recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?

 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 26>
Forfatter
Besked
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 07:40
Okay troede kun du havde den ene sub, og boomy bas hvis den var alene fordi den er lukket helt inde, det øger bassen men gør den mere upræcis :)
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Fed placering Notfast, hvorfor ha en lukket sub, når du får boomy bas med den placering og deraf ikke præcis bas.


Hvorfor tror du han for boomy bas ?
En Hifi-Klubben sælger på 17 år har fortalt det - og det er skrevet af en bruger på AVSForum LOL
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 08:27
Det er ret simpelt, et hjørne øger bassen, samtidig lukker sofaen subben yderlige inde som vil skabe en forhøjet bas.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er ret simpelt, et hjørne øger bassen, samtidig lukker sofaen subben yderlige inde som vil skabe en forhøjet bas.



Det der faktisk sker er følgende:

1. Den akustiske fs og Q bliver ændret pga. sofa og væg.
FS bliver en smule lavere, og Q stiger stiger en smule.

2. Hjørnet forstærker bassen, det er videnskabeligt bevist mange gange.


For 1. Er ændringen i Q og FS så lille at det er næsten umuligt at høre forskel og måling viser ikke ret stor ændring. Kurven kan ændre som jeg stort set vil med eq.

For 2. Er det ikke noget problem, da jeg har da (minidsp) og kan nemt håndtere den forstærkning som placering giver.



En hjørne placering behøver på ingen måde give boomy bass, det handler om at bruge rummet og udstyr intelligent sammen, det skal virke som en helhed.
Man kan faktisk godt bruge den gratis forstærkning til at forbedre en lyd kvalitet.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Fed placering Notfast, hvorfor ha en lukket sub, når du får boomy bas med den placering og deraf ikke præcis bas.


Hvorfor tror du han for boomy bas ?

En Hifi-Klubben sælger på 17 år har fortalt det - og det er skrevet af en bruger på AVSForum LOL


Og AVS brugeren er ham selv....
.....
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er ret simpelt, et hjørne øger bassen, samtidig lukker sofaen subben yderlige inde som vil skabe en forhøjet bas.



Det der faktisk sker er følgende:

1. Den akustiske fs og Q bliver ændret pga. sofa og væg.
FS bliver en smule lavere, og Q stiger stiger en smule.

2. Hjørnet forstærker bassen, det er videnskabeligt bevist mange gange.


For 1. Er ændringen i Q og FS så lille at det er næsten umuligt at høre forskel og måling viser ikke ret stor ændring. Kurven kan ændre som jeg stort set vil med eq.

For 2. Er det ikke noget problem, da jeg har da (minidsp) og kan nemt håndtere den forstærkning som placering giver.



En hjørne placering behøver på ingen måde give boomy bass, det handler om at bruge rummet og udstyr intelligent sammen, det skal virke som en helhed.
Man kan faktisk godt bruge den gratis forstærkning til at forbedre en lyd kvalitet.


JBL ( de har testet det GRUNDIGT ) bruger altid 4 sub i hvert hjørne. Og EQer sig ud af det. De bruger så deres egen algoritme , for ens seat to seat ( sound field mangetment )
Mener også at hjørnepladsering skulle give nogle fordele omkring fase og delay..samt SPL.
Så hjørnepladsering har mange fordele.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 11:17
Og selv en mindre ny modens surround receiver med den Auto eq vil faktisk kunne håndtere en hjørne placering ganske godt hvis lyd skulle blive for krafig ved nogle frekvenser, så skrues der bare ned = headroom på forstærkeren

Så en hjørne placering har man fordele, men derfor er det ikke den bedste løsning for alle og deres rum, hvis man kun har en subwoofer.
Men det er bestemt værd at forsøge.

Redigeret af Notfast - 13-Juli-2016 kl. 11:50
.....
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 15:29
Al det teori.Clap.. er rigtigt go viden, men når det kommer til stykket er det vel ørene som skal afgøre hvad der er det rigtige for mig. Hvor kan jeg gå hen og høre nogle gode subwoofere i et film setup - og gerne ported vs. sealed?
Jeg kender godt hifi klubben, men hvor ellers? jeg ville jo rigtigt gerne høre f.eks. SVS, Velodyne, Klipch, Polk og lign. Det skal være i stor kbh eller sjælland. Da jeg regner med at købe noget brugt er hjemlån vel ikke nogen option.

Jeg kigger bl. a. efter SVS PB12 plus, men har set den findes i flere varianter, en med basenheden i bunden og refleksportene bagpå og en med basenheden samt refleksport på fronten. Hvad er forskellen, og er den ene bedre en den anden?




Redigeret af jonit - 13-Juli-2016 kl. 15:30
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 15:45
Google hifi kbh

Redigeret af Kampus - 13-Juli-2016 kl. 15:45
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 15:53
Hvis du vil købe brugt, så må du ud til folks private hjem og høre dem.
.....
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Hvor kan jeg gå hen og høre nogle gode subwoofere i et film setup - og gerne ported vs. sealed?
Jeg kender godt hifi klubben, men hvor ellers? jeg ville jo rigtigt gerne høre f.eks. SVS, Velodyne, Klipch, Polk og lign. Det skal være i stor kbh eller sjælland. Da jeg regner med at købe noget brugt er hjemlån vel ikke nogen option.

Så du vil altså bruge en forhandler mht. at få demonstreret nogle af de subs, han har stående, på forhånd velvidende at du ikke har tænkt dig at lægge så meget som én eneste krone i hans butik?
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 16:16
Henrik: Jeg havde ikke lige regnet med en moralsk opsang. Ja, jeg går også i tøjbutikker, hifi klubben, Fona o.lign. bare for at kigge, lytte, se, er det så heller ikke ok.
Når man sådan kigger rundt uden lige at regne med at købe noget, kan det jo være at man støder ind i et godt tilbud, hvem ved.

Ja undskyld, jeg syntes ikke jeg skylder nogen noget ved at gå ind og kigge i en butik og gå igen uden at købe noget. Det tror jeg også de fleste butikker er indstillet på Wink

Ja jeg kigger brugt, men det har jo ikke udelukket muligheden for at finde et godt tilbud på noget nyt, omvendt kan jeg da også finde på at se/høre på noget brugt som jeg vælger ikke at købe fordi det ikke indfrier mine forventninger, det er vel fair nok.


Redigeret af jonit - 13-Juli-2016 kl. 16:53
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu