recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af LG OLED 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af LG OLED 2016

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2016 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Jeg ved ikke hvilken pattern generator Bantam benytter til HDR output, men jeg syntes du skal tage et kig her:

http://rmadvancedcaldisc.com/rm-uhdhdr-10.html

Tak, dem kendte jeg ikke. Dem vil jeg kigge nærmere på.

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Denne her har du nok set:

http://www.murideo.com/generators.html

Helt sikkert det bedste valg, prisen er naturligvis også derefter.

Jo dén og en fra Quantum Data har SpectraCAL forsøgt at sælge mig, men det er jo lidt af en udskrivning for noget, som relativt simpelt kan outputtes på andre måder Smile Vi har gået og puslet lidt med tanken om hvorvidt Chromecast Ultra kan bruges i fremtiden til at generere mønstre til både HDR10 og Dolby Vision.

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Rasmus_ mht HDR og knits må vi erkende,at der i DK er rigtigt mange stuer , som har større samlet vinduesareal end drivhuse . Og med sommertid in mente giver det en lang periode hvor hr og fru flæskesteg ser tv i MEGET lyse omgivelser . Spørgsmålet er så hvor meget gennemslagskraft HDR får . . . . .?

Bestemt. Det har vi også herhjemme i stuen efter vi er flyttet og det har medført, at vi har måtte bytte rundt på vores plasma og LCD. Pana'en er ikke lysstærk nok i stuen uanset hvordan den indstilles. I disse omgivelser har 1000+ nits peak (og højere gennemsnitlige lysstyrke) sin berettigelse.

Jeg har set prototyper med 4000 nits og det ser også drøngodt ud. Jeg stiller dog spørgsmålstegn ved om det er formålstjenligt (og sundt) i mørkere omgivelser at bevæge sig bare halvvejs derop. Man kommer nok ikke udenom to separate dag + nat HDR-indstillinger, hvis man ser tv i meget omskiftelige omgivelser. Så kommer vi lidt tilbage til hele diskussionen om hvordan øjets pupil er dynamisk og opfatter lysobjekter med udgangspunkt i det lyseste. Men det diskutterede vi jo en del i en anden debattråd Smile
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2016 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

En af Florian Friedrichs pointer ift. den høje ende af lysstyrke-kurven i HDR-indhold er, at tone-mapping er en essentiel egenskab. Tone-mapping er i denne sammenhæng skærmens evne til at flytte hele lysstyrkekurven op eller ned afhængigt af dels skærmens egenskaber (herunder peak lysstyrke), dels omgivelser (lys, aften, mørkelagt).


Det må betyde, at der skal anvendes en lyssensor i TV'et?


Jeg ville egentlig hellere give ordet til Florian, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget publiceret materiale, hvor han taler om det endnu. En lyssensor vil givetvis skulle til for at kunne gøre det adaptivt ift. omgivelserne. Jeg skal ikke lægge ord i Florians mund, så ovenstående skal nok lige korrigeres til ikke bare "lysstyrkekurven op og ned", men også at øverste del af PQ-kurven kan trækkes ned og tone-mappes anderledes.


Florian har sideløbende udført noget arbejde for Samsung og i praksis kan man observere nogle af hans pointer implementeret på en model som f.eks. Samsung KS9505 (KS9500 i Europa, KS9800 i USA). Jeg har ikke haft lejlighed til at måle den igennem selv, men ifølge dem jeg taler med, tager den film mastered til at gøre brug af helt op til 4000 nits værdierne på PQ-kurven og flytter dem ned, så der ikke clippes i de lyseste detaljer. Skærmen har vist en maksimal lysstyrke på omkring 1300-1400 nits, så det kræver jo, at man re-mapper meget af den lysere ende. Eksempelvis 800->600, 1000->800, 2000->1000, 4000->1400 (eller hvordan man nu i praksis vælger at gøre det). En af udfordringerne ved dette er naturligvis også, at lys ikke er en lineær funktion og øjets pupil opfører sig dynamisk ift. skiftende lysintensitetspåvirkning.


I relation til den PQ EOTF graf, som du tidligere anvendte, vil det givetvis betyde, at den begynder at flade løbende ud tidligere end skærmens ellers teknisk ville være i stand til (hvor LG's OLED kører op, op og så flader ud ret pludseligt ved ca. 600). Sådanne overvejelser er også værd at tage med, når man snakker peak lysstyrke på HDR.


LG's ingeniører, som arbejder med OLED, har overfor mig flere gange talt om "best approach" til HDR tone-mapping. Man kan jo sige, at de er lidt mere presset til at tage aktion på dette, fordi OLED er mindre lysstærk. Jeg vil tro, at vi får se nogle tone-mapping algoritmer indbygget i deres 2017 OLED - det er bare et gæt.


Min holdning til ovenstående er, at det meste af det er lidt eksperimentering på nuværende tidspunkt. Jeg mener, at man skal have dynamiske metadata indført før skærmene for alvor kan arbejde adaptivt med dette (og opnå de bedste resultater). HDMI-standarden skal op på version 2.1 før den kan bære dynamiske metadata (eller også skal man have en composer-chip i både sendeenhed og modtagerenhed, ligesom Dolby Vision gør det, men det er en fordyrrende løsning).



Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Forklaringen på det oplevede mørkere HDR-billede kan måske findes i EOTF (gamma) for de to standarder, selvom det er lidt at som at sammenligne æbler og appelsiner, når man kaster sig over matematikken, da mastering af materialet jo er/bør være tilpasset de to forskellige display-modes (SDR/HDR), men lad os prøve alligevel og betragte det som et tankeeksperiment (og ikke mere end det, vel at mærke): 


Jeg tror, at du har ret i det følgende. Som du siger, er det dog ikke noget, som ikke kan ændres i redigeringsprocessen i studiet. Jeg har endnu ikke været så heldig at sidde med i et redigeringsrum i et af de større Hollywood-studier, hvor der redigeres HDR (kun SDR og 4K), men det, som jeg hører, er at det er en omvæltning for de involverede. Mange af dem har jo nok siddet med redigering af SDR-indhold, hvor de har skulle forholde sig til gamma-kurven i stedet for PQ-kurven i mange, mange år, så der skal ændres på nogle vaner Smile Såfremt PQ-kurven ligger sig lidt under gamma-kurven i noget af forløbet, hjælper nok med at forklare, at nogle HDR-film er en tand mørkere i udtrykket. Folkene i redigeringsrummet har nok fulgt en vanlig proces og når videoen så skal outputtes/fastsættes i PQ, kan billedet blive lige en tand mørkere i visse scener.

Jeg tror samtidig, at der har været en frygt for gå for langt med HDR. Formatet rummer jo, baseret på både den kraftigt øgede lysdynamik og det meget større farverum, potentiale til at få billedet til at se fantastisk ud, men også forfærdeligt ud. Hollywood har vel forhåbentlig om nogen set, hvordan dårlige 3D-effekter, som er efterredigeret ind, ødelagde 3D. Jeg tror ikke, at de vil spille hasard med HDR på samme måde, da det er et så vigtigt fundament for billedgengivelse fremadrettet.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 03:36
Hej med jer 

Jeg har været en tur i Jylland her i weekenden og her havde jeg to E6 skærme på programmet. 
Der var tale om en 55" og en 65" som begge har kørt over 100 timer. 

Det er uden tvivl en super skærm og jeg bliver hver gang imponeret over hvor flot billede den kan levere, især når den får det indhold som den fortjener;  1080P, 4K, 4K-HDR etc.

LG OLED 55" E6 :


LG OLED 65" E6 :


Begge kalibreringer er udført på Ekspert Mørk profilen. 

Jeg fik lige taget et enkelt før og efter billede af den ene E6er:

55" E6 før :


55" E6 efter :



En ting jeg tydeligt lagde mærke til var dog at ved 5% gråt billede som fylder hele skærmen, var den grå uniformitet en del bedre end på de B6ere jeg har haft fingrene i. 

Jeg har dog ikke nogle billeder af det lige pt. men det vil jeg få taget næste gang.

Jeg fik også mulighed for at teste lidt HDR materiale i form af diverse HDR test mønstre og kom frem til at den profil skærmen starter på når der registreres et HDR signal, er HDR LYS på mellem og der er en anelse black crush, profilen HDR Standard var noget bedre end HDR LYS og med simpel justering af lysstyrke oplevede jeg at skyggedetaljer blev forbedret end del.

Jeg brugte LG demoen HDR Chess til at verificere dette og jeg kan kun opfordre ejere af B6 eller E6 til at skifte fra HDR LYS til profilen HDR Standard ved visning af indhold lavet til HDR10 formatet.


Redigeret af TV Kalibrering - 04-November-2016 kl. 03:37
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 08:22
TV Kalibrering.

Retter du link, så vi også får de to manglende billeder at se?

M.v.h.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

TV Kalibrering.

Retter du link, så vi også får de to manglende billeder at se?

M.v.h.

Det er Photobucket, der er nede.
 

Hang In There!

We're down for maintenance, but we'll be back shortly.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 11:53
Så må han jo lære at smide billederne op, direkte på recordere.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 04-November-2016 kl. 11:54
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 12:30
Recorderes upload er lige lovlig retro, og vandvittig besværligt fra smartphone/tablet.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 13:08
Det synes jeg så ikke, men jeg kører også i desktop mode, også på mobil og tablet...

M.v.h.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 14:07
Hej med jer

Kan godt se den er helt gal med de billeder !

Jeg får det rettet så snart jeg er kommer hjem, har lige været en tur
På Amager og kalibrere en DX900 :)

Edit:

Ja der er vist ikke så meget jeg kan gøre lige pt, som Brixen skriver er photobucket nede :)

Redigeret af TV Kalibrering - 04-November-2016 kl. 15:33
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det synes jeg så ikke, men jeg kører også i desktop mode, også på mobil og tablet...

M.v.h.

Tja giver vist ikke den vilde forskel om man bruger mobil eller desktop. Det som er trægt syntes jeg, er og lave billederne om til 200kb via et andet site, fremfor hvis man nu bare kunne uploade direkte herinde.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 16:48
Jeg skal lige høre, om der er nogen interesse for, at jeg fortsætter lidt ud af en tangent omkring kalibrering i denne tråd - lidt generelt (men også lidt dybt) - men med LG OLED-TV'et som holdepunkt?

Idéen er at grave lidt dybere i kalibreringshåndværket og sætte teori og praksis op mod hinanden. Hvis vi derefter kan få flere konkrete måledata fra LG'en ind  tråden, kunne det måske blive mere konkret rettet mod trådens overskrift igen senere.
/lars
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 17:26
Gerne for mig, Bantam. Det er spændende læsning.
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu