recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 3031323334 81>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2019 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

med fare for at spørge dumt - er der så ikke så korte afstande i et almindeligt hus at et cat6 kabel er alt rigelig?


Om det er cat 5, 6, 7 eller 8, så er det allermest hastigheden der er afgørende, (og hvis man skal lave noget overlay, så er det mhz). 
For langt langt de fleste kan en almindelig bolig nøjes med cat 5E, (1Gbit). Cat 6 er dog efterhånden at foretrække, bla fordi det er blevet ret billigt. Man skal have min. cat 6 for 10Gbit. Det er efter min opfattelse ikke noget almindelige mennesker bruger ret meget. Det kræver jo også udstyret kan levere 10Gbit. Og så bliver det rigtig dyrt. (plus stort set alle computere ikke kan køre 10Gbit. Det er mest aktuelt imellem switches).

Gør man sig tanker i at udskifte kablerne, så skal det nok mere være for at fremtidssikre, og så for at forbedre mod støj, dvs skærmet kabler. Men jeg tror det vare meget længe før vi ser mere end 2Gbit netkort til almindelig mennesker/computere.

Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hvis man er ligeglad med statistik, kan man vel undvære alt andet end et AP fra Ubiquity, samt wifi med samme navn fra Eniigs router i den anden ende af huset

Sådan et setup kører jeg nemlig med - og lever egentlig godt med det... tror jeg, elsker mulighed for nyt legetøj - hvis det giver mening ;-)


Yeps, intet problem der.. Hvis man er tilfreds med ISP routeren (som oftest er noget frygtelig bras). 

Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Har 100/100 fiber ind, det dækker fint vores behov... alt pånær tlf & Ipad er kablet.



Samme her, bortset fra vi har 300/300. Jeg bruger i øvrig Cat 5e kabler. Men det skyldes mest at jeg havde en hel ruller af det. Skulle jeg bygge noget i dag, så blev det med cat 6 kabler, måske 7, hvis jeg gad boxe med det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2019 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Uden den skal du have de 220V dimser imellem kabel og dit AP.
men de følger jo med AP.

Ikke helt rigtigt. Det kommer an på hvilke AP du snakker om. En Pro følger der ikke POE adaptor med. 
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2019 kl. 23:48
Til mine Ubiquiti AC Pro, fulgte, der strøm adapter med.
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 06:06
det var det der fiber modul der var billede af - virker lækkert, men hvornår bruger man det som privat person? 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 06:18
Som oftest hvis man køber en pakke med flere unifi AP medfølger Poe injector ikke, hvorimod at de følger med hvis man køber dem enkeltvis.
Medmindre man køber en bulk udgave, så risikerer man igen at de ikke følger med.

Hvis jeg skulle trække kabler i dag, havde jeg nok gået efter understøttelse for 10gb.
10gb er nede i en pris hvor udstyr er til at betale
BaaaaaH
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 07:14
Synes jeg har læst, at man med de der fiber moduler kan tage signal helt ude fra første boks man har i huset og dermed springe boks 2 over.
Føre fiberen direkte til fiber porten i ens switch og videre til router.
Altså lidt den modsatte retning :-)
Nogen der har prøvet det?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Synes jeg har læst, at man med de der fiber moduler kan tage signal helt ude fra første boks man har i huset og dermed springe boks 2 over.
Føre fiberen direkte til fiber porten i ens switch og videre til router.
Altså lidt den modsatte retning :-)
Nogen der har prøvet det?

Så vil leverandøren typisk ikke hjælpe med noget i fejlsituationer, så jeg ville nok fraråde det.


Redigeret af hedberg - 22-August-2019 kl. 07:39
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 07:40
OK.. ja det kan der være noget om.

Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Synes jeg har læst, at man med de der fiber moduler kan tage signal helt ude fra første boks man har i huset og dermed springe boks 2 over.
Føre fiberen direkte til fiber porten i ens switch og videre til router.
Altså lidt den modsatte retning :-)
Nogen der har prøvet det?

Så vil leverandøren typisk ikke hjælpe med noget i fejlsituationer, så jeg ville nok fraråde det.
Jeg vil mene at det kommer an på leverandøren.
Men man kunne jo spørge først Wink
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Hvis jeg skulle trække kabler i dag, havde jeg nok gået efter understøttelse for 10gb.
10gb er nede i en pris hvor udstyr er til at betale

Foruden switche, kan du så ikke lige fortælle mig, hvilke udstyr (consumer produkter) som køre 10Gbit eller bare har udsigten til 10Gbit?

Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 13:27
Når der alligevel skal trækkes kabler, har jeg valgt og ville selv i dag vælge cat6. Det er rigeligt til alt i dag og det er helt sikkert fremtidssikret. Tænk på før, hvor tv var analog, hvor folk trak kabler, med yousee tv i dag, har de kabler kabler folk ofte, fik trukket, ikke nok båndbredde til det brede spektre, kanaler ligger inde for i dag. Jeg har selv trukket godt antenne kabel, cat6 kabel og selv om min projekter kun er 1080P, har jeg erhvervet mig Supra HDMI 2.0 kabel brugt og trukket, de snakker allerede 8k ved tv, der går nok lidt tid før det lander i forbruger mellem klassen, hvis det i det hele taget slår igennem, men med streaming idag, ved man aldrig, hvad der kommer i fremtiden, det ender nok ligesom som tidal højopløst musik og 4k allerede i dag på Netflix, koster lidt ekstra. Om båndbredden i et cat6 kabel bliver brugt i fremtiden vides ikke, men det er mindre modtagelig for støj og interferens i kablet, flettede opbygning og det synes jeg der er værd at tage med. I forhold til hvad folk ofte bruger på udstyr og hvis der er finanser til det, synes jeg det er værd at tage, i betragtning at være på den helt sikre side, med cat6 kabel.

Redigeret af JackD84 - 22-August-2019 kl. 13:30
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Hvis jeg skulle trække kabler i dag, havde jeg nok gået efter understøttelse for 10gb.
10gb er nede i en pris hvor udstyr er til at betale

Foruden switche, kan du så ikke lige fortælle mig, hvilke udstyr (consumer produkter) som køre 10Gbit eller bare har udsigten til 10Gbit?



ASUS og en anden producent har for et stykke tid siden sendt 10gbit NIC's på markedet til pt. omkring 750 kr. Derudover er der flere "gamer" motherboards der er begyndt at have 10Gbit netkort indbygget.

Der er også nogle consumer router produkter der er begyndt at have 2,5Gbit interfaces, så det kommer så småt.





Redigeret af hedberg - 22-August-2019 kl. 13:43
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3031323334 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu