recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC

 Besvar Besvar Side  123 30>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
    Sendt: 21-August-2017 kl. 18:28
Efter længere tid hvor jeg selv har fået en masse inspiration til den fantastiske besættelse som er hifi, tænker jeg at tiden er kommet for selv at dele ud omkring mit eget projekt. 

Min baggrund er en kærlighed til musik som over tiden har udviklet sig til surround. Fokus har altid været på at frembringe musikken på den bedst mulige måde og at stemmer skal fremstå med alt den detalje og karakter skuespilleren har. Biograflyden med de kendetegn det har er meget imponerende men man kan ikke få det hele, så her har fokus været musikken. 

Mit projekt for denne gang startede i februar efter et huskøb med et ledigt rum og en masse grej egenligt tænkt til en stor stue - Så efter en grov fordeling så det nogenlunde således ud



Det skarpe øje vil påpege at der er tale om den tidligere top serie fra Dali som de kaldte Euphonia. Dette blandet med hjemmebyggede subs med 2 x 10" efter lyngdorf opskrift. Forstærkere til at drive det bestod af Lyngdorf effekt trin og en Inuke 3000DSP. Processor var Marantz AV8801.




Redigeret af JohnConnor - 19-September-2021 kl. 16:43
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:33
Der ser ud til at lidt dæmpning af lokalet vil hæve din nydelse til et nyt niveau.
.....
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:34
Oprindeligt havde jeg indkøbt en 65" LG 4K skærm men den insisterede fruen på skulle side i stuen.
Da chokket havde lagt sig gik jeg på jagt efter en projektor. Målet var at få så meget kvalitet for pengene og med en god erfaring fra JVC faldt valget på en X7. Den frække sag udkom kun i sort for at understrege at den er bygget til dedikerede rum. Målt i reviews til en kontrast på over 50.000:1 uden snyd med IRIS og THX godkendelse på både 2D og 3D tog jeg chancen på ebay. 

Efter den kom hjem stod det på test af placering med IMAX materiale fra Batman. 

  



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Der ser ud til at lidt dæmpning af lokalet vil hæve din nydelse til et nyt niveau.
Der er sket lidt siden billede et, men hver gang jeg laver en lang tråd melder recordere siden fejl så tager lidt af gangen og samler en anden gang :) 
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:37





Med en nyfødt pige gik projektet langsomt og rækkefølge af tiltag valgt efter hvor lang tid det samlede krævede med afbrydelser. Tæppe var nemt da en vågen pige altid kunne adresseres uden ophold: 

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:39

Derefter blev tæppet fjernet for en stund og malingen fundet frem. Lofter og vægge blev malet i en mørk grå med et mål om at projektoren rigtig kunne vise sig frem. 

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:44
Herefter gik det store projekt med at hænge skabe op og trække de små 150 meter kabel i gang. 


Jeg havde et spinkelt håb om at CLIC møbler i 45 dybde var nok til at se pænt ud men med front på og diverse beslag var det simpelthen umuligt at få til at stå pænt. 




Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:49
Med et dedikeret rum var det pludselig muligt at tænke store drømme scenarier uden hensyn til konen og pladsen - Så de ellers fine dali blev solgt og drømme højtaleren indkøbt


Med dem på plads var det svært at få armene ned :) 
Dog var drømmen om den sjældne center fra B&W der matcher ikke opfyldt, men til alt held kom der én til salg - Kort tid efter stod fragtmanden i døren med den 93 kilo tunge center

hvor før, at armene ikke kunne komme ned var der nu tale om en kombination af savl og ting man ikke offentligøre på et forum :) 
Det stilnede dog hurtigt at i en realitet der hed, at den ikke kom videre uden hjælp
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:56

Efter centeren kom i hus stod den på lidt optimering af akustikken. Valget faldt på Rockfon som samtidig er lysabsoberende. Rummet led før af alt for meget genskin hvilket dræbte den ellers høje kontrast.
Det endte med hele bagvæggen og ret meget af sidevægge før det gav mening. Loftet fik også en tur da det også gav genskin på lærred. 


 
Det mørke rum var efterhånden umuligt at oplyse så lidt phillips hue blev smidt ind her og der som en start. Fruen ville gerne indover hvilke lamper der med tiden kunne bruges og se lækre ud :) 

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 19:02

Det blev ret tydeligt at de 7 x 10" basser på fronten langt overgik de 4 x 10" i de to subwoofere. 

B&W laver i dag DB1 som er vildt dyr og som er svær at placere når der skal være 2-3 stk. Efter samtale med B&W omkring hvad der kunne lade sig gøre blev det lagt på hylden og Dayton 18" reference blev valgt til selvbyg

Af mangel på tid blev det til et sæt brugte kabinetter med retter litermål og udskæring som på sigt kan opgraderes. Centeren så lidt bleg ud ved synes at de endnu større kasser - Dens rolle som dominerende alfa i flokken sluttede brast :) 








Pladsen foran er efterhånden godt brugt med synes får stadigvæk et meget barnligt smil frem :) 
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 19:06
Bagkanaler skal selvfølgelig ikke glemmes :) 

Sidekanaler består af et sæt B&W SCMS som er en 805s pakket ind til surround. Som stereo front er den faktisk rigtig fin, men som bagkanal er den noget af det mest fantastiske. Stemmer og panoreringer har et helt andet overskud end de tidligere Dali evidence 370. 





En smutter i opsætning gav desvære begrænset plads på de bagerste kanaler. Komprimiset blev forleden sat op.. Et sæt CM5 som gør det rigtig godt. Enheder er samme størrelse og materiale som siden men selvfølgelig ikke med de sidste marginaler på kabinet, delefilter osv. Men til behovet er det rigtig fint. 



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 19:08
Næste skridt består i at få sat den 4. Lyngdorf effekt forstærker til sidekanaler. 
Marantz AV8801 er solgt og noget nyt er på vej. Jeg var ked af stereo kvaliteten så der skulle ske noget. 

Alt bliver kalibreret med Audyssey pro kittet som ligger klar parat og eftermåles manuelt. 

Der er ret mange ting der skal rettes. Placering af forstærkere er lige nu mest kritisk.

Kom endelig med input og spørgsmål og eller vil jeg forsøge at opdatere med nyt når der kommer noget.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 30>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu