er, om de er bange for knappen/TouchID, eller den elendige kode bag/inde i maskineriet, at det i virkeligheden er DEN der er problemet.

Jeg er delvist enig i Apples bekymring omkring sikkerheden. Men det kan og vil aldrig få mig til at sige, at de skal fratage deres bruger et valg, og dermed "tænke" for dem. Brugerne må og skal have lov til at gøre disse valg. Og så må de selv stå til ansvar for det, (det gør de i forvejen). Apple kan vælge at ikke ville være en del af deres valg, ved at begrænse funktionen eller funktionerne som brugeren gør. Men de kan dælme ikke tillade sig at lukke enheden helt ned. Det kan de først på det tidspunkt, at en brugers valg kan ramme andre end brugeren selv.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Er fakta ikke, at man kan få repareret sin Error 53 telefon hos Apple eller autoriseret værksted. Hvis Error 53 skyldes fejlagtig reparation hos et ikke-autoriseret værksted, så er det ikke dækket af garantien - det er vel meget rimeligt?

Fair nok garantien ryger.
Det gør den også, hvis du fx selv skifter harddisk på en Yousee boks og massere af andre lign tilfælde. Men Yousee lukker ikke ned for din boks, fordi du gør det.


Redigeret af Kandersen - 09-Februar-2016 kl. 11:52
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Slap dog af. Kommentaren er jo helt relevant og aktuel. Det er ligefrem et forhold alle eksisterende millioner af ejere bør tage notits af og være opmærksom på så de ikke kommer i uønsket uføre! Det er en viden der potentielt kan hjælpe mange.
Og hvad er det for en mærkeligt halvfacistisk argument med at det at der er 1 million med en bestemt telefon gør at man burde stikke snotten ind?!?
...[KLIP]
Hvorfor skulle jeg lade sådan en udtalelse passere ukommenteret? Radiomanden benytter enhver lejlighed til at håne Apple devices og deres ejere. Han bidrager jo ikke med noget som helst konstruktivt med sådan en udtalelse.
...men det gør du jo heller ikke med din respons...

GOSH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?


Det er nok den opfattelse man som forbruger skal have fremover, hvis Apple for held med at fastholde dette, uden konsekvenser.
Jeg vil dog se det før jeg tror det. Personligt tror jeg det her stunt kommer til at koste dem rigtig dyrt. 
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:06
syntes godt nok at der er meget kreativitet ang forsvarelsen af Apple i dene sag.

Jeg har som før udtalt alt i apple - telefon - computer - apple tv - ipad. jeg ER rigtig glad for mine produkter...de fungere bare til mit behov. Men INTET kan retfærdiggøre deres handling.....så længe det ikke er ved lov. Det vil dog ikke ændre min holdning , hvis det var.
At andre har gjort det samme ( kan dog ikke finde et eksempel ) gør det ikke mere rigtig. Det er jo heller ikke ok , at slå ihjel. Bare fordi andre også har gjort det
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:09
@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?

Her er en brugers erfaring fra en anden tråd. Det er jo ren svindel det skyldes ikke at nogen er naive, men svinsk behandling fra Apple.

Logik: Dit produkt virker ikke, men du kan købe et nyt hos os. ( Det er os, der har smadret dit produkt, men det mener vi ikke vi behøves at oplyse dig om. Det har vi i øvrigt haft planlagt gennem længere tid og du skal ikke føle dig specielt uretfærdigt behandlet, for vi har gjort det i hele verden. Væmmelig hilsen, Apple)

"I mit tilfælde er det en firmamobil vi for et år siden fik skiftet skærm på som en helt normal praksis vi gør løbende - og pludselig efter en opdatering holder mobilen op med at virke. Ved indsendelse til reparation er beskeden blot at den ikke kan repareres og jeg tilbydes en byttetelefon formedelst 6000 kr. eller en afgift på nogle hundrede hvis jeg ikke ønsker at bytte.  Der var ingen forklaring om årsagen.

Det er først nu hvor dette offentliggøres at jeg informeres om den virkelige årsag. 

Det er da ikke en rimelig forretningsmetode at producenten pludselig uden forvarsel ødelægger mobiler lang tid efter brugere i god tro har fået dem repareret.  Havde jeg vidst det på reparations tidspunktet havde jeg selvfølgelig valgt at få den repareret hos Apple - selvom jeg af princip stadig mener det er et urimeligt krav."

Logik: Dit produkt virker ikke, men du kan købe et nyt hos os. ( Det er os, der har smadret dit produkt, men det mener vi ikke vi behøves at oplyse dig om. Det har vi i øvrigt haft planlagt gennem længere tid og du skal ikke føle dig specielt uretfærdigt behandlet, for vi har gjort det i hele verden. Væmmelig hilsen, Apple)

Er man naiv hvis man ikke forventer at store velrennomerede virksomheder ødelægger en ejendele. Forventer du at vågne op til at din bilforhandler smadrer din bil, fordi du har brugt en anden mekaniker en den han synes om?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu