|
Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015) |
Besvar ![]() |
Side 123 15> |
Forfatter | |
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Marts-2014 kl. 01:21 |
![]() ![]() Jeg tænkte det var på tide, jeg fik en tråd her på Recordere. I mit setup prioriterer jeg film og musik lige højt. Interessen startede da jeg boede hjemme, hvor min fars gamle anlæg gik i arv. Derefter er produkterne udskiftet flere gange, da jeg boede hjemme og nu hvor jeg bor i egen lejlighed. Jeg er faldet over Meridian med dertil hørende aktive højttalere. Det spiller dejligt homogent, naturligt, dynamisk, luftigt, med en let varme og med et godt 3D perspektiv trods det beskedne rum og dæmpning. For store højttaler der skal dæmpes for meget under 250 Hz. er noget skidt, da for stejl Q i de lave frekvenser. Mine peaks på subwooferne er heldigvis værst omkring 30-35Hz ik så skidt (Tænk på pistolskud osv. i film) Subwooferne spiller kun med under 35 Hz. ved musikafspilning. Det er kun nogle orgler der går så langt ned i godt komponeret og korrekt indspillet klassisk musik. Subwooferne spiller aligevel kun med når der lyttes et lille udvalg musik. Højttalere og subwoofere er der to forskellige kaliberinger til. En til musik og en til film på min G68ADV. (Processor/ DAC) Min frekvensgang fra 250Hz og ned på musikafspilning, er næsten helt perfekt. Mit rum booster omkring 35Hz ikke helt skidt for laveste oktaver på musik, men heller ikke helt skidt til film som nævnt. Selvfølgelig kunne der tænkes lidt mere afstand til lytteposition og ikke så klemte højttalere, her snakker vi rum og og generalt perspektiv. Heldigvis er der mulighed for korrektion på G68ADV. Derudover har jeg et setup nummer to, der står hos mine forældre i gæsteværelset. Det er nu solgt. Mit anlæg står på et Atacama Pro XL Rack og fire VM Acoustics hylder og et Apollo WT1. Alle højttalere står på, Black Galaxy, granit sten. Centeren ligger på en Revel Stander fyldt op med Atabites fra Atacama. (Det samme som Bly Kugler) Valhalla Feeds er derudover sat under, center højttaleren, med korrekt vægt, for korrekt afkobling mellem center og stander. Det er lavet således den er flydende på fast underlag, koblet helt fra gulv og vinklet i forhold til refleksioner fra gulv og loft. Standeren står på spikes i sko på en Black Galaxy granit flise. Følgende udstyr er i mit setup p.t
Pladespiller
Tilbehør pladespiller:
DSP Aktive Højttalere:
Dæmpning/afkobling
Kabler:
Strøm Kabler og skinne + Galvanisk adskillere
Netværk-Server.
Div. Udstyr: Com.
Lagring.
Div. elektriske apparater til hjemmebioen
Computer Højttalere
Transportabel højttaler:
Fin byggekvalitet, elendig betjening ud over Airplay. Købt men returneret af mange årsager.
Høretelefoner m.m: Setup 1 med Bluetooth
Setup 2 med primær og sekundær
Udstyr der ikke bliver brugt
Fremtidig nær fremtid opgradering
Fremtid opgradering på ubestemt tid
Udstyr jeg har ejet
En lille kommentar Det handler jo egentlig i bund og grund om,
vi kan lide film og musik. Vi vil gerne have det bedste ud
af det. Med en reference er det nemmere, at komme dertil, hvor det vi tilsigter efter. Det må jo alt andet være at komme tættere på musikeren eller filmen. Selv et fuldt digital anlæg er ikke bedre end overførslen til analog, hvor enheder bevægelse påvirker luften der bliver sat i svingninger fra enhederne der er monteret i højttaleren. Korrekt tilkobling eller afkobling af højttaler er desuden alt afgørende. Det gøres i form af afkobling/tilkobling til flise eller gulv. Et PCM lydspor er mindst ligeså
godt som DTS-Master Audio på Blu-Ray. Afspilleren, skal bare håndtere
signalet korrekt og sende det videre til dit udstyr. Søg informationer og oplysning de rigtige steder og hav den sunde fornuft med og en reference du sigter samt et mål. Dermed IKKE sagt min vej og
prioriteringer er den rigtige måde at nå dertil, men jeg bliver klogere
på vejen mod mit mål der et at nyde musikken, filmen og ikke mindst
livet imens. Redigeret af JackD84 - 28-Januar-2017 kl. 19:06 |
|
![]() |
|
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jack's Tidligere Bio/Stereo Setup
Her ses mine 3 bio stole. Det er reclinere, der kan lægges bagud, hvor der kommer en fodskammel op. Man kan ane to spande til snoller. I dem står 2 vin kølere der også passer til de fleste 1,5 l. sodavand. Anlæget Mit anlæg står på to stk. basis moduler, fra Atacama Pro XL med tilhørende hylder. Glashylderne er afkoblet fra racket, med kugleleje, der er i to skåle. Basis modulernes fire ben, står på spikes samt hver hyldesektion. Basis modulernes spikes, står på absorberende sko, fra Atacama. Meridian G68ADV + Meridian G98DH + Meridian HD 621 Først kort om Meridian Meridian har designet og udviklet highend produkter, inden for audio og video i klassen highend, i mere end 35 år. Allen Boothroyd, Co-Founder & Design Director. De er mest kendt for deres aktive systemer, de fører et bredt produkts sortiment. Meridian System De produkter jeg har i mit system, fra Meridian, består af en surroundsound processor, CD/DVD afspiller og en HDMI Audio Processor og en Meridian Explorer. Firmware og konfigurationer uploades med RS-232 kabel og deres konfiguration program. Aktive højttalere Meridian DSP5200 (Master) Meridian DSP5000 (Left Slave) Meridian DSP5000 (Right Slave) Meridian DSP3100 (Left Rear Slave) Meridian DSP3100 (Right Rear Slave) Meridian Patch Box 511 Systemet er bygget op, således at signalet holdes digitalt, helt ud til højttaleren, hvor digital analog konverteringen sker. Meridian benytter deres eget patenterede MHR (Meridian High Resolution). Dette gøres for at opnå den maksimale båndbredde uden tab. Dette vil sige der går 3 stk. multi channel digital coax kabler til at danne 5.1 kanals surroundsound system. De er delt op i Digital L/R Digital C/LFE Digital L/R Right Rear Digital L/R Side (Hvis man har en 861 v.6 ellere nyere surroundsound Processor) Billede og lyd er holdt hver for sig, for at opretholde de bedste betingelser. Meridian G98DH sender lyden via MHR til Surroundsound Processoren og sender billedet videre til Meridian HD621 HDMI Audio Processoren. Ved andre HDMI kilder er det lidt anderledes, men princippet er det samme. Her kommer signalet ind som LPCM hvor den adskiller lyd og billede. Lyden bliver sendt videre via MHR til Surround Processoren. Billedet sendes videre til TV via HDMI. Fra G68ADV > G98DH > HD621 Er der forbundet et comms kabel. Dette bruges til at kommunikere mellem de tre produkter. ![]() Hvordan kommer signalet så ud til højttaleren. Dette gøres med Digital Coax kablet forbindelse. Forbindelsen er ligeldes delt op i 3 signaler, der hver indeholder information til to højttalere. Det går et coax kabel til input på første højttaler og output videre til næste højttaler. Centeren er altid master. Meridian DSP5200 > Meridian Aktiv DSP Subwoofer DSP 5000 Left > DSP5000 Right DSP 3100 Left > DSP3100 Right ![]() Comms kabel til højttalere Fra Meridian Surround Processoren går et comms kabel til center som er master, der går videre til Patch box 511. Hvor der går kabel til: DSP5000 Left > DSP5000 Right DSP3100 Left > DSP3100 Right ![]() Meridian G68 ADV Meridianen har mange muligheder for tilslutninger, både Optisk, Coax, Analog. Der er også analog ud til højttalere og triggere der kan justeres i mV. outout. Desuden er der Component input og skalering, ligeledes i G98DH CD/DVD afspilleren. Alle audio signaler kan upsamples til 88.2 kHz og video til 96 kHz. ![]() Meridian G98DH ![]() Meridian HD 621 6 stk. HDMI input, 1 HDMI Out og Meridian MHR ![]() Remote til Meridian Til kalibrering benyttes en Radioshack Den forbindes til Surround Processoren, mens RS-232 kabel, er forbundet til PC Dune HD Base 3D Virkelig lækker medie afspiller fra Dune. Håndterer de fleste formater. Jeg har eksponerer Yadis til, et Kingston 64GB USB 3.0 Data Traveler 100 G3 USB stik, som der eksponeres til. Jeg har to Supra strømkabler til at ligge jeg ikke bruger. Dune'n vil blive født med, et af disse, med Furutech Schuko og Watt-Gate apparat-stik, med isat adaptor til Figure 8. Inakustik Premium LAN-Kabel og HDMI. Meridian 505 Står og samler støv. Pladespiller
Tilbehør Primare R20 RIAA Apple Tv3 Meridian Explorer Oppo BDP 93 Fremragende lyd og billede. Harddisk til lagring af Blu-ray Live PS3 Pioneer LX-50 Monster Power HTS 2600 Stabiliser strømmen og renser den for dyk og peaks. Bagside Her ses diverse strømkabler + DIY MIT One Wire TV og FM kabler. Den grå boks er en Jacob Jensen Powerpoint. Kablet er skiftet til et skærmet. Router, NAS-Server, Netværksharddisk og switch. Jeg har forbundet Routeren til min switch og bruger kun skærmede cat6 kabler. NAS-Serveren er sat i switch'en og kabler kører derfra til mine produkter. Det er den eneste rigtige måde at gøre det på, da trafikken ikke skal igennem ruteren på denne måde. Logitech tastatur og Touchpad. Samt Opticon streg kodeskanner Bruges til at lægge film ind i Movie Collector. Er langt bagud i dette arbejde, da filmsamlingen hele tiden bliver større. Højttalerne Fronthøjttalere: Meridian, DSP5000 MKII 24/96 Center: DSP5200 24/96 TV: Panasonic TH-50PZ700EA. Centeren står på Revel stander. Den er vinklet således at reflektioner fra gulv og luft minimeres. De tre højttalere står på Black Galaxy 50 mm. granit flise. Billedet på Tv'et er overraskende godt af et ældre plasma tv. Ved at kalibrere mit tv, med en Monster Kalibrerings Disc, er billedets gengivelse blevet meget naturligt. Jeg synes en del andre nye tv, har for meget knald på farverne og har en tendens til at se kunstigt ud. Synes på mange tv at det ligner glansbilleder. Isotek EVO3 MiniMira er strømskinnen under tv'et. I hjørnet er det lavet en absorber i flexibatts med troldtekt foran. I baggrunden kan man se en, Supra MD06EU, strømskinne med Supra kabel og diverse stik til de aktive højttalere. Til bag højttalerne ligger der også en skinne, hvor der er ført strøm til de aktive højttalere. Kablet er Supra Lorad 2.5 Trods deres beskedne størrelse, leverer de mindre modeller af, Meridians højttalere, et dynamisk lydbillede i hele frekvens området. De går overraskende dybt og bliver ikke presset. som mange andre højttalere, selv ved høje lydtryk, er der overskud til pludselige transienter. Højttaleren har et godt greb om enhederne, det skyldes de tre inviduelle 75 Watt forstærkere, der sidder efter delefilteret. De har en stram tør bas og mellemtonen er naturlig og diskanten detaljeret uden at være hård og kantet. Nedre mellemtone til bas er delt fint, dog har jeg hørt bedre, men det var på grej i million klassen for et stereo setup. Det var Mark Levinson's udstyr i deres dyre ende på Revel højttalere. Den prisleje mit anlæg lægger i synes jeg det gør det godt. Jeg er meget imponeret over, hvordan de små ting i musikken bliver angivet fx. som anslaget af instrumenter kan høres. Dybe mandestemmer leveres overbevisende. Fx. Leonard Cohen stemme går så dybt og leveres med en dynamik jeg ikke har hørt, på andet udstyr, jeg har ejet, uden det går ud over harmonien i lydbilledet. Deres spillestil er meget letflydende og luftigt, de lyder ikke på noget tidspunkt anstrengt på nogen måde. Dybden i lydbilledet er god, men ligesom med højden af lydbilledet, trækker placeringen af højtalerne, noget af 3D perspektivet væk. Instrumenter og stemmer kan sagtens fornemmes og placeres. De ting vi snakker om er små detaljer. Højttalerne er meget ærlige, de spiller kilden som den er uden at ligge til eller fra. De har den typiske engelske lyd. Dette er min subjektive mening. Jeg spiller for det meste i en indstilling kaldet trifield. Her spiller fronterne og centeren fuld frekvens og varetager bassen. Hvor derimod surround højtalerne spiller fra 3kHz og ned. Meridian Matrix Display. Det er designet så det altid lyser med samme lydstyrke, dette gøres ved en variabel spænding. Dette viser enhederne på den ene af mine Infinity Cascade 15 subwoofere. Det er Revel enheder. Mit system kan styre 3 subwoofere uafhængige af hinanden. MIT kabel med MIT Y splitter på sub. Brugt på alle aktive højttalere. Dynaudio beslag til hver af surround højttalerne. Venstre Meridian DSP 3100 højttaler Højre Meridian DSP 3100 højttaler Absorber i loft over lyttepostion Redigeret af JackD84 - 28-Januar-2017 kl. 19:04 |
|
![]() |
|
Billeder Setup 2
|
|
![]() |
|
Focal EX 2.1
Jeg har valgt en diskret løsning til computer højttalere til min stationære, valget falgt på Focal EX 2.1. Det er et system med to satellit højttalere og en subwoofer. I min bog gør de det sublimt. De har et overraskende stort 3D lydbillede, man kan placere stemmer og de har godt punch. Detaljeringsgraden er ikke så stort som højttalere i den dyrere ende, men det kan man heller ikke forvente til prisen. Det er jo disse ting der koster, luft og perspektiv. Venstre højttaler Højre højttaler I denne højttaler er der indbygget DAC og docking station til ipod. Der sidder en fjernbetjening, der er magnetisk, så den kan sidde fast på stykket af metal på højttaleren. Subwoofer Der står på Black Galaxy granitsten, for at give en fastre bas. Enheden sidder i bunden og der sidder en akustisk ventil på bagsiden. Overvejer lidt om man skal ud at anskaffe sig et USB kabel til et par hundrede kroner. Bose Roommate. I samme ombæring kan jeg lige så godt vise, de transportable højttalere jeg ejer. Normalt går jeg ikke ind for Bose, men fandt denne højttaler til en attraktiv pris, jeg ikke kunne sige nej til. Der er vel ikke så meget at sige om den. Jeg bruger en, Nuforce DAC, til afspilning fra både telefon og computer. Denne ville blive omtalt i forum indlæget nedenunder, head-fi. Redigeret af JackD84 - 11-Marts-2014 kl. 19:02 |
|
![]() |
|
Mit Head-Fi
Jeg har ikke de store erfaringer inden for Head-Fi, men synes nu alligevel jeg er sluppet godt fra det, prisen taget i betragtning. Sandstrøm høretelefonerne har en god basgengivelse, de går ned til 20 Hz. og er behagelige at lytte til. Der er lidt mere af alt i forhold til Audio Technica.
Redigeret af JackD84 - 12-Marts-2014 kl. 21:06 |
|
![]() |
|
luv.dk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 50 |
Billeder tak :-)
|
|
Livet er skønt.
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Ja tak, virker som om at du er seriøs udi stereo - så billeder - nemlig
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
siccio ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 348 |
Har haft fornøjelsen af at lytte til Meridian nogle gange, spiller super og deres højttalere er virkeligt gode, men også pebrede især 7000 serien uha, men spiller fedt, og aktive højttalere skal ikke undervurderes.
|
|
![]() |
|
DIY Projekt MIT One Wire
Jeg har lavet en del MIT Kabler, både til subwoofere og TV og Radio Det er Coax Kabel, hvor man af-isolerer med et stykke værktøj og skruer stikkene på. Redigeret af JackD84 - 12-Marts-2014 kl. 21:24 |
|
![]() |
|
DIY Projekt Supra/Atlas
Dette projekt var med, Supra IFSL, analogt signal kabel og Atlas phono stik. De er loddet og der er sat hvid nylon fletstrømpe omkring dem. |
|
![]() |
|
Billeder af højttalere bliver uploadet snarest muligt til Setup 1.
Setup 2 må vente. |
|
![]() |
|
Bravo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1330 |
Når jeg så ser på mit eget så føler jeg mig lidt....
![]() Men der der, det er satme gennemført!
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 15> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |