recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS server skifter adresse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS server skifter adresse ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS server skifter adresse ?
    Sendt: 15-Juni-2017 kl. 00:09
Af en eller årsag skifter min NAS ip adressen ca hver 2.dag. Jeg aner ikke hvorfor ?

Skal også lige siges at hos min internet udbyder har jeg ikke fast ip adresse.

Hvordan undgår jeg at den ændre det lige pludselig ?

Det er en Synology DS413j
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 00:46
Ved at tildele den en fast IP fra det scope din router smider ud

dette tilfælde 192.168.0.10 - 99  

Redigeret af jespermart - 15-Juni-2017 kl. 00:56
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19667
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 05:35
Man tildeler den en adresse lige udenfor DHCP serverens scope. I viste tilfælde ville jeg kalde NAS for 192.168.0.9.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvorfor udenfor scope? Kan man det når du har et scope der går fra ip x til y?

Jeg har tildelt min NAS en ip-adresse via NAS'ens interface, ikke via routeren. 
For at din router ikke automatisk tildeler et andet device samme IP i tilfælde af din NAS er offline af en eller anden grund, så ville der komme en konflikt når den kommer på netværket. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19667
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 10:33

Hvorfor udenfor scope?

Ganske simpelt:

DHCP serveren uddeler adresser i et vist scope og holder styr på, hvilke enheder den har uddelt adresserne til.
Hvis man placerer en enhed med fast ip adresse i samme scope, risikerer man at DHCP serveren uddeler adressen til en anden enhed, for DHCP serveren kender ikke det udstyr du sætter på med fast ip adresse.

Så længe subnet mask er 255.255.255.0 vil alle ip adresser i samme klasse C netværk (i det her tilfælde 192.168.0.1 til 192.68.0.254) kunne nås internt i netværket.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 11:05
Du går bare ind på routeren og angiver at din NAS altid skal have samme ip-adresse:
IP-reservation.

Her kan man angive at en givet MAC adresse (NAS'ens) altid får den samme ip.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 11:40
Man må ikke man. tildele en netværksenhed en IP-adresse som ligger i scopet, da DHCP serveren jo kan give denne IP-adresse til en anden enhed og du kan ikke have 2 enheder på samme netværk med samme ip-adresse.
Hvis der er 2 enheder på netværket vil en af enhederne fejle.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2017 kl. 23:34
Tak for alle inputs. Det ser ud til virke nu
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2017 kl. 23:53

Det lyder mere rigtigt. Den anden løsning via router fungerede ikke. 

Hvor finder jeg det henne i min NAS ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2017 kl. 00:15

Ok. Har dog aldrig haft problemer med at give min NAS en fast IP inden for scope (på selve NAS'en, ikke routeren) selv om den lukker end hver nat. Men jeg har nok bare været heldig ikke at have problemer.
Jeps! Det er held at du ikke har haft problemer.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2017 kl. 00:18
Alloker en fast IP-adresse til NAS'en på routeren via NAS'ens MAC-adresse (udenfor scope, men stadig 0-254 og i dit lokale netværk). Dernæst sætter du NAS'en til at få IP via DHCP og genstarter den evt. Så burde det fungere fint.

EDIT: Allokering af fast IP fra routeren skal være indenfor scope, men tildeling af fast IP på selve enheden (eks. NAS'en) skal være udenfor scope! Dernæst kan nogle af numrene 0-255 være reserveret til andre formål (eks. 0, 1 og 255).

Redigeret af tipsen - 19-Juni-2017 kl. 22:28
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2017 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af xalodogan xalodogan skrev:

Det lyder mere rigtigt. Den anden løsning via router fungerede ikke. 

Hvor finder jeg det henne i min NAS ?

Det lyder underlidt.

Jeg har aldrig hafft problemer med at reserverer en IP-adresse i min router til en enhed på mit netværk.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu